Social curling
Postat: 2015-11-18 15:35:00
Om man är medveten om att man lätt missförstår och tar saker bokstavligt kan man öva upp förmågan att förstå rätt innebörd i en social kontext.
En träffpunkt för alla - om Asperger syndrom
http://www.aspergerforum.se/
KrigarSjäl skrev:Att undvika antiintellektuella människor har varit en strategi.
Eftersom människor som inte kan uttrycka sig blir svårbegripliga.
Såna som använder "sjukt" eller "stört" som enda förstärknings- och beskrivningstermer.
Klent ordförråd och man hemfaller mer åt ironi, gestik och tonlägen.
Väl värt att ta till sig. +1KrigarSjäl skrev:Jag brukar försöka styra över till ämnesdiskussioner, där kan man inte himla sig fram med ögonen i kommunikationen utan där är det ord det handlar om.
Det intellektuella samtalet är därför nånting betydligt enklare än det planlösa sociala pladdret.
Att undvika antiintellektuella människor har varit en strategi.
KrigarSjäl skrev:Det handlar inte om att de inte vill dela med sig utan om att de aldrig tänkt i de här termerna.
De går inte runt och tänker att de läser av varandra, de gör det bara.
Man får försöka lära sig tolka ansiktsuttryck och vibbar i tonfall mm.
supernova skrev:Jag har hört folk säga till mig i alla fall att, Jag visste att du skulle missförstå detta. Men varför sa du det inte på ett sätt som du visste att jag skulle förstå då, undrar jag.
De lägger ju upp det så att det ska missförstås så att de kan få det så som de vill och sen t om efteråt komma och säga att de visste att man skulle missförstå.
Toblerone skrev:Visst, det kan man försöka. Men det beror på. Det finns även barn med AS som stör hela klasser. Jag jobbar med såna. Det där är helt individuellt olika, vad som funkar. Beror på dem enskilda barnen och på sammansättningen av gruppen. Det räcker med att det kommer in ETT nytt barn så är det oro i gruppen igen.
Alien skrev:Det finns ju särskilda aspergerklasser. Grupperna är små och lärarna är utbildade om AS. Är det av ondo?
Genom att korrelera yttryck och situation. Till slut så inser man sammanhangen på analytisk väg.Kostymhippie skrev:Hur kan man lära sig sociala koder när de hela tiden ändrar sig beroende på situation?
Det finns bra litteratur har jag för mig. Och läser man hur personer med asperger fungerar så kan man också deducera baklänges i vart skillnaderna uppstår.Kostymhippie skrev:Hur gör man rent praktiskt för att lära sig koderna när det inte finns någon bra litteratur på området och NT inte kan eller vill lära en?
Adekvat kunskap och personer som är kapabla tänka utanför boxen är det få som är och i synnerhet inte för den lön och arbetsmiljö som erbjuds. Det kanske kan fungera för vissa friskolor där man har det som ett särkskilt erbjudande i storstäder.misshopeless skrev:Jag står för en ganska uttjatad men vad jag anser sann uppfattning, att det behövs fler assistenter som har särskild utbildning på diagnoser, som är behjälpliga i klassrummet.
Fast det är också som att kasta barn i en bassäng för att de skall lära sig simma. Det blir istället så att de som kom därifrån hade tur att klara sig levande från händelsen.misshopeless skrev:Jag tror inte på att sätta barn med AS och ADHD i egna klassrum, det är den andra verkligheten i den "vanliga" klassen som de kommer leva i resten av livet. Det vore att göre en björntjänst att skydda dem från verkligheten för den blir då mycket svårare att möta vid ett senare skede.
KrigarSjäl skrev:Jag kan inte ge några råd som passar dig och din situation, du måste själv hitta vad som funkar bäst.
Kostymhippie skrev:Krigarn, du har som i många andra fall helt rätt, men har några funderingar:
Hur kan man lära sig sociala koder när de hela tiden ändrar sig beroende på situation?
Hur gör man rent praktiskt för att lära sig koderna när det inte finns någon bra litteratur på området och NT inte kan eller vill lära en?
Har själv försökt fråga nämligen och får bara svävande svar som "det beror på" eller "sådant vet man bara". Känns som NT inte vill dela med sig av kunskaper....??
Liljan skrev:Kostymhippie skrev:Krigarn, du har som i många andra fall helt rätt, men har några funderingar:
Hur kan man lära sig sociala koder när de hela tiden ändrar sig beroende på situation?
Hur gör man rent praktiskt för att lära sig koderna när det inte finns någon bra litteratur på området och NT inte kan eller vill lära en?
Har själv försökt fråga nämligen och får bara svävande svar som "det beror på" eller "sådant vet man bara". Känns som NT inte vill dela med sig av kunskaper....??
Jag tror inte det bara beror på en ovilja att dela med sin kunskaper utan också att NT:s inte själva har koll på sitt eget system. De tänker inte utan bara handlar, det gör att de inte kan förklara sitt eget system vilket är jättemärkligt.
Det går inte att lära sig alla regler, men det går att lära sig några hållpunkter. Försök förstå varför NT:s blir sura när de blir det och skriv upp situationen och vad de blev sura på. Är det exempelvis att de ljuger om att de vill ses fast de inte alls vill det så kan man ha som regel att höra av sig max tre gånger, det måste gå en månad mellan gångerna och oavsett vad NT personen säger slutar du försöka efter gång tre.
plåtmonster skrev:Fast det är också som att kasta barn i en bassäng för att de skall lära sig simma. Det blir istället så att de som kom därifrån hade tur att klara sig levande från händelsen
Alien skrev:Det finns ju särskilda aspergerklasser. Grupperna är små och lärarna är utbildade om AS. Är det av ondo?