Jossie94 skrev:Om ni redan förstått detta så kan ni bara skriva att ni gjort det. Men om inte:
Detta är ett exempel på hur jag menar. Kortfattat.
Petra har sett att majoriteten har en fjällrävenjacka, en sån där blå dunjacka som fjortisar hade. Detta var alltså en trend i min generation 2011-2012. Kanske tidigare också. Petra har då utgått från att det är så det ska vara, man ska bete sig som de där tjejerna och ha en fjällrävenjacka, då passar man in.
Redan här blir det konstigt. Går Petra m fl i mellanstadiet, högstadiet el gymnasiet? Som vuxen brukar man inte kolla på andra vilken jacka som man får köpa för att passa in. Man kan bli inspirerad av andra, men man känner inte att man
måste köpa en viss jacka för att "coola tjejgänget" har en sån.
Jossie94 skrev:Kort och gott så köper Petra en fjällrävenjacka, precis som resten av tjejerna i klassen. Inga konstigheter. Men Petra blir då utpekad som annorlunda. Men hon har ju en fjällrävenjacka? Hur ska då Petra förstå att problemet här är ngt annat än att hon har en fjällrävenjacka? Den är ju blå precis som de andras jackor. Då kanske det är att hon inte är lika poppis som Stina och Berit.
Alltså poängen är att just detta med rangordningen är inte självklart. Kanske man hade sett detta som utomstående men tror knappast att både Stina, Berit eller Petra tänker på rangordningen. Eller tänker man seriöst på det?
Barn brukar vara medvetna om rangordningen även om de inte känner till ordet. Det har gjorts tester på det. Stina och Berit och alla de andra NT-tjejerna känner väl till det. Men om Petra är längst ned och något av en hackkyckling så kommer hon att bli mobbad vad hon än gör. Köper hon en annorlunda jacka blir hon mobbad för det, köper hon en exakt likadan så blir hon mobbad för det. Hon anklagas för att härma Stina och Berit.
Jossie94 skrev:För jag tänker ju som Petra i detta fallet, att jag har ju en likadan jacka som dem och då är man ju precis som de andra. Om nu detta är konstigt, så skulle man ju ha dragit alla över en kam isf för att tro mig, i min generation så har många sett just likadana ut. Samma kläder och ja allt är likadant.
Hur kan man då hitta fel på någon som är likadan? Då är det ju samma system som mobbning har. För den där tjejen har ju en tröja från Stadium och resten av Sverige, då är det ju konstigt om bara 1 enda person anses som annorlunda....Är det något man ska fatta eller som man missar här?
Vad Petra ska göra nu när hon inte längre går i mellan- el högstadiet är att strunta i vilka jackor de andra har. Petra är annorlunda och det har inte med kläderna att göra. Petra
tror att hon är precis som de andra, men de andra har märkt att något är annorlunda med henne.
Jossie94 skrev:Jag kan dra hur många exempel som helst, logiken finns fortfarande inte där. Jag ser däremot en lucka som är för mig ett frågetecken.
Det handlar inte om logik utan om instinkter. Du kan fråga efter logik tills du blir blå i ansiktet, det finns ingen. Folk går efter känslor och instinkter.
Jossie94 skrev:så menar jag utifrån detta exempel att man har sett att majoriteten har gjort på rätt sätt och därför härmat de andra och då har folk reagerat negativt på att man har härmat dem och köpt en likadan jacka eller vad sjutton det kan vara. Har de redan bestämt sig för att den där personen är annorlunda? Hur bestämmer man sådant, pratar man om det eller är det bara att någon säger "Hon är annorlunda" och så hakar folk bara på ?
Är dessa personer då 3 år?
De känner instinktivt att personen är annorlunda och reagerar på det. Sen kan de också ha pratat om hur konstig Petra är bakom hennes rygg. Kanske skrattat åt henne "har ni sett att Petra köpt en precis likadan jacka som Stina och Berit, vilken härmapa hon är! Hon tror hon kan blir med i gänget men det blir hon aldrig!".
Alltså jag tycker du har pratat om dessa exempel flera gånger. Du söker en förklaring, vi ger dig förklaringar men de duger tydligen aldrig. Du tror att vi inte har fattat, men det är du som inte fattar.