Vårdguidens info om asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-10 17:11:00

Hej!

Med risk för att framstå som mindre vetande så inleder jag här en tråd om vårdguidens info om asperger.
Efter att jag fick min aspergerdiagnos för drygt ett år sedan så gick jag in på vårdguidens webbsida om asperger för att få reda på lite info om diagnosen som jag nyligen fått. Det som jag slogs av var hur lite jag begrep av det som stod där. Ja, inte bokstavligt, utan snarare av den information som inte fanns där och som var nödvändig för att få en helhetsbild av hela diagnosen. Detta har jag funderat på över en längre tid, men det först nu som jag känner mig mogen att ta upp det på detta forum.

Innan jag går vidare här så vill jag poängtera att jag inte ifrågasätter sanningshalten i det som står skrivet där, särskilt inte då det är granskat av sakkunniga på området.

Istället så slås jag av att hur liten del av texten där som fokuserar på grundkriterierna för att man ska kunna få diagnosen överhuvudtaget. Skulle gärna se att det skrevs kort och konsist i inledningen om vad de grundläggande kriterierna för asperger eller autismspektrumtillstånd är (givetvis lite beroende av om de väljer att utgå från DSM-5 eller ICD-10).

Senare i texten tas det upp hur det kan yttra sig då det ställer vissa frågor till läsaren. Men ytterst liten del av detta anser jag berör det sociala samspelet med andra som är en viktig del av diagnoskriterierna och andra saker som exempelvis alexitymi etc.

Dessutom tycker jag att det är lite märkligt att man ska bli tvingad att gå in på wikipedia för att få en kortfattad allmän bild av asperger, då detta inte tycks kunna erbjudas av vårdguiden.

Har ni andra liknande erfarenheter som mig?
Vad tycker ni andra om vårdguidens beskrivning av asperger?

Här är för övrigt länken till vårdguidens sida om asperger:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och ... s-syndrom/
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-10 18:32:08

Appollo30 skrev:Vad tycker ni andra om vårdguidens beskrivning av asperger?
Nå har jeg lest teksten... Jeg synes nok det er en av de mest riktige tekstene om Aspergers syndrom jeg har lest i hele mitt liv.

Jeg liker spesielt godt at de kommer med mange eksempler og forklaringer uten å påstå at de gjelder alle med AS. Jeg liker også godt at de kommer med konkrete forslag om hvordan man kan gjøre hverdagen lettere. Det er i alle fall ingen tvil for meg om at tekstforfatteren har forstått at AS ikke kan beskrives på samme måte for alle med AS. Det er nok en kompetent person.

Fordi AS ser forskjellig ut i forskjellige personer, er det ikke mulig å lage en konkret liste over personlighetstrekk/adferd og si at den er felles for alle med AS. Dette oppdaget jeg fort, da det første jeg leste om AS i en bok som var i bruk i helsefaglig høyere utdanning. Listen var et stereotypisk bilde av personer med AS. Den var nok på mange punkter direkte feil som beskrivelse av de fleste menn her på forumet, og nærmest sjokkerende feilaktig hva gjelder mange kvinner og andre.

Det var da jeg først mistenkte at mange helsefagarbeidere helt har misforstått AS. Det var etter dette at jeg (heldigvis) fant historier og tips fra andre med AS på nettet. Ikke alle med AS er som meg og ikke alt fra disse er gyldig for meg, men nå og da plukker man opp noe nytt. Sakte men sikker finner man lærdom og nyttige tips man kan bruke.

Det finnes ikke en ferdig tygget liste der ute om hvordan jeg er og hva som fungerer for meg. Det gjelder sikkert oss alle.

Appollo30 skrev:Skulle gärna se att det skrevs kort och konsist i inledningen om vad de grundläggande kriterierna för asperger eller autismspektrumtillstånd är (givetvis lite beroende av om de väljer att utgå från DSM-5 eller ICD-10).


På en måte gjør de det, når de skriver:
Aspergers syndrom är en så kallad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Symtomen kan vara olika starka för olika personer. Om du har asperger kan det märkas på hur du kommunicerar med andra. Du kan också ha lättare än andra att fokusera på saker som intresserar dig.

Dette er dog ikke noe de påstår gjelder for alle, og det er jo riktig.

Om det skulle vært en komplett liste som beskrev trekk ved en person med diagnosen, tror jeg den kunne vært omtrent som dette:
-Avvikende sosialt samspill eller alternativ tilnærming i fungerende samspill
-Avvikende interesser eller handlingsmønster eller alternativ tilnærming til fungerende handlingsmønstre
-Har ikke diagnoser som utelukker diagnosen AS
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-10 19:06:06

Då tycks vi ha olika uppfattningar i den frågan. Det jag ifrågasätter är inte vad som är skrivet utan snarare hur det är skrivet och vad som inte tas upp och det är framförallt de diagnostiska kriterierna (de är allmängiltiga och måste vara uppnådda för diagnos). Det är en redogörelse och förklaring av de diagnostiska kriterierna som jag saknar samt centrala medicinska begrepp för att beskriva asperger på. Självklart är det olika för olika personer hur man bäst tar till sig fakta och information. Jag ger min syn på saken och utifrån mitt sätt att ta till mig information på. Mitt sätt att ta till mig medicinsk info och annan fakta på är att läsa formella facklitterärt eller populärvetenskapligt skrivna texter. Anser att den nivån som Tony Attwood har på sina texter är bra (syftar främst på hans bok "Den kompletta guiden till aspergers syndrom").

Att asperger kan yttra sig på olika sätt ifrågasätter jag inte. Men man bör se dessa olikheter utifrån de centrala diagnostiska kriterierna. Jag begriper inte alltid vad exakt vad av min aspighet som orsakar problemen, utan jag märker främst dess konsekvenser. Men genom att veta exempelvis det diagnostiska kriteriet "allvarligt nedsatt förmåga till ömsesidigt socialt samspel med andra" så begriper jag grundproblemet bättre samt genom att exempelvis känna till saker min alexitymi (svårighet att läsa av egnas och andras känslor) som sin tur gör det svårare att sätta mig in hur andra tänker och känner. Alexitymi är för övrigt en central del för att förstå vad asperger handlar om, enligt källor som jag har inom vården.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav ankhh » 2017-08-10 19:41:25

Min gissning är att det handlar om att de försöker göra Vårdguidens information lättbegriplig för alla. Då undviker de helst medicinska termer, och (över-)förenklar beskrivningar.

Jag retar mig också ibland på att informationen därmed känns närmast vilseledande*, men kan också förstå idén att "alla" ska kunna ta till sig texten. Lösningen borde vara att ha en inledande lättläst text, och så länk(ar) till fördjupning. Tycker jag.

Annars är texten om AS, som Batte säger, bättre än många andra allmänna informationstexter (som mycket riktigt bara verkar beskriva den manliga stereotypen för aspergare), inte minst för att den också nämner att det kan finnas sensoriska problem. Det är ju ganska vanligt, men ingår inte i diagnoskriterierna.

* Edit: ska lägga till, här tänkte jag inte "bara" på AS-informationen, utan även annat jag har läst på 1177.
Senast redigerad av ankhh 2017-08-10 19:53:12, redigerad totalt 1 gång.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-10 19:51:07

Jag tycker det ser bra ut.

Diagnoskriterier för asperger finns väl dessutom inte längre såattee...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-10 20:11:03

Ja, det er viktig med ulike synspunkter på hva en slik tekst bør inneholde. Leserne har jo også ulike forutsetninger. De kunne f.eks. hatt en lenke til diagnosekriteriene, referanse til litteratur osv. :D

Appollo30 skrev:Det jag ifrågasätter är inte vad som är skrivet utan snarare hur det är skrivet
Litt usikker på om jeg forstår hva du mener. Hvordan vil du si det er skrevet?

Appollo30 skrev:Det är en redogörelse och förklaring av de diagnostiska kriterierna som jag saknar
På hvilken måte kriteriene oppfylles er individuelt fra person til person. Det kunne selvsagt vært spesifisert som en forklaring, men noe lignende står også sammen med diagnosekriteriene.

Appollo30 skrev:samt centrala medicinska begrepp för att beskriva asperger på
Hvilke medisinske begrep er det snakk om? Snakker vi dyptgående og fagtermer, så finner man det nok i faglitteratur. :-)Happy

Eller mener du temaer vi typ diskuterer her på forumet? Tilstander mennesker med AS kan ha men ikke alltid har, som Alexitymi? Utfordringer med ToM/mentalisering, som ikke er et kriterie og som ikke alle med AS har utfordringer med?

Jeg har selvsagt også lest faglitteratur og populærvitenskapelige utgivelser om AS. :-)063
Appollo30 skrev:Anser att den nivån som Tony Attwood har på sina texter är bra
Det jeg har hørt og lest av Tony Attwood har jeg likt. Har dog hverken lest eller hørt alt fra ham.

Appollo30 skrev:Att asperger kan yttra sig på olika sätt ifrågasätter jag inte. Men man bör se dessa olikheter utifrån de centrala diagnostiska kriterierna.
Absolutt. Nedenfor er mitt første skisseaktige og uformelle forsøk på en beskrivelse av enhver person som oppfyller diagnosekriteriene. Foreslå gjerne hvordan den kan konkretiseres og være gyldig for enhver med diagnosen, uten at det går ut over eller strider mot diagnosekriteriene.

Batte skrev:Om det skulle vært en komplett liste som beskrev trekk ved en person med diagnosen, tror jeg den kunne vært omtrent som dette:
-Avvikende sosialt samspill eller alternativ tilnærming i fungerende samspill
-Avvikende interesser eller handlingsmønster eller alternativ tilnærming til fungerende handlingsmønstre
-Har ikke diagnoser som utelukker diagnosen AS
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-11 10:42:06

Hej!

"Litt usikker på om jeg forstår hva du mener. Hvordan vil du si det er skrevet?"

Jag skulle vilja att texten inleddes med genomgång av grundkriterierna som senare förklarades på ett klart och pedagogiskt sätt. Därefter skulle det följas en mängd exempel på beteenden som kan vara tecken på eller bidra till att exempelvis det sociala samspelet fungerar sämre hos vederbörande. Som det ser ut nu så står det visserligen exempel på beteenden som kan förekomma hos AS-personer, men för att bättre få dem i ett sammanhang anser jag att man innan behöver veta lite kortfattat om de officiellt grundläggande kriterierna för att kunna få AS. Var egentligen det som jag hakade mest upp mig på i texten.

Det där med medicinska termer får man vara försiktig med, så det tar jag lite tillbaka. Attwood (2008) lyckas dock göra en lagom avvägning mellan ett lättillgängligt språk utan att förlora det konkreta i facklitterärt språk. Dvs. han använder facktermer (i detta fall medicinska termer) om det är nödvändigt för förståelsen, men annars inte. Det vore bra ifall textförfattarna gjorde något liknande på vårdguidens sida.

Skulle texten enbart varit skriven för mig så hade jag också föredragit tabeller som klargjorde orsak-verkan förhållanden inom exempelvis socialt samspel för personer med AS. Dock skulle texten då se ut att vara tagen ur en fackbok för professionella.

Så lärdomen av detta är att sådana som är lagda åt mitt håll och gillar detaljer bör ge sig på facklitteraturen direkt efter att man fått sin diagnos.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-11 10:51:49

Appollo30 skrev:Hej!

"Litt usikker på om jeg forstår hva du mener. Hvordan vil du si det er skrevet?"

Jag skulle vilja att texten inleddes med genomgång av grundkriterierna som senare förklarades på ett klart och pedagogiskt sätt. Därefter skulle det följas en mängd exempel på beteenden som kan vara tecken på eller bidra till att exempelvis det sociala samspelet fungerar sämre hos vederbörande. Som det ser ut nu så står det visserligen exempel på beteenden som kan förekomma hos AS-personer, men för att bättre få dem i ett sammanhang anser jag att man innan behöver veta lite kortfattat om de officiellt grundläggande kriterierna för att kunna få AS. Var egentligen det som jag hakade mest upp mig på i texten.

Det där med medicinska termer får man vara försiktig med, så det tar jag lite tillbaka. Attwood (2008) lyckas dock göra en lagom avvägning mellan ett lättillgängligt språk utan att förlora det konkreta i facklitterärt språk. Dvs. han använder facktermer (i detta fall medicinska termer) om det är nödvändigt för förståelsen, men annars inte. Det vore bra ifall textförfattarna gjorde något liknande på vårdguidens sida.

Skulle texten enbart varit skriven för mig så hade jag också föredragit tabeller som klargjorde orsak-verkan förhållanden inom exempelvis socialt samspel för personer med AS. Dock skulle texten då se ut att vara tagen ur en fackbok för professionella.

Så lärdomen av detta är att sådana som är lagda åt mitt håll och gillar detaljer bör ge sig på facklitteraturen direkt efter att man fått sin diagnos.
:-)063 :-)049
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-11 12:12:48

Orsak-verkan förhållanden inom exempelvis socialt samspel för personer med AS får du nog skriva själv.

Aspergerare är inte en så pass heterogen grupp att sådana tabeller skulle göra mer nytta än skada för gruppen.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-11 12:22:47

Pinghis Khan skrev:Orsak-verkan förhållanden inom exempelvis socialt samspel för personer med AS får du nog skriva själv.

Aspergerare är inte en så pass heterogen grupp att sådana tabeller skulle göra mer nytta än skada för gruppen.
Det er også riktig, så det måtte vært eksempler til ettertanke. En komplett liste over orsak-virkning finnes ikke. Om det likevel ble laget, skulle den som komplett liste ikke gjelde et eneste enkeltindivid med AS. Den skulle også være så lang og kompleks at eksemplene i den nok skulle gjøre liten nytte. :wink:

Sosiale samspill er jo enorme systemer, hvis elementer varierer fra person til person og fra situasjon til situasjon.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-11 12:50:01

Omnämnandet av tabeller är ju endast ett sätt att presentera fakta på som tilltalar mig. Jag skulle hävda att finns orsak-verkan förhållanden. Även om de självklart torde se lite olika ut hos aspergare. Men håller man tonen som återfinns i texten i vårdguiden (där formuleringen "kan" ibland används) och kombinerar det med klargöranden av vissa sakförhållanden så kan det vara tillämpbart med att presentera vissa möjliga orsak-verkan samband. Det främsta samband som jag tänker på är mellan alexitymi och socialt samspel; förekomst av alexitymi (bland annat svårigheter att läsa av andras känslor), det leder till att det blir svårare att sätta sig in hur andra människor tänker och känner, vilket logiskt nog torde försvåra det ömsesidiga sociala samspelet. På wikipedia står det visserligen att merparten av alla med asperger har någon form av alexitymi. Andra källor som jag har går längre genom mena att alexitymi är bland det mest centrala för att förstå vad asperger är för något. Det är som sagt min syn på saken och tidigare inlägg från mig i denna tråd är inte ett försök att säga vad som en expert nödvändigtvis skulle säga är objektivt sett är rätt. Det reflekterar snarare min upplevelse och synsätt på vad som står skrivet på vårdguidens hemsida.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-11 13:39:46

Jeg synes du har mange bra poeng og forklaringer. :-)Happy

Appollo30 skrev:Omnämnandet av tabeller är ju endast ett sätt att presentera fakta på som tilltalar mig. Jag skulle hävda att finns orsak-verkan förhållanden. Även om de självklart torde se lite olika ut hos aspergare. Men håller man tonen som återfinns i texten i vårdguiden (där formuleringen "kan" ibland används) och kombinerar det med klargöranden av vissa sakförhållanden så kan det vara tillämpbart med att presentera vissa möjliga orsak-verkan samband.
Ja, dette kan jeg være enig i. Dersom man presiserer at det er et utvalg av eksempler.

Appollo30 skrev:Det främsta samband som jag tänker på är mellan alexitymi och socialt samspel; förekomst av alexitymi (bland annat svårigheter att läsa av andras känslor), det leder till att det blir svårare att sätta sig in hur andra människor tänker och känner, vilket logiskt nog torde försvåra det ömsesidiga sociala samspelet.
Dette er vel en separat tilstand. Det kunne f.eks vært en lenke til denne separete diagnosen/tilstanden, men spesifisert at det ikke gjelder alle.

Appollo30 skrev:På wikipedia står det visserligen att merparten av alla med asperger har någon form av alexitymi. Andra källor som jag har går längre genom mena att alexitymi är bland det mest centrala för att förstå vad asperger är för något.
Vel, alexitymi er ikke et kriterie for å få diagnosen AS. Videre kan diagnosekriteriene oppfylles uten at alexitymi er årsak til dette. At det kan ha relevans, det kan jeg være enig i. Man kan være enig eller uenig, ekspert eller ikke, men alexitymi er ikke et diagnosekriterie.

Appollo30 skrev:Det är som sagt min syn på saken och tidigare inlägg från mig i denna tråd är inte ett försök att säga vad som en expert nödvändigtvis skulle säga är objektivt sett är rätt. Det reflekterar snarare min upplevelse och synsätt på vad som står skrivet på vårdguidens hemsida.
Ja, selvsagt. Man bør ikke være ekspert for å si sin mening om hvordan en tekst skal utformes eller hvordan den kan forbedres. Jeg er ingen ekspert. Jeg er en forkjemper for at slike tekster skal gi riktig informasjon. Jeg foretrekker derfor en generell tekst framfor en som kan skape misforståelser.

Et eksempel på situasjoner jeg mener kan oppstå:
La oss i at det f.eks. står i teksten: "alexitymi er en del av diagnosen AS. Alexitymi er ...".
La oss si at en person uten diagnose, men med AS og uten alexitymi leser teksten (eksempelet mitt). Jeg tror mange på grunn av slike detaljer ville avskrive diagnosen.

På tilsvarende måte tror jeg det skulle kunne være forvirrende for personer med en fersk diagnose. La oss si man har en fersk diagnose men fornekter den. Så leser man teksten (eksempelet mitt) som er direkte misvisende. Man har riktignok AS, men ikke alexitymi. Slikt kan få en person til å tvile på seg selv. Tilsvarende gjelder omtale av f.eks angst, depresjoner, synestesi, OCD som en del av AS. Det kan være relevant for noen, men det er ikke en del av AS.

Dette er årsaker til at jeg synes man skal være forsiktig med disse begrepene og være tydelig på at det ikke gjelder alle. Nei, jeg er heller ingen ekspert, men når man skriver at noe er diagnosen, må det gjelde for alle med diagnosen. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-11 16:47:08

Nej, alexitymi är inte ett diagnostiskt kriterium för asperger, men kan vara en bakomliggande orsak till svårigheter med socialt samspel. Vad jag egentligen menade tidigare är att man skulle kunna presentera möjliga orsak-verkan samband i en fiktiv tabell på följande sätt (här är en skiss):

Diagnoskriterium X: Allvarligt nedsatt förmåga till ömsesidigt socialt samspel och ömsesidig kommunikation (om jag inte minns fel så har det sistnämnda inkluderats i DSM-5 för diagnostisering av autismspektrumtillstånd)

Möjliga/vanligt förekommande orsaker till X svårigheter:
Svårigheter att läsa av andras känslor (alexitymi), tendens att tolka vad folk säger bokstavligt etc...

Det är snarare fråga om strukturering och presentation av fakta så att den blir mer lättbegriplig och överskådlig. En koncis tabell ger mig betydligt mer information än en icke konkretiserad sammanfattande text som är "sönderförenklad".
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-11 17:36:51

Tror jeg forstår hva du mener. Det finnes i så fall tusenvis av eksempler på hva som kan være medvirkende årsaker.

De kunne hatt noen av dem i en tabell om det kom tydelig frem at det er eksempler som kan spille inn. F.eks: Gjør logiske valg til tross for normer, skjuler ikke følelser uten logisk begrunnelse, oppfyller andres uttalte ønsker, forstår risiko bedre enn omgivelsene, aksepterer ikke ulogiske handlingsmønstre, synes ordspill er morsomt, forteller om x interesse, har x handlingsmønster for å håndtere stress, har x behov osv.

Det er i så fall noen få eksempler som ikke gjelder alle.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-11 18:16:09

Ja, jag håller faktiskt med vad du skriver där. Sett från mitt perspektiv och när jag tänkt vidare på saken så har jag och har jag haft svårt för att begripa när jag beter mig aspigt och vad i mitt beteende som är annorlunda. Jag har främst omedelbart eller med viss fördröjning märkt konsekvenserna av det. Därför tror jag att jag egentligen har ganska svårt att med att ta till mig exemplen på aspiga svårigheter som står skrivna på vårdguidens hemsida. Det blir mer "kan det vara möjligt att jag har X svårigheter eller beter mig på X sätt?". Det kan mycket väl vara ett tecken på dålig självinsikt eller probleminsikt, vad vet jag. Behöver nog leva längre med vetskapen om min diagnos för fatta bättre hur mitt annorlunda funktionssätt tar sig uttryck hos mig.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-11 19:25:02

Appollo30 skrev:Ja, jag håller faktiskt med vad du skriver där. Sett från mitt perspektiv och när jag tänkt vidare på saken så har jag och har jag haft svårt för att begripa när jag beter mig aspigt och vad i mitt beteende som är annorlunda. Jag har främst omedelbart eller med viss fördröjning märkt konsekvenserna av det. Därför tror jag att jag egentligen har ganska svårt att med att ta till mig exemplen på aspiga svårigheter som står skrivna på vårdguidens hemsida. Det blir mer "kan det vara möjligt att jag har X svårigheter eller beter mig på X sätt?". Det kan mycket väl vara ett tecken på dålig självinsikt eller probleminsikt, vad vet jag. Behöver nog leva längre med vetskapen om min diagnos för fatta bättre hur mitt annorlunda funktionssätt tar sig uttryck hos mig.
Jeg tror mange normer er både ulogiske og unyttige. Jeg tror det derfor kan være utfordrende å se hvordan de fungerer eller å følge normer i tydelig konflikt med logikk eller sannhet.

Helt uavhengig av logikk tror jeg mange mennesker (nærmest tvangsmessig) følger ulogiske og unyttige normer. Jeg tror disse menneskene kan la seg forskrekke av "aspighet" når de ikke evner å sette seg inn i perspektivet til de som ikke ukritisk følger normene. Jeg tror konsekvensene du viser til av og til kan være resultat av den nevnte forskrekkelsen, fordi de ikke til fulle kan sette seg inn i perspektivet til en "non-conformist" (mentalisering?).
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-12 11:32:24

Ja, och det är svårt att på egen hand förändra andra människor och andras normer. Det som man göra själv är att försöka hitta sociala sammanhang där ens aspighet inte ses som ett stort problem eller där folk har någorlunda överseende med det. Hur pass lätt detta är i praktiken är en annan sak, men man ska väl ha lite tur ibland också.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-12 14:38:34

Ja, det er vanskelig. Å forandre andre mennesker er jeg ikke fan av, men jeg liker tanken på å utfordre andres sannheter og normer.

Du har rett, for i mellomtiden er verden som den er. Litt flaks skal man ha og aspighet kan være bra det, f.eks. i vennskap. Selv synes jeg typiske vennskap kan være både utmattende og kjedelige. Litt flaks skal man val ha. Å møtes i gjensidig "unormerthet" er, etter min mening, noe av det beste verden har å by på.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav ankhh » 2017-08-14 23:09:32

Jag letade egentligen efter något annat när jag "sprang på" sidan om Asperger hos Stockholms läns Landstings Psykiatristöd (puh!). Den är ju skriven för personal, men jag tyckte, kanske just därför, att den var ritkigt informativ. Vad tycker ni?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-14 23:25:31

ankhat skrev:Jag letade egentligen efter något annat när jag "sprang på" sidan om Asperger hos Stockholms läns Landstings Psykiatristöd (puh!). Den är ju skriven för personal, men jag tyckte, kanske just därför, att den var ritkigt informativ. Vad tycker ni?
Takk for tips! Jeg skal se på den grundig i morgen eller en annen dag. Umiddelbart ser teksten ut til å ha både oppsider og nedsider. Hva synes du selv om teksten?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-16 16:29:54

Jag läste igenom texten som ankhat länkade till och tyckte att den var bra. Särskilt det som stod i början vilket var följande:

”Autismspektrumtillstånd är ett spektrum av utvecklingsrelaterade problem med debut i barndomen som utmärks av varaktig funktionsnedsättning i fråga om social kommunikation och interaktion samt begränsade, repetitiva beteendemönster, intressen och aktiviteter. Etiologin är inte fullt klarlagd, men tycks till stor del sammanhänga med genetiska faktorer.”

Hade önskat att det stod exakt så på vårdguidens sida om asperger. Hade jag läst det som jag citerade till som ny-diagnostiserad så hade jag fattat direkt vad min diagnos handlade om.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-16 16:40:29

Appollo30 skrev:Jag läste igenom texten som ankhat länkade till och tyckte att den var bra. Särskilt det som stod i början vilket var följande:

”Autismspektrumtillstånd är ett spektrum av utvecklingsrelaterade problem med debut i barndomen som utmärks av varaktig funktionsnedsättning i fråga om social kommunikation och interaktion samt begränsade, repetitiva beteendemönster, intressen och aktiviteter. Etiologin är inte fullt klarlagd, men tycks till stor del sammanhänga med genetiska faktorer.”

Hade önskat att det stod exakt så på vårdguidens sida om asperger. Hade jag läst det som jag citerade till som ny-diagnostiserad så hade jag fattat direkt vad min diagnos handlade om.

Dette er konkret, men er det 100% korrekt? Det står at man har "begränsade, repetitiva beteendemönster, intressen och aktiviteter." Det stemmer vel ikke for alle. Avviket kan vel f.eks. være i intensiteten i interesse.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Appollo30 » 2017-08-16 16:48:44

Ja, det här med intensiva intressen har jag aldrig fattat heller. Jag önskar att jag hade ett ordentligt intensivt specialintresse. Fast man kanske kan skaffa ett? Vore kul i så fall. För närvarande tycker jag att har ett "normalt" antal intressen och en normal intensitet på dessa. Att jag har begränsade och repetitiva beteendemönster stämmer dock säkerligen in på mig.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vårdguidens info om asperger

Inläggav Batte » 2017-08-16 17:11:20

Appollo30 skrev:Ja, det här med intensiva intressen har jag aldrig fattat heller. Jag önskar att jag hade ett ordentligt intensivt specialintresse. Fast man kanske kan skaffa ett? Vore kul i så fall. För närvarande tycker jag att har ett "normalt" antal intressen och en normal intensitet på dessa. Att jag har begränsade och repetitiva beteendemönster stämmer dock säkerligen in på mig.
Jeg forstår det med intensive interesser. Jeg nevner det et eksempel på oppfyllelse av kriteriene, men som ikke er omfattet av teksten du siterte.

Poenget mitt er at man kan ha diagnosen AS og oppfylle diagnosekriteriene uten at et følgende stemmer: "begränsade, repetitiva beteendemönster, intressen och aktiviteter."

Med andre ord mener jeg det ikke er bra når teksten legger det fram som at alle med diagnosen har utfordringer med disse konkrete eksemplene.

Det kan hende de ikke mener å påstå at alle med diagnosen har de konkrete utfordringene, og at jeg har misforstått teksten. I så fall kan den også feiltolkes av mennesker i tekstens målgruppe også. De som jobber med "vård" kan ikke nødvendigvis noe om AS overhodet, slik at til og med jeg vet mer om AS enn dem. Da mener jeg det er viktig at teksten ikke legger det fram som at en mangelfull tekst er en "fasit" for hvordan alle med AS må være. Det kan føre til at man tillegges egenskaper eller brister man ikke har, eller det kan føre til at de ikke har lit til diagnosen man kan vise til.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Aspergare och vården



Logga in