Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav Sloth » 2014-08-30 20:34:53

Hej,

Jag har bara en kort fundering; kan man bli nekad inträde till USA (turist-resa) bara för att man har en AS-diagnos? Minns att när jag ansökte om körkort så var jag tvungen att göra massa extra jobb bara pga diagnosen...
Sloth
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-08-25

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav Huggorm » 2014-08-30 20:38:50

Jag har svårt att tro att det skall vara några problem. Så länge brottsregistret är rent så är det ingen fara.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav Miche » 2014-08-30 20:52:40

Man ska inte informera varken i samband med att man ska ta körkort, söka arbete eller visum att man har AS...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav Sadistic » 2014-08-30 21:13:02

I sådanafall skulle inte min polare kunnat skaffa fruga från USA
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav Huggorm » 2014-08-30 21:21:03

Miche skrev:Man ska inte informera varken i samband med att man ska ta körkort, söka arbete eller visum att man har AS...
Håller med. Desto mindre myndigheterna vet, desto bättre.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav Patrix » 2014-08-30 22:39:47

Inte en jäkel som vet om att du har en aspergerdiagnos. Har rest flertalet gånger till staterna utan problem med diagnos på papperet hemma i Sverige.
Var dock beredd på att tullpolisen på anländande flygplats kan fråga ut dig om vad du har för syfte med resan, hur du har finansierat den samt vad du jobbar med. Säg inte att du är sjukskriven eller liknande om du är det utan ljug om något simpelt.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav kiddie » 2014-08-30 23:24:48

Du måste fylla i visaansökan sanningsenligt. Aspergers anses vara en allvarlig störning i detta fallet. Och ja, det är fullt möjligt att få avslag för att man har aspergers. Ska man hårdra det så verkar det som de vill neka aspergare från att resa in. Det finns väldigt mycket som kan hindra en att resa till USA, inte bara om man har gjort ngt brottsligt (då får man inte alls komma in).

Jag skulle också föreslå att inte nämna aspergers på visaansökan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav kapuni » 2014-08-30 23:34:30

Sloth skrev:Hej,

Jag har bara en kort fundering; kan man bli nekad inträde till USA (turist-resa) bara för att man har en AS-diagnos? Minns att när jag ansökte om körkort så var jag tvungen att göra massa extra jobb bara pga diagnosen...

Varför skulle du ens berätta att du har Aspergers? Det har inte CBP med att göra, så länge du inte är någon fara för allmänheten, vilket Aspergers i sig icke är. Och hur skulle de få reda på om du har Aspergers? Du tar väl inte med dig ett intyg där det står att du har den diagnosen?

Regel nummer ett: svara endast på tilltal.
Regel nummer två: fråga inget.
Regel nummer tre: ändra inte dina svar, ibland försöker de vara kluriga och ställa samma fråga men på olika sätt, för att se om du ändrar dina svar.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav kapuni » 2014-08-30 23:35:20

kiddie skrev:Aspergers anses vara en allvarlig störning i detta fallet.

Knappast.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav kapuni » 2014-08-30 23:39:22

kiddie skrev:Jag skulle också föreslå att inte nämna aspergers på visaansökan.

För det första behöver man inte fylla i någon visaansökan som turist, för det andra, om du syftar på den ESTA-blankett så finns det inga utrymmen för att nämna några sådana informationer. Det är ju bara kryssfrågor.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav kiddie » 2014-08-30 23:44:51

Ah OK. Tänkte inte på att turist och student är annorlunda. Bra info. Alltså inget VISA för turister, bara övriga. Annars inresetillstånd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav kiddie » 2014-08-31 0:00:04

OK, svart på vitt:

Physical or Mental Disorders

With regard to physical or mental disorders, answer ”Yes” to this question if:

(a) You currently have a physical or mental disorder and a history of behavior associated with the disorder that may pose or has posed a threat to your property, safety or welfare or that of others; or

(b) You had a physical or mental disorder and a history of behavior associated with the disorder that has posed a threat to your property, safety or welfare or that of others and the behavior is likely to recur or lead to other harmful behavior.

Answer ”No” if:

(a) You currently have no physical or mental disorders; or

(b) You have or had a physical or mental disorder without associated behavior that may pose or has posed a threat to your property, safety or welfare of that of others; or

(c) You currently have a physical or mental disorder with associated behavior, but that behavior has not posed, does not currently pose nor will pose a threat to your property, safety or welfare or that of others; or

(d) You had a physical or mental disorder with associated behavior that posed a threat to your property, safety or welfare or that of others, but that behavior is unlikely to recur.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav notwoodstock » 2014-08-31 0:37:29

Sloth skrev:Hej,

Jag har bara en kort fundering; kan man bli nekad inträde till USA (turist-resa) bara för att man har en AS-diagnos? Minns att när jag ansökte om körkort så var jag tvungen att göra massa extra jobb bara pga diagnosen...


Jag vill vittna om att första gången jag var i USA :-)Happy , så blev jag "påkörd i huvudet" efter envetet promenerande uppför och nedför Manhattan. Jag tror det var psykossymtom, början på min sjukdom.

Och off-topic, så är det en klart knäckande upplevelse att telefonsamtalet till hotellet var klart omöjligt att med ett svensktränat telefonöra (kHz:arna inte på min sida...) höra vad dom på dialekt sade för instruktioner. Kom fram ändå. :-)006
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav Geastrum » 2014-09-01 12:52:11

Sist jag reste till USA blev jag stoppad i passkontrollen på Newark. Visum behövdes inte då alla kriterier för "Visa Waiver Program" var uppfyllda...

http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html

Men kontrollanterna tyckte att det var något suspekt med en person som reser ensam i fem veckor och som inte uppger mer än en vistelseadress - hotellet där jag skulle bo första veckan. Jag blev utsatt för ett förhör... På frågan "do You have a mental disorder?" svarade jag "no", jag nämnde ingenting om min Asperger. Därefter fick jag sitta i ett väntrum i en evighet kändes det som. Till slut fick jag tillbaka mitt pass som stämplades "ADMITTED". Det hela var en väldigt obehaglig upplevelse; det kändes som att jag blev insläppt på nåder.

Jag hade väntat mig att det skulle vara ungefär lika smidigt som att resa till Kanada, där jag var sju år tidigare. Till Kanada behövdes varken visum eller något "Visa Waiver Program". Till USA hade jag rest en gång tidigare, det var på 80-talet, med ett vanligt turistvisum som jag skaffade utan problem på ambassaden, men då hade jag ingen diagnos förstås, om nu det har någon betydelse.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Kan aspergerdiagnos vara ett hinder vid resa till USA?

Inläggav kapuni » 2014-09-01 13:08:35

Geastrum skrev:Sist jag reste till USA blev jag stoppad i passkontrollen på Newark. Visum behövdes inte då alla kriterier för "Visa Waiver Program" var uppfyllda...

http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html

Men kontrollanterna tyckte att det var något suspekt med en person som reser ensam i fem veckor och som inte uppger mer än en vistelseadress - hotellet där jag skulle bo första veckan. Jag blev utsatt för ett förhör... På frågan "do You have a mental disorder?" svarade jag "no", jag nämnde ingenting om min Asperger. Därefter fick jag sitta i ett väntrum i en evighet kändes det som. Till slut fick jag tillbaka mitt pass som stämplades "ADMITTED". Det hela var en väldigt obehaglig upplevelse; det kändes som att jag blev insläppt på nåder.

Jag hade väntat mig att det skulle vara ungefär lika smidigt som att resa till Kanada, där jag var sju år tidigare. Till Kanada behövdes varken visum eller något "Visa Waiver Program". Till USA hade jag rest en gång tidigare, det var på 80-talet, med ett vanligt turistvisum som jag skaffade utan problem på ambassaden, men då hade jag ingen diagnos förstås, om nu det har någon betydelse.


Newark airport är nog den värsta flygplats man kan komma till om man vill komma in utan bekymmer. Du är långt ifrån ensam om din upplevelse där.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in