"Varför tigger romer?" (2014) av Stanislav Emirov

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Alien » 2020-10-10 21:26:37

nallen skrev:
Det är intressant att lägga märke till vilka slags bedrifter det skryts och stoltseras med när arbete och inkomst kommer på tal: att man lyckats vinna i spel, lurat eller bestulit en naiv gadjo, fått någonting utan att lyfta ett finger, hittat något föremål som går att sälja. Men aldrig har jag hört någon rom stoltsera eller skryta med att han eller hon åstadkommit något genom hårt arbete eller sparsamhet.

Och såna tycker ni, på fullt allvar att vi ska ha i vårt samhälle? :-)063 Har ni ofta otur när ni tänker? :-)051

Ja, det här är ju Emirovs synpunkter. Enligt andra så längtar de efter att arbeta och leva svenssonliv. Om de skulle vilja och klara av att arbeta här och leva som en vanlig svensson, skulle jag inte ha något emot det.

Men frågan är hur många som kan det el hur många som vill det. Enligt Emirov föredrar de att tjäna pengar på oss men leva ett nomadliv i hemlandet.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2020-10-10 21:38:41

Emirov ville väldigt gärna träffa en femma men de flesta var ointresserade av att tala med honom. Men slutligen fick han intervjua en riktig supertiggare som tigger framgångsrikt i många europeiska länder. Han hade mycket intressant information.

Michel/Mihai, 32 år, proffsgrad 5 - Tiggeri som konst

Första gången Emirov träffade honom var i Paris.
“Jag stod och väntade på honom utanför entrén till mitt hotell på Rue de la Victoire. Jag visste inte hur denne Michel såg ut, trodde faktiskt att en utmärglad tiggare i smutsiga trasor skulle dyka upp runt hörnet och halta fram till mig. Döm om min förvåning när en silverfärgad Maserati cabriolet bromsade in framför mig och föraren lutade sig över till passagerarsidan, öppnade dörren, log mot mig och sade något på franska. Inga trasor - mannen var klädd i beige chinos och en randig pikétröja och verkade välvårdad, kultiverad och sympatisk.
---
Det första jag frågade var om han verkligen var proffstiggare, han såg ju inte ut som en. Han skrattade och sade att han tagit ledigt från jobbet denna vecka, och varför måste en tiggare se ut som en tiggare på sin fritid? Gör brandmän det eller läkare?”

Ja, det är förstås för att man utgår från att tiggaren alltid är tiggare, att han alltid är fattig.

Han är från Rumänien och hans ursprungliga namn är Mihai och det är vad han kallas där, men han är också fransk medborgare och då under namnet Michel. Han lever dubbla liv. Föräldrarna bor i Bukarest. Hans farfar arbetade på Maseratifabriken i Modena. “Han älskade Maserati. Drömde om att äga en. Men det var omöjligt, han var en vanlig arbetare, tjänade för lite.” Men sonsonen kunde uppfylla drömmen. Det som var omöjligt för en vanlig hederlig arbetare var möjligt för en tiggare.

Familjen vet att Michel är yrkestiggare och att han är en bra tiggare, eftersom han skickar stora summor hem till familjen. Men de vet inte hur bra han är, att han kan tjäna mer på en dag än hans far får i månadslön. De vet inte att han äger en Maserati. Det vet att han har en lägenhet i Paris men de vet inte att han köpt en trerummare på Montmartre. De vet att han har en flickvän i Paris men inte att han skämmer bort henne med restaurangbesök och smycken.

“Jag grejar minst 30 givar i timmen”.

En giv (engelska give) är vad en givare ger till tiggaren. “Skickliga, internationellt verksamma yrkestiggare kan många platsers giv utantill. Michel kunde rabbla dem i oändlighet." Piccadilly Circus, 55 pence. Vid Eiffeltornet 40 cent. Unter den Linden 50 cent. Helsingfors, framför Stockmann, 70 cent. Stockholm? “Sex eller sju kronor nästan överallt i stadscentrum. 70-80 cent eller hur? Inte så illa. Stockholm är en bra stad. Hög giv.”

Michel har filosoferat en hel del över givarna:
“Det finns två krafter som motiverar giveri: empati och egoism. Emo och ego , som Michel säger. Empati motiverar givaren att agera för tiggarens skull och för tiggarens bästa, medan egoism peppar givaren att tillfredsställa sina egna behov.”
Emogivaren ger så mycket hen har råd med, maximalt med pengar. Egogivaren får en kick av att vara givare och ger ett minimum. “Här handlar det alltid om småmynt, oftast två-tre mynt av den lägsta valören, bara för att mynten är flera så att örat ska höra klingandet.”

Michels omdöme om Sverige som land att tigga i:
“Stockholm och Göteborg är bra städer, hög giv, bra valörer. Den minsta är en krona, det är ungefär 11 eurocent. Vilket annat land förutom Norge har ett så stort värde på minsta myntet? Strömmarna är också bra. Medelklass, många potentiella givare. Minussidan? För mycket kort i plånböckerna, för lite kontanter i fickorna, det är det värsta.“

Michel gillar inte heller att en del svenskar vill prata och fråga (varför han inte arbetar, om han vill ha adressen till ett härbärge m m). Han uppskattar inte pratstunden.
“Du stannar för en fem minuters trevlig pratstund, du tycker det är så himla givande, men det kostar mig kanske tre givar, 20 svenska kronor, två euro, du tänker inte på det. Särskilt om du går utan att ge mig något.”
Jag har alltså tidigare läst att man ska se tiggarna som människor och inte bara som tiggare och prata med dem. Men de ser alltså oss bara som potentiella givare.

“Norge är ett äkta tiggarparadis, till och med småorterna. Fördelaktiga valörer, feta strömmar. Norrmän är rika, empatiska och lugna. Mina bästa resultat nådde jag i Oslo.
---
Förbud och andra slags förföljelser och restriktioner påverkar inte den individuella givarprofilen. Givare ger även när det är förbjudet, och icke-givare ger inte när det är tillåtet.
---
Europa är stort. Strunta i Köpenhamn, Budapest och Aten där tiggeri är olagligt, folket snålt och polisen oförskämd - gå och tigg på andra ställen bara, svårare är det inte.”
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-10 22:01:29

Fortsättning på Emirovs intervju med Michel/Mihai:

Moskva är eller var världens tiggarparadis.

“Mycket olje- och naturgaspengar, mycket kontanter, många nyrika ryssar som är kaxiga och skrytsamma. De ger till tiggare för att skryta med sin rikedom, och ju mer de ger desto bättre känner de sig.
---
Ryssar är mycket emo. En usel, lat tiggare drar lätt in motsvarande 20 euro per dag. För ett talangfullt proffs finns inget tak.
Men vanliga dödliga släpps inte in i det paradiset.
‘Bara afghanerna får tigga i Moskva. De kapade åt sig hela marknaden på 1990-talet. Och tro mig - afghanerna vill du inte jävlas med.’

När man i Ryssland säger ‘afghaner’ menar man inte staten Afghanistans invånare. Man menar de ryska militärer som stridit i Afghanistan under det afghansk-sovjetiska kriget 1979-1989, framför allt de som kommit hem med skador, fysiska eller psykiska. Ibland inkluderar begreppet även invalider från de två tjetjenska krigen (1994-1996 och 1999-2009) och konflikten i Sydossetien och Abchazien 2008.---Å ena sidan ses de som krigshjältar och åtnjuter folkets respekt och många statliga förmåner. Å andra sidan är de samhällets mest missanpassade och tyngst kriminella. De styr flera lukrativa verksamheter och branscher i Ryssland, bland annat tiggeriet. De tigger själva och leder tiggarligor, tjänar snuskigt mycket på det förra (de lönar sig att på samma gång åtnjuta respekt som krigshjälte och väcka medlidande som invalid) och ännu mer på det senare (tiotusentals äkta och falska trashankar, hemlösa, babusjkor, flerbarnsmammor, soldatänkor och höggravida drar in tiotals miljoner rubel dagligen genom att tigga på de ryska städernas gator och torg och nere i Moskvas och S:t Petersburgs tunnelbanor). Naturligtvis försvarar afghanerna sina revir från främlingar och nykomlingar, oftast med rena maffiametoder.”

Tiggare fejkar handikapp och ljuger.

Michel besvarade Emirovs frågor om detta:
“Som givare gör du bäst i att strunta i hur ärlig eller oärlig tiggaren är, sade han. Det är för att alla tiggare ljuger och fejkar. Utan undantag. På olika sätt och i olika grad, men alla gör det.

Enligt Michel är en tiggare per definition en lögnare. Någorlunda ärliga tiggare är bara de alkisar som står utanför en spritbutik med skylten ‘Vill ha en öl’ och kanske en och annan utblottad, invalidiserad stackare i tredje världen som tigger för sin överlevnad och inte ingår i någon tiggarliga. Alla andra är lögnare. Alla yrkestiggare i Europa är lögnare. Ty vad gör en yrkestiggare? Samlar in pengar till sin försörjning.”

Men varför ska jag försörja en främling? Det behövs en anledning.
“För att vi ska ha en anledning är yrkestiggare tvungna att ljuga och fejka. Ge sken av att deras tiggande handlar om annat än en fräck vilja att låta andra stå för deras levnadsomkostnader.
Alla ljuger och överdriver. Tiggare måste ge sken av att vara ekonomiskt behövande. Den som inte är behövande ljuger för att ge sken att vara behövande, den som är behövande ljuger för att verka ännu mer och akutare behövande. Det är yrkestiggeriets natur. --- Det finns två slags lögner i relationen tiggare-givare: tiggarens lögn om hur behövande han är och givarens självlögn om hur behövande tiggaren är.”

Michel visar ett vanligt sätt att fejka ett handikapp: en arm som hänger lealös. Det fixar han med dislokering.

Det gäller att väcka medlidande. Och vad kan väcka mer medlidande än ett handikappat barn?
“Det är därför tiggarligor i Sydostasien kidnappar småbarn på landsbygden, lemlästar dem och tvingar dem att tigga i storstäder. Ett barn utan ett ben eller en arm drar in sexsiffrigt om året, i dollar.”

Men detta funkar inte i Europa. Det går inte att ha småbarn med sig när man tigger, de sociala myndigheterna skulle reagera. Alltså har de foton på småbarn i stället.
“Behövande barn är det bästa om man vill väcka medlidande, även en tvådimensionell variant gör susen.”

Emirov frågar om alla dessa lappar om sjuka barn som behöver pengar till behandling el operation.

“Ett tiggarknep, det också, nickade Michel. Leukemi, cancer, hjärtfel, hudtransplantation efter trafikolycka… Huvudregeln är att det ska vara något lättbegripligt och hemskt, något som direkt väcker starka känslor hos folk. Ett effektivt knep. Även om många förstår att det finns anledning att tvivla på påståendet, väljer de att tro på det. --- Jag känner flera yrkestiggare som använder knepet och tjänar bra, ingen av dem har sjuka barn.”

Av allt detta som står i boken får man en känsla av att man är en dum och lättlurad gadje om man ger pengar till tiggare. Eller någon som behöver känna sig god.
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2020-10-11 5:57:47

Alien skrev:Om de skulle vilja och klara av att arbeta här och leva som en vanlig svensson, skulle jag inte ha något emot det.
Min kursivering.
Förvisso, det kan jag hålla med om. Problemet är att det finns en andel som inte vill... och det är de enda som märks (de som sköter sig märks ju per definition inte). Och såna som inte sköter sig vill jag inte ha här alls.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Alien » 2020-10-11 10:20:43

Problemet, åtminstone som jag tolkar Emirovs bok, är att för att leva som en vanlig svensson så måste man lämna det romska livet, romanipen, och då blir man utstött från den romska gemenskapen. Eller om man skulle leva ett svenssonliv utomlands måste man dölja det för andra romer och t o m för sin familj. Som dansösen i Ryssland, som jag skrivit om ovan. Mickel döljer också saker för andra romer. Men inte något svenssonliv utan sin rikedom.

När Michel reser till städer för att tigga bor han ofta hos andra romer. Han behöver inte känna dem personligen, det räcker att det är en bekant till en bekant. Men på samma sätt förväntas han ta emot andra romer i Paris. Men han vill inte att andra romer ska få veta hur rik han är. Alltså behåller han sin gamla etta och använder den när romer kommer på besök.

Den romska sammanhållningen och gemenskapen innebär att man har skyldighet att hjälpa andra romer ekonomiskt.
“Romer tigger inte bara på majoritetssamhällets gator och torg, de tigger också av varandra. I slutändan är det så att ju rikare du är som rom desto fler är du tvungen att försörja, och merparten av dessa ‘fler’ är latmaskar som inte drar sig för att missbruka romanipen bara de slipper jobba.” I konceptet “jobba” antar jag ingår att själva tigga på gator och torg. Klart det är bekvämare att tigga av rikare romer. Michel kan inte säga blankt nej till andra romer som tigger av honom, då bryter han mot romanipen.

Så Michel lever egentligen tre liv. Ett i Rumänien där ingen vet hur rik han är, ett som framgångsrik tiggare på Europas gator och ett i Frankrike där ingen vet att han är yrkestiggare.

Michel trivs med sitt “arbete” som yrkestiggare. Han blir bara bättre och bättre med åren.
“Jag kan komma med två tomma händer till vilken plats som helst på jorden och tjäna pengar redan den första dagen, utan att begå brott och utan att vara beroende av någon. Den moraliska aspekten? Skämtar du? Jag gör mer nytta i världen än de flesta. Jag ger människor positiva upplevelser, får dem att må bättre. Tjänsten jag erbjuder kan folk inte få någon annanstans. Välgörenhet med direktkontakt mellan givaren och mottagaren - vem annan än tiggaren erbjuder det?”

Jag skulle säga att de negativa konsekvenserna för andra överstiger de positiva konsekvenserna för givarna.
Alien
Moderator

Inläggav Huggorm » 2020-10-11 10:51:42

Nu lever ju romerna alltid som minoritet i andras länder, men hur hade det sett ut om de fått ett alldeles eget land? Jag tror inte det hade blivit någon succé, med den inställningen som beskrivits ovan. De verkar ha en kultur som bara fungerar när man är en minoritetsgrupp i ett mera funktionellt samhälle.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Maggi » 2020-10-11 11:25:05

Säga vad man vill, men de lyckas ju!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav Alien » 2020-10-11 11:39:24

Hur mycket tjänar en tiggare? Ja, det beror bl a på vilken proffsgrad hen har. En i grupp 1 tjänar minst och en i grupp 5 mest.

“Folkpartisten Nikoletta Jozsa, kommunfullmäktigeledamot i Järfälla har prövat på att vara tiggare. Under fem timmar en dag i april 2014 satt hon och tiggde på Drottninggatan. Efteråt frågade jag henne hur mycket hon fått in. Hon svarade 87 kronor.” Nu är väl en politiker iofs ännu sämre än en romsk tiggare i proffsgrad 1.

Enligt socialstyrelsen beräknas en svensk kunna leva på ca 138 kr (plus kostnader för hyra, försäkringar m m).
“Medellönen i Rumänien är 1866 kr/person och månad (efter skatt, december 2014), vilket motsvarar ca 3 772 svenska kronor.” En skicklig tiggare drar in mer på tiggeri i Sverige.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-11 12:15:16

Violca, 35 år, fd tiggare - Tiggeri som inkomstförsäkring

Proffsgraden är okänd, men hon är varken nr 1 (hon hatar inte att tigga) el nr 5 (hon var inte super framgångsrik). Hennes historia är dock välkänd bland romerna som en (framgångs)saga och Emirov lyckades hitta henne.

Violca föddes i en fattig kalderash-familj i en småstad i Rumänien. Hon gifte sig som 13-åring med en dubbelt så gammal man, som var torped åt ett kriminellt gäng. Hon fick två barn och sedan sköts maken ihjäl vid en gänguppgörelse. Hon var bara tonåring när hon blev änka. Trots detta lyckades hon inte hitta någon ny make. Då reste hon till Italien för att tigga. Senare hittade hon en bra tiggarplats i München i Tyskland i ett lugnt bostadsområde. Hon log vänligt mot förbipasserande och övernattade i en sovsäck i en park. Hon fick allt fler “stamgivare”. Den lokala prästen nämnde henne i en predikan och uppmanade församlingsborna att skänka pengar till henne.

Violca var nöjd med sitt liv, det enda som verkligen plågade henne var saknaden efter barnen i Rumänien. Det andra bekymret var trasslet med turistvisum.

Men en dag kom en advokat och en tolk fram till henne och berättade att hon fått en gåva. Det visade sig att en för henne okänd kvinna hade testamenterat pengar till henne. Summan var 750 000 euro och Violca skulle få 5 000 euro i månaden. Enda villkoret var att hon slutade tigga. Om hon fortsatte att tigga skulle pengarna gå till kyrkan i stället.

Violca skaffade en bostad i München och hämtade barnen och ordnade skola för dem. Nu behövde hon inte längre oroa sig för att bli bestulen när hon övernattade i parken. Men däremot för alla andra romer som tiggde pengar av henne. Det var därför hon inte återvände till Rumänien. Men det hjälpte inte, de kom resande till henne från Rumänien. Svärföräldrarna, som låtit henne försörja sig själv i alla år, kom nu dit och krävde att svärfadern som familjens överhuvud skulle få ta hand om pengarna.

Hon löste problemet med att skengifta sig med en kalderash från sin hemstad. Han fick uppehållstillstånd i Tyskland tack vare henne. Hon slapp kontakten med tiggande romer. Enligt romsk sed är det mannen som bestämmer i ekonomiska frågor. Men eftersom han tillhörde samma kriminella gäng som Violcas avlidne make, var det ingen som vågade vända sig till honom. Mannen var mestadels borta och skötte sina kriminella affärer.

Antagligen var kvinnan som testamenterade pengarna till henne en av hennes stamgivare, som saknade släktingar och tyckte synd om Violca. Violca vet inte och bryr sig inte heller. Inte heller oroar hon sig för vad som kommer att hända när pengarna tar slut. Hon sparar inte och hon investerar inte. Dottern är gift och sonen kommer att bli bilmekaniker, så det har ordnat dig för dem. Hon ägnar sig åt hushållsarbete, träffar andra romska kvinnor och är aktiv i en lokal kalderash-förening. Hon ser fram emot kommande barnbarn.

Den dag pengarna tar slut hoppas hon att barnen kan ta hand om henne. Annars återgår hon till att tigga. Tiggeriet är en slags inkomstgaranti. Hon räknar med att tjäna åtminstone 10 euro/arbetsdag.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-12 11:52:14

Vad är problemen med tiggeriet? Här räknar Emirov upp de negativa konsekvenserna:

Ökad småbrottslighet.
Tiggare snattar och stjäl inte mer än andra. Men det finns andra brott de begår:
- Brott mot utlänningslagen. De har inte rätt att stanna längre än tre månader men ingen politiker och ingen polis gör något för att hindra dem från att stanna här i åratal.
- En del tiggare år så påstridiga att det kan räknas som ofredande
- Tiggare som fejkar handikapp gör sig skyldiga till bedrägeri
- Tiggare plankar på tunnelbanan
- De bryter mot ordningslagen genom att skräpa ner
- Deras läger leder inte bara till nedskräpning utan till sanitär olägenhet

De irriterar många
- Affärsinnehavarna är missnöjda med tiggare som sitter vid ingången
- Gatustädarna är missnöjda med att tiggarna stjäl de stora plastsopsäckarna som sitter i soptunnorna. Sedan slänger folk sopor i tunnorna som vanligt. Sedan får städarna skrapa bort avfall från tunnorna istf att bara byt sopsäck.
- De svenska pantarna, de som är ekonomiskt beroende av att panta flaskor och burkar, är missnöjda över att det blivit mindre över till dem. De har tidigare röstat på S el V men nu blir det SD, säger de.
- Gatumusikanterna tjänar mindre. Tiggarna spelar i stället och de spelar dåligt.

Störningar i välgörenhetsbranschen
- Tiggarna överbelastar de öppna dagverksamheterna för missbrukare och hemlösa. De stjäl resurser från svenska behövande. Verksamheten flyttar (flyr) från City till förorterna, dit tiggarna inte åker. Vissa öppnar i stället särskild verksamheter för just utländska tiggare, som Crossroads.
- Det lönar sig inte längre för Röda Korset, Rädda Barnen m fl att stå med insamlingsbössor på stan. Spontana givare ger till tiggarna i stället.

Ökad främlingsfientlighet
Många ser tiggarna som ett exempel på problemen som uppstår när gränserna öppnas och utlänningar får komma in som de vill. Denna främlingsfientlighet drabbar då alla utlänningar (även de som kommit hit för att arbeta)

Det romska folket får dåligt rykte
“När vi för första gången på 500 år öppet säger oss skämmas över diskrimineringen … Om tiggarna inte fanns skulle vi svenskar kanske tänka på romernas unika kultur och att romerna i likhet med andra minoritetsfolk berikar vårt land och vårt samhälle.” (Nej, det skulle vi inte, tror jag. Men vi skulle kanske finna oss i faktum, romerna tillhör våra nationella minoriteter och kanske kan de bli integrerade en dag).

Men nu tänker vi på tiggeri istf kultur. Att tiggarna inte är svenska romer utan kommer från Rumänien bryr vi oss inte om. Romer som romer.

Emirov tycker inte vi bara kan låta det fortsätta som nu. Men han tror inte på att deras ursprungsländer kan göra något dels pga att de länderna är fattiga, dels på de negativa attityderna mot romer där. Inte heller tror han på förbud mot tiggeri el förbud mot att ge pengar till tiggare. Däremot kan man använda de lagar som redan finns men som inte tillämpas nu, iaf inte mot romer.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-13 14:01:59

Här är Emirovs svar på frågan Varför tigger romer?

- Romer tigger inte för att de är fattiga
- Romer tigger inte för att de diskrimineras. Om det var orsaken skulle gatorna vimla av invandrare som tigger.
- Ingen tvingar romer att tigga (där finns det vissa undantag anser jag)
- Romer tigger inte för att de är hungriga (även om de kan vara hungriga just när de tigger). De har tillräckligt med kontanter för att äta sig mätta.
- En skylt om att de behöver pengar till en operation är ett tiggarknep, eftersom folk hellre skänker pengar till ett särskilt ändamål. Romer tigger för sin försörjning. Även om hen skulle skänka pengar till en operation av en släkting, så skulle hen ändå fortsätta att tigga efter det
- Romer är yrkestiggare. De tigger för sin försörjning, inte pga en akut nödsituation. Tiggeriet är deras jobb och huvudsakliga inkomstkälla.

De flesta romer är fattiga (med undantag för supertiggare som Michel ovan). Men det är många andra i deras hemländer också. Får hoppas att inte alla fattiga i Östeuropa reser hit för att tigga. En rumänsk icke-rom som tiggde var Gica som blev dödad av tonårskillar. Han var ensam, hade ingen familj el klan som kunde hjälpa honom.
Alien
Moderator

Inläggav Maggi » 2020-10-13 16:39:26

Så skänker ni pengar?
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav Alien » 2020-10-14 12:52:31

Omnämnda böcker:
David Crowe: Roma: The Gypsies, artikel i Encyclopedia of European Social History: from 1350 to 2000, 6 vol., red. Peter N. Stearns, 2001.
Se https://www.amazon.com/Encyclopedia-Eur ... 0684805820

Isabel Fonseca: Begrav mig stående - zigenarna och deras resa, 1998

Karl-Markus Gauss: Hundätarna i Svinia: en resa till romerna i Slovakien, 2009

Den första finns bara på universitetsbibliotek. Den andra finns på vanliga bibliotek, den har utgivits även 1999 och 2009. Den tredje finns också på vanliga bibliotek.

Fonsecas bok är rätt känd. Bokens titel Begrav mig stående (orig. Bury me standing) kommer från ett romskt talesätt "Begrav mig stående, jag har stått på knä hela livet".

Gauss bok har jag inte läst om tidigare. Här en recension:

DN 2009-12-01 skrev:Företagsamma klan­ledare skickar barn och kvinnor i stor skala västerut, främst till Spanien och Italien, för att dra in pengar på stölder och prostitution.

Det gamla jordbrukande Europa hade svårt att hantera de rörliga, zigenska kulturerna – och i den homogena medelklassens nya Europa tycks problemen snarast förvärras. Den österrikiske författaren Karl-Markus Gauss har gjort det till en livsuppgift att spåra upp kontinentens alla sällsamma folkspillror, från sorber till arbësher, och hans senaste bok på svenska, ”Hundätarna i Svinia”, är en kort och dyster essä om romerna i Slovakien.
Det är kulturer i dödsskugga. En gång fanns det utrymme för dem att dra sig fram på enkla hantverk och småskaligt jordbruk. I dag är marginalerna utraderade. Romer har sällan utbildning och får varken jobb eller banklån. I ett av de getton Gauss besöker är arbetslösheten hundra procent.
Grundproblemet, i minoritetsreportern Gauss ögon, är att den som ordnar in sig i systemet också tvingas överge sin identitet och sitt ursprung. Den rationella utvägen är att utbilda sig och bli modern, men bortsett från att vägen dit är stenig – så är man då inte rom längre. Många ses som förrädare.
https://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/ ... slovakien/
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2020-10-14 14:13:34

Vad som skrivits om boken. Som väntat är Flamman (förr Norrskensflamman, "oberoende socialistisk tidning") kritisk:

Är han en respektabel debattör eller ”antiziganistisk demagog”?

Först ska det sägas att det finns mycket i Varför tigger romer som tyder på att Emirov har en bred erfarenhet och en behjärtansvärd och humanistiskt driven vilja att förstå tiggeriet. Ändå vill jag lyfta tre skäl till varför det är problematiskt att luta sig mot hans bok.

1) Framställningen bygger till stor del på svepande generaliseringar, ytterst problematiska från ett historiskt perspektiv. Till exempel skriver Emirov att ”romer lever för dagen”, att ”alla tiggare ljuger” och att ”romer tänker nomadiskt”.
---
2) Bokens avsändare är konturlös. Läsaren får veta att Stanislav Emirov är kalvinsk präst, nationalekonom och hjälparbetare. Men exakt med vilka erfarenheter och förkunskaper går Emirov och hans, inte specificerade, ”team” in i den här frågan?
---
3) Att det saknas vetenskaplig eller journalistisk metod, samtidigt som Emirov skriver som i rollen av någon som utreder en fråga, gör att boken ger ett opålitligt intryck. Ett exempel: i kapitlet om ”proffstiggaren” Michel får vi först veta att Michel har svårt att uttrycka sig på engelska. Ändå är han i detta kapitels intervjumaterial extremt verbal, elaborerad och teoretisk. Vem det egentligen är som berättar, är bara en av många frågor som väcks.
http://flamman.se/a/respektabel-debatto ... sk-demagog
Alien
Moderator

Återgå till Intressanta intressen

Logga in