Skola i Karlstad för barn med autism/add

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skola i Karlstad för barn med autism/add

Inläggav Silva86 » 2022-02-22 7:49:26

Hej!

Jag har varit medlem länge men inte skrivit något själv. Nu har jag en liten undran om det finns tips på bra skola (årskurs 7-9) i Karlstad för barn med autism nivå 1 (tidigare Aspergers syndrom) och add? Min son började sjuan i höstas men det har inte gått bra alls och han ligger efter i mycket så jag funderar på att flytta honom till en annan skola. Jag har hört en del bra om Mariebergsskolan, men undrar om någon av er andra här med barn har förslag på någon bättre eller vet något om just ovannämnda skola? Problemet är att jag inte har körkort och min son vägrar åka buss så det kan inte vara för långt bort från centrum. Han måste kunna ta sig dit till fots eller på cykel.

Tack på förhand!
Silva86
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Värmland

Skola i Karlstad för barn med autism/add

Inläggav Marjatta » 2022-02-22 19:07:13

Hoppas du har tur och hittar någon som vet något. Annars är det relativt få föräldrar till NPF-barn här. Ärftligheten är visserligen hög, så en del har ju både NPF själva och har barn som fått diagnoser.

Finns nån annanstans på nätet där det häckar NPF-föräldrar? Någon som har tips?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Skola i Karlstad för barn med autism/add

Inläggav atoms » 2022-02-22 22:35:48

Autism och Asperger-Förbundet i Värmland - https://www.autism.se/varmland/
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Skola i Karlstad för barn med autism/add

Inläggav Silva86 » 2022-03-06 22:44:26

Hej och tack för svar!

Ja, jag har själv diagnos och tänkte att det kanske finns nån mer här som är som jag, alltid värt att testa tänkte jag :) Tack för länken!
Silva86
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Värmland

Skola i Karlstad för barn med autism/add

Inläggav Liljan » 2022-03-08 8:59:59

Jag tror inte du kan söka till en Aspergerklass bara sådär. Det är jättesvårt att få en plats och köerna är långa, börja med att kontakta kommunen och se vad de har för krav.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in