Varulvsböcker.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varulvsböcker.

Inläggav Fredriksam » 2011-06-25 14:49:08

Varulvar.. Stora, håriga och farliga varglika rovdjur som egentligen är förvandlade människor. Som tur är lär de inte finnas i verkligheten. Men i böckernas värld frodas de.

Här kommer recensioner på varulvs böcker som jag har läst. De bästa böckerna ligger högst i listan medan de sämre längre ner.

SVENSKA BÖCKER

01 Kelley Armstrong: Biten. Detta är den bästa varulvsboken jag har läst. Boken handlar om en kvinnlig varulv som måste hjälpa sin flock när den är i nöd. Samtidigt måste hon också avgöra vem hon älskar mest. En vanlig man eller en man från flocken.

Boken innehåller inte så många "förvandlings scener" men det gör inget eftersom spänningen och romansen gör boken så läsvärd.

02 Caroline L Jensen: Vargsläkte. Denna är också väldigt bra. Bra spänning boken igenom. En del häftiga förvandlingar, faktiskt på baksidestexten är det en stor spoiler om att det handlar om varulvar. Men det gör inget.

Boken handlar om en ung tjej som återkommer till sin mormor och sin födelsestad. Allt är dock inte som det verkar. Mystiska saker händer på ett hotell som mormorn äger.

03 Stephen King: Varulvens år. Inte särskilt tjock bok den här. Boken innehåller många häftiga teckningar av Berni Wrightson. Absolut läsvärd och rysa till teckningarna. Har även blivit filmad under titeln "Silver Bullet".

Boken handlar om en varulv som under ett år dödar folk, djur och mer i en amerikansk sömnig småstad. Frågan är såklart vem varulven är. Turligt nog avslöjas det inte förrän nära slutet.

04 Red Byron Preiss: Varulvsnatt. Den här boken består av 20 olika noveller. Vissa av dem är riktigt bra medan vissa är sämre. Några riktigt dåliga noveller finns det också. De mesta av novellerna är dock helt ok.

05 Gunnel Linde: Jag är en varulvsunge. Jag tyckte väldigt mycket om denna boken när jag var yngre. Perfekt för barnen att lära sig att varulvar finns eehhr INTE finns.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Re: Varulvsböcker.

Inläggav Fredriksam » 2011-06-25 15:01:23

06 Whitley Strieber: Varulvarna. Denna tyckte jag mer om förut. Visst den är helt okej och spännande men efter att ha läst "närkontakt" av samma författare, får man intryck att han skriver om utomjordinarna istället för varulvar. Nåja, som sagt. Bra spänning och cool action på några ställen.

07 Tormod Haugen: Varulv. En väldigt blandad bok. Vissa passager är den riktigt bra medan vissa vill man hoppa över flera sidor för att komma nånvart. Tyvärr är det för många tråkiga sidohistorier i denna boken vilket gär den tråkig att läsa.

08 R L Stine: Mitt liv som varulv. En ganska komisk bok. Det känns inte som det är meningen att boken ska vara komisk dock. Det märks att boken är skriven för barn mellan 7-14 år. Gunnel Linde gjorde det mycket bättre i sin bok dock.

09 Dennis Danvers: Vargnatt. En kärlekshistoria med en varulv, kan det vara något? Absolut. Kelley Armstrong till exempel fixar det alldeles utmärkt i sin bok Biten. Den här författaren lyckas enbart dock få mig gäspa och slå igen boken och tänka på något annat. Denna boken är enligt mig ett sömnpiller trots att den handlar om varulvar.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Re: Varulvsböcker.

Inläggav Banzai » 2011-06-26 18:13:15

Fredriksam skrev:05 Gunnel Linde: Jag är en varulvsunge. Jag tyckte väldigt mycket om denna boken när jag var yngre. Perfekt för barnen att lära sig att varulvar finns eehhr INTE finns.


Åh, den här läste jag när jag gick på högstadiet. Helt underbar bok. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in