Som svar på min egen rubrik: Nu.
Har varit på ett första bedömningssamtal hos BUP samt påtalat mina misstankar om dotterns eventuella autismspektrumstörning hos hennes två klasslärare i den nya skolan (vi har nyligen flyttat).
Dessa två lärare, varav den ene sade sig tidigare ha arbetat med just autistiska barn under många år, kunde inte säga sig ha sett
något autismrelaterat hos min dotter och båda stod följdaktligen som två frågetecken.
De lovade ändå fylla i tre yxiga bedömningsformulär från BUP som mest verkar vara gjorda för att fånga upp extremt avvikande barn med Kanners autism.
Det enda lärarna märkt av var att dottern ofta går iväg på egen hand efter att ha umgåtts eller jobbat i grupp med andra barn. Hon går alltså iväg
innan uppgiften eller leken är slut och avlägsnar sig från de andra barnen.
Att hon vägrat att stanna kvar i skolan och flera morgnar velat följa med mig hem igen samt hennes reserverade sätt och svårigheter med att komma in i klassgemenskapen ses inte som autismdrag, enligt lärarna.
Ändå har dottern visat synliga tecken på ångest och haft svårt med ögonkontakt till och från. Inte heller svarar hon alltid på tilltal.
Själv har jag uppmärksammat både ovanstående ett flertal gånger under dessa få veckor i nya skolan samt en hel del annat, både gammalt och nytt.
Så nu är det dags att agera.
För att själv kunna ge en rättvis bild av dotterns egenheter kommer jag skriva till en bilaga till formulären där jag påpekar yxigheten och det orimliga i många av frågeställningarna. Samt där jag beskriver hennes "avvikelser" med egna ord.
Vad mer kan jag göra? Några tips?