Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav opteron » 2023-05-27 16:59:03

Det är jätte bra att man fortsätter att diagnostisera folk som har Aspergers Syndrom, det föds många med Aspergers i Sverige och det hjälper dom att få en diagnos och veta vem dom är och hur dom är.

Därför är det jätte bra att man fortfarande diagnostiserar folk med Aspergers tycker jag, vad anser ni andra? :-)Happy

Att kunna få lättare anställning eller lönebidrag, aktivitetsersättning är bara positiva grejer, det gynnar oss med Aspergers Syndrom, så fortsätt diagnostisera folk som har aspergers i Sverige. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Alien » 2023-05-27 17:47:04

Men det kommer väl att försvinna. Snart diagnosticeras alla med autism i stället.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav opteron » 2023-05-27 18:01:34

Alien skrev:Men det kommer väl att försvinna. Snart diagnosticeras alla med autism i stället.


Det tror jag inte på, då Aspergers Syndrom är aspergers och autism är något annat, den är mycket värre än aspergers, autister har svårare liv än oss med Aspergers Syndrom.

Men varför skulle diagnosen försvinna? Vad är vinsten med det? :-)063
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav slackern » 2023-05-27 18:45:01

opteron skrev:
Alien skrev:Men det kommer väl att försvinna. Snart diagnosticeras alla med autism i stället.


Det tror jag inte på, då Aspergers Syndrom är aspergers och autism är något annat, den är mycket värre än aspergers, autister har svårare liv än oss med Aspergers Syndrom.

Men varför skulle diagnosen försvinna? Vad är vinsten med det? :-)063


Här har du en källa på att AS kommer att försvinna som diagnos när ICD-11 införs i Sverige svart på vitt.

https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/ht ... /437815624
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav manne » 2023-05-27 19:43:59

opteron skrev:Det är jätte bra att man fortsätter att diagnostisera folk som har Aspergers Syndrom, det föds många med Aspergers i Sverige och det hjälper dom att få en diagnos och veta vem dom är och hur dom är.

Därför är det jätte bra att man fortfarande diagnostiserar folk med Aspergers tycker jag, vad anser ni andra? :-)Happy

Att kunna få lättare anställning eller lönebidrag, aktivitetsersättning är bara positiva grejer, det gynnar oss med Aspergers Syndrom, så fortsätt diagnostisera folk som har aspergers i Sverige. :-)Happy


Precis sjukbidrag och medborgerliga rättigheter :-)049 :-)Happy

manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav manne » 2023-05-27 20:52:05

opteron skrev:Det är jätte bra att man fortsätter att diagnostisera folk som har Aspergers Syndrom, det föds många med Aspergers i Sverige och det hjälper dom att få en diagnos och veta vem dom är och hur dom är.

Därför är det jätte bra att man fortfarande diagnostiserar folk med Aspergers tycker jag, vad anser ni andra? :-)Happy

Att kunna få lättare anställning eller lönebidrag, aktivitetsersättning är bara positiva grejer, det gynnar oss med Aspergers Syndrom, så fortsätt diagnostisera folk som har aspergers i Sverige. :-)Happy


Och kanske rätten till en egen lss lägenhet med boende stöd vid 18 års ålder :o :-)063 :?:

kanske så kan vi också få förtur till en egen lss bostad i ett bostads område vid myndig ålder och självbestämmande och självständighet :-)063 :o :?:

https://nytida.se/verksamheter/langan/

exe
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav opteron » 2023-05-27 21:11:46

slackern skrev:
opteron skrev:
Alien skrev:Men det kommer väl att försvinna. Snart diagnosticeras alla med autism i stället.


Det tror jag inte på, då Aspergers Syndrom är aspergers och autism är något annat, den är mycket värre än aspergers, autister har svårare liv än oss med Aspergers Syndrom.

Men varför skulle diagnosen försvinna? Vad är vinsten med det? :-)063


Här har du en källa på att AS kommer att försvinna som diagnos när ICD-11 införs i Sverige svart på vitt.

https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/ht ... /437815624


Tack för länken, det var det konstigaste. :? Då aspergers och autism inte är helt samma sak.

Sverige borde antingen fortsätta med sin gamla manual eller stämma dom forskare som släppt den nya, vi behöver diagnosticera fler folk med Aspergers, men även med Autism och Högfungerande Autism.. Men det är två olika kategorier så jag förstår inte riktigt på detta tramset från dom.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Riksamiralen » 2023-05-27 22:05:35

opteron skrev:Då aspergers och autism inte är helt samma sak.

Det håller jag faktiskt med om, varför är det en nackdel att ha en mer förklarande beskrivning av oss med Aspergers? Vi som inte identifierar så starkt med alla autister som har andra problem vi inte delar, en del autister kan ju inte ens prata men jag har aldrig haft det problemet någonsin i mitt liv vad jag vet?
Alltid kunnat tala?

Det känns väldigt svepande att lägga alla under samma paraply när Aspergers är annorlunda jämfört med Autism.
Sen har ju Autism som ord missbrukats mer och svärtats ner i nätmobbning och används ofta som nedsättande ord på nätet, det har väldigt negativa associationer på så vis och folk missförstår vad en autist är när begreppet är så allomfattande och tar upp så olika typer av människor med olika problem. Aspergers termen brukar inte användas för att angripa och mobba på nätet. Men autist används frekvent för att attackera personer.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Zima33 » 2023-05-28 7:58:52

Riksamiralen skrev:
opteron skrev:Då aspergers och autism inte är helt samma sak.

Det håller jag faktiskt med om, varför är det en nackdel att ha en mer förklarande beskrivning av oss med Aspergers? Vi som inte identifierar så starkt med alla autister som har andra problem vi inte delar, en del autister kan ju inte ens prata men jag har aldrig haft det problemet någonsin i mitt liv vad jag vet?
Alltid kunnat tala?

Det känns väldigt svepande att lägga alla under samma paraply när Aspergers är annorlunda jämfört med Autism.
Sen har ju Autism som ord missbrukats mer och svärtats ner i nätmobbning och används ofta som nedsättande ord på nätet, det har väldigt negativa associationer på så vis och folk missförstår vad en autist är när begreppet är så allomfattande och tar upp så olika typer av människor med olika problem. Aspergers termen brukar inte användas för att angripa och mobba på nätet. Men autist används frekvent för att attackera personer.

Aspergers är samma som autism förutom att vid Aspergers har man haft normal eller tidig talutveckling. (Har för övrigt sett att de tagit bort personnamn på andra diagnoser också, i ICD-11, tror de vill ha mer vetenskapliga namn i stället).

Autism delas ju in i olika ”typer” i nya ICD-11 så det blir inte alls samma diagnos oavsett svårigheter:


6A02.0 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language

6A02.1 Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language

6A02.2 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with impaired functional language

6A02.3 Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with impaired functional language

6A02.5 Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with absence of functional language

6A02.Y Other specified autism spectrum disorder

6A02.Z Autism spectrum disorder, unspecified
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav manne » 2023-05-28 9:06:17

och när jag menar egen lägenhet och förtur så menar jag ej gruppboende utan en egen bostad i ett vanligt bostads område lss satelitboende eller en egen lss bostad med boendestöd :-)049 :-)Happy

https://www.upplands-bro.se/stod-och-fa ... rvice.html

EXE

EXE På serviceboende :-)049 :-)Happy

Moderator: Tog bort upprepad länk.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Riksamiralen » 2023-05-28 14:25:29

Zima33 skrev:Autism delas ju in i olika ”typer” i nya ICD-11 så det blir inte alls samma diagnos oavsett svårigheter:

Då hamnar jag väl på 6A02.0 i den nya graderingen då.
Men har inget emot att fortsätta vara en F84.5 som det står i min journal med ICD-10 beteckningen.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav opteron » 2023-05-28 15:06:47

Zima33 skrev:Aspergers är samma som autism förutom att vid Aspergers har man haft normal eller tidig talutveckling. (Har för övrigt sett att de tagit bort personnamn på andra diagnoser också, i ICD-11, tror de vill ha mer vetenskapliga namn i stället).

Autism delas ju in i olika ”typer” i nya ICD-11 så det blir inte alls samma diagnos oavsett svårigheter:

Riksamiralen skrev:Då hamnar jag väl på 6A02.0 i den nya graderingen då.
Men har inget emot att fortsätta vara en F84.5 som det står i min journal med ICD-10 beteckningen.


Aspergers är INTE samma som autism, det är två olika kategorier just nu, och det är synd att dom vill ta bort en bra kategori av Aspergers. Svårigheterna är olika varandra, det är inte samma svårigheter vi har. Därav förstår vem som helst att det är två olika diagnoser.

Man vill dock spara in pengar och inte ge ut diagnoser till vem som helst, oftast är det så.

Jag är dock helnöjd med min diagnos, och kommer spara diagnosen i resten av livet. Även du och Riksamiralen borde göra detta om ni har Aspergers syndrom. namnet vi har nu är coolaste, Asperger kommer jag kalla mig i framtiden också. :mrgreen:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Riksamiralen » 2023-05-28 19:21:43

opteron skrev:Aspergers är INTE samma som autism, det är två olika kategorier just nu, och det är synd att dom vill ta bort en bra kategori av Aspergers.

Jo men precis, jag håller ju med dig i det helt och hållet.
opteron skrev:Därav förstår vem som helst att det är två olika diagnoser.

Ja precis, risken finns ju att folk blir mer förvirrade och inte förstår just exakt dina problem om man bara benämner sig som autist, för autist har ju missbrukats på nätet bland annat och används av folk med alla möjliga problem som inte är relevanta för just någon som har Aspergers.
opteron skrev:Man vill dock spara in pengar och inte ge ut diagnoser till vem som helst, oftast är det så.
Det tror ju jag också, eller förändra och ''effektivisera'' ett populärt ord som slängs runt av de destruktiva, fast de menar avveckla och ta bort saker som fungerar. Och ja när man en gång i tiden fått just Aspergers har man ju på något vis fortfarande rätt att kalla sig själv det för det tycker jag man kan få definiera sig själv som om man tycker bättre om det ordet än det missbrukade ordet autist.
Jag kommer också anse mig själv vara en Aspergare snarare än en autist så länge jag lever.
opteron skrev:namnet vi har nu är coolaste

Ja det har en trevlig klang på något sätt faktiskt, jag brukar uttala det ''Aschberger'' också med ett tydligt ''Sch'' ljud bara för att...
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav manne » 2023-05-28 20:22:35

https://www.taby.se/omsorg-och-stod/fun ... ostad-lss/

det värkar även som om Täby kommun har en del serviceboenden också :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav manne » 2023-05-28 20:34:32

https://www.taby.se/omsorg-och-stod/fun ... ostad-lss/

även de moderata Täby verkar också ha olika serviceboenden också :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Richard » 2023-05-28 21:09:15

De som diagnosticerades före 2014 (tror jag) får i fortsättningen ha kvar diagnosen asperger.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Riksamiralen » 2023-05-28 21:21:14

Richard skrev:De som diagnosticerades före 2014

Dit hör ju jag så då är det lugnt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Liljan » 2023-05-28 21:39:07

opteron skrev:
Zima33 skrev:Aspergers är samma som autism förutom att vid Aspergers har man haft normal eller tidig talutveckling. (Har för övrigt sett att de tagit bort personnamn på andra diagnoser också, i ICD-11, tror de vill ha mer vetenskapliga namn i stället).

Autism delas ju in i olika ”typer” i nya ICD-11 så det blir inte alls samma diagnos oavsett svårigheter:

Riksamiralen skrev:Då hamnar jag väl på 6A02.0 i den nya graderingen då.
Men har inget emot att fortsätta vara en F84.5 som det står i min journal med ICD-10 beteckningen.


Aspergers är INTE samma som autism, det är två olika kategorier just nu, och det är synd att dom vill ta bort en bra kategori av Aspergers. Svårigheterna är olika varandra, det är inte samma svårigheter vi har. Därav förstår vem som helst att det är två olika diagnoser.

Man vill dock spara in pengar och inte ge ut diagnoser till vem som helst, oftast är det så.

Jag är dock helnöjd med min diagnos, och kommer spara diagnosen i resten av livet. Även du och Riksamiralen borde göra detta om ni har Aspergers syndrom. namnet vi har nu är coolaste, Asperger kommer jag kalla mig i framtiden också. :mrgreen:

På vilket sätt anser du att Asperger och autism skiljer sig åt? Fler och fler aspergare ser ordet Asperger som problematiskt då Hans Asperger var aktiv nazist och bidrog till att autistiska barn blev mördade under andra världskriget.

Det är inte färre som blir diagnostiserade för att allt kallas autism tvärtom antalet diagnoser ökar varje år.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-05-28 22:19:07

Liljan skrev:Fler och fler aspergare ser ordet Asperger som problematiskt då Hans Asperger var aktiv nazist och bidrog till att autistiska barn blev mördade under andra världskriget.


Uffda, så nu måste vi censurera ordet Asperger och skriva om historien och låtsas att han aldrig existerat, antar jag. Så ingen 'känner sig kränkt'. Så tröttsamt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6157
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Liljan » 2023-05-29 12:05:37

Skogkatt skrev:
Liljan skrev:Fler och fler aspergare ser ordet Asperger som problematiskt då Hans Asperger var aktiv nazist och bidrog till att autistiska barn blev mördade under andra världskriget.


Uffda, så nu måste vi censurera ordet Asperger och skriva om historien och låtsas att han aldrig existerat, antar jag. Så ingen 'känner sig kränkt'. Så tröttsamt.

Tvärtom, det uppmärksammas nu och man pratar om det medan man ignorerade det förut. Varför vill du ha samröre med någon som skickat barn till koncentrationsläger?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-05-29 12:37:48

Liljan skrev:Tvärtom, det uppmärksammas nu och man pratar om det medan man ignorerade det förut. Varför vill du ha samröre med någon som skickat barn till koncentrationsläger?


Jag vill inte 'ha samröre' med någonting, men det är barnsligt att låtsas att något inte har hänt. Ingen av oss hade något att göra med kriget eller Hans Aspergers. Och jag är ganska säker på att ingen här har dödat autistiska barn. Att döpa om en diagnos och låtsas att något inte hände förändrar ingenting. Och det är 80 år sedan, dags att gå vidare. Vid någon tidpunkt måste man vara klar med det förflutna och gå vidare.

Ferdinand Porsche var medlem av nazi partiet. Så jag antar att vi måste byta namn på Porsche-bilarna också och låtsas att han inte fanns.
Skogkatt
 
Inlägg: 6157
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Kidzi » 2023-05-29 14:34:26

Ja, aspergers och autism är inte samma sak som man menade förr. Jag känner ett autistiskt barn som har noll gemensamt med mig.

Jag har INTE samma syndrom som honom. Det är orättvist mot oss båda att påstå det.
Kidzi
 
Inlägg: 5553
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav opteron » 2023-05-29 14:35:20

Richard skrev:De som diagnosticerades före 2014 (tror jag) får i fortsättningen ha kvar diagnosen asperger.


Perfekt, vilken bra situation för oss med Aspergers, diagnosen är värdefull.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Ignatius » 2023-05-29 14:39:02

Det finns en ganska ny bok om Hans Aspergers nazistiska anknytning: https://www.amazon.com/Aspergers-Childr ... 0393609642
En recension i The Guardian sammanfattar bra: https://www.theguardian.com/books/2018/ ... fer-review

Bland Aspergers patienter fanns en blivande astronom som upptäckte fel i Newtons kalkyler samt nobelpristagaren Elfriede Jelinek. Antar att alla knäppgökar inte behöver vara fullständiga nötter.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in