Jag har inga idéer om hur du skulle kunna få tillbaka förlorade meddelanden, och är ärligt talat pessimistisk. Hotmail/gratis outlook har inte världens bästa rykte, och tyvärr är det lite så med gratistjänster: de garanterar inget och det kan vara svårt/omöjligt att få support.
Vill du ändå köra gratis tror jag att gmail är något stabilare; jag har inte hört om motsvarande meddelandeförluster hos dem (om inte användaren själv har klantat sig). Däremot är det på gmail viktigt att sätta upp säkerhetsfråga, sekundärt mailkonto, eller telefonnummer så att du kan verifiera att du är du om du plötsligt fastnar med ett "
hmmm, looks like something has changed in the way you sign in"-meddelande. Det verkar utlösas lite hipp som happ, och det är inte någon bra idé att försöka återställa genom att ange vilken stad du vanligen loggar in från. De kan anse att du loggar in från någon annan stad, där din internetleverantörs server står. Så telefonnummer, annan mailadress eller säkerhetsfråga är ett måste (samt naturligtvis ett starkt och bra lösenord). Annars kan du förlora tillgången till kontot.
Oavsett om du kör gratis eller går över till en betaltjänst (eller kanske internetleverantören har mailtjänst också?):
backa upp meddelanden genom att köra en klient på datorn. Nu vet jag inte vad du kör (Windows, Mac, Linux...), men Thunderbird fungerar på samtliga. Har du Office finns Outlook. Det viktiga är att hämta meddelanden (och spara skickade meddelanden) genom att använda IMAP och ställa in så att även Sänd-mappen synkas. Då räcker det att regelbundet starta klienten (exempelvis Thunderbird eller Outlook) på din dator, så att den får synka. Du kan alltså fortsätta att använda webbmail om du trivs bättre med det. (OBS att du förstås bör backa upp din dator/dina filer på datorn, så att det inte blir katastrof om den går sönder.)
Thunderbirds hemsida:
https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/Själv kör jag bara gmail för skräptjänster där jag inte vill lämna ut mina riktiga mailadresser, och mina riktiga mailadresser ligger på egna domäner, förutom en anonymiserad webbtjänst. Att köra egen domän (samt egen sevrer alternativt hyra in sig på webbhotell) ger förstås största kontrollen, men är kanske för mycket jobb för de flesta.Edit: Googlade lite, och det verkar som att
Microsoft tvångsflyttar hotmailkonton till outlook.com. Prova alltså att gå till
https://outlook.live.com/owa/ och testa att logga in med dina hotmailuppgifter. Håll tummarna. Med lite (mycket!) tur har de flyttat dina mail dit, och är vad de menar med att du är "uppdaterad".