Vem bestämmer - gode mannen eller jag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav kiddie » 2016-04-26 18:27:26

E-fakturor går inte. Jag har ingen tidsuppfattning. Man tror att jag skulle kunna skriva en minneslapp och att den är samma som en fysisk räkning men hjärnor funkar inte som man tror alltid.

Men det var mer ett exempel på att det kan bero på många saker att man inte kan en viss sak.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Liljan » 2016-04-28 15:56:41

kiddie skrev:Trött på uttalanden som att det inte är svårt att betala räkningar, inte svårt kontakta myndigheter och sjukvård. Något som verkar jävligt svårt är att fatta att alla inte är precis som en själv.

Dessutom blir jag galen på vården här. Det går ofta inte att få tag på någon, man kan ringa dag efter dag efter dag och ingen svarar. Då kan man behöva ngn som hjälper för själv blir jag rasande efter ett tag när alla avvisar.

Jag är full förståelse för att man kanske glömmer bort att betala räkningarna, att man inte förstår hur man planerar en ekonomi och står utan mat i vå veckor i slutet på månaden. Vad jag inte förstår är att vissa inte verkar vilja lära sig hur man matar in uppgifterna i internetbanken och gör själva betalningen. Vissa här på Aspergerforum försöker inte ens heller och har ingen vilja att prova heller, det förstår jag inte.

Sedan är det helt sjukt att gnälla över att man i princip blir omyndigförklarad med en Godman. Vad trodde ni? Om man inte fixar att ha koll på sin ekonomi kan man naturligtvis inte beställa något på nätet utan att prata med sin godeman först för då står man där utan mat igen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Alien » 2016-04-28 16:14:38

kiddie skrev:PO har inte fler rättigheter än en privatperson. Jag kan ge min vän fullmakt att representera mig men flera instanser godkänner inte detta och då är det bara kört. T ex så kan du ha PO och vården (som oftast är den del av samhället som strular med sådant här) kan vägra tala med PO. God man har större juridisk kraft att sätta ner foten. De får vägra tala med PO men de har samma skyldighet att tala med gode mannen som att tala direkt med patienten. Mitt BS har jag ibland tillåtit tala för mig men de har ganska ofta fått luren i örat.


Om en myndighet anser att de gjort rätt (el struntar i lag och rätt och gör som de tycker för att spara pengar) så blir det väl ingen skillnad om man själv kontaktar dem el om en PO gör det. Men en PO kan hjälpa till med att överklaga.

Det kanske också vara så att man öht har svårt att ringa, att kontakta myndigheter, fastna i telefonköer och ha svårt att förklara vad man vill el framföra argument när människan i andra änden bara kör över en. Då kan det vara bra med en PO. En PO är ju också kommunalt anställd, skulle verkligen en annan kommunalt anställd bara vägra tala med PO? Finns förstås alla sorter men det borde man också kunna klaga på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in