Vet ej vad jag vill bli när jag blir stor

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vet ej vad jag vill bli när jag blir stor

Inläggav Gorsken » 2022-11-07 16:55:09

Hej, jag en 28 årig man som är diagnoserad med Asperger/Högfungerande autism sedan cirka 2-3 år tillbaka. Jag har idag ett jobb inom industrin som jag vantrivs med. Jag lyckades bli flyttad till en annan lugnare avdelning dit jag sökte jobb där det är extremt mycket repetitiva uppgifter (vilket var vad jag ville komma ifrån), skillnaden är att vi sitter mer vid datorn där det också är mycket repetitivt inmatande av information i deras program. Dagarna tar aldrig slut!!! Jag känner för att banka huvudet i väggen varje dag och när jag äntligen kommer hem så känner jag mig bara tom på insidan och känner mig gråtfärdig varje kväll vilket jag aldrig har varit med om förut.

Jag känner stor meningslöshet i tillvaron och har sökt hjälp hos min husläkare (kurator, psykolog) för detta och jag hoppas att jag står ut fram tills att jag får kontakt.

Jag har snackat med en SYV som gav mig rådet att "kolla igenom alla utbildningar och jämför alla". Men jag kan inte tvinga mig själv att tycka att något verkar intressant. Alla jobb har ju sina för och nackdelar. Jag vet inte om jag är bortskämd eller vad det är men inget låter liksom som något jag skulle vilja ägna mig åt så jag har tagit enklare jobb för att få ihop till hyran.

Jag har haft typ tio olika jobb, dom flesta kortare än ett år förutom min nuvarande arbetsplats där jag har stått ut i över ett år nu. Jag känner hur jag långsamt dör mer för varje dag. Folk pratar knappt med varandra, kollar inte på varandra, många är "sjuka" hela tiden, många är missnöjda med chefen även om jag själv inte är på kant med han så tycker jag också att han inte är så förtroendeingivande. Jag kände det redan under visningen.

Båda mina bröder har pluggat högre studier så därför känns det som att vad jag än gör så duger jag/det inte.

Jag har haft längre perioder utav arbetslöshet mellan 2014-2018 och en praktikplats var vad som fick mig att komma på fötter igen.

Hur hittar jag ambition och motivation till att göra en förändring? Och till vad?

Jag har lagt så många hundratals timmar på yrkestest och att läsa om olika roller men jag kommer ingenvart känns det som. Det jag vet mer om nu än förut är vad jag INTE vill jobba med, den listan är rätt lång nu. Jag hatar industrier. Jag har svårt att komma på saker att säga fort nog för att folk inte ska tycka att jag är konstig mm.
Gorsken
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2022-11-07

Vet ej vad jag vill bli när jag blir stor

Inläggav BellaBelle » 2022-11-30 16:19:26

Vad tycker du om att göra på fritiden? Eller vad tycker du öht är kul/meningsfullt? Fundera över sånt ett tag, men utan att det omedelbums ska leda vidare till yrkesval.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in