Att få komma till ett Gruppboende

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 5:33:06

Hej, jag skulle vara i behov av att få testa att bo på ett gruppboende då jag är 25 år gammal och att bo hemma har jag varit ganska less på i några år nu men att hitta hyreslägenhet i Stockholm är ju nästintill omöjligt utan jobb

Min terapeut tyckte också att ett gruppboende för aspergers skulle kunna vara jättebra för mig så hon skickade mig till en biståndshandläggare som jag då gick till för att prata med. Han ställde lite frågor om min problematik och varför jag skulle behöva ett gruppboende och så vidare, jag svarade med att jag är väldigt ensam och kan ha problem med att ta ansvar ibland vilket lär behövas om man ska sköta ett eget hem. Kan även ha problem att komma iväg på tider vilket kommer vara väldigt viktigt om jag börjar plugga snart så då om det finns personal på boendet som kan hjälpa att få iväg en i tid så skulle det kunna hjälpa mycket.

Sen att det finns annat folk som bor där skulle vara skitbra för min ensamhet också då jag tror att det kan vara lätt hänt att om jag bor själv blir jag bara mer isolerad.


Iallafall så var det detta jag beskrev som min anledning att få komma till ett gruppboende och jag gav handläggaren mina diagnospapper. Men jag fick lite vibbar från honom att jag inte verkade tillräckligt "crazy" eller hade för stora problem för att få hamna i kö, han sa det inte direkt men fick bara den känslan. Han sa typ att "ett gruppboende är nåt man hamnar på om man inte kan sköta saker som laga mat eller städa etc". Men jag tycker ändå att mina problem mer än väl skulle räcka för att kvalificera mig för ett sånt här boende. Det rör sig ju säkert bara om några år medans jag pluggar

Mötet var över på ca 10 minuter bara och han skulle prata med sin chef och sen ta ett beslut, när jag gick hade man känslan av att det nu är det bara o vänta på att få ett avslag :( Han är nu på semester och är tillbaka om ca en vecka då jag ska ringa han o höra beslutet.


Vad anser ni? Har jag rätt att hamna på ett gruppboende och har ni andra liknande erfarenheter av dessa handläggare?

Tackar
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Josefine98 » 2013-08-09 9:31:25

Jag tycker att om du inte vill vara själv hemma är gruppboende en bra idé.

Jag "bor" på ett korttidsboende. Vi gör saker tillsammans och har det roligt.
Josefine98
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Örebro län

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Bastuper » 2013-08-09 9:44:50

Vissa kan behöva hjälp att komma upp på morgon, det kan ju vara ett skäl,
handlar det om städ och struktur skulle han säkert nämna boendestöd kanske.

Jag har själv försökt eftersom jag hamnade i utanförskap och mådde väldigt
dåligt av min ensamhet men handläggaren krävde läkarutlåtande och det kändes besvärligt,
men hade jag fixas detta kanske hon kunde anse att jag kunde få bättre stöd på boende.

Men jag vet andra som hamnat på gymnasiesär och då det är dags flytta hemifrån
så är det som skolan lägger några goda ord om dom att dom ska in på boende och
inte en vanlig lägenhet bara, jag fick god man den vägen jag......
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 10:34:26

jag har faktiskt dåliga erfarenheter av sådant boende det första behandlinhsghem där man fick slava 6-7 timmar verje dag och där de ville tvinga i en medicin också..

gruppboende de vill också att man skulle käka medcin dära och jobba av bara fan under flera års tid 75 % under flera års tid 7 timmer per dag varje dag under flera års tid..
sedan så fanns det folk på boendet som inte gjorde något alls som fick frisedel..
boendet fick även pengar av kommunen av att vi jobbade åt dem så de blev glada.

du kan ha oturen att träffa på dåliga personer som jobbar där och de kan tvinga dig att jobba mycket+hyran kan vara hög också..kommunen betalar en del av det men hyran för du stå för ensam.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-09 12:18:04

Man bör nog inte se gruppboenden som en chans utan mer som det sista alternativet när ingenting annat funkar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav kullan » 2013-08-09 12:35:51

Jag skulle börja med att ansöka om boendestöd. De kan hjälpa till med väckning på morgonen och man kan be att få påminnelse om att ta medicin vid vissa tider. De ska även ge hjälp i att man själv ska komma igång med vardagsstrukturen. Man kan bo i egen lägenhet som man fått på samma villkor som "vem som helst". Det går att ansöka om god man men det skulle inte jag råda att man gör om man inte känner att man inte på något vis klarar sig utan en sådan.

Ensamhet kan man få hjälp med via en kontaktperson man ansöker om. Finns även aktiviteter hos Habiliteringen som samtalsgrupper och dyl. Boendestödet ska till viss del oxå fungera vad beträffande att bryta social isolering genom att man kan ha sociala aktiviteter med boendestödjaren. På vissa håll i landet har det team som står bakom boendestödet aktiviteter som resturangbesök, tipspromenad eller syl. Sen är det frivilligt att delta. Ta kontakt med kommunens LSS - ansvarig för att slänga in en ansökan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 12:54:04

KrigarSjäl skrev:Man bör nog inte se gruppboenden som en chans utan mer som det sista alternativet när ingenting annat funkar.


ett sådant ställe så kan de råda stränga regler och de kan ta din medcin i från dig och du måste bråka till dig allt och tjafsa och ge dem så att de tål mm finns trevliga person men också otrtrevliga dära.

för många med as så är det boendet ett första alternativ.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 12:57:13

MEn visst det finns de som vill bo så med personal som sover natten dära osv..många gillar att bo med övervakning faktiskt..jag har vänner som bor så dära och en anan 20 årig snubbe som hade bil men han flyttade ut förre mig.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav slackern » 2013-08-09 12:59:55

manne skrev:MEn visst det finns de som vill bo så med personal som sover natten dära osv..många gillar att bo med övervakning faktiskt..jag har vänner som bor så dära och en anan 20 årig snubbe som hade bil men han flyttade ut förre mig.


Får man dra hem brudar?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-09 13:00:00

manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Man bör nog inte se gruppboenden som en chans utan mer som det sista alternativet när ingenting annat funkar.


ett sådant ställe så kan de råda stränga regler och de kan ta din medcin i från dig och du måste brå¨ka till dig allt och tjafsa och ge dem så att de tål mm finns trevliga person men också otrtrevliga dära.

för många med as så är det boendet ett första alternativ.

Det finns andra alternativ, alltifrån boendestöd till servicelägenheter.
Det här med institutionsboende måste anses förlegat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 13:00:08

på gruppbeonde så har också många som bor dära färdtjänst och åker taxi överallt. det är till för de som inte kan åka tåg ensama..sedan så kan man få bo med någon som spelar hög musik och skriker eller folk som är uppe hela nätterna och vänder på dyngnet.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 13:02:21

slackern skrev:
manne skrev:MEn visst det finns de som vill bo så med personal som sover natten dära osv..många gillar att bo med övervakning faktiskt..jag har vänner som bor så dära och en anan 20 årig snubbe som hade bil men han flyttade ut förre mig.


Får man dra hem brudar?


ja men man måste anmälla alla besök innan också..vi hade en tavla där vi skrev upp utanför dörren där vi skrev upp vilken tid vi stack därifrån och när vi skulle komma hem igen..en plast tavla med tush penna..var man borta för lång tid från stället så brukade de ringa upp en och fråga vart man var..
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 13:05:19

KrigarSjäl skrev:
manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Man bör nog inte se gruppboenden som en chans utan mer som det sista alternativet när ingenting annat funkar.


ett sådant ställe så kan de råda stränga regler och de kan ta din medcin i från dig och du måste brå¨ka till dig allt och tjafsa och ge dem så att de tål mm finns trevliga person men också otrtrevliga dära.

för många med as så är det boendet ett första alternativ.

Det finns andra alternativ, alltifrån boendestöd till servicelägenheter.
Det här med institutionsboende måste anses förlegat.


nja det finns även värre.!!

Rosensbergvikens behandlingshem

Grundhandikapp:

Inom Autismspektrat Asperger syndrom, autism
Förståndshandikapp/begåvningshandikapp/svagbegåvning

Tilläggshandikapp:

Psykiska handikapp. Psykiatriska diagnoser och sjukdomar.
Beteendestörningar. Avikande sexuallitet, tvång mm.
Sociala handikapp. Avikande sociala normer och beteenden.

Gästgruppen räknas till Lagen om stöd och service LSS grupp1. Vi har tillstånd för LSS i enskilt boende och daglig verksamhet eller placering enligt Socialtjänstlagen SoL.

Vi har sju tvårumslägenheter samt en mindre träningslägenhet centralt, vilket ger oss goda förutsättningar för personligt bemötande och uppföljning av våra gäster.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 13:07:49

Feldwebel skrev:Hej, jag skulle vara i behov av att få testa att bo på ett gruppboende då jag är 25 år gammal och att bo hemma har jag varit ganska less på i några år nu men att hitta hyreslägenhet i Stockholm är ju nästintill omöjligt utan jobb

Min terapeut tyckte också att ett gruppboende för aspergers skulle kunna vara jättebra för mig så hon skickade mig till en biståndshandläggare som jag då gick till för att prata med. Han ställde lite frågor om min problematik och varför jag skulle behöva ett gruppboende och så vidare, jag svarade med att jag är väldigt ensam och kan ha problem med att ta ansvar ibland vilket lär behövas om man ska sköta ett eget hem. Kan även ha problem att komma iväg på tider vilket kommer vara väldigt viktigt om jag börjar plugga snart så då om det finns personal på boendet som kan hjälpa att få iväg en i tid så skulle det kunna hjälpa mycket.

Sen att det finns annat folk som bor där skulle vara skitbra för min ensamhet också då jag tror att det kan vara lätt hänt att om jag bor själv blir jag bara mer isolerad.


Iallafall så var det detta jag beskrev som min anledning att få komma till ett gruppboende och jag gav handläggaren mina diagnospapper. Men jag fick lite vibbar från honom att jag inte verkade tillräckligt "crazy" eller hade för stora problem för att få hamna i kö, han sa det inte direkt men fick bara den känslan. Han sa typ att "ett gruppboende är nåt man hamnar på om man inte kan sköta saker som laga mat eller städa etc". Men jag tycker ändå att mina problem mer än väl skulle räcka för att kvalificera mig för ett sånt här boende. Det rör sig ju säkert bara om några år medans jag pluggar

Mötet var över på ca 10 minuter bara och han skulle prata med sin chef och sen ta ett beslut, när jag gick hade man känslan av att det nu är det bara o vänta på att få ett avslag :( Han är nu på semester och är tillbaka om ca en vecka då jag ska ringa han o höra beslutet.


Vad anser ni? Har jag rätt att hamna på ett gruppboende och har ni andra liknande erfarenheter av dessa handläggare?

Tackar


på sådan ställen så får du en igenomförande plan och sedan så kör de runt dig i deras bil eller buss på olika utflyktingar sedan så får du lagad käk varje kväll +snygga brudar i 20 års ålder som jobbar dära också..en del är riktiga porr brudar och de kommer hem till dig och städar mm..
en del går bara in utan att knacka på dörren först.

jag minnns att när jag bodde där vid 23 års ålder så bjöd jag hem polare och rökte vatten bong i lägenheten några gånger och de kom på mig men bara skakade på huvudet typ suck vad skall man göra.

en så¨dan här körde jag med dära lite var lite kul..



vad skall de göra de sparkar inte ut dig från ett sånt ställe.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 13:37:08

Låter som många skräckhistorier från dessa boenden här men jag har en vän med aspergers som bor på gruppboende mitt i vasastan och det verkade jävligt nice där. Var som ett litet hotell ungefär där massa människor bodde i sina lägenheter. Hans lägenhet var en modern tvåa med kök o badrum som vilken lägenhet som helst.

Personal bestod bara av en person som var där på dagarna och han behövde bara säga till om han skulle gå nånstans, och inte var han tvungen o jobba där lr nåt :? han betalade bara hyra och fick sen göra vad han ville i stort sätt
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 13:55:49

Feldwebel skrev:Låter som många skräckhistorier från dessa boenden här men jag har en vän med aspergers som bor på gruppboende mitt i vasastan och det verkade jävligt nice där. Var som ett litet hotell ungefär där massa människor bodde i sina lägenheter. Hans lägenhet var en modern tvåa med kök o badrum som vilken lägenhet som helst.

Personal bestod bara av en person som var där på dagarna och han behövde bara säga till om han skulle gå nånstans, och inte var han tvungen o jobba där lr nåt :? han betalade bara hyra och fick sen göra vad han ville i stort sätt


jag är mest sur över att de ville att jag skulle jobba så jävla mykcet 7 timmar per dag..och käka medicin som de stjävla delade ut till mig vilket gör mig paranoid av det..

finns säkert bra gruppboewnden också jo det gör det..
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Re: Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Zirre » 2013-08-09 14:05:04

Man bör inte se gruppboende som en chans bara för att man vill få en lägenhet. Gruppboende ska vara till för de som verkligen behöver det.
(Om ts faller inom den ramen låter jag vara osagt)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav kullan » 2013-08-09 14:06:38

Zirre skrev:Man bör inte se gruppboende som en chans bara för att man vill få en lägenhet. Gruppboende är till för de som verkligen behöver det.


Ja och det finns de med Asperger som verkligen på riktigt har behov av just Gruppboende.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Zirre » 2013-08-09 14:08:02

kullan skrev:
Zirre skrev:Man bör inte se gruppboende som en chans bara för att man vill få en lägenhet. Gruppboende är till för de som verkligen behöver det.


Ja och det finns de med Asperger som verkligen på riktigt har behov av just Gruppboende.

Klart att det gör.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 14:31:01

Ok läste lite om servicebostad och det låter ju på pappret helt klart bättre, det är alltså en helt egen lägenhet men där man kan få lite stöd om man behöver? Dessa är till för "högfungerande aspergers" som mig?

Hur gör man för att söka en sån då?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav slackern » 2013-08-09 14:32:03

Feldwebel skrev:Ok läste lite om servicebostad och det låter ju på pappret helt klart bättre, det är alltså en helt egen lägenhet men där man kan få lite stöd om man behöver? Dessa är till för "högfungerande aspergers" som mig?


Hur gör man för att söka en sån då?


Troligtvis på samma sätt som när du sökte gruppbostad. :)
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 15:28:31

Feldwebel skrev:Ok läste lite om servicebostad och det låter ju på pappret helt klart bättre, det är alltså en helt egen lägenhet men där man kan få lite stöd om man behöver? Dessa är till för "högfungerande aspergers" som mig?

Hur gör man för att söka en sån då?


det är lss som söker och gör placerigen ..oftast så söker de utan att frgåan enj om det är ok..

viss som jobbade där vill man slå på käften..de jobbar okcså bara en liten tid sedan så sticker de vidare i livet ..samma sak med personalen som jobbar dära en tid bara..
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 15:34:50

manne skrev:
Feldwebel skrev:Ok läste lite om servicebostad och det låter ju på pappret helt klart bättre, det är alltså en helt egen lägenhet men där man kan få lite stöd om man behöver? Dessa är till för "högfungerande aspergers" som mig?


Hur gör man för att söka en sån då?


det är lss som söker och gör placerigen ..oftast så söker de utan att frgåan enj om det är ok..

viss som jobbade där vill man slå på käften..de jobbar okcså bara en liten tid sedan så sticker de vidare i livet ..samma sak med personalen som jobbar dära en tid bara..


Du menar handläggaren?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-09 15:38:45

Feldwebel skrev:
manne skrev:
Feldwebel skrev:Ok läste lite om servicebostad och det låter ju på pappret helt klart bättre, det är alltså en helt egen lägenhet men där man kan få lite stöd om man behöver? Dessa är till för "högfungerande aspergers" som mig?


Hur gör man för att söka en sån då?


det är lss som söker och gör placerigen ..oftast så söker de utan att frgåan enj om det är ok..

viss som jobbade där vill man slå på käften..de jobbar okcså bara en liten tid sedan så sticker de vidare i livet ..samma sak med personalen som jobbar dära en tid bara..


Du menar handläggaren?


ja de gör bedömigen vart man sakll bo också efter behov som de anser.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in