Vem kan bidra med en skärv?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav treeman » 2012-03-30 10:48:32

Jag känner tacksamhet gentemot Liebert. Han står ju tex bakom forumet som ägare. Varför ska vi förolämpa honom offentligt i tråden? Har han gjort nåt för att förtjäna att bli behandlad så?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Hermione » 2012-03-30 11:35:50

treeman skrev:Jag känner tacksamhet gentemot Liebert. Han står ju tex bakom forumet som ägare. Varför ska vi förolämpa honom offentligt i tråden? Har han gjort nåt för att förtjäna att bli behandlad så?


+1

Det är väl bara att låta bli att betala om man inte vill?
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zirre » 2012-03-30 11:38:45

Zombie skrev:Okej, vi kör "syna korten". En rak aspig fråga utan dolda värderingar: Zirre, varför hänger du här om du samtidigt är misstänksam mot forumägarens heder?

Den frågan behöver jag då inte svara på!
Spoiler: visa
Dummare fråga får man leta efter
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav kullan » 2012-03-30 11:40:00

Håller med föregående talare. Det är ju inget tvång och dessutom behövs inga jättesummor heller så vad bråkas det om?

Edit: jag håller med treeman och hermione
Senast redigerad av kullan 2012-03-30 11:41:34, redigerad totalt 1 gång.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav calima » 2012-03-30 11:41:26

Jag tycker det är ganska obehagligt att så direkt ifrågasätta forumägarens intentioner. Och faktiskt antyda att det handlar om bedrägeri.
Det visar främst en hel del om de som ifrågasätter, genom sig själv känner man andra sägs det.

Skulle Liebert ha drivit detta forum, lagt ner tid och engagemang med syfte att blåsa medlemmar på pengar?
Tror man verkligen det är det märkligt att man fortfarande är medlem.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zirre » 2012-03-30 11:43:30

Varför är ni så taskiga helt plötsligt?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Miche » 2012-03-30 11:44:42

Liebert driver forumet med sina egna privata pengar och det är gratis att vara medlem samt vi slipper annonser. Om det nu råkar bli några kronor över så är det väl honom väl unt. Tänk bara på hur många människor som har glädje av detta forum.

Jag har träffat honom personligen vid flera tillfällen (ett av dessa var den Stora forumträffen i Flottsbro) och jag har märkt att han är en väldigt generös person. F.ö. så gick han inte med vinst på forumträffen, han betalade mellanskillnaden ur egen ficka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav kullan » 2012-03-30 11:45:15

Zirre skrev:Varför är ni så taskiga helt plötsligt?


Som sagt. du kan ju göra valet att inte ge några pengar så behöver man inte bråka heller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav calima » 2012-03-30 11:46:04

Zirre skrev:Men att betala till någons privata konto, det känns inte helt säkert.
Pengarna ligger på kontot, visakort kopplat till konton och kontoinnehavaren går och handlar....alla pengar borta


För att du antyder stöld och bedrägeri ... kanske?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Hermione » 2012-03-30 11:46:57

Klokt och välformulerat, som vanligt Calima!

Det är väl ingen som är taskig Zirre, det är du som antyder en massa oegentligheter som du uppenbarligen saknar grund för. Självklart säger man emot!!
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zirre » 2012-03-30 11:49:59

Men tyck att jag ska dra från forumet, gör det så kanske ni är nöjda sen :(
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav calima » 2012-03-30 11:56:35

Zirre skrev:Men tyck att jag ska dra från forumet, gör det så kanske ni är nöjda sen


Du kan kanske tänka lite innan du sprider misstro och antyder bedrägeri och stöld.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zombie » 2012-03-30 12:00:13

Zirre skrev:Den frågan behöver jag då inte svara på!

Vadå "behöver"? Vem har skrivit det? Nu är du där och tolkar in sådan dolda värderingar som jag uttryckligen skrev att jag inte lade in.

Zirre i spoilern skrev:Dummare fråga får man leta efter

Då borde den väl vara desto enklare att svara på då. Så kan du sätta mig på pottan samtidigt. ;)

Som calima och Hermione säger, det ser konstigt ut om man hänger hos någon man antyder sysslar med oegentligheter. Men det kan ju hända att det hänger ihop på något mindre uppenbart sätt, så jag gav dig så att säga chansen att förklara. Take it or leave it, men klaga inte över att bli behandlad därefter.

Personligen instämmer jag med treeman (med flera).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zirre » 2012-03-30 12:06:15

Jag har rätt att vara här precis lika mycket som ni.
Ni kan ta och sluta med erat jävla paktspel. Jag är dessutom inte ensam om att tycka som jag gör, se bara vad Dagobert skrivit.

Sen är det jävligt taskigt att hoppa på enskild forummedlem som ni gör. Ni borde bli anmälda allihopa.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-30 12:10:55

Du är otrevlig Zirre, det är därför folk reagerar. Tex att säga att Zombies fråga var dum, det är skitotrevligt för att ta ett exempel. Förstår att du kan ha svårt att se när du själv är otrevlig och muppig, vet inte hur man ska lösa det annat än att helt enkelt säga det rätt ut när man tycker du är otrevlig.

Sluta gärna upp med att hota med anmälningar också, man blir inte direkt förtjust i dig när du är hotfull och nedlåtande hela tiden.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav calima » 2012-03-30 12:12:57

Zirre skrev:Sen är det jävligt taskigt att hoppa på enskild forummedlem som ni gör.


Men du hoppar ju på forumägaren, han räknas väl som ganska "enskild" han också?

Vi är inte taskiga, vi reagerar på dina obehagliga antydningar.

Vi hoppar inte på dig, vi delar bara inte dina åsikter.
Det händer i diskussioner och det får man acceptera om man vill delta i forumtrådar.

Jag tycker absolut du skall anmäla, ser fram emot att se moderatorernas svar.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zirre » 2012-03-30 12:14:18

Jag har pm:at forumägaren så ni kan lägga av nu.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Dagobert » 2012-03-30 12:47:33

calima skrev:Jag tycker det är ganska obehagligt att så direkt ifrågasätta forumägarens intentioner. Och faktiskt antyda att det handlar om bedrägeri.

I alla föreningar väljs pålitliga personer till kassörer, och de har redovisningsskyldighet. Inte för att de misstänks ha ohederliga intentioner utan för att det är ett bra system.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Zombie » 2012-03-30 13:01:30

Det har jag för min del inga problem med, tvärtom. Och det är möjligt att Zirre inte heller menar något värre, utan bara uttrycker sig på ett sätt som får andra klockor att ringa hos mig och, uppenbarligen, en del andra; det var bland annat därför jag ställde min fråga.

Men påpekas bör då att det här inte är någon förening utan mer, vad jag har förstått, liknar ett privat vardagsrum.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Dagobert » 2012-03-30 13:08:21

Om ledningen ska hantera stora pengasummor borde man kanske starta en förening med eget konto osv. Sen ska det väl betalas skatt på pengarna? Kan pengarna på Lieberts konto påverka ev. bidrag? Osv.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Moggy » 2012-03-30 14:46:38

Att vara medlem i en förening är ju en annan sak än att vara reggad på ett forum. Går man med i en förening så måste man betala medlemsavgift och man förväntar sig att få nåt ut av medlemskapet. Här kan man inte förvänta sig att få ut nåt av att vara medlem.

Därför tycker jag att frivilliga bidrag till verksamheten inte behöver redovisas för på nåt sätt.

Frågan om skatt på pengarna och hur det här påverkar kontoinnehavaren privatekonomi är som jag ser det helt och hållet Lieberts problem och upp till honom att lösa. Men man måste ju få ge bort pengar till en annan person...

Tvivlar dessutom på att det kommer att bli några grova stålar det handlar om..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav calima » 2012-03-30 14:50:32

Zombie skrev:Men påpekas bör då att det här inte är någon förening utan mer, vad jag har förstått, liknar ett privat vardagsrum.


I princip är det ju så. Och det är också så att värden kan stänga ner sin sida.

Dagobert skrev:Om ledningen ska hantera stora pengasummor borde man kanske starta en förening med eget konto osv. Sen ska det väl betalas skatt på pengarna? Kan pengarna på Lieberts konto påverka ev. bidrag? Osv.


Jag tror inte det handlar om speciellt stora penningsummor och denna "insamling" görs för att vi medlemmar skall få fler funktioner.
Enklast vore väl att inte bygga ut sidan alls, inte samla in några pengar och hoppas på att Liebert även fortsättningsvis kommer att stå för kostnaden. Själv.

En förening innebär möten, protokoll, årsmöten, kallelser, skrivande av årsberättelser och en hel del annat som tar mycket tid. Och förutsätter att man träffas irl om man vill ha några bidrag.
Och tar in medlemsavgifter.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav Dagobert » 2012-03-30 15:01:53

Det räcker säkert att forumledningen ingår i föreningen, vars syfte är att driva ett öppet forum.

Föreningsreglerna är bra för att undvika tjafs och misstro.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Re: Vem kan bidra med en skärv?

Inläggav kullan » 2012-03-30 15:06:29

Jag har ett enkelt förslag. Dom som har den minsta lilla misstro mot forumägaren hoppar över att donera pengar. då behöver dom inte känna sig lurade.Vi som inte misstror forumägaren kan ta ett beslut utifrån den faktiska ekonomiska möjligheten till att donera pengar. Slut på tjafset.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in