Vi söker föräldrar som vill göra sin röst hörd!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi söker föräldrar som vill göra sin röst hörd!

Inläggav Enne » 2010-10-20 21:42:24

Hejsan, Elin & Linnéa heter vi, och vi är två tjejer som läser sista året till socionom på högskolan i Gävle. Jag (Elin) läser inriktning äldre & funktionshindrade och Linnéa läser allmän. Vi arbetar båda med barn med funktionshinder på sidan av studierna, jag som personlig assistent åt min lillebror och Linnéa på en särskola.

Vi skriver nu vår C-uppsats som handlar om asperger, men ur föräldrarperspektivet, dvs vi studerar hur föräldrar påverkas av att ha ett barn med asperger, hur det funkar med vardagssituationer, socialt nätverk, samt vad de anser om det stöd och den hjälp som finns att få idag, från t ex socialtjänsten.

Vi söker nu föräldrar som vill ställa upp på intervju. Självklart kommer ni vara anonyma, och inget i vår uppsats kommer att göra en identifiering av er möjlig. Idag skrivs det mycket om de som lever med asperger, vilket är otroligt bra, men då vi sett hur övriga familjmedlemmar påverkas så vill vi lyfta fram detta, och kanske öka förståelsen en smula.

Så vill ni ställa upp så vill vi mer än gärna lyssna på er!
Intresserade får gärna kontakta mig(Elin) på:
Elin.Ullstrom@hotmail.se

Mvh/ Elin & Linnéa
Enne
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-10-20

Inläggav tahlia » 2010-10-21 7:50:39

En fråga. Ni söker i huvudsak föräldrar som inte själva har diagnosen Aspergers? Inverkan/påverkan, tror jag personligen, skiljer sig nog en del beroende på om man som förälder själv har diagnos eller inte.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Titti » 2010-10-21 11:08:16

Jag tänkte ungefär detsamma som tahlia. Vi som själva har asperger har en annan situation på gott och ont. Har vi sedan en annan vuxen i familjen med eller utan npf påverkar det också. Att npf ofta går i arv har betydelse och det gör att vi föräldrar till de här barnen ofta har många fler i släkten åt alla håll med npf...

Själv har jag fem barn i olika åldrar, varav de flesta med olika npf. Därtill en deltidssambo med npf, två frånvarande fäder (till barnen) med npf och deras tidigare barn med npf. Det finns far- och morföräldrar med npf, syskon, kusiner och andra släktingar med npf. Med och utan diagnoser, men det annorlunda sättet att fungera finns där ändå.

Det är inte så, vilket en del verkar tro, att ett barn med npf plötsligt ramlar ner som av en slump i en familj där ingen annan har det i någon form. I alla fall är det sällan det händer. Att ha det själv påverkar hur man väljer partner, hur man bildar familj, hur man ser och fostrar sina barn, hur vardagen ser ut. Det är inte det enda som påverkar, men det finns med och det är viktigt eftersom det på ett så grundläggande sätt är en del av personligheten. Det är min högst personliga erfarenhet.

Ibland, när jag möter andra föräldrar, tänker jag att vi lever i skilda världar...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nano » 2010-10-25 5:26:23

Kul att ni gör något konstruktivt, jag får en aning av att ni båda vill väl och att du Elin har en smått unik inblick eftersom du har en bror som du haft erfarenheter i vardagen av även om det lär vara så att variationen av egenskaper är rejäl mellan olika individer som är diagnosticerade.

Har ni märkt något av att aspergare skulle vara intresserade av vatten eller snurra på hjul tex?
När jag hört det beskrivas på en del håll har man ofta beskrivit det som om det intressanta vore hjulet eller att bara titta på vattnet som är det intressanta.
Jag hör till dem som gjort detta o för mig var det intressanta det som försicick i mitt huvud, de fantasier jag hade, inte hjulet i sig eller för den del vattnet.

Jag gillade att förutse vattnets rörelser i bäckar forsar eller var det flöt fram.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Förtydligande

Inläggav Enne » 2010-10-27 14:55:17

Jag ber om ursäkt att vi var ngt otydliga, vi söker i huvudsak en mamma eller pappa som inte har asperger själva. Det vore en helt annan aspekt, och med det också en helt annan uppsats. En otrolig synvinkel dock, blir lite irriterad på mig själv att jag inte tänkte i de banorna när vi valde ämne för uppsatsen. Men i vilket fall,vi söker en mamma eller pappa som inte har asperger men som har ett eller flera barn som har det.

Nano; jo vi vill göra något konstruktivt, och undersöka ur en vinkel som annars inte är så jättevanlig. Jag har inte märkt av något med intresse för vatten men min lillebror har ett alldeles grymt intresse för DVD-fodral & själva DVD-skivorna. Han bryr sig inte så mkt om filmerna, utan läser fodralen om och om igen, samma med skivorna. Liksom studerar dom och ska ha dem med överallt. [/i]
Enne
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-10-20

Inläggav rdos » 2010-10-27 19:34:49

Hur tänkte ni er att garantera att föräldern inte själv har Asperger? Det finns mängder av odiagnosticerade, varav många som just har barn med AS. Det är inte ovanligt med vuxna som blir diagnosticerade efter att deras barn blivit det.

Vad jag vill säga är att om ni hittar några frivilliga som har barn med AS, men själva (ännu inte) fått diagnos, så finns ingen garanti för att ni inte i själva verket ändå undersöker föräldrar med odiagnosticerad AS.

Fast om ni bara använder familjehem med LVU-placerade barn med AS så är det nog ganska god chans för att ni får rätt folk. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nanni123 » 2010-11-09 1:27:56

Hej! Jag är mamma till 14-årig pojke med ADHD + DCD + AS
Om ni vill så får ni gärna höra av er till mig.
nanni123
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-09-20
Ort: Vetlanda

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-09 16:00:56

Bättre att ni talar med Attention och Autism- och Aspergerförbundet, där det kan finnas föräldrar utan diagnos och/eller utan autismspektrumtillstånd (att man inte har diagnos betyder ju inte att man inte har AS menar jag). Lycka till!

Ett annat ställe att söka på är Autismforums olika verksamheter. Men betänk den svindlande ärftligheten, och som sagt, bara för att folk inte har diagnos eller inte är medvetna om sina aspiga drag så innebär det inte att de inte har dem.

Fast nu känns det som jag tjatar, så nu får det vara bra från mig. :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in