ingetbranamn skrev:Så, det finns alltså inga saker som är typiskt generellt för aspisar att göra? Typ som att börja snacka bantning om en väldigt överviktig hör.
Det finnes ikke konkrete handlinger alle med AS gjør. Siden du insisterer, skal jeg gi et eksempel som er så konkret jeg kan. Med forbehold om at det kan finnes flere alternativer jeg har glemt...
Alle med AS diagnosert i henhold til en av diagnosemanualene har avvik i sosialt samspill som viser seg ved oppfyllelse av minst et "tall" under minst to av de følgende bokstaver. Altså 2 av 119 punkter på en ganske sikkert mangelfull liste. Igjen: Totalt minst et punkt fra minst to av bokstavene nedenfor, men aldri alle og sannsynligvis veldig få:
A2. uvanlig kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
3. redusert kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
4. fraværende kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
5. tillært/anstrengt kommunikasjon med blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
6. uvanlig tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
7. redusert evne til tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
8. fraværende evne til tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
9. tillært/analytisk tolkning av blikkontakt, ansiktsuttrykk, kroppsholdning og gester i sosialt samspill
B1. Har ikke evne til å etablere vennskap.
2. Har ikke evne til å etablere vennskap med jevnaldrende.
3. Har ikke evne til å etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
4. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser med jevnaldrende.
5. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter med jevnaldrende.
6. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser.
7. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser .
8. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
9. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
10. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
11. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
12. Har ikke evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen.
13. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser på en måte som anses normal for alderen.
14. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter på en måte som anses normal for alderen.
15. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser på en måte som anses normal for alderen.
16. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser på en måte som anses normal for alderen.
17. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
18. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
19. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
20. Har ikke evne til å etablere vennskap som innebærer gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
21. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap.
22. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende.
23. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
24. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
25. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
26. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
27. Har bristende evne til å etablere vennskap med jevnaldrende og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
28. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
29. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
30. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
31. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
32. Har bristende evne til å etablere ethvert vennskap på en måte som anses normal for alderen.
33. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskapet.
34. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskapet.
35. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskapet.
36. Har bristende evne til å etablere vennskap på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskapet.
37. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskapet.
38. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskapet.
39. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskapet.
40. Har bristende evne til å etablere vennskap og bristende evne til gjensidig
41. utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskapet.
42. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende.
43. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
44. Kan etablere vennskap men bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i ethvert vennskap.
45. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i ethvert vennskap.
46. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i ethvert vennskap.
47. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i ethvert vennskap.
48. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
49. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
50. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
51. Kan etablere vennskap, men har bristende evne til å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
52. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen
53. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
54. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
55. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
56. Kan etablere vennskap med jevnaldrende, men har bristende evne til å gjøre det på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
57. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
58. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
59. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
60. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som er normal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
61. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen.
62. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
63. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
64. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
65. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende på en måte som anses normal for alderen og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
66. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
67. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
68. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
69. Kan etablere vennskap, men har vansker med å gjøre det med jevnaldrende og har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
70. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen.
71. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
72. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
73. Kan med jevnaldrende etablere vennskap på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
74. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses unormal for alderen, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
75. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser i vennskapet.
76. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om aktiviteter i vennskapet.
77. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om følelser i vennskapet.
78. Kan etablere vennskap med jevnaldrende på en måte som anses normal, men har bristende evne til gjensidig utbytte/utveksling av/om interesser, aktiviteter og følelser i vennskapet.
C1. Nedsatt tilsvar om andre menneskers følelser.
2. Uvanlig respons på andre menneskers følelser.
3. Spiller ikke ulike roller for å tilpasse seg ulike sosiale sammenheng.
4. Gjennomfører sosialisering og kommuniserende adferd på en uvanlig måte. (Kan oppfattes som uhøflighet eller bristende empati.)
D1. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
2. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
3. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
4. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
5. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
6. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
7. Fraværende vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
8. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
9. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante tingmed andre mennesker.
10. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
11. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
12. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
13. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
14. På ethvert tidspunkt liten vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
15. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
16. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
17. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
18. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
19. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
20. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
21. Fraværende spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
22. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede med andre mennesker.
23. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting med andre mennesker.
24. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) aktiviteter med andre mennesker.
25. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og aktiviteter med andre mennesker.
26. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede og interesser/interessante ting med andre mennesker.
27. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere om) interesser/interessante ting og aktivitetermed andre mennesker.
28. Liten spontan vilje til å dele (vise/kommunisere) glede interesser/interessante ting og aktiviteter med andre mennesker.
Ovenforstående var en tolkning av punkt B i diagnosekriteriene for Aspergers syndrom, Diagnoskriterier i ICD-10:
http://habilitering.se/om-autism/aspergers-syndrom/diagnoskriterier-aspergers-syndrom Jeg er en lekperson og tolkningen er derfor ikke en faglig en, men en liste med sannheter som logisk oppfyller punkt B slik det er formulert i kriteriene.