Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-08 20:26:01

Hej, alla :-)Happy . Jag har länge velat skriva här och nu har jag en anledning.

Jag är storligen intresserad av insekter och håller på att starta en uppfödning där jag bor i Malmö. Jag har en stor fäbless för just bönsyrsor (Praying Mantis) och fokus ligger på just dem.

Jag planerar att åka på expeditioner i t. ex. Malaysia för att samla in intressanta arter av bönsyrsor som jag personligen inte hittat på sidor som säljer insekter. En nära förestående framtid skall jag alltså ha lyckats föda upp flera av dem.

Just nu sköter jag om mina nyligen födda Ameles spallanzania vars moder jag själv hittade på Sicilien och så väntar jag på att två ooths av Mantis religiosa skall kläckas. Sistnämnda art fångade jag också på Sicilien och lät dem para sig i Sverige.

Jag undrar sonika hur många här har liknande intresse för att kanske hitta andra insektsnördar som vill diskutera eller följa med på expeditioner världen över eller kanske skapa en förening/studiecirkel i Malmö/Lund eller intilliggande orter.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav antonius » 2016-02-08 20:54:06

En entomolog, wow, välkommen... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Geastrum » 2016-02-08 21:01:14

Jag gillar insekter, särskilt skalbaggar.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-08 21:02:49

Hehe, tack. Vet inte om jag officiellt kan kallas för entomolog, men jag gottar mig i tanken då jag på det amatöriella planet är en riktigt hardcore, febrigt vacklande entomolog.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö


Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Bonddrengen » 2016-02-08 21:31:59

Älska insekter och vilja ha dem i sitt liv? Föda upp bönsyrsor? Studiecirklar i läran om bönsyrsor? Expeditioner till fjärran länder i jakt på intressanta bönsyrsor? :-)063

Ett sådant ”specialintresse” var något nytt men intressant. Ska med intresse följa denna tråd även om jag inte kan något själv. Finns det eventuellt någon intressant litteratur i ämnet man bör läsa? Gärna lånbart från biblioteket. :-)Happy
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-08 23:01:10

Geastrum skrev:Jag gillar insekter, särskilt skalbaggar.

De är definitivt intressanta och mäktiga, skalbaggar. Dock är jag mest intresserad i bönsyrsor, men planerar att lära mig mer om Coleoptera också!

tahlia skrev:Se till att ha dina tillstånd i ordning bara:

https://www.jordbruksverket.se/download ... 891427/Införselregler+ryggradslösa+djur.pdf

Jag har redan kontaktat Jordbruksverket faktiskt :-)Happy . Dock så har jag blivit förvirrad då både säljare i djurbutiker och en docent talat om för mig att man inte behöver tillstånd för insekter. Men har såklart gått och frågat personligen. Får se vad de säger.

Bonddrengen skrev:Älska insekter och vilja ha dem i sitt liv? Föda upp bönsyrsor? Studiecirklar i läran om bönsyrsor? Expeditioner till fjärran länder i jakt på intressanta bönsyrsor? :-)063

Ett sådant ”specialintresse” var något nytt men intressant. Ska med intresse följa denna tråd även om jag inte kan något själv. Finns det eventuellt någon intressant litteratur i ämnet man bör läsa? Gärna lånbart från biblioteket. :-)Happy

Jag rekommenderar att du kollar på någon bra dokumentär om insekter, ex. någon med David Attenborough. Här är en jag gillat, har jag för mig: https://www.youtube.com/watch?v=bOGUSTp89ys.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Moggy » 2016-02-08 23:02:11

Vet grannarna av din hobby? Vad tycker dom om det?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Charlie72 » 2016-02-08 23:03:59

Skulle vara för att äta dom
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-09 0:11:54

Moggy skrev:Vet grannarna av din hobby? Vad tycker dom om det?


Hur menar du? Det låter som om du skriver om något som anses som fel och olagligt.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav kiddie » 2016-02-09 0:16:38

Jag tycker om vissa insekter och haft dem som husdjur. Och för att förklara så springer de inte fritt i hemmet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Moggy » 2016-02-09 0:18:56

Reatavlos skrev:
Moggy skrev:Vet grannarna av din hobby? Vad tycker dom om det?


Hur menar du? Det låter som om du skriver om något som anses som fel och olagligt.



Nä, men det lär inte uppskattas om dom kommer ut och tar sig in i andras lägenheter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav kiddie » 2016-02-09 0:19:49

Det uppskattas inte om din pitbull tar sig ut och in i andras lägenheter heller.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-09 0:25:15

De lever i, som kiddie alluderade på, sina specialdesignade utrymmen och vi pratar mest om Praying mantis hos mig: de är inte såna där skadeinsekter som smiter in i hål och sånt. Nä, nä, jag försöker sköta det så proffsigt jag kan.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav kiddie » 2016-02-09 0:31:03

Zoonen är inte så aktivt numera men du kan ju testa annonsera där. Jag sålde inseker där. Sedan funderar jag på köpa mina nästa insekter från vandrandepinnar.nu men ser att de inte har just bönsyrsor men att de säljer dem ibland.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav kiddie » 2016-02-09 0:33:51

Jag vet inte hur det är med just bönsyrsor men många insekter man har som husdjur är tropiska. De kan inte föröka sig i bara 20 graders värme. Aldrig haft någon som rymt men även om det hänt skulle de inte kunna invadera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-09 1:11:09

kiddie skrev:Jag vet inte hur det är med just bönsyrsor men många insekter man har som husdjur är tropiska. De kan inte föröka sig i bara 20 graders värme. Aldrig haft någon som rymt men även om det hänt skulle de inte kunna invadera.


Bönsyrsor finns liksom inte norr om Frankrike, i största allmänhet, och ja, de behöver rätt så varmt och det finns så mycket i vägen för att de skulle lyckas föröka sig i Sverige som jag inte ens orkar rabbla upp.

Men ok, Zoonen. Jag kollade lite på sidan. Tyckte den var lite förvirrande, men ska kolla bättre sedan.
Jag håller också på att sälja några av mina Ameles spallanzania på Blocket faktiskt, då jag har rätt många.

För övrigt så lyckades jag göra en nyförvärvad vän intresserad av att skapa en förening/cirkel här nära Malmö där målet är att kunna få nån form av stipendium för att utveckla vår verksamhet och göra vissa studier om (helst) bönsyrsor. Ex. vill vi ju kunna ha råd att åka till andra länder för en studie eller insamling av exemplar (om myndigheterna godkänner min ansökan). Jag har även en idé till en app där man ska kunna klicka på en karta och få en lista (med bilder, om det går) på arter som lever där. Om inte en "app" så blir det i alla fall nåt med den informationen.

Ja, jag har ett specialintresse inuti ett specialintresse. Jag är mest intresserad av... ja, bönsyrsor... även om alla insekter är intressanta.

Jag har också tänkt föda upp andra insekter som är besläktade (förutom kackerlackor) eller delar beskaffenheter med mantids. Det finns ju t. ex. s. k Mantidflies (riktigt grymma), men ven den svenska Större vattenskorpionen är väldigt lik den. Okej, nu slutar jag skriva detta inlägg.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-09 15:02:39

Bonddrengen skrev:Finns det eventuellt någon intressant litteratur i ämnet man bör läsa? Gärna lånbart från biblioteket. :-)Happy


http://mantodea.myspecies.info/biblio Här finns det lite litteratur om just Praying Mantis i alla fall.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav alixha » 2016-02-09 15:12:59

Jag själv är något neutral när det kommer till insekter, gillar några mer än andra, tar gärna närbilder på vissa men överlag neutral.

Jag blev lite nyfiken när jag såg titeln och mer nyfiken när jag läste ditt inlägg Reatavlos.
Varför just bönsyrsor? Vad är det som är så trevligt med dom? =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-09 15:39:34

alixha skrev:Jag själv är något neutral när det kommer till insekter, gillar några mer än andra, tar gärna närbilder på vissa men överlag neutral.

Jag blev lite nyfiken när jag såg titeln och mer nyfiken när jag läste ditt inlägg Reatavlos.
Varför just bönsyrsor? Vad är det som är så trevligt med dom? =)


Jadu, jag har sedan jag var liten gillat insekter och gjort terrarium till dem. En gång, när jag kanske var 10 eller yngre, så kom en familjevän som är biolog på besök och han hade med sig en väldigt cool tidning om insekter och där visade han mig bönsyrsorna. Han var också med och producerade en film, Microcosmos. Ända sen den dagen har jag älskat dem. Tycker de är som insekternas tigrar kanske. De är predatorer och har olika stealth-knep och attackmanövrer. De ger sig på större byten än man kan tro, vissa av dem. Men i grund och botten är jag bara obsessed och måste ha med dem att göra. Som vissa med frimärken och kapsyler(done that), fast med viss respekt då.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav saltisol » 2016-02-09 17:49:07

Vilken trevlig tråd! Jag hade ett stort intresse för insekter i tidiga tonåren och var väldigt insnöad på bönsyrsor och vandrande pinnar. Gillar fortfarande att titta på dokumentärer om insekter (och ja, djur överhuvudtaget egentligen), men vet inte om jag skulle orka ha några som "husdjur". Hade vandrande pinnar ett tag och de förökade sig något otroligt mycket. :)

Skulle absolut uppskatta en studiecirkel, men bor tyvärr väldigt långt från Skåne.
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Flinta » 2016-02-09 17:51:42

Finns en folkhögskolekurs i sommar som heter "Insikter om insekter".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Alien » 2016-02-09 17:57:41

Är du intresserad av bönsyrsor och andra insekter enbart som husdjur el som mat också?

Fler trådar om insekter och andra småkryp, t ex spindlar:

nagon-som-ar-intresserad-av-insekter-och-andra-kryp-t10922.html
fantastiska-narbilder-pa-insekter-t19446.html
ata-myror-kittlar-dodsskont-i-kistan-t26391.html
framtidens-mat-t34301.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-09 19:32:17

Alien skrev:Är du intresserad av bönsyrsor och andra insekter enbart som husdjur el som mat också?

Fler trådar om insekter och andra småkryp, t ex spindlar:

nagon-som-ar-intresserad-av-insekter-och-andra-kryp-t10922.html
fantastiska-narbilder-pa-insekter-t19446.html
ata-myror-kittlar-dodsskont-i-kistan-t26391.html
framtidens-mat-t34301.html


Nä, jag skulle ha grova problem med att äta dem. Min bönsyrsor "sätts på en piedestal" så jag kan sitta och dyrka dem hela dagen och göra vind för dem med ett palmblad när det är varmt. Nä, ok. Så långt har jag kanske inte kommit.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Återgå till Intressanta intressen



Logga in