Bump men jag håller mig ändå till år 2013. En rapport från Friends.
"Den som inte är som 'en typisk tjej' eller som en 'typisk kille' riskerar att bli mobbad i skolan. Ju äldre eleverna blir, desto ovanligare blir det att lärarna säger ifrån, enligt en rapport från Friends.
Nästan direkt i första klass började vissa elever att reta Erik för att han inte hade samma intressen som de andra pojkarna - och för att han umgicks mycket med flickorna." (TT/UNT 14 aug 2013 "Bög är skällsord redan på dagis")
Ja, barnen mobbar dem som de lärt sig inte är som andra. De lär sig av äldre syskon, kamrater och föräldrar.
"Enligt forskaren Katja Gillander Gådin riskerar säskilt barn som inte passar in i 'de begränsande ramar som finns för hur man förväntas vara som flicka eller pojke' att tidigt utsättas för sexualiserade kränkningar. Ordet bög kan dyka upp redan i förskolan och används även som skällsord av äldre barn mot pojkar som faller utanför normen.
- Flickor kan bli kallade för hora och för könsord redan i tidig ålder."Lärarna (och övrig personal) borde aldrig låta sådant gå opåtalat, det är ett svek mot de utsatta barnen.
"I årskurs 3-6 uppger två av tio barn att personalen inte säger till om de ser någon behandlas illa."Det är illa men värre blir det:
"Bland högstadieeleverna som svarat på Friends enkät uppger hälften att skolpersonalen inte ingriper."När man kommit upp i tonåren har man kanske börjat ifrågasätta den sexism och homofobi som andra elever uttrycker.
"15-åriga Astrid uttryckte offentligt att hon tyckte att det förekom sexism på skolan och blev efter det utsatt för skitsnack. Hon kallades till ett möte med tre ur personalen men fick inget stöd.
- I stället lade de skulden på mig och berättade att både pedagogerna och eleverna mådde dåligt för at det blivit 'en väldigt stor sak', säger Astrid."Ja, det är ju klassiskt. Sanningssägaren blir aldrig populär. Skjut budbäraren! De som borde reagera och agera tänker främst på sig själva och på skolans rykte.
Men här skulle verkligen Beo kunna göra en insats. (I stället för att se till att lärare som leder ut störande elever ur klassrummet blir åtalade för misshandel.)
Var känner sig eleverna mest otrygga? 1. Toaletter (där finns inga vuxna ögon). 2. Omklädningsrum (halvnaken och utlämnad och inga vuxna ögon). 3. Korridor/matsal/skolgård (beroende på ålder).
Frågan är om det blivit bättre el värre sedan år 2013. Att det fortfarande förekommer är klart, varför annars böcker som denna?
Pressmeddelande 18.3.2020 skrev:Hur ska man veta när ett beteende är mobbning och inte en oskyldig lek? I boken Kränkande beteende i förskolan, som ges ut av Studentlitteratur, presenterar psykologen Ella Cosmovici Idsø forskning med praktiska exempel.
Men hur skiljer sig kränkande beteende i förskolan från mobbning?
– Viktigast är att man förstår att det förekommer, annars tror du att barnen leker trots att det ena barnet ständigt knuffar ett utvalt barn eller tar just det barnets spade. Det drabbade barnet kanske inte säger något, men det betyder inte att det är ofarligt – tvärtom, menar Ella Cosmovici Idsø.
Mobbning utgörs av tre delar
Mobbning utgörs i huvudsak av tre delar: avsikt, upprepning och obalans i maktförhållandet.
– Även fyraåringar kan avgöra vad som är avsiktligt och vem som är starkast i en relation. Om man jämför med en konflikt så uppstår den mellan jämnstarka parter – men det gäller inte mobbning, säger hon.
https://via.tt.se/pressmeddelande/sa-ka ... Id=3272793