Varför betraktas unga med AS som idioter?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav gadas » 2015-07-05 20:29:37

"Man har helt enkelt ingen som helst rättighet att bli älskad tillbaka."
Är det vad en förtvivlad ung människa ska få i ansiktet när man söker hjälp? Självklarheter sagda i anklagande ton, sånt man förstått från början och är anledningen till att man söker hjälp. Det tycker tydligen Habilitering & Hälsa http://www.ungochasperger.se/k%C3%A4rlek-och-sex/obesvarad-k%C3%A4rlek

Jag minns från en gång på LSS att man inte kunde vara med och anordna en träff för människor med AS, eftersom man inte visste vad som kunde hända...

Jag FÖRSTÅR att TV3 lyckas utmåla oss med AS som MONSTER. Grogrunden finns redan där.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav Neurofunk » 2015-07-05 20:51:18

För att citera stycket i sin helhet...

De flesta människor upplever någon gång i livet att ens kärlek för någon är obesvarad. Det är känslomässigt smärtsamt att vara olyckligt kär. Att inte få den man är kär i är dock inget man behöver ta personligt, eftersom vi inte styr över vem vi blir kär i, och att älska någon kan man inte tvinga fram. Man har helt enkelt ingen som helst rättighet att bli älskad tillbaka. Att bli respekterad av andra människor har man däremot rätt till.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-05 23:34:04

Det är väl bara att konstatera att kärlek är orättvist fördelat och har mer att göra med vad som exciterar amygdala och slumpen.

gadas skrev:Jag minns från en gång på LSS att man inte kunde vara med och anordna en träff för människor med AS, eftersom man inte visste vad som kunde hända...

Eftersom det kan gå fel så är det bäst att inte göra något alls för då har vi inte gjort något fel. Det är en byråkrati och dess lakejer som agerar.

På det hela så är inställningen att agera på ett sätt så att gruppen ifråga är till så lite besvär som möjligt. Man har inte initiativvilja att åstadkomma något utan det blir mest externaliserad förvaring.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav alixha » 2015-07-05 23:55:02

Neurofunk skrev:För att citera stycket i sin helhet...

De flesta människor upplever någon gång i livet att ens kärlek för någon är obesvarad. Det är känslomässigt smärtsamt att vara olyckligt kär. Att inte få den man är kär i är dock inget man behöver ta personligt, eftersom vi inte styr över vem vi blir kär i, och att älska någon kan man inte tvinga fram. Man har helt enkelt ingen som helst rättighet att bli älskad tillbaka. Att bli respekterad av andra människor har man däremot rätt till.


Det var väl inget konstigt med detta?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-06 0:03:43

Texten om olycklig kärlek är det inget konstigt med, trådstartaren överdriver och tycks missförstå innehåll.

Vad man säger är att olycklig kärlek är en del av livet, nåt man får räkna med under livets gång.
Och så är det för alla.

Men visst, på Hab. och liknande inrättningar är det dessvärre legio att se oss som korkade hjälplösa små stackare.

Om du inte har stora hjälpbehov - undvik stället helt.

Skaffa dig vettigare umgänge än gravt medelåldriga socionomtanter, som lever i en helt annan värld än den du befinner dig i.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-06 1:25:37

En del lever med den värld de växte upp i. Andra tar till sig av den omvärlden kontinuerligt. Man kan nog utgå från att det där vårdstället befolkas av den första kategorin. Dessvärre är det rätt vanligt..

Har t.ex vårdkontakten inte upplevt mobbning själv och kanske inte heller utforskat internet. Så är det goddag yxskaft att förstå t.ex nätmobbning. Ändå står de där med sin yrkestitel. Detsamma kan även gälla föräldrar osv. De ger råd och de är korrekta. Men sammanhanget är sedan länge irrelevant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav Toblerone » 2015-07-07 12:05:32

Man måste ju också tänka på att även folk med Asperger är mycket olika. Det kan mycket väl finnas personer med AS som har nytta av en sån förklaring. Jag tycker inte man ska ta illa upp. Det gör man väl inte heller när det gäller andra ämnen som förklaras från grunden för att inte alla människor har dem grundläggande kunskaperna? Det är egentligen mycket smart att börja från grunden.På så sätt förstår alla.

Personligen tycker jag att såna beskrivningar är intressanta. En omfattande beskrivning där man inte har glömt något - det är en prestation.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav kiddie » 2015-07-07 16:13:59

Jag tyckte faktiskt det var en bra sida. Man skriver tydligt att vissa inte vill ha relationer, vissa vill och hittar dem, vissa vill men hittar dem inte.

Sannare än så kan det ju inte bli.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-07 16:16:19

Kanske är det den nattsvarta bilden att det är kört för en del som upplevs som lite väl negativ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav kiddie » 2015-07-07 16:17:32

Vi har ju självklart behov att bli accepterade och omtyckta, och ingen ska få slå i oss att vi inte ska få det tillgodosett för att vi är sämre.

Men texten handlar ju inte om att få kärlek i allmänhet utan just att om en person inte blir kär tillbaka så får man acceptera det. Och så är det ju. Samma för NT, många blir kära och det är obesvarat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav kiddie » 2015-07-07 16:18:21

plåtmonster skrev:Kanske är det den nattsvarta bilden att det är kört för en del som upplevs som lite väl negativ?


Ja, så tänkte jag också först, men sen gick jag upp en nivå och läste vad de skrivit om kärlek och då får man inte det intrycket att det måste vara kört.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför betraktas unga med AS som idioter?

Inläggav Kahlokatt » 2015-07-07 21:21:51

Taget ur sitt sammanhang låter det ju hemskt, men i sitt sammanhang tycker jag inte att det är något att bli upprörd över.

Men att personer med AS ofta ses som idioter eller potentiella massmördare är tyvärr sant...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in