Hemundervisning ger föräldrar böter
Postat: 2010-08-10 12:31:59
Uppsala kommun kräver att två familjer som tillämpar hemundervisning ska sluta med det och skicka barnen till skolan:
Orsaken till hemundervisningen verkar vara att både föräldrar och barn vill ha mer individualiserad undervisning. Att mamman kommer från USA har väl också viss betydelse; där är hemundervisning inget kontroversiellt.
Så här säger den undervisande modern:
Den andra familjen har tre barn som får hemundervisning:
Så här säger familjen om klasskamrater och social träning:
http://www.unt.se/uppsala/viteskrav-for-studier-hemma-1010660.aspx– Hemundervisning är på många sätt bättre än en vanlig skola, tycker Isak Angerstig som under det senaste läsåret haft sin mamma som lärare.
Uppsala kommun kräver att Lisa Angerstig och hennes man tillsammans ska betala 10 000 kronor. Bakgrunden är att deras tolvårige son Isak det senaste läsåret, under årskurs fem, studerat hemma i bostaden. Kommunen menar att han egentligen borde gå i en vanlig skola.
Orsaken till hemundervisningen verkar vara att både föräldrar och barn vill ha mer individualiserad undervisning. Att mamman kommer från USA har väl också viss betydelse; där är hemundervisning inget kontroversiellt.
Kommunen tycker att det blir alltför isolerat för Isak att läsa hemma. Själv verkar han inte se det som något större problem utan säger att han träffar många vänner på fritiden och sportar med kompisar nästan varje dag.
Hur det ska bli till hösten har familjen ännu inte bestämt.
– Jag tror att jag helst vill ha hemundervisning, säger han.
Isaks storebror Erik, 14 år, har haft hemundervisning i årskurserna ett till fem.
– Hemundervisning innebär att jag får mer hjälp och att jag kan fördjupa mig mer i ämnen jag är intresserad av. Jag skulle gärna plugga hemma igen i höst, säger han.
Så här säger den undervisande modern:
– Jag har helt andra möjligheter att stötta svagheter och utveckla barnets begåvning jämfört med vad läraren hinner i en klass på 20-30 elever, säger Lisa Angerstig.
Att eleven skulle få sämre social stimulans tror hon inte på.
– Att sitta i en klass medför inte automatiskt att man ges social träning.
Den andra familjen har tre barn som får hemundervisning:
http://www.unt.se/barnochforaldrar/de-skolas-i-hemmet-734786.aspxAllt började när äldste sonen Jakob Himmelstrand skulle börja första klass. Han har diagnosen autism och föräldrarna märkte på en gång att det aldrig skulle fungera för honom att gå i en vanlig skola.
Rebecka Himmelstrand, som i dag är 11, började i förskoleklass men vantrivdes. För henne passar en lugnare inlärningsmiljö bättre, menar föräldrarna.
Minstingen Mikael, 6 år, har stor glädje av att ha sina syskon hemma och kan redan läsa och skriva tack vare att familjen funnit en fungerande livsstil med undervisning i hemmiljö.
Så här säger familjen om klasskamrater och social träning:
Att inte ha klasskamrater, hur är det?
- Jag trivs bäst hemma med mina syskon och föräldrar. När jag gick i sexårs kunde jag inte koncentrera mig. Jag blev alldeles yr i huvudet. Det här är mycket bättre, säger Rebecka Himmelstrand.
Jonas Himmelstrand berättar att familjen har en tät gemenskap och trivs med livsstilen att själva få styra över sin tid.
Att hemundervisning är lika med social isolering, tillbakavisar Jonas Himmelstrand. Rebecka har dans två gånger i veckan, sjunger i kör och spelar teater. Och så har hon kompisar hon leker med i området. Familjen är ofta ute på olika aktiviteter och utflykter och träffar andra hemundervisande familjer.
- Vuxna utgår från att barn bara ska umgås med jämnåriga i skolan. Det finns inga belägg för att skolan är den mest idealiska inlärningsmiljön. Man kan tänka tvärtom. Skolan isolerar barn från sin trygga närmiljö. I skolan finns psykisk ohälsa och mobbning med det samhällsklimat vi har i dag, säger Jonas Himmelstrand.