Vårdbidragsansökan

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vårdbidragsansökan

Inläggav FamiljenM » 2011-05-19 7:01:11

Jag ska skriva en ansökan om ovanstående, det gäller min son med asperger.

Jag vet ungefär vad jag ska skriva, men inte hur.

Kan någon de mig något exempel på hur jag kan börja, första meningen. Jag kan lätt fastna redan där.

Jag har googlat hit och dit, och får tips om vad man kan skriva om. Men inga tips på första meningen...

Jag kan säkert få hjälp på bup, men jag vill inte komma och säga att jag fastnat redan på första meningen.


Admin
Rättade rubriken något.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Vårdnadsbidragsansökan

Inläggav Miche » 2011-05-19 7:16:31

Mitt förslag:
"Jag har en son med diagnosen Aspergers syndrom som kräver ... därför behöver jag söka vårdnadsbidrag..."

Ersätt ... med lämplig text, glöm inte personnummer mm viktiga uppgifter (finns det ingen blankett du kan fylla i?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vårdnadsbidragsansökan

Inläggav FamiljenM » 2011-05-19 7:21:05

Tusen tack! Ibland är det verkligen stiltje i huvudet :-)220
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Vårdnadsbidragsansökan

Inläggav Miche » 2011-05-19 7:33:54

Jag känner igen problemet, men efter massor av skrivelser till myndigheter så har jag för det mesta lyckats lära mig hur man kan formulera sig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vårdnadsbidragsansökan

Inläggav Titti » 2011-05-22 12:29:36

Det finns en blankett som skall fyllas i med dels en del formalia och dels ett par punkter där man kan berätta mer fritt. Skriv gärna en egen bilaga som du hänvisar till och i bilagan beskriver du ert vardagsliv detaljerat. Var noga med att få med mycket detaljer om hur lång tid saker tar, vad du måste påminna om, förbereda för och reda ut efteråt tex. Det finns (minst) en tråd till här om just vårdbidrag. Vilket beslut de fattar beror väldigt mycket på hur noga du lyckas få dem att förstå vilket merarbete det är med barnet och hur mycket tid det egentligen tar. När man är mitt i det tar man det för givet men det är viktigt att sätta ord på det i en ansökan.

Du kan börja din egen bilaga/berättelse ungefär så här: "Min son NN är nu X år och går i Y klass i skolan. Skoldagarna brukar börja med att jag..."

Lycka till - och tänk på att det är ingen gång man förundras så över hur man trots allt håller ihop och får vardagen att fungera som när man skall beskriva svårigheterna i en vårdbidragsansökan. Men på något sätt går det ju så sträck på dig!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in