kiddie skrev:Nej. Skitkomplicerat.
Som jag sagt innan, empati är ett problematiskt begrepp. Som jag inte riktigt gillar. Ursäkta om jag tjatar om det men jag hoppas dumt på att världen ska lyssna och ändra sig.
Man kan dela upp empati i två delar. En del är den som känner vad andra känner pga iakttagelse. Det börjar redan här bli problematiskt eftersom man ofta med empati menar att man känner med negativa känslor. Man ser någon nedstämd, ledsen eller i smärta och man upplever en liknande känsla i sig själv. Man speglar känslan. Det är därför man kallar de hjärnceller man tror tar hand om detta spegelneuroner.
Man lägger inte så stor vikt vid positiva känslor, att man dras med i glädje och skratt. Detta är bara en bisyssla i empatibegreppet (Varför undrar jag?). Den enda gången man egentligen hör om positiv empati är när man tar hand om bebisar verkar det som. Att sedan de som sysslar med empati påstår motsatsen är en annan sak, empatibegreppet är FÖR sammansnärjt med medlidande för att empati ska betyda alla känslor.
De andra delen är att man kan göra en mental bild för hur den andra människan känner sig och kanske varför. Här snuddar man vid begreppet Theory of mind, att man till fullo förstår att andra är egna individer med egna tankar och känslor. Men även här går man mer på det negativa. Att man kan göra sig en inre bild av hur andra mår, dvs dåligt av någon anledning. Theory of mind rör helheten, inte bara negativa känslor utan positiva, tycke och smak, åsikter osv.
Det varierar var aspergaren brister i empati. Det kan vara i den första, affektiva biten, eller i den senare, den kognitiva. Det som förvirrar även bland aspergarna själva är att de ofta saknar OLIKA delar av empatin. När andra säger att aspergare kan ha problem med empati så tror "vi" att då måste ju vi ha samma problem. Men icke.
En del har svårt att känna det andra känner i stunden. Andra har svårt att dra slutsatser och bilda sig en slags helhetsbild om hur och varför personen känner så.
Eftersom både jag och Frimodig är INTJ så kommer jag förutsätta att vi är lite lika här. Är man T och inte F så har man ofta mindre av den affektiva empatin. Man känner helt enkelt inte andras känslor. Däremot som N istf S så ser vi naturligt samband och kan därför ha en bra kognitiv empati, vi har det naturligt att se hur saker hänger samman, inte bara känslor utan det mesta i tillvaron.
De som har affektiv empati kan ha problem med den kognitiva empatin av olika anledningar. Man kan ha en högre intryckshastighet än processhastighet. Alltså man tar in och påverkas, men det går för fort och man orkar och kan inte reda ut vad man känner. Sedan kan man brista i helhetssyn och lagom grad generalisering, dvs man kan inte göra upp en inre bild och förståelse eftersom man ser i detalj och inte t ex kan jämföra ditt benbrott med sin egna stukade hand.
Vad jag ser hos vissa både med autism och NT är att de ibland övergeneralisar. Man berättar något man varit med om och de tycker att de PRECIS har känt samma sak. Fast man själv tycker de jämför äpplen och päron och tycker det är samma. Men hos NT verkar det vara viktigare att se likheter och empatisera även om det är på falsk grund (Nu pratar jag naturligtvis om ngt lite snävare än empati då man här inte bara reflekterar den andre utan direkt jämför med känslor man själv har för att eventuellt söka ömsesidig empati).
De som har problem med den affektiva empatin kan titta på någon som lider utan att känna något inom sig själv. Varför? Förmodligen för att man inte kan spegla känslan automatiskt, det saknas något i automatiseringen. T o m djur har någon form av affektiv "empati", om de hör en flockmedlem skrika så drabbas de själva av skräck. Det är en överlevnadsinstinkt.
Så nej, enkelt är det inte.
Och än värre blir det när man inser att man helt och hållet uteslutit handling i detta resonemang.
För jag tror ingen egentligen tycker att någon är empatisk som känner med dig och sedan slaktar dig för nöjes skull (sadism). Utan man förutsätter goda avsikter. Detta är outtalat och ett problem i sig. Avsaknad av handling är något man heller inte ser på i empatibegreppet.
Nej fan. Skrota empatibegreppet.
Nu vet jag att det blev repetition på en massa saker och jag ursäktar det.