Utbrända barn behöver time-out från skolan
Postat: 2012-02-04 4:45:41
I senaste numret av Attention står två artiklar om detta: http://www.exakta.se/x-online/attention ... 2012/#/16/
Dels ett reportage om Jakob, som vid 12 års ålder tog time-out från skolan.
Från och med tredje klass hamnade han allt mer i konflikter i skolan. Hans far berättar:
"- Även om han inte fick skäll var det alltid honom personalen tog hand om. De andra lämnades på något sätt utanför konflikterna. Jakob kände sig utpekad, misslyckad och fick allt oftare ont i magen."
Föräldrarna bytte till en annan skola som verkade ha bra lärare och friare arbetsformer. Men det passade inte alls Jakob. Han blev mer och mer stressad. Till slut kopplades BUP in, han utreddes och han fick diagnosen AS. Men detta gjorde bara Jakob mer deprimerad. Föräldrarna kände pressen av att de hade ansvar för att han skulle gå i skolan pga skolplikten.
Men räddningen blev en remiss till Aspergercenter i Stockholm. Specialpedagogen Elisabet von Zeipel förklarade att Jakob var utbränd efter flera års stress.
"Att hans stress berodde på att vanliga situationer i vardagen innebar svårigheter pga hans Asperger räknade varken föräldrar eller skola med. I stället möttes han av oförståelse. Han kände sig värdelös och tyckte att alla var emot honom. Det blev en alltför stor press på honom under lång tid."
Så Jakob blev sjukskriven en termin och har nu två år senare återfått lusten att gå till skolan.
Dels en intervju med specialpedagogen Elisabet von Zeipel:
"Skolan skapar problem för många barn och unga med Asperger. Bristen på struktur, otydliga arbetsuppgifter, stökiga miljöer, grupparbeten och lagspel och plötsliga förändringar i scheman gör det oerhört svårt för dessa barn." Lösningen när barnen blivit utmattade av att inte kunna leva upp till de krav som ställa på dem är att stanna hemma. Det handlar om ren överlevnad, säger Elisabet.
"Mitt råd är att vända sig till läkare som förstår detta och kan sjukskriva barnet en längre period.
---
Under den här tiden är det viktigt att föräldrarna kan släppa alla krav och inte prata om skolan över huvud taget. Barnet i sin tur ska få veta att inget prat om skolan ska förekomma.
- Däremot kan det vara bra att få hjälp att förstå sin funktionsnedsättning och få bättre jag-kunskap, t ex att lära sig de egna gränserna för vad man orkar."
Barnet ska få bestämma själv när det är redo att återvända till skolan.
Dels ett reportage om Jakob, som vid 12 års ålder tog time-out från skolan.
Från och med tredje klass hamnade han allt mer i konflikter i skolan. Hans far berättar:
"- Även om han inte fick skäll var det alltid honom personalen tog hand om. De andra lämnades på något sätt utanför konflikterna. Jakob kände sig utpekad, misslyckad och fick allt oftare ont i magen."
Föräldrarna bytte till en annan skola som verkade ha bra lärare och friare arbetsformer. Men det passade inte alls Jakob. Han blev mer och mer stressad. Till slut kopplades BUP in, han utreddes och han fick diagnosen AS. Men detta gjorde bara Jakob mer deprimerad. Föräldrarna kände pressen av att de hade ansvar för att han skulle gå i skolan pga skolplikten.
Men räddningen blev en remiss till Aspergercenter i Stockholm. Specialpedagogen Elisabet von Zeipel förklarade att Jakob var utbränd efter flera års stress.
"Att hans stress berodde på att vanliga situationer i vardagen innebar svårigheter pga hans Asperger räknade varken föräldrar eller skola med. I stället möttes han av oförståelse. Han kände sig värdelös och tyckte att alla var emot honom. Det blev en alltför stor press på honom under lång tid."
Så Jakob blev sjukskriven en termin och har nu två år senare återfått lusten att gå till skolan.
Dels en intervju med specialpedagogen Elisabet von Zeipel:
"Skolan skapar problem för många barn och unga med Asperger. Bristen på struktur, otydliga arbetsuppgifter, stökiga miljöer, grupparbeten och lagspel och plötsliga förändringar i scheman gör det oerhört svårt för dessa barn." Lösningen när barnen blivit utmattade av att inte kunna leva upp till de krav som ställa på dem är att stanna hemma. Det handlar om ren överlevnad, säger Elisabet.
"Mitt råd är att vända sig till läkare som förstår detta och kan sjukskriva barnet en längre period.
---
Under den här tiden är det viktigt att föräldrarna kan släppa alla krav och inte prata om skolan över huvud taget. Barnet i sin tur ska få veta att inget prat om skolan ska förekomma.
- Däremot kan det vara bra att få hjälp att förstå sin funktionsnedsättning och få bättre jag-kunskap, t ex att lära sig de egna gränserna för vad man orkar."
Barnet ska få bestämma själv när det är redo att återvända till skolan.