"Varför tigger romer?" (2014) av Stanislav Emirov

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Alien » 2020-10-08 15:00:53

Stanislav Emirov är kalvinistisk präst och baserar boken på nl a egna intervjuer med romska tiggare i Sverige, Bulgarien och Paris. Han arbetar för Kalvinska kyrkan i Stockholm.

(Jag visste inte ens att det fanns någon sådan kyrka i Sverige. När jag googlar hittar jag enbart Kalvinska episkopala kyrkan, som är väldigt anonym. Inget om präster el andra anställda, enbart en gatuadress. Den har ett organisationsnummer men inget telefonnummer. Ingen hemsida heller. Kalvinska kyrkan ägnar sig tydligen åt hjälparbete men gör ingen reklam för sin kyrka, jag fattar inte hur några hjälpbehövande kan hitta dem.)

I förordet skriver han:
“Till skillnad från de flesta andra skribenter och debattörer som skriver om och debatterar tiggeriet och romerna, vägrar jag se det romska folket som oskyldiga och maktlösa offer.”

Ja, boken är kontroversiell och författaren har blivit anklagad för antiziganism. Men den är intressant att läsa. En del saker köper jag, han har ju dels läst en hel del litteratur om romerna, dels pratat med många romer. Annat är jag mer tveksam till. Gäller detta alla romer el bara rumänska romer? Vissa saker kan också ha förändrats på de år som gått sedan boken kom ut.

Tiggarna kommer från flera olika länder men 90% är från Rumänien. De flesta är också romer, 80-90%. Det hela kompliceras av att en del icke-romer utger sig för att vara romer. Detta eftersom vi i Sverige positivt särbehandlar romer. När romers kåkstäder rivs så blir det rabalder och media skriver mycket om det, men inte när andra kåkstäder rivs. Romer säljer.

“Flera svenska hemlösa vittnar om fall där väktare kör bort dem när de tigger på otillåten plats, medan samma väktare går förbi utan att ingripa när de ser en romsk tiggare sitta och tigga på samma plats.” Detta beror förstås inte på att väktarna gillar romer bättre utan på att de är rädda att bli anklagade för rasism (antiziganism).

SL sätter inte heller dit hemlösa som tjuvåker. Detta för att de flesta som gör det är romer, påstår författaren.

När tiggarna anlände till Sverige fr o m år 2007 var folk givmilda. Svenskarna trodde att de var utfattiga och diskriminerade i hemlandet och därför var tvungna att tigga utomlands. Men inställningen har ändrats:

“Vi har sett tiggare som fejkar handikapp, tiggare som äger dyra mobiler, tiggare som skräpar ner och tiggare som begår brott. Eller kanske har de bara blivit för många. Eller också påverkas några av oss av politikernas ständigt återkommande tal om tiggarligor. Hur som helst är vi idag mer skeptiska till att ge. Våra attityder hårdnar mot utlänningar, invandrare och migranter över huvud taget.
---
I och med att tiggarna tjänar allt mindre stannar de allt längre perioder i Sverige, detta för att åtminstone delvis kompensera för inkomstbortfallet. Från att under de första åren ha varit en utpräglad säsongsaktivitet har det romska tiggeriet förvandlats till en året runt-industri.
---
Tiggeri bygger huvudsakligen på att väcka medlidande, och vinter har den fördelen att tiggaren förutom sin vanliga arsenal (fattiga kläder, bedjande blick och att försöka visa att han eller hon är hungrig) kan demonstrativt frysa i kylan.”

Den här tråden behandlar just Emirovs bok och om de utländska romer som tigger i Sverige. Det finns andra mer allmänna el mer speciella trådar om romer och resande som:
om-romerna-deras-ursprung-och-kultur-t32838.html
arbetsmarknadsutbildning-for-romer-i-vissa-delar-av-sthlm-t23927.html
romer-och-hur-de-blir-behandlade-i-italien-t6200.html
om-tattarfragan-resandefolkets-historia-i-sverige-m-m-t25165.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Telperion » 2020-10-08 15:17:12

Alien skrev:"Vi har sett tiggare som fejkar handikapp, tiggare som äger dyra mobiler, tiggare som skräpar ner och tiggare som begår brott. Eller kanske har de bara blivit för många. Eller också påverkas några av oss av politikernas ständigt återkommande tal om tiggarligor. Hur som helst är vi idag mer skeptiska till att ge. Våra attityder hårdnar mot utlänningar, invandrare och migranter över huvud taget."

Rimligtvis måste det väl även spela in att Sverige numera är ett av de länder i världen där kontanter används minst? Om man aldrig har småpengar kan man ju inte ge bort dem, även om man inte är emot idén.
Telperion

Anslöt: 2006-06-15

Inläggav Alien » 2020-10-08 17:03:58

Romernas inställning till tiggeri

När man intervjuar icke-romer om vad de skulle göra om de behövde pengar så svarar de att de skulle arbeta mer övertid, byta arbete mm. Sist kommer att begå brott. Att tigga finns inte ens med som tänkbart alternativ.

Men tiggeriet är en tradition bland romerna. Vad gadje tycker bryr de sig inte om, bara de ger pengar.

I t ex det engelska klassamhället var (är) det finare att vara född rik än att ha blivit rik genom hårt arbete och sparsamhet. Romerna tycks tänka likadant.

Isabel Fonseca (Begrav mig stående, 1999) skrev om en albansk rom som tjänade bra på att importera kaminer från Turkiet. Men inför grannarna antydde han att han vunnit pengar på tärningsspel.

“När jag och mina utredare letade efter framgångsrika romska yrkestiggare att prata tiggeri med råkade vi stöta på åtskilliga fall där romer gärna lät sitt lokala romska samhälle och till och med sina familjer tro att de reste bort till andra länder för att tigga eller begå småbrott, medan de i själva verket begav sig dit för att göra något som krävde hederligt, hårt arbete. Angela, 21 år, bodde i Moskva och skickade regelbundet pengar till släkten i Moldavien. Hon försörjde 18 personer i sin hemby, och de trodde alla att hon var tiggare. ‘Vår Angela är stjärntiggare’, sade de stolt. Bara Angela och hennes man visste att hon var en av Moskvas bästa, och bäst betalda, dansare.

Ett annat bra exempel är Ionu, 29 år. När han hösten 2014 återvände till sitt romska läger i Transsylvanien efter ännu en säsong i Norge skröt han med att han ‘lurat en massa gadje på en massa stålar’. Vår kontroll visade emellertid att pengarna Ionu kom med från Norge härrörde från tiggeri i Oslo och från hederligt arbete inom den norska fiskerinäringen.”

Nåja, själva tiggeriet kan ju betecknas som lurendrejeri om han låtsades vara fattig men inte var det.

“Romer gillar att skryta. De skryter ofta - för gadje och för sina egna. Det är intressant att lägga märke till vilka slags bedrifter det skryts och stoltseras med när arbete och inkomst kommer på tal: att man lyckats vinna i spel, lurat eller bestulit en naiv gadjo, fått någonting utan att lyfta ett finger, hittat något föremål som går att sälja. Men aldrig har jag hört någon rom stoltsera eller skryta med att han eller hon åstadkommit något genom hårt arbete eller sparsamhet.”

Ja, här öppnar sig en avgrund mellan mina förfäders värderingar, där arbetsamhet var den högsta dygden och lättja den värsta lasten, och romernas "aristokratiska" värderingar.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-08 23:02:41

Telperion skrev:
Alien skrev:"Vi har sett tiggare som fejkar handikapp, tiggare som äger dyra mobiler, tiggare som skräpar ner och tiggare som begår brott. Eller kanske har de bara blivit för många. Eller också påverkas några av oss av politikernas ständigt återkommande tal om tiggarligor. Hur som helst är vi idag mer skeptiska till att ge. Våra attityder hårdnar mot utlänningar, invandrare och migranter över huvud taget."

Rimligtvis måste det väl även spela in att Sverige numera är ett av de länder i världen där kontanter används minst? Om man aldrig har småpengar kan man ju inte ge bort dem, även om man inte är emot idén.

Ja, men även om de flesta betalar i affären med kort kan de ha mynt och sedlar på sig. Jag brukar betala med kontanter i kiosken. De som tycker synd om tiggarna kan ha med sig kontanter just för deras skull.

I framtiden säger tiggaren: "Jag tar swish."
Alien
Moderator

Inläggav Huggorm » 2020-10-08 23:14:18

Alien skrev:Romernas inställning till tiggeri

När man intervjuar icke-romer om vad de skulle göra om de behövde pengar så svarar de att de skulle arbeta mer övertid, byta arbete mm. Sist kommer att begå brott. Att tigga finns inte ens med som tänkbart alternativ.

Men tiggeriet är en tradition bland romerna. Vad gadje tycker bryr de sig inte om, bara de ger pengar.

I t ex det engelska klassamhället var (är) det finare att vara född rik än att ha blivit rik genom hårt arbete och sparsamhet. Romerna tycks tänka likadant.

Isabel Fonseca (Begrav mig stående, 1999) skrev om en albansk rom som tjänade bra på att importera kaminer från Turkiet. Men inför grannarna antydde han att han vunnit pengar på tärningsspel.

“När jag och mina utredare letade efter framgångsrika romska yrkestiggare att prata tiggeri med råkade vi stöta på åtskilliga fall där romer gärna lät sitt lokala romska samhälle och till och med sina familjer tro att de reste bort till andra länder för att tigga eller begå småbrott, medan de i själva verket begav sig dit för att göra något som krävde hederligt, hårt arbete. Angela, 21 år, bodde i Moskva och skickade regelbundet pengar till släkten i Moldavien. Hon försörjde 18 personer i sin hemby, och de trodde alla att hon var tiggare. ‘Vår Angela är stjärntiggare’, sade de stolt. Bara Angela och hennes man visste att hon var en av Moskvas bästa, och bäst betalda, dansare.

Ett annat bra exempel är Ionu, 29 år. När han hösten 2014 återvände till sitt romska läger i Transsylvanien efter ännu en säsong i Norge skröt han med att han ‘lurat en massa gadje på en massa stålar’. Vår kontroll visade emellertid att pengarna Ionu kom med från Norge härrörde från tiggeri i Oslo och från hederligt arbete inom den norska fiskerinäringen.”

Nåja, själva tiggeriet kan ju betecknas som lurendrejeri om han låtsades vara fattig men inte var det.

“Romer gillar att skryta. De skryter ofta - för gadje och för sina egna. Det är intressant att lägga märke till vilka slags bedrifter det skryts och stoltseras med när arbete och inkomst kommer på tal: att man lyckats vinna i spel, lurat eller bestulit en naiv gadjo, fått någonting utan att lyfta ett finger, hittat något föremål som går att sälja. Men aldrig har jag hört någon rom stoltsera eller skryta med att han eller hon åstadkommit något genom hårt arbete eller sparsamhet.”

Ja, här öppnar sig en avgrund mellan mina förfäders värderingar, där arbetsamhet var den högsta dygden och lättja den värsta lasten, och romernas "aristokratiska" värderingar.
Så även denna fördom bygger på en sanning. Det är inte svårt att förstå varför romerna blir ogillade var än i Europa de kommer. Vi ser en massiv kulturkrock här.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Alien » 2020-10-09 1:58:04

Stereotyper om romer

De gamla stereotyperna
De härstammar från tiden då Sverige vägrade romer inresa, jagade bort dem, fängslade och straffade dem för ingenting. Då diskrimineringen ansågs legitim.

Negativa stereotyper:
Romer är lata, de är tjuvar, de hatar alla icke-romer, de är analfabeter, de är smutsiga, de stjäl småbarn

Positiva stereotyper:
Romer är musikaliska, alla romska kvinnor kan spå

Neutrala stereotyper:
Romer är nomader och bor i läger, romer bevarar sin kultur

Många stereotyper bottnar i verkligheten men är en generalisering.

Iom Sveriges anslutning till EU 1995 tvingades Sverige skriva under konventionen om skydd för nationella minoriteter. Romerna fick status som nationell minoritet och romani chib som nationellt minoritetsspråk. År 2004 blev Ungern, Tjeckien och Slovakien medlemmar av EU. År 2007 blev Rumänien och Bulgarien medlemmar. Romerna blev ett gemensamt problem för EU.

Sedan hände en del i Sverige. Zigenare blev romer, en delegation för romer inrättades och lade fram betänkandet "Romers rätt - en strategi för romer i Sverige". år 2014 utkom vitboken “Den mörka och okända historien - vitbok om övergrepp mot romer”.

Nu ville makthavarna avskaffa de negativa stereotyperna om romer. Men det låter sig inte göra i en handvändning. Dels måste dessa stereotyper ersättas med kunskaper om romer och de finns inte. 500 års fördomar försvinner inte så lätt. Dessutom finns det ävem romer som beter sig omoraliskt och olagligt. Det finns romska seder och traditioner som omgivningen stör sig på.

Så man beslöt sig för att ersätta de negativa generaliseringarna med positiva generaliseringar.

De nya stereotyperna
Romer vill inget annat än arbeta men hindras från detta genom diskriminering. Romer tigger för att de tillhör de fattigaste i Europa. De barfota romska barnen får inte gå i skolan. Rumänien och Bulgarien är ansvarslösa och likgiltiga inför romernas situation.

Men i ivern att få oss att acceptera romerna presenterar makthavarna en idealiserad bild. Goda romer mot det onda majoritetssamhället, det är den röda tråden i allt som skrivs om romer.

Men då har man inte beaktat romernas värderingar som inte nödvändigtvis sammanfaller med majoritetssamhällets.
Alien
Moderator

Inläggav Marjatta » 2020-10-09 7:42:38

Intressant. När jag i en annan tråd såg att du läste den boken undrade jag vad du tyckte om den och tänkte fråga.

Tycker det här citatet är lite märkligt.
https://www.bokus.com/bok/9789187207587 ... ger-romer/
Att romerna diskrimineras förklarar inte deras kraftiga över representation i tiggar bran schen. Många folkslag och minori teter diskrimineras runt om i Europa. Enligt Soros Foundation Romania har cirka 27 procent av romerna i åldrarna 16-54 år ett stabilt arbete. Alltså, unge fär var fjärde rom i arbets för ålder har lyckats skaffa sig en var ak tig syssel sättning och en stabil inkomst. Trots diskrimineringen. Trots anti ziganismen. Vad har denne fjärde rom gjort som de första tre inte kan göra? Begrundar du frågan kommer du så småningom fram till poängen. Det är inte diskrimineringen som sådan som hindrar romer från att jobba eller studera. Det är hur varje rom, varje enskild individ, hanterar diskrimineringen. Kopplingen mellan etnisk diskriminering och tiggeri är därmed svag. Det finns andra faktorer som spelar större roll.

Här har vi två delar. 1) Andra utsatta grupper tigger inte i samma utsträckning, alltså behöver romerna inte tigga. 2) Inte alla romer tigger, alltså behöver inte de övriga heller tigga.

1) är rimligt. 2) är det inte.

Om vi säger så här ... under lockdown har en fjärdedel av alla ungdomar i vissa länder haft självmordstankar. MEN de flesta av ungdomarna i samma händer har inte haft det. Kopplingen är därför svag. Det är upp till individen. Det är den fördärvliga ungdomskulturen, som gör att de reagerar så, medan andra sätter sig över det.

Så tänker ingen. Snarare ser vi att här finns något negativt som påverkar gruppen och som drabbar vissa hårdare. Med den logiken har alla som förblir fattiga att skylla sig själva. Och på ett sätt är det ju sant, men liksom ... människor ur vissa grupper har bättre chanser än vissa andra men det är alltid både och. Både individen och den sociala situationen.

Undrar varför detta med tiggeri är så utbrett bland just östeuropeiska romer. På 1800-talet tiggdes det ju vilt pga folk var urfattiga. Började de att tigga då, och har sen fortsatt? eftersom det inom gruppen varit socialt accepterat?

Alien skrev:“Romer gillar att skryta. De skryter ofta - för gadje och för sina egna. Det är intressant att lägga märke till vilka slags bedrifter det skryts och stoltseras med när arbete och inkomst kommer på tal: att man lyckats vinna i spel, lurat eller bestulit en naiv gadjo, fått någonting utan att lyfta ett finger, hittat något föremål som går att sälja. Men aldrig har jag hört någon rom stoltsera eller skryta med att han eller hon åstadkommit något genom hårt arbete eller sparsamhet.”

Att kalla det "aristokratiskt är väl lite löjligt? Låter snarare som vilken kriminell subgrupp som helst. Vilka är det som författaren har sin bild av, vilka är det han kallar romer? Jo: de som tigger (och troligen oftast är småkriminella).

I min skolklass skulle ingen kille ha medgett att han skrev bra på ett prov för att han pluggat hårt. Det var en rätt sjuk kultur, kan man tycka. Och besläktad.

Alien skrev:Ja, här öppnar sig en avgrund mellan mina förfäders värderingar, där arbetsamhet var den högsta dygden och lättja den värsta lasten, och romernas "aristokratiska" värderingar.

Även mot Katarina Taikons familjs värderingar.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Marjatta » 2020-10-09 7:56:28

Alien skrev:Stanislav Emirov är kalvinistisk präst och baserar boken på nl a egna intervjuer med romska tiggare i Sverige, Bulgarien och Paris. Han arbetar för Kalvinska kyrkan i Stockholm.

(Jag visste inte ens att det fanns någon sådan kyrka i Sverige. När jag googlar hittar jag enbart Kalvinska episkopala kyrkan, som är väldigt anonym. Inget om präster el andra anställda, enbart en gatuadress. Den har ett organisationsnummer men inget telefonnummer. Ingen hemsida heller. Kalvinska kyrkan ägnar sig tydligen åt hjälparbete men gör ingen reklam för sin kyrka, jag fattar inte hur några hjälpbehövande kan hitta dem.)

Eepiskopal betyder att man har biskopar. Kalvinister brukar inte ha biskopar. Kalvinistiska episkopala kyrkan, det låter jättekonstigt. Det finns reformerta kyrkor, vilket är samma sak, i Stockholm. Jag känner till en fransk. Men om han kallar sig kalvinist bör ju hans kyrka heta kalvinistisk inte reformert. Kan man tycka.

Googlade hans namn och hittar att han tidigare givit ut måttligt framgångsrika spionböcker. Eftersom spionförfattaren uppgivit sig jobba med välgörenhet är det rimligen samma person.
https://www.flashback.org/t944904 Att Stan Emiroff är en pseudonym för Stanislav Emirov framgår på nästa sida i Flashback-tråden.

Från hans sajt
https://emiroff.webs.com/svenska.htm
Memoirs of a Business Spy berättar om hemliga nätverk av affärsspioner i 1990-talets Sverige. Författaren vet vad han skriver om: han själv tillhörde ett av nätverken. Innan han blev författare hade han haft en lång karriär som "spy of fortune".

Låter som en skojare, rakt av. Min tilltro till hans uppgifter sjönk nu som en sten.
Marjatta

Inläggav Alien » 2020-10-09 11:38:03

Ja, det verkar skumt. Finns ens "Kalvinska kyrkan"? Enligt boken ägnar sig kyrkans hjälparbetare både åt välgörenhet och en slags kartläggning av de romer de har kontakt med.

Samtidigt så ger den här boken ett seriöst intryck med citat från andra böcker och noter. Så han verkar iaf vara påläst. Han kan iofs ha valt ut just de citat som stöder hans teser.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-09 14:46:18

Jag hade tänkt skriva om de invändningar som stått om Emirovs bok i slutet. Nu får alla ta hans skriverier med en nypa salt. Men här fortsätter jag med utdrag och referat från hans bok:

Romernas värderingar
Gemenskap

Romerna håller ihop och sammanhållningen är helig. Lojaliteten är absolut. Det värsta brottet är att förråda sina egna. Det är värre än att mörda. Det värsta som kan hända är att bli utfryst ur gemenskapen.

Gruppen (den egna klanen, det egna lägret, det lokala romsamhället) definierar varje roms identitet. Utan gruppen är man ingenting. Romerna förkastar individualismen.

Distans till gadje
När det gäller hur man ska förhålla sig till majoritetssamhället och dess förtryck har judar och romer valt olika vägar. Judarna satsade på sammanhållning kombinerat med individuell utbildning. Utbildning ger möjlighet att avancera i majoritetssamhället. Ju högre upp man kommer desto mindre förtrycks man. Romerna satsar på sammanhållning kombinerat med maximal distans till majoritetssamhället.

“Våra massmedier och politiker gör gällande att romernas utanförskap beror på majoritetssamhällets förtryckande attityder och agerande. Det är en sanning med modifikation. Romernas utanförskap beror dels på majoritetssamhällets förtryck, dels på att romerna själva väljer att leva utanför vårt samhälle.---Romanipen differentierar inte - alla gadje är marime (orena) och bör undvikas.” Oberoende av om samhällen lättat på förtrycket, har romerna inte lättat på sin strikta “leva utanför-policy’, de har alltid distanserat sig. Ett romskt ordspråk lyder ‘gadje gadjensa, rom romensa’, dvs gadje med gadje, romer med romer.

Rent och orent
Orena (marime) är icke-romer, romer av lägre kast (sinti ses som orena av vlach), fertila kvinnor, kroppsdelar under naveln, avföring, mensblod, döda kroppar m m. Rena (wuzha) är barn, gamlingar, övre halvan av kroppen, rinnande vatten.

“Kommer en gadjo på besök måste man täcka platsen där gadjo ska sitta med ett stycke tyg som efteråt bör tvättas.--- Dör någon i ett hus blir huset orent, där kan man inte bo. Tappar man något på golvet/marken måste det slängas bort.”

Detta är ett arv från hinduismen. Romerna har tappat religionen hinduism men renhetsreglerna finns kvar.

Romerna är mycket traditionsbundna. “De följer traditionerna för traditionernas och följandets egen skull.”

Romer lever för dagen

De tar en dag i taget. Det kan vara en förklaring till att de inte brytt sig om att utveckla ett skriftspråk. Varför de inte brytt sig om utbildning. Judarna var lika förtryckta men ändå utbildade. Varför de gillar tiggeri - det ger omedelbar utdelning.

“Varför de passivt utstår förtrycket i stället för att motarbeta det, kämpa mot det, försöka påverka---”

Denna kortsynthet uppstod troligen under den långa tiden i armésamhällena på 1000- och 1100-talen. “En soldat behöver inte tänka särskilt långt framåt, han lyder order som kommer med kort varsel, han är inte sin egen herre och har inga egendomar och resurser vars förvaltning kräver kvalificerad planering.”

Romernas förfäder i Indien ägde troligen ingen mark och sysslade inte med jordbruk. Bland de romska ord som härstammar från sanskrit finns inga ord som har med jordbruk att göra.

Romer är nomader

Romerna har alltid varit nomader.

“Det har existerat fast bosatta romska grupper lite här och var genom seklerna, men de flesta har levt ett nomadiskt eller halvnomadiskt liv. Det gör att vi kan tala om en nomadisk dimension i romsk identitet, mentalitet, värderingar och kultur.”

Men är de nomader av tvång el fri vilja?

“För 60-70 år sedan, när vi behandlade romer som tredje sortens människor, hette det att de var nomader av naturen, att det alltid varit deras eget val att flytta runt, helt och hållet, och att majoritetssamhället aldrig haft ett finger med i spelet. Som om förtrycket aldrig spelat någon roll. Idag, när den dominerande trenden är att framställa romer som offer för majoritetssamhällets antiziganistiska attityder och aktioner, går man till den andra ytterligheten och säger att allt alltid varit majoritetssamhällets fel, att romerna egentligen aldrig velat vara nomader, att de tvingas flytta runt. Som om romernas eget ansvar för sitt leverne är och alltid har varit lika med noll."

De lagar som förbjöd romer att bosätta sig i landet var till för att hindra romer att komma in i landet och sparka ut dem som redan var där. De var inte till för att hindra romerna att bli bofasta.

Även om det i vissa länder fanns lagar som förhindrade romer att köpa mark och försvårade dem att bygga bostäder, så tvingades ingen bli nomad, påstår författaren. Jag förstår inte riktigt detta, de tycks iaf tvinga romerna att avstå från att bosätta sig i ett land så att de antingen måste flytta till ett annat land el fortsätta sitt nomadliv.

Det fanns fler lagar som förbjöd nomadism. Från år 1573 i Skottland till år 1962 i Rumänien. Det har bedrivits omfattande integrationskampanjer från kejsarinnan Maria Teresia år 1758 i Ungern till Sveriges försök att inordna romerna i det svenska samhället.
“Ändå är mellan 5 och 20 procent av dem fortfarande nomader. Många är ofrivilligt bosatta, och ännu fler har en registrerad postadress bara för syns skull.”

Varför vill romerna leva nomadiskt? Det har historiska orsaker. Romernas förfäder i Indien sysslande troligen med småhandel, hantverk och musik och förde ett ambulerande liv redan medan de levde i Indien. När de levde i armésamhället levde de också ett ambulerande liv. Efter armésamhällets upplösning tvingades de återvända till sina förfäders gamla yrken.

“Efter att ha kommit till Balkan reste romerna runt och försörjde sig som smeder, hästspecialister och musiker. --- Barnen bedrev matinsamling, vilket innebar tillfälligt tiggeri, medan kvinnorna sysslade med spådom och småhandel.---Städer och byar såg fram emot ankomsten av romska hantverkare och spåkvinnor. Attityderna till romerna började förändras i samband med att turkarna dök upp och gradvis erövrade Balkan och delar av Centraleuropa under 1300- och 1400-talet. I början av 1500-talet stiftade lokala och regionala tjänstemän i de icke-osmanska delarna delarna av Balkan och Centraleuropa lagar som kraftigt begränsade romernas rörelse- och bosättningsmönster.” (David Crowe: Roma: The Gypsies, artikel i The Encyclopedia of European Social History, 2001)

De främmande, mörkhyade romerna sågs som spioner för de främmande, mörkhyade turkarna.

Än idag är många romer positivt inställda till nomadlivet.

“Romer gillar att röra på sig, att vara på väg någonstans, fysiskt och själsligt. Romer anser att rörelse är tingens och människans naturliga tillstånd, vila är något onaturligt, onormalt, tillfälligt, påtvingat; att vila är att vara ur balans, ett tecken på ofullkomlighet.--- Den kanske mest uppenbara implikationen för oss gadje är att romer tenderar att inte sätta något större värde på fasta bostäder - här talar jag om de bostäder som majoritetssamhället tilldelar dem. Se den bulgariska dokumentärfilmen Hotell Paradiset, läs Karl-Markus Gauss bok Hundätarna i Svinia … Hus och lägenheter börjar förfalla så fort romer flyttar in. Förfallets omfattning och våldsamma förlopp förklaras varken med fattigdom, diskriminering eller brist på kommunal anslag till underhåll.”

Här är filmen Hotell Paradiset från 2010 (visad i SVT 2013):
https://www.dailymotion.com/video/xn4ycd

Jag har inte orkat se hela filmen, den är rätt deprimerande att se. Men jag frågar mig fanns det ingen hyresvärd och ingen fastighetsskötare? Behövde de inte betala någon hyra? Skänkte myndigheterna hela huset till romerna och så fick de klara av det själva?
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-09 14:54:25

Mer om nomadlivet:

Ett reportage i SvD om romska bosättningar i Slovakien:

SvD 2014-11-06 skrev:Ostrovany i östra Slovakien. Muren skär som en kniv genom byn, rakt genom det ”vita”, prydliga, städade slovakiska majoritetssamhället och romernas bosättning. På ena sidan husen med de välansade rabatterna, trädgårdstäpporna, tanterna i hucklen. Långa rader av vitkål, sallad och däremellan färgglada bikupor – och så muren. 180 meter lång, drygt två meter hög.

Inget hinder att tala om. Men ändå en gräns mellan två världar.
Över tusen romer, de ”svarta”, bor på andra sidan. Bara några meter bort från idyllen. Det är som att förflyttas till en slum i tredje världen, fast mitt i Europa. Bostäder som inte är mer än vingliga skjul byggda av plank och lera, ingen elektricitet, inga avlopp, inga toaletter, inget rinnande vatten. Barn som drar upp kjolen eller knäpper upp byxorna och kissar och bajsar.
Barn. Överallt barn med stora ögon och ansikten fyllda av smuts. Ögon som är nyfikna. Som glittrar. Barn som föds in i ett samhälle där deras chanser går mot noll.
https://www.svd.se/symboler-for-olosta-samhallsproblem

Och så det största ghettot, de ökända Lunix IX:
**Vi åker sju mil **söderut till IX Lunik i utkanten av industristaden Košice som är Europas största sammanhängande romska getto. Höghus på kullarna. En hel stadsdel som en gång i tiden byggdes för arbetareliten i det kommunistiska Tjeckoslovakien. Förr fanns här rinnande vatten, wc i varje lägenhet, gröna parkområden, generösa parkeringsplatser. I dag ser det ut som i en krigszon. Som om en bomb hade slagit ned. Överallt utblåsta fönster. Lägenheter som har tömts på allt som går att sälja: toaletter, elkablar, köksinredning. Dörrar, skåp och möbler har eldats upp. Och så en kväljande lukt av avfall, urin och smuts.

Vi följer med Inga Kalejova som är romskt socialarbetare. Hon vill inte vara med på bild eller video. Men hon berättar om ett perspektivlöst liv fyllt av förolämpningar och en ständig kamp för att överleva vardagen.

Ja, vad ska man säga? Bättre att leva som nomader då.
“För en äkta, icke-assimilerad rom är en fast bostad något tillfälligt, något man har medan man väntar på att ge sig ut på vägarna.“ En bostad har alltså inget som helst affektionsvärde.

“Många fast bosatta romer som bodde i vill hade en traditionell romsk hästvagn, vardo, uppställd på tomten, Jag frågade varför. ‘Det är vårt hem’, svarade de alltid. ‘Men huset då?’ undrade jag och nickade mot villan. De ryckte på axlarna, log. ‘Huset är bostaden.’ Inne i vagnen fick jag alltid samma känsla, oavsett om det var i Bulgarien, Moldavien eller Ukraina. det är här som familjens själ bor, även när deras fysiska kroppar bor i villa bredvid.”

Att välja fattigdom
Dels hänger det ihop med romernas tradition att leva för dagen. Dels är de vana vid fattigdom och ser inte det livet som förknippat med misslyckande, förtvivlan och hopplöshet. Att vara fattig är normalt, det är så det har varit, det är så det är och det är så det alltid kommer att vara.

Att ha fast egendom, företag, fordon m m innebär registrering och dokument. Detta är något romer vill undvika. Kartläggning och kontroll innebär förtryck.

“I extrema fall kan en rom faktiskt gå hela livet utan att majoritetssamhället känner till hans existens. Man föds hemma, ingen födelseanmälan görs, ingen registrering i landets folkbokföring. Man går inte i skola, gör inte lumpen, öppnar inga bankkonton, söker inga bidrag, registrerar inga motorfordon, reser inte utomlands, snackar eller mutar sig ur situationer där polis eller annan myndighet ber om legitimation, och så vidare. Man lever och verka uteslutande inom sitt lokala, fullkomligt dokumentlösa romska samhälle, och när man dör begravs man på en romsk kyrkogård utan att händelsen anmäls till eller registreras av majoritetssamhällets myndigheter.”
Detta förekommer inte i Sverige men i länder som Rumänien, Ukraina, Moldavien, Ryssland och Turkiet. De som vill resa utomlands för att tigga måste dock skaffa sig pass.

Isabel Fonseca besökte en stad i Transsylvanien 1992 och frågade den lokale länsåklagaren varför romerna i distriktet inte fick någon egen mark.

“Det är deras eget fel. Lagen stadgar att var och en som arbetade på ett kooperativ i minst tre år har rätt till en andel. Zigenarna lämnar aldrig in några ansökningar. De får hundratals barn hela tiden och ingen enda av dem, inte de vuxna heller, registreras någonsin hos stadens myndigheter, vilket de är skyldiga att göra enlig lag. De har aldrig några papper.” (Isabel Fonseca: Begrav mig stående - zigenarna och deras resa, 1999)
Alien
Moderator

Inläggav Marjatta » 2020-10-09 15:24:43

Alien skrev:“Romer gillar att röra på sig, att vara på väg någonstans, fysiskt och själsligt. Romer anser att rörelse är tingens och människans naturliga tillstånd, vila är något onaturligt, onormalt, tillfälligt, påtvingat; att vila är att vara ur balans, ett tecken på ofullkomlighet.--- Den kanske mest uppenbara implikationen för oss gadje är att romer tenderar att inte sätta något större värde på fasta bostäder - här talar jag om de bostäder som majoritetssamhället tilldelar dem.

Just exakt den åsikten var så vanlig när Katarina Taikon var barn. Hon har beskrivit den ofta, hos gaje alltså (hon stavade så). Myten om zigenarnas behov av att dra runt på vägarna. Hon och hennes syskon ironiserade mycket över den myten, när de ville ha skola och riktiga, hygieniska bostäder där man slapp dra på sig TBC.

Alien skrev:Se den bulgariska dokumentärfilmen Hotell Paradiset, läs Karl-Markus Gauss bok Hundätarna i Svinia … Hus och lägenheter börjar förfalla så fort romer flyttar in. Förfallets omfattning och våldsamma förlopp förklaras varken med fattigdom, diskriminering eller brist på kommunal anslag till underhåll.”

Här är filmen Hotell Paradiset från 2010 (visad i SVT 2013):
https://www.dailymotion.com/video/xn4ycd

Jag har inte orkat se hela filmen, den är rätt deprimerande att se. Men jag frågar mig fanns det ingen hyresvärd och ingen fastighetsskötare? Behövde de inte betala någon hyra? Skänkte myndigheterna hela huset till romerna och så fick de klara av det själva?

Har alls inte sett filmen men det du beskriver påminner rätt mycket om hur några familjer svenska zigenare fick flytta in i ett ruckel till hus i Tanto i Stockholm, nu förstås sen länge rivet. De fick inga hyreskontrakt nån annanstans, ingen ville hyra ut till zigenare. Vet ej hur det med hyra för rucklet reglerades, om alls? men det förföll nog under tiden de bodde där. Om de tre familjerna (tror jag det var: Taikon, Bull, Demeter. De som sen var med i den där filmen Uppbrott) skulle ha skött om huset själva krävs nog nåt slags organisation för det som de kanske inte hade. Dessutom är de flesta ohågade att investera i reparationer av något som man inte äger, om det inte finns avtal om att man ska göra det.

Sen kan det ju väl vara så, att den som är van vid att leva ett nomadiserande liv inte är van vid att underhålla fastigheter, inte har kunskap om hur man gör det osv. Jag kommer att tänka på någon berättelse om nordamerikanska indianer som alltid flyttade på sig, varför de inte behövde ha något egentligt system för avfallshantering. När det började bli snuskigt kring boplatsen flyttade man vidare. Sen blev de tvungna att slå sig ner på reservat, utan att omedelbart lära sig sådan hygien som behövs när människor är bofasta. Givetvis blev det sjukdomar och problem.

Skriver Emirov något alls om den fjärdedel romer (i de länder han beskriver) som har anställning och arbetar? Bor de i lägenhet och lämnar det romska livet, eller lever de som alla andra bortsett från inkomstkällan? Man skulle kunna föreställa sig att en bofast rom kanske upphör att vara rom. Så har det i princip fungerat i Sverige vad gäller samerna. Samer som blev bofasta och började leva på jordbruk och fiske har i rätt hög utsträckning slutat att betraktas som samer, utan assimilerats i befolkningsgruppen nybyggare.
Marjatta

Inläggav Alien » 2020-10-09 16:17:08

Det här huset var inget ruckel, det var ett vanligt nybyggt flerfamiljshus från början.

En kommentar från Lars Ströman, politisk redaktör på Nerikes Allehanda:

Lars Ströman 9 juni 2015 skrev:Det byggdes efter ett dekret från det bulgariska kommunistpartiet 1978. Romer skulle få bo i vanliga hyreslägenheter. Sedan finns en del spridda kommentarer där man konstaterar att de boende ställt till det för sig själva. Och vi ser att de lever under villkor som är förfärliga.

Men filmen säger egentligen ingenting om varför husen har fått förfalla.
---
Vi får inte veta vad som hände när den kommunistiska regimen föll. Vad hände då med husen. Privatiserades de? Hur sköttes fastighetsförvaltningen? Vem hade ansvar för ordningen i området – och hur fungerade det?

Det finns absolut ett antal exempel på att romer ställt till det för sig själva. Inte minst i de intervjuer vi själva har gjort. Det är inte smart att skaffa barn, om du inte har jobb. SVT kritiserades hårt för att visa filmen.
https://blogg.mittmedia.se/ledarbloggen ... forfallit/

Sedan så kan familjen Taikon bara tala för sig och dem som de känner. Inte för alla romer och definitivt inte för romerna i Östeuropa.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-09 16:29:33

Den romska dokumentlösheten är en orsak till att pengarna från EU:s strukturfonder inte når fram. “Hur kan man hjälpa personer och samhällen som inte söker om hjälp, som inte ens har några dokumentbevis för att de är hjälpberättigade eller som officiellt inte ens existerar?” Andra orsaker till att pengarna inte når fram är Rumäniens ovilja att hjälpa romer och omfattande korruption och inkompetens.

DN 2014-03-30 skrev:Den politiska viljan att satsa på romer saknas. Tvärtom vet kommunpolitiker att de riskerar en valförlust om skattemedel används till att delfinansiera en satsning på romer.
---
Situationen för hjälp- och frivillig­organisationer i Rumänien skiljer sig markant från den i Västeuropa, berättar Florin Botonogu.
– Frivilligorganisationer i Rumänien kan inte räkna med stöd från vare sig kommuner eller allmänhet. Under kommunismen tolkades all form av föreningsliv som en konspiration mot staten och partiet och bestraffades med fängelse. Initiativ från civilsamhället ses fortfarande på med mycket stor misstänksamhet. Det gäller speciellt organisationer som vår, som arbetar med romer, säger han.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/har-f ... l-romerna/

Myten om att romer stjäl barn beror också på dokumentlösheten.
“När barnlösa romska par adopterar gör de det utan dokumentation eller registrering, de bryr sig inte om majoritetssamhällets lagar, allt de behöver är muntligt medgivande från barnets biologiska föräldrar. Romer adopterar gadje-barn som ofta är blonda och ljushyade, barnens utseende är iögonfallande icke-romskt, och när majoritetssamhällets myndigheter sedan hittar dessa barn i romska läger kan adoptivföräldrarna inte bevisa att barnen inte är bortrövade.”

En fördel med att vara fattig är att man inte kan straffas för smärre brott.

“Vårt västerländska samhälle har idag bara två typer av straff: fängelse för grövre brott och böter för lindrigare. Böter biter inte på fattiga, det finns inga pengar att ta och inga tillgångar att utmäta, och eventuella växande skuldberg hos kronofogden bryr sig romer inte om eftersom de lever i sitt eget lokala samhälle och deras liv knappt berörs av de olägenheter som obetalda skulder normalt medför för vanligt folk.--- Du kan till exempel tigga där det inte är tillåtet, det är därför det vimlar av tiggare i London trots att tiggeri är olagligt i Storbritannien - böter biter inte på de som, åtminstone officiellt, inga pengar har."

Har man pengar kan man rånas av majoritetssamhället.
“Som när Rumäniens säkerhetspolis Securitate på 1970-talet upprepade gånger rånade landets kalderash-romer på stora mängder guld i smycken och mynt. Poliserna kom till romska läger och tog för sig, och romerna har fortfarande inte fått någon ersättning för förlusten trots att romska organisationer gång på gång tar upp frågan i olika instanser.“

Har man något värdefullt kan majoritetssamhället klämma åt dig, t ex genom korrumperade poliser.
En tiggare från Bulgarien berättar:
“Jag köpte en bil en gång på nittiotalet, Peugeot 405, röd. Jättefin. Blev tvungen att sälja den två månader senare. Orkade inte mer. Varenda trafikpolis på vägen stoppade mig och hotade med böter för diverse påhittade förseelser. Typ jag körde för fort, jag svängde fel, jag bytte fil fel, jag glömde att slå på ljusen, vad som helst, de sade bara det första som föll dem in. Jag fick betala muta varenda gång. Vad skulle jag annars ha gjort? En rom kan inte få rätt mot en polis, och det vet de. Romska bilförare är lovligt byte. Tar du samma väg vid samma tid känner de snart igen din bil, och då är det kört. De står längs vägen och väntar på dig, leende.”

Att vara rik kan vara farligt, det väcker avundsjuka. Bättre att vara fattig el iaf synas fattig.

Har man pengar förväntas man hjälpa inte bara sina familj utan också andra romer.
“Varje zigenare var skyldig att välkomna varje annan zigenare - helst men inte nödvändigtvis ur samma grupp - och erbjuda hon materiell hjälp om han bad om det.-- (Enligt Michael Stewart, en britt som levt med ungerska zigenare, var den en vanlig taktik att, om det kom in pengar i bilden, genast omsätta dem i icke-likvida tillgångar, tunga möblemang.)” (Isabel Fonseca: Begrav mig stående)

M a o, blir man rik så tvingas man dela med sig av sin rikedom tills man är fattig igen.
Alien
Moderator

Inläggav Huggorm » 2020-10-09 16:32:03

Marjatta skrev:Sen kan det ju väl vara så, att den som är van vid att leva ett nomadiserande liv inte är van vid att underhålla fastigheter, inte har kunskap om hur man gör det osv. Jag kommer att tänka på någon berättelse om nordamerikanska indianer som alltid flyttade på sig, varför de inte behövde ha något egentligt system för avfallshantering. När det började bli snuskigt kring boplatsen flyttade man vidare. Sen blev de tvungna att slå sig ner på reservat, utan att omedelbart lära sig sådan hygien som behövs när människor är bofasta. Givetvis blev det sjukdomar och problem.
Jag har tidigare hävdat att det är därför det alltid ser ut som en soptipp runt tiggarlägren, och även efter de irländska asfaltsläggarna. Eftersom de är vana sedan urminnes tider att ofta flytta sig hade de ingen anledning att hålla rent. Det gick bra förr när alla sopor var från naturen, typ matavfall, trä, läder osv. men det fungerar dåligt nu när allting är gjort av plast. Men när jag lagt fram den teorin anklagas jag för att vara fördomsfull :-)063
Huggorm

Inläggav Alien » 2020-10-09 16:42:06

Att resande romer skräpar ner är väl allmän känt? Tyvärr gäller inte deras renlighetsregler där. Har ett minne från TV av att något sopigt tillhåll mitt i en stad skulle rivas. När myndighetspersoner kom dit fick romerna brått att städa.

Det är en orsak att de inte accepteras av "majoritetssamhället". Förr slängde man allt skräp i havet, nu vet man att det inte bara försvinner utan ställer till skada (plasten). Men den som lever utanför vanliga samhället lär sig inget miljötänkande.
Alien
Moderator

Inläggav Marjatta » 2020-10-09 16:48:03

Alien skrev:Sedan så kan familjen Taikon bara tala för sig och dem som de känner. Inte för alla romer och definitivt inte för romerna i Östeuropa.

Jamen självklart! Emirovs bok och dina sammanfattningar ur den skriver dock hela tiden "romer är si, romer är så". Jag finner det då lämpligt att påpeka att den boken inte heller handlar om alla romer, och att ge exempel på det.

Att syskonen Taikon inte talar för alla romer har blivit alltmer tydligt, när jag träffat folk som haft närkontakt med romer som inte uppfört sig enligt vad syskonen Taikon var lärda. Dvs stal, tiggde, ljög, lurades, levde rövare. (Och sen förstås alla tiggande romer senaste årtiondet.)

Hela spektrumet är väl intressant, i en diskussion där så många meningar handlar om hur romer är.

Det här huset var inget ruckel, det var ett vanligt nybyggt flerfamiljshus från början.

Inget hus är ruckel från början. Eller nästan inget. Men du menar väl kanske att det var i gott skick när romerna övertog det? I så fall finns en skillnad där. Att huset i Tanto förföll ytterligare under de romska familjernas tid är något jag bara antagit, så behöver inte vara fallet.

Jag hoppas det är okej att komma med reflektioner både kring sånt som liknar och inte liknar företeelser på annat håll än i din bok. Om du hellre här håller monolog, drar jag mig ur tråden.
Marjatta

Inläggav Huggorm » 2020-10-09 16:58:38

Marjatta skrev:Inget hus är ruckel från början. Eller nästan inget. Men du menar väl kanske att det var i gott skick när romerna övertog det? I så fall finns en skillnad där. Att huset i Tanto förföll ytterligare under de romska familjernas tid är något jag bara antagit, så behöver inte vara fallet.
Jag har sett dokumentären eller filmen "Paradiset", den gick på kunskapskanalen för ett antal år sedan. Huset var inte bara i gott skick när romerna övertog det, det var helt nytt. Det var ett led i Bulgariens, eller om det var Rumäniens, kommunism att även romerna skulle ha bra bostäder. Så de fick ett helt eget höghus, eller om det var flera intill varandra till och med. Men de hade inga vaktmästare som gick omkring och lagade allt, som i allmännyttan i Sverige, och inte lagade de något själva heller. Därför förföll det fort. Å andra sidan betalar de ju inte direkt någon hyra heller.
Huggorm

Inläggav Alien » 2020-10-09 21:41:59

Marjatta skrev:
Alien skrev:Sedan så kan familjen Taikon bara tala för sig och dem som de känner. Inte för alla romer och definitivt inte för romerna i Östeuropa.

Jamen självklart! Emirovs bok och dina sammanfattningar ur den skriver dock hela tiden "romer är si, romer är så". Jag finner det då lämpligt att påpeka att den boken inte heller handlar om alla romer, och att ge exempel på det.

Att syskonen Taikon inte talar för alla romer har blivit alltmer tydligt, när jag träffat folk som haft närkontakt med romer som inte uppfört sig enligt vad syskonen Taikon var lärda. Dvs stal, tiggde, ljög, lurades, levde rövare. (Och sen förstås alla tiggande romer senaste årtiondet.)

Hela spektrumet är väl intressant, i en diskussion där så många meningar handlar om hur romer är.

Ja, Emirov skriver så. Men mtp på bokens titel så får man förutsätta att det gäller utländska tiggande romer, inte de svenska el finska romerna.

Jag skrev ju också i första inlägget att jag själv undrade:
Gäller detta alla romer el bara rumänska romer?

Det är nog enklast att utgå från att ordet "romer/na" här främst gäller tiggarna.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-09 21:56:15

Emirov och hans medarbetare i den mystiska "Kalvinska kyrkan" delar in tiggarna i fem kategorier efter hur "proffsiga" de är och hur bra de finner sig till rätta med tiggarlivet.

Tiggarna indelade efter proffsgrad.
Grupp 1: Tiggaren hatar att tigga, gör det bara för att försörja sig själv och sin familj och skulle gärna arbeta i stället.
Grupp 2: Tiggaren skulle gärna ta ett jobb, men inte vilket jobb som helst.
Grupp 3: Ännu kräsnare än grupp 2 när det gäller arbeten som skulle ersätta tiggeriet.
Grupp 4: De är blivande femmor
Grupp 5: Tiggaren är nöjd med att tigga och skulle inte sluta ens om hen blev erbjuden ett vanligt jobb med vanlig lön. Det är också denna grupp som är skickligast att tigga.

Inga morötter kan få grupp 4 och 5 att sluta tigga. Däremot är det effektivt för grupp 1 och i viss mån grupp 2. Så morötter för grupp 1 och 2, och piska (t ex förbud) för grupp 4 och 5.

"I den officiella debatten existerar endast grupp 1. Alla tiggare skulle genast sluta tigga om de fick ett jobb, vilket jobb som helst."

Enligt författaren är det en fjärdedel som tillhör grupp 1. För en tiggare gäller det att väcka medlidande och mest medlidande får ettorna. Alltså ligger det i alla tiggares intresse att framställa sig som ettor.

Emirov har intervjuat några personer från de olika grupperna:

Jofranka, 44 år, proffsgrad 1 - Den motvilliga tiggaren

Jofranka har ett foto på två små barn (hennes barnbarn). Hon ser moderlig ut.
“En mamma i nöd, det är Jofrankas rollfigur. Moderligheten är hennes ‘tiggare argument. Hon har inga andra. “ Jofranka hatar att tigga och är usel på det trots att hon hållit på i flera år. Hon får bara ihop ca 50 kr om dagen.

“Jofranka är lovari-rom --- och kommer från Transsylvanien. Lovaris traditionella yrken genom tiderna har varit hästhandel. Under Ceaușescutiden arbetade Jofrankas föräldrar på ett statligt stuteri. Det var en tid då alla i Östeuropa arbetade, att inte arbeta var straffbart. --- Hon växte upp med hästar, anställdes på samma stuteri som sina föräldrar när hon fyllde arton och såg fram mot ett ganska bekymmerslöst liv. Men plötsligt föll murarna och Östeuropas planekonomier ersattes av marknadsekonomi. Stuteriet gick i konkurs och stängdes 1994. Många romer blev arbetslösa. De flesta började tigga. Jofranka var en av dem, hon hade barn att försörja.

Hon har aldrig gillat att tigga. Alltid försökt hitta något annat när hon fått chansen. Enklare trädgårdsarbete i Spanien, städning och barnpassning i Italien. Svart såklart. Men ju äldre man blir desto svårare är det att konkurrera med de unga. Tiggeriet blev så småningom Jofrankas enda försörjning. Hon är inte ensam i Stockholm. Jofrankas man och en av parets två döttrar sitter och tigger inte långt ifrån henne.
---
Hemma i Rumänien har hon och hennes make ett hus. Det är stort men gammalt och ständigt i behov av reparationer. Det bor 13 själar i huset. Jofranka och maken, Jofrankas gamla mamma, …. den äldre av parets två söner med sin hustru och deras fyra barn ... (den yngre sonen är utstött från rom samhället sedan länge, var han håller hus är det ingen som vet), den ena av parets döttrar med sina två barn (... dotterns make sitter i fängelse, den andra dottern är bortgift) samt Jofrankas syster som är ungmö. En stor familj … och enbart fyra försörjare: Jo Franska, maken, dottern och den äldre sonen som gör affärer i Bukarest …”

Jofranka, maken och dottern stannar i Sverige tills de tjänat ihop 5000 euro + hemresan. Förutom tiggeriet pantar de burkar och flaskor.

“När målet är nått reser de hem till Rumänien och lever på pengarna. De matar 13 munnar, utför reparationer på huset, sparar till de små flickornas hemgift, skickar regelbundet pengar till dotterns make i fängelse, så att han kan överleva där inne, ger regelbundna mutor till sin kontaktperson på den lokala socialtjänsten så att denna betalar ut olika former av bidrag till hushållet trots att de är borta under större delen av året. När pengarna är slut efter några månader tar de åter bussen till Stockholm. För att tigga ihop nästa 5000 euro.”

De övernattar i skjul, tält el sovsäck, de duschar på Crossroads el Filadelfiakyrkan och tvättar kläder på olika dagverksamheter.

“Jofranka själv är mån om att understryka att hennes tiggeri trots allt har sina fördelar. Hon bidrar i stället för att belasta familjens ekonomiskt, hon får vara med sin make och sin dotter i Stockholm, det betyder en hel del för henne som rom, hon får chans att resa och leva ett liv med nomadiska inslag, också det är något som varje rom uppskattar.”
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-10 17:25:31

Ja, det är en sådan som Jofranka man vill ge pengar till, om man alls ska ge. Men det syns ju inte utanpå vilken sort tiggaren är. Den här tiggaren skulle jag definitivt inte vilja ge något till.

Boinko, 21 år, proffsgrad 3 - Mytomanen

Boinko tjänar inte så mycket men är en fullfjädrad lögnare (som skulle kunnat passa i grupp 5, om han varit mer framgångsrik).

Han påstår sig komma från ett hemskt ghetto i Sofia. “Outbildade arbetslösa föräldrar, sjuka far- och morföräldrar, fem kroniskt hungriga bröder och systrar. Ett nattsvart liv. ‘De vill äta’, säger han med darrande röst och pekar på sin mun. ‘De drömmer om en skiva bröd och ett glas mjölk.’ Han Boiko, är i Stockholm och tigger för att det hänger på honom att försörja hela den stora familjen. Det han tigger ihop blir hela familjens mat, kläder och mediciner. ‘Utan mig dör de allihopa … mamma, pappa, syskonen, det yngsta är bara fyra år… Att skaffa sig ett vanligt jobb? Nja… Boiko gör en plågad grimas. Så enkelt är det inte. Han är naturligtvis mycket villig att arbeta, men det finns inget han är bra på, han har tyvärr ingen utbildning och ingen erfarenhet. Och så är han - han sänker generat blicken - inte så där särskilt smart.”

Men inte ett ord är sant. Boiko ljuger som en häst travar.

“Det ingår i tiggar kompetensen att kunna ljuga för att skapa och upprätthålla rätt image gentemot givaren, att man är utfattig och akut behövande.” Men Boiko ljuger även för andra romer.

“Verklighetens Boiko är rudari-rom från den bulgariska staden Sliven. Han har gått åtta år i den bulgariska skolan och därefter utbildat sig till fordonsmekaniker. Den för en bulgarisk rom ovanligt höga utbildningsnivån beror på att hans familj är relativt förmögen, de äger bland annat en stor våning i Sliven, en gård på landet och flera bilar, varav en splitterny BMW750i. Fadern är egenföretagare, handlar med traktorer, tillbehör och reservdelar. Affärerna går bra, hela släkten har det gott ställt. --- Vidare är Boiko kanske inte så dum som han låtsas vara. Vi har inte mätt hans IQ, men vi vet att han talar flytande romani, bulgariska och engelska.”

Boiko behöver verkligen inte tigga. Hemma hoppas hans far på att Boiko ska ta över företaget. Så varför tigger han? Det var en slags tonårsrevolt, tror en barndomsvän. En rom kan inte öppet revoltera mot sina föräldrar, däremot kan han protestera mot att de avviker från romanipen. Romanipen är den romska identiteten.

“- Han var ju den enda zigenaren i klassen, mobbades ibland för det, och lärarna var ganska oschysta och orättvisa mot honom, alla provocerade av att hans familj var rik och att han själv var intelligent.”

Men sedan utvecklade Boijo en egen filosofi.

“Majoritetssamhället har hundratals års av förtryck på sitt samvete och är därmed skyldigt att försörja romerna - i all evighet och utan någon som helst motprestation från romernas sida.”

Det tycks vara en del gadje som håller med honom. Romerna har blivit diskriminerade och förtryckta av "oss", därför är vi skyldiga dem, t ex att ge dem pengar utan motprestation. Men jag skulle inte vilja skänka honom en enda krona.
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2020-10-10 19:39:40

Det är intressant att lägga märke till vilka slags bedrifter det skryts och stoltseras med när arbete och inkomst kommer på tal: att man lyckats vinna i spel, lurat eller bestulit en naiv gadjo, fått någonting utan att lyfta ett finger, hittat något föremål som går att sälja. Men aldrig har jag hört någon rom stoltsera eller skryta med att han eller hon åstadkommit något genom hårt arbete eller sparsamhet.

Och såna tycker ni, på fullt allvar att vi ska ha i vårt samhälle? :-)063 Har ni ofta otur när ni tänker? :-)051
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav elle » 2020-10-10 20:53:24

Alien skrev:I framtiden säger tiggaren: "Jag tar swish."

:lol:

kunde inte låta bli att skratta..
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav elle » 2020-10-10 20:56:28

Alien skrev:alla romska kvinnor kan spå

Och en del sjunger rätt bra pop-låtar på Youtube.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Återgå till Intressanta intressen

Logga in