Vem kontaktar jag efter utredningen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem kontaktar jag efter utredningen?

Inläggav lhollo » 2016-10-25 20:29:14

Så den 5 oktober avslutade jag min utredning och fick officiell diagnos med AS som huvuddiagnos och ADD och upprepande depression som bidiagnoser.
VI satt där och pratade och satte på en tid i uppföljning en månad senare, jag fick remisser till dietister och habilitering och de pratade om en kontaktperson som jag kan prata med när livet blir för jobbigt, om medicin jag skulle sättas på, ritalin och någon låg anti depressiva dos av läkemedel.

Problemet är, 1 månad senare nu, är att inget har hänt.
Fick en lapp från habiliteringen att jag kommer få en tid inom 3 månader enligt vårdgarantin.
Fick mina papper från utredningen.

Hade dock verkligen behövt börja på anti depressiva och fått en kontaktperson nu. Helst för länge sen.
Jag drunknar i allt chatter från världen och jag orkar inte.
Så vem ringer jag och jagar?
Ska jag pressa på habiliteringen eller de som gjorde utredningen?
Eller rent av lokala vårdcentralen?
Närmsta Vuxenpsyk?
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Vem kontaktar jag?

Inläggav Ericus » 2016-10-25 20:41:26

lhollo skrev:Så den 5 oktober avslutade jag min utredning och fick officiell diagnos med AS som huvuddiagnos och ADD och upprepande depression som bidiagnoser.
VI satt där och pratade och satte på en tid i uppföljning en månad senare, jag fick remisser till dietister och habilitering och de pratade om en kontaktperson som jag kan prata med när livet blir för jobbigt, om medicin jag skulle sättas på, ritalin och någon låg anti depressiva dos av läkemedel.

Problemet är, 1 månad senare nu, är att inget har hänt.
Fick en lapp från habiliteringen att jag kommer få en tid inom 3 månader enligt vårdgarantin.
Fick mina papper från utredningen.

Hade dock verkligen behövt börja på anti depressiva och fått en kontaktperson nu. Helst för länge sen.
Jag drunknar i allt chatter från världen och jag orkar inte.
Så vem ringer jag och jagar?
Ska jag pressa på habiliteringen eller de som gjorde utredningen?
Eller rent av lokala vårdcentralen?
Närmsta Vuxenpsyk?


Jag gissar att Habiliteringen övertar ansvaret i och med att utredningen är klar. Då är det dem du ska pressa på om du vill påskynda processen. Vid akuta problem skulle jag kontakta Vuxenpsyk. Att kontakta Vårdcentralen påskyndar dock knappast processen.

Jag känner igen mig i din frustration.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Vem kontaktar jag?

Inläggav Flinta » 2016-10-25 21:28:44

Kanske bra att se till att kontaktpersonen blir en person som jobbar i psykiatrin, t ex skötare eller sjuksköterska och att det inte blir en kontaktperson ("vem som helst") genom LSS/kommunen. Med tanke på att du ska använda den för att prata med "när livet blir för jobbigt".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in