Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Sotnosen77 » 2012-09-11 14:09:30

Jag undrar lite om färdtjänst eller liknande. Hur många med sådana här diagnoser har färdtjänst? Har man rätt till det med sådana diagnoser? Hur bär man sig åt för att få det? Jag vet några som har det som har aspergerdiagnos. Men när jag pratar med kommunen säger de att det inte räcker med bara aspergerdiagnos. Och att man måste ha intyg av en läkare att man behöver färdtjänst. Är det några här som har färdtjänst och hur fick ni det? Nyfiken!
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Sheyen » 2012-09-11 14:22:13

Det är väldigt individuellt. Om man har behovet får man färdtjänst - annars inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav clivia » 2012-09-12 4:47:24

Jag har fått föreslaget till mig men inte ansökt. Flyttar jag till Östgötland lär det nog bli (tror/hoppas jag)
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav tramsmaja » 2012-09-16 22:08:34

Man måste ha läkarintyg på varför man inte kan köra själv/åka kollektivt/cykla eller liknande.

Jag har färdtjänst men inte pga AS utan pga annan diagnos (EDS - Ehlers Danlos Syndrom). Däremot är jag "ensamåkande", dvs behöver aldrig dela bil med nån, pga mina psykiska egenheter...
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav Rosq81 » 2012-09-16 23:49:38

Jag har haft färdtjänst men har det inte längre! Jag var alltid så rädd att åka med dom, eftersom de flesta av dom körde som galningar, tyvärr! Numera ber jag mina nära och kära om hjälp när jag ska någonstans. Det är tråkigt att vara beroende av andra på det viset, men samtidigt är det bättre än att sitta i en taxi med en okänd chaufför som uppenbart inte kan följa vanliga trafikregler!
Rosq81
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-12

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-17 0:10:42

Tveksamt, och med all rätt, att endast en AS-diagnos skulle ligga till grund för färdtjänst.

Jag har inte färdtjänst, jag reser med kollektivtrafiken samt cyklar - bor i en liten kommun, hade ju underlättat med B-körkort men det är Transportstyrelsen som avgör om lämpen (de är översittare. Skulle väl anta för Moped Klass 1-körkort kräves läkarutlåtande också). Kanske kan du få (hjälpmedels-)bidrag i form av cykel eller moped?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur många här har färdtjänst eller liknande?

Inläggav atltk » 2012-10-06 1:01:46

jag har men pga cp skada
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-14 20:23:06

Endel härinne har färtjänst vad jag förstår, hur fick/skaffade ni den?

Jag var nämligen påväg till bussen idag och det var ca 8 minus så jag klädde på mig + hade extrakläder med mig (som alltid nuförtiden) eftersom jag har värkproblem som blir värre av kyla. det tar normalt lite över en timme för mig att gå till busshållplatsen men det tog mycket längre tid pga kylan och värken och antingen så kom bussen för tidigt eller mer än 40 minuter försent så jag fick klä på mig mina extrakläder också och gå tillbaka. detta tog mycket mycket längre tid än vägen dit och enda anledningen jag kom hem var för att jag visste att jag antagligen inte skulle orka göra upp eld om jag stannade och då skulle nog inte nån hitta mig förrens tidigast då min man körde hem vid 5 tiden. allt som allt tog det mer än 3½ timmar och jag har knappt haft så ont trots att jag haft ledproblem i mer än 1 år nu :(
så just idag känner jag mig jättehandikappad :(

Jag vet däremot inte om jag är berättigad färdtjänst på vintern (på sommaren är det nog så varmt att jag klarar av det någorlunda) eller om jag måste vara av med ett ben eller få psykbryt av bussar eller nått :?
jag vet inte heller hur man söker/skaffar/får färdtjänst om jag nu kan få det.
jag är en jättedålig googlare annars hadde jag inte besvärat er :oops:

(håller på med att skaffa körkort men det går låååångsamt :oops: )
(jag vet inte så mkt AS men jag tänkte att AS:are kan veta annars får moddarna flytta den till ett bra ställe)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav dasunbedingte » 2012-12-14 21:01:04

Du ansöker via LSS-handläggare i den kommun du är skriven i alternativt till den huvudman för kollektivtrafiken i det län du bor i.

Jag tycker inte att AS är en anledning till att få färdtjänst, det finns inga giltiga argument, som på något sätt, skulle kunna förklara behovet. En kan alltid flytta närmre till arbete/praktik/studier och det kan en få ekonomiskt stöd för.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Färdtjänst

Inläggav Parvlon » 2012-12-14 22:05:20

En sån värk har väl knappast med AS att göra?

Har för mig man kan få värk av d-vitaminbrist men säkert tiotusen andra saker också. Har du vart och utrett den?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-14 23:00:22

Parvlon skrev:En sån värk har väl knappast med AS att göra?

Har för mig man kan få värk av d-vitaminbrist men säkert tiotusen andra saker också. Har du vart och utrett den?

jo reynauds syndrom en lite allvarligare variant än den vanliga så det är inte pga AS (men har hört om folk som får det pga AS därför tänkte jag att jag kunde fråga här)

jag tror just jag inte skulle vara så "jobbig" och åka färdtjänst jämt då jag inte har praktik/jobb m.m. så det skulle vara tex då jag ska till läkaren, psykriatern eller liknande men oftast då så åker jag med min man (vi brukar passa på att handla också när vi liks är i stan) eller får sjuts till busshållplatsen av honom men ibland jobbar han då jag ska ner (som idag).

flytta gör jag inte, jag mår tusen gånger bättre här än i stan, jag har mina rötter här och tanken är att mitt framtida jobb ska vara här också.

jag får väl kolla med min lss handläggare på måndag och se om hon tror att jag kan få det eller inte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-12-15 1:05:32

Med så pass stora smärtor och svårigheter att förflytta dig är det mycket möjligt att du har rätt till färdtjänst. Inte då främst på grund av AS utan just på grund av dina smärtor.
Om du följer länken hittar du regler och ansökningsblankett.


http://www.lycksele.se/templates/Page.aspx?id=16428
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-15 17:22:06

ev kan detta bli ett problem
Färdtjänst
Färdjänst är en kompletterande kollektivtrafik som är till för personer med
funktionsnedsättningar som inte endast är tillfälligt, som har väsentliga svårigheter
att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.

då även om jag kommer att ha ledsmärtor resten av livet så är det värre på vintern och nästa vinter så kommer jag förhoppningsvis ha körkort så förhoppningsvis behöver jag det bara i vinter :?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Sheyen » 2012-12-15 17:39:56

rapchic skrev:Endel härinne har färtjänst vad jag förstår, hur fick/skaffade ni den?

Jag var nämligen påväg till bussen idag och det var ca 8 minus så jag klädde på mig + hade extrakläder med mig (som alltid nuförtiden) eftersom jag har värkproblem som blir värre av kyla. det tar normalt lite över en timme för mig att gå till busshållplatsen men det tog mycket längre tid pga kylan och värken och antingen så kom bussen för tidigt eller mer än 40 minuter försent så jag fick klä på mig mina extrakläder också och gå tillbaka. detta tog mycket mycket längre tid än vägen dit och enda anledningen jag kom hem var för att jag visste att jag antagligen inte skulle orka göra upp eld om jag stannade och då skulle nog inte nån hitta mig förrens tidigast då min man körde hem vid 5 tiden. allt som allt tog det mer än 3½ timmar och jag har knappt haft så ont trots att jag haft ledproblem i mer än 1 år nu :(
så just idag känner jag mig jättehandikappad :(

Jag vet däremot inte om jag är berättigad färdtjänst på vintern (på sommaren är det nog så varmt att jag klarar av det någorlunda) eller om jag måste vara av med ett ben eller få psykbryt av bussar eller nått :?
jag vet inte heller hur man söker/skaffar/får färdtjänst om jag nu kan få det.
jag är en jättedålig googlare annars hadde jag inte besvärat er :oops:

(håller på med att skaffa körkort men det går låååångsamt :oops: )
(jag vet inte så mkt AS men jag tänkte att AS:are kan veta annars får moddarna flytta den till ett bra ställe)

Alltså... Vad jag vet så får man väl färdtjänst om man har svårt för att dels ta sig till olika ställen, men även om man har svårt för att t.ex hitta osv. Jag själv är ett exempel på någon som behöver färdtjänst, då jag upplever min omgivning på ett väldigt fragmenterat sätt och även har lätt till ångestattacker (då snackar vi inte något jävla 5-minuterstrams, som vissa berättar om). Om jag får ångest kan jag inte andas ordentligt och eventuellt bryter det ut i någon slags panikångest, så att jag beter mig som ett jävla psykfall... Men jag har inte bett om färdtjänst (tror dock att jag har blivit erbjuden det).

Om du överhuvudtaget kan skaffa körkort och alltså gör dig redo att ge dig ut och köra bil; då är nog inte färdtjänst något för dig. Alltså vissa av oss kan inte ens skaffa körkort, för att man har ett så starkt jäkla detaljtänk att man inte kan klara av den multitasking som bilkörning kräver, för att inte tala om den här magiska förmågan att förstå vart man ska köra. Jag tror inte att jag kommer att skaffa körkort. Tänker dock skaffa moped, tror jag. Men nu snackar vi flera år framåt, alltså. Det lär liksom inte bli av förrän om kanske 8 år, när jag känner mig lugnare och tryggare.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Färdtjänst

Inläggav Parvlon » 2012-12-15 20:40:28

rapchic skrev:ev kan detta bli ett problem
Färdtjänst
Färdjänst är en kompletterande kollektivtrafik som är till för personer med
funktionsnedsättningar som inte endast är tillfälligt, som har väsentliga svårigheter
att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.

då även om jag kommer att ha ledsmärtor resten av livet så är det värre på vintern och nästa vinter så kommer jag förhoppningsvis ha körkort så förhoppningsvis behöver jag det bara i vinter :?
Det tror jag inte faktiskt. Jag kan inte tänka mig att anledningen till att man behöver färdtjänst måste finnas med i DSM.

Bästa är att höra med din LSS-handläggare.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-15 20:46:28

Sheyen skrev:
rapchic skrev:Endel härinne har färtjänst vad jag förstår, hur fick/skaffade ni den?

Jag var nämligen påväg till bussen idag och det var ca 8 minus så jag klädde på mig + hade extrakläder med mig (som alltid nuförtiden) eftersom jag har värkproblem som blir värre av kyla. det tar normalt lite över en timme för mig att gå till busshållplatsen men det tog mycket längre tid pga kylan och värken och antingen så kom bussen för tidigt eller mer än 40 minuter försent så jag fick klä på mig mina extrakläder också och gå tillbaka. detta tog mycket mycket längre tid än vägen dit och enda anledningen jag kom hem var för att jag visste att jag antagligen inte skulle orka göra upp eld om jag stannade och då skulle nog inte nån hitta mig förrens tidigast då min man körde hem vid 5 tiden. allt som allt tog det mer än 3½ timmar och jag har knappt haft så ont trots att jag haft ledproblem i mer än 1 år nu :(
så just idag känner jag mig jättehandikappad :(

Jag vet däremot inte om jag är berättigad färdtjänst på vintern (på sommaren är det nog så varmt att jag klarar av det någorlunda) eller om jag måste vara av med ett ben eller få psykbryt av bussar eller nått :?
jag vet inte heller hur man söker/skaffar/får färdtjänst om jag nu kan få det.
jag är en jättedålig googlare annars hadde jag inte besvärat er :oops:

(håller på med att skaffa körkort men det går låååångsamt :oops: )
(jag vet inte så mkt AS men jag tänkte att AS:are kan veta annars får moddarna flytta den till ett bra ställe)

Alltså... Vad jag vet så får man väl färdtjänst om man har svårt för att dels ta sig till olika ställen, men även om man har svårt för att t.ex hitta osv. Jag själv är ett exempel på någon som behöver färdtjänst, då jag upplever min omgivning på ett väldigt fragmenterat sätt och även har lätt till ångestattacker (då snackar vi inte något jävla 5-minuterstrams, som vissa berättar om). Om jag får ångest kan jag inte andas ordentligt och eventuellt bryter det ut i någon slags panikångest, så att jag beter mig som ett jävla psykfall... Men jag har inte bett om färdtjänst (tror dock att jag har blivit erbjuden det).

Om du överhuvudtaget kan skaffa körkort och alltså gör dig redo att ge dig ut och köra bil; då är nog inte färdtjänst något för dig. Alltså vissa av oss kan inte ens skaffa körkort, för att man har ett så starkt jäkla detaljtänk att man inte kan klara av den multitasking som bilkörning kräver, för att inte tala om den här magiska förmågan att förstå vart man ska köra. Jag tror inte att jag kommer att skaffa körkort. Tänker dock skaffa moped, tror jag. Men nu snackar vi flera år framåt, alltså. Det lär liksom inte bli av förrän om kanske 8 år, när jag känner mig lugnare och tryggare.

det är ju som sagt inte pga AS som jag behöver färdtjänsten utan pga värken så jag kan inte gå till busshållplatsen men snart (?) kommer jag nog inte behöva det för då har jag nog körkort. Är det ändå inte nått jag kommer få tror du? (nått du vet som inte jag vet tex)

hitills har då övningskörningarna gått bra (har tex lyckats helt lungt häva en sladd då det var halare än vad vi trodde) förutom några kärringstopp. jag har bara tidigare inte ansett jag behövt körkort och nu har jag inte haft ork att plugga på nån hög fart.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Sheyen » 2012-12-15 20:49:44

rapchic skrev:det är ju som sagt inte pga AS som jag behöver färdtjänsten utan pga värken så jag kan inte gå till busshållplatsen men snart (?) kommer jag nog inte behöva det för då har jag nog körkort. Är det ändå inte nått jag kommer få tror du? (nått du vet som inte jag vet tex)

hitills har då övningskörningarna gått bra (har tex lyckats helt lungt häva en sladd då det var halare än vad vi trodde) förutom några kärringstopp. jag har bara tidigare inte ansett jag behövt körkort och nu har jag inte haft ork att plugga på nån hög fart.

Ok. Jag utgick från att det var pga AS. Mitt misstag.

Jo, tillfälligt borde du väl kunna få färdtjänst, tycker jag. Det låter rimligt. Men jag vet inte hur myndigheterna bedömer sådant här. Det borde tas på allvar, dock. Men istället för att spekulera tycker jag att du ska skicka in en ansökan (eller hur man gör). Om du har ett personligt ombud kan denne fixa det. Personligt ombud är jättebra och ger en trygghet, liksom.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-15 22:03:29

Sheyen skrev:
rapchic skrev:det är ju som sagt inte pga AS som jag behöver färdtjänsten utan pga värken så jag kan inte gå till busshållplatsen men snart (?) kommer jag nog inte behöva det för då har jag nog körkort. Är det ändå inte nått jag kommer få tror du? (nått du vet som inte jag vet tex)

hitills har då övningskörningarna gått bra (har tex lyckats helt lungt häva en sladd då det var halare än vad vi trodde) förutom några kärringstopp. jag har bara tidigare inte ansett jag behövt körkort och nu har jag inte haft ork att plugga på nån hög fart.

Ok. Jag utgick från att det var pga AS. Mitt misstag.

Jo, tillfälligt borde du väl kunna få färdtjänst, tycker jag. Det låter rimligt. Men jag vet inte hur myndigheterna bedömer sådant här. Det borde tas på allvar, dock. Men istället för att spekulera tycker jag att du ska skicka in en ansökan (eller hur man gör). Om du har ett personligt ombud kan denne fixa det. Personligt ombud är jättebra och ger en trygghet, liksom.

ska kontakta min lss kontakt på måndag nu när jag vet hur man gör
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav Sheyen » 2012-12-15 23:24:04

rapchic skrev:
Sheyen skrev:
rapchic skrev:det är ju som sagt inte pga AS som jag behöver färdtjänsten utan pga värken så jag kan inte gå till busshållplatsen men snart (?) kommer jag nog inte behöva det för då har jag nog körkort. Är det ändå inte nått jag kommer få tror du? (nått du vet som inte jag vet tex)

hitills har då övningskörningarna gått bra (har tex lyckats helt lungt häva en sladd då det var halare än vad vi trodde) förutom några kärringstopp. jag har bara tidigare inte ansett jag behövt körkort och nu har jag inte haft ork att plugga på nån hög fart.

Ok. Jag utgick från att det var pga AS. Mitt misstag.

Jo, tillfälligt borde du väl kunna få färdtjänst, tycker jag. Det låter rimligt. Men jag vet inte hur myndigheterna bedömer sådant här. Det borde tas på allvar, dock. Men istället för att spekulera tycker jag att du ska skicka in en ansökan (eller hur man gör). Om du har ett personligt ombud kan denne fixa det. Personligt ombud är jättebra och ger en trygghet, liksom.

ska kontakta min lss kontakt på måndag nu när jag vet hur man gör

Har du inte personligt ombud? Eller du kanske inte behöver. Men det är iaf jättebra. Men ja: kolla läget och ansök. Berätta gärna sen hur det gick. :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Färdtjänst

Inläggav Levande » 2012-12-17 0:24:37

Om behovet är tillfälligt och speciellt riktat till de tillfällen du har kontakt med sjukvården så kan du få sjukresor.

Du behöver få ett sjukresekort beviljat från din vårdgivare på grund av medicinska besvär. De laddar sedan kortet med sjukresor till dina besök, om du talar om att du har ett sådant kort när du bokar.

Kostnaderna är lite annorlunda än för färdtjänst.
För Stockholm (vet ej om det är samma priser nationellt) kostar: enkel anslutningsresa till kollektivtrafik 50 kr och enkel resa till sjukvårdsinrättningen 140 kr. Högkostnadsskyddet är 1400 kr per år.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Färdtjänst

Inläggav Issa Jesus » 2012-12-17 0:45:27

Sheyen skrev:jag upplever min omgivning på ett väldigt fragmenterat sätt och även har lätt till ångestattacker (då snackar vi inte något jävla 5-minuterstrams, som vissa berättar om). Om jag får ångest kan jag inte andas ordentligt och eventuellt bryter det ut i någon slags panikångest, så att jag beter mig som ett jävla psykfall... Men jag har inte bett om färdtjänst (tror dock att jag har blivit erbjuden det).


aw.. stackars sheyen.

jag blev hjälpt av en medecin, som funkar bra mot psykoser åsånt, den kanske skulle funka för dig med, ja, altså till å hantera panikångesten? rekommenderar även terapi kanske?
medecinen heter "pargitan'. det hörs va en biverkningsmedicin, men funkar som broms mot psyk. ohälsa för mig iaf.

okej, jag har fått till mig endel om varför, och det där bör du bearbeta med ngn du har förtroende för. försök hitta en bra stabil kurator, psykolog eller psykiartiker?

mjo. jag kan bedja för dig också.


prata med din läkare? han, eller hon, kan nog förmedla dig till rätt hjälp med det psykologiska delen. men låt dem inte droga ner dig! de rasslar gärna med pillerburkarna!
testa kbt? kognitiv beteende terapi?

lycka till!


Issa Jesus,
lärjungen magnus.


Admin

Jag har ändrat så att enbart din egen text är färgad. Det är inte tillåtet att färga någon annans text helt och hållet. Man kan dock färga en del av en text om man vill framhäva nåt särskilt.

Se det här inlägget för mer information:

post932627.html#p932627
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Färdtjänst

Inläggav Issa Jesus » 2012-12-17 2:23:02

eh.. tillägg till mitt förra inlägg ;

färdtjänst, kan man få vid psykisk ohälsa, t ex om man kan få det svårt att åka buss
osv, t ex gillar inte jag 30 pers i en plåtlåda, sen ser de konstigt på varann, och
så händer det andliga händelser :-)063


Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-17 9:59:42

Levande skrev:Om behovet är tillfälligt och speciellt riktat till de tillfällen du har kontakt med sjukvården så kan du få sjukresor.

Du behöver få ett sjukresekort beviljat från din vårdgivare på grund av medicinska besvär. De laddar sedan kortet med sjukresor till dina besök, om du talar om att du har ett sådant kort när du bokar.

Kostnaderna är lite annorlunda än för färdtjänst.
För Stockholm (vet ej om det är samma priser nationellt) kostar: enkel anslutningsresa till kollektivtrafik 50 kr och enkel resa till sjukvårdsinrättningen 140 kr. Högkostnadsskyddet är 1400 kr per år.

hoppas lite mer på färdtjänst kan jag säga då det där var dyrt, jag tjänar nästan mer på att ta det där *censur* skoterkörkortet och köra skoter ner till busshållplatsen :lol: (jag vet däremot inte hur lederna reagerar på att köra skoter, att köra skoter är tungt)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Färdtjänst

Inläggav rapchic » 2012-12-17 10:16:04

edit: dte där med skotern var ett skämt jag kan knappt få igång skotern då jag inte har ont så jag skulle inte ens få igång den
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Aspergare och vården



Logga in