barracuber skrev:Hoppas du inte tog illa upp av mitt förra inlägg om att du och jag "arbetstränar"- det var bara på skämt. Hoppas inte KS eller någon annan missuppfattade det heller.
Självklart inte. Det var ju uppenbart humoristiskt menat.
Men allvarligt talat, när man hjälper varandra med olika saker som det blir på ett sådant här forum, får man ju en viss träning i supportrollen, man tränar sig på att förklara å så, och det är ju aldrig fel. Man säger ju att kunskap är aldrig tung att bära. Det kanske slutar med att vi hamnar på nån supportavdelning nån gång på riktigt! (eller så startat vi eget)
Det är en nyttig erfarenhet att försöka hjälpa andra. Jag har ibland försökt vara lite support via telefonen åt en god vän som har noll koll på ens de grundläggande sakerna som vad en fil är, och vad det är för skillnad på Windows och Word. Det kan vara väldigt knepigt att ens komma på de rätta frågorna för att förstå vad som är problemet, men det är en väldigt nyttig erfarenhet. Den där länken om boksupporten, som jag postade i en annan tråd, tycker jag är väldigt tänkvärd bakom all humor. Jag tror att det är precis så många människor känner det inför datorer, och jag tror många av dem känner igen sig i bokanalogin.
Men jobba med support? Nej tack. Däremot har jag jobbat med att undervisa i programmering och en del annat datalogirelaterat på universitet i många år, så jag har ju en hel del vana av att försöka förklara saker. Men det är ändå stor skillnad på situationerna. Att hjälpa någon med ett problem som den personen har är en helt annan sak än att lära ut någon som jag eller någon annan har bestämt att personen ska lära sig. Men pedagogiska frågor intresserar mig, och jag gillar ofta utmaningen att försöka hitta sätt att förklara saker så att mottagaren förstår.