Varannan ung tjej känner sig för tjock

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Laika » 2015-02-06 20:06:09

Miche skrev:Det är bra på det sättet men bantningsmaffian använder BMI på individer och då funkar det inte.

Exakt. Om en undersökning till exempel visar att BMI i en population har ökat kan vi dra slutsatser utifrån det. Det finns problem med att använda BMI som mått på övervikt även på populationsnivå, men det verkar vara det bästa mått vi har, och det fungerar i brist på annat. Men på individnivå ska det användas med enorm försiktighet.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav marxisten » 2015-02-06 20:36:33

Miche skrev:BMI används av bantningsmaffian för att trycka ner människor och få dem att må dåligt över sin vikt.

EDIT: Ny uttolkning av förkortningen BMI: Bantningsmaffiaindex...


BMI är ett totalt värdelöst begrepp att beräkna om enskilda individer lider av övervikt då kroppsmassa är olika. Muskler väger mer än fett osv. En riktigt muskulös person som är hur nyttig som helst kan ex. lida av övervikt med BMI mätning.

Dock så är det nog ett förhållandevis bra sätt att räkna ut en populations övervikt utslaget på många personer då enskilda individers påverkan på resultatet minimeras. Så att nyttja det som i undersökningen på en väldigt stor population tror jag kan ge ett förhållandevis korrekt resultat. Dock så är det som sagt totalt värdelöst att använda som måttstock på om du är fet, då det är många faktorer som påverkar din kroppsvikt.

I vilket fall så påvisar undersökningen det faktum som tyvärr idag leder till ökad ohälsa bland unga, nämligen totalt bisarra utseendeideal. Att hälften av alla 15 åriga flickor upplever sig som tjocka trots att endast 12% är det enligt BMI visar på hur sjukt samhället blivit.

Det är inte så att det enbart är unga tjejer som lider av ätstörningar som har en felaktig uppfattning om sig själva, utan det är väldigt utspritt. Då endast 12% lider av övervikt, men hela 50% upplever sig som för tjocka, så måste det betyda att ca 40% av alla 15 åriga flickor har ett felaktigt kroppsideal och en felaktig uppfattning om sin kropp. Detta visar hur sjukt samhället blivit och att det går så långt ner i åldrarna är alarmerande. Detta är ett väldigt stort samhällsproblem och det borde tas på allvar. Men trots kunskapen om problemet bombarderas vi ändå från media med sjuka kroppsideal.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav kapuni » 2015-02-06 21:58:57

Miche skrev:
kullan skrev:
elle skrev:att man har flera kg övervikt ( 8- 10 kg och mer övervikt ) och väger mer än man ska .

2 -3 kg övervikt är väl inte så farligt. övervikt är inte alls bra för kroppen .


Ok. Då vet jag.
elles kriterier ska du inte gå på, de är människofientliga.

Det är snarare du Miche som hela tiden försöker normalisera övervikt. För övrigt är det inte elles egna kriterier, utan något som är allmänt känt.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav kapuni » 2015-02-06 22:02:41

kullan skrev:
Miche skrev:elles kriterier ska du inte gå på, de är människofientliga.


Jo och jag ville just veta om det var så som jag misstänkte. Jag tror inte elle räknar in kraftig benstomme i vikten. Benmassa väger rätt mycket bara det.
Menar du att du inte kan se på en människa om den har övervikt/fetma?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav plåtmonster » 2015-02-07 3:49:55

Hur kommer det sig att dessa krav på utseende ställs implicit? för de ställs väl sällan uttryckligen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Miche » 2015-02-07 4:01:59

plåtmonster skrev:Hur kommer det sig att dessa krav på utseende ställs implicit? för de ställs väl sällan uttryckligen?
I modebranschen så är de uttryckligen men den branschen påverkar människor genom massmedia, personerna i massmedierna framställs ofta som framgångsrika och lyckliga och därmed som förebilder, många tror därför att smala kroppar är det som skapar framgång (möjligheten att det kan vara på något annat sätt verkar inte folk tro på).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav plåtmonster » 2015-02-07 6:04:11

Skulle man kunna säga att massmedierna är problemet? eller missar man något då? den uppfattningen känns inte komplett.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Azo85 » 2015-02-07 7:00:28

plåtmonster skrev:Skulle man kunna säga att massmedierna är problemet? eller missar man något då? den uppfattningen känns inte komplett.


De vuxna i barnets närhet som är problemet skulle jag säga. Vuxna kvinnor lägger mycket energi på att manipulera sitt utseende. Har en tjej en mor som prioriterar sitt utseende i stor utsträckning kommer förmodligen flickan också att göra det. Kosmetika, hårbehandling, bantningskurer etcetera kan uppta mycket tid och prioriteras högt. Tror värderingarna hos de vuxna i barnens närhet spelar stor roll. Att det är fler flickor än pojkar som tycker sig vara tjocka kan ju bero på att män (än så länge) inte tycks prioritera sitt eget utseende i samma utsträckning.

Vore intressant att se om det var något samband med föräldrars livsstil och vilka barn som tycker sig vara tjocka. Vuxna i barns närhet borde ha större påverkan på värderingar än massmedia.

Har man en mor som opererat tuttarna kanske man tycker tuttar är viktigt. Har man en mor som är nöjd med hur hon ser ut med sitt gråa hår, inte sminkar sig och inte bryr sig om att hon har en valk kanske man inte heller gör det.

Mycket lättare att skylla på massmedia givetvis. Kanske bara är massmedia som är problemet men jag tror beteende hos vuxna i närhet spelar stor roll.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Laika » 2015-02-07 10:47:34

plåtmonster skrev:Skulle man kunna säga att massmedierna är problemet? eller missar man något då? den uppfattningen känns inte komplett.

Den är inte helt komplett, nej. Budskapet att kvinnor värderas efter sitt utseende och att smal = vacker kommer från många håll: vi hör människor prata om smalhet som vackert, vi har svårt att köpa kläder om vi inte är smala eftersom kvinnokläder ofta är gjorda för kvinnor som är formade som pinnar, framgångsrika kvinnor som vi hör talas om tenderar att vara smala, och så vidare. Massmedia är en enorm bidragande orsak men är inte den enda orsaken till att uppfattningen smal = vacker sprids. Det fanns ju normer om skönhet innan massmedia fanns.

Det är inte mödrarnas fel om deras döttrar blir utseendefixerade. Visst påverkar modern, men det finns en samhällelig struktur bakom som driver smal = vacker. Lägger man skulden på modern tar man ner problemet på individnivå och missar strukturen. Att klandra modern, som också är drabbad av strukturen, är dessutom att lägga skulden på offret.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav plåtmonster » 2015-02-07 14:02:32

Laika skrev:Budskapet att kvinnor värderas efter sitt utseende och att smal = vacker kommer från många håll: vi hör människor prata om smalhet som vackert,

Fast känsligheten för budskapet kanske beror på andra saker än massmedia?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav H2SO4 » 2015-02-07 14:15:50

Tråkigt att det skall behöva vara så. Kvinnor ska ha lite former enligt mig, ser bara naturligt och hälsosamt ut. Tror däremot att många män också mår dåligt över sina kroppar men inte uttrycker det på samma sätt. Män ska ha muskler, punkt. Inte alla som har genetiken eller motivationen till att träna så mycket.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav antonius » 2015-02-07 14:24:23

I mäniskans ursprung fanns både runda och smala, annars hade vi inte överlevt som art, de smala snabba svalt ihjäl under perioder av svält, medan de rundare klarade sig bättre och evolutionen hade vunnit och människan överlevde, så här är det ofta bland många flocklevande däggdjur... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Huggorm » 2015-02-07 14:38:37

antonius skrev:I mäniskans ursprung fanns både runda och smala, annars hade vi inte överlevt som art, de smala snabba svalt ihjäl under perioder av svält, medan de rundare klarade sig bättre och evolutionen hade vunnit och människan överlevde, så här är det ofta bland många flocklevande däggdjur... :-)063
Jag tror inte det fanns speciellt många "runda" på den tiden, det har nog kommit med dagens överflöd av billigt fett och socker samt att vi inte har hårda, fysiska jobb längre.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Laika » 2015-02-07 14:42:07

plåtmonster skrev:
Laika skrev:Budskapet att kvinnor värderas efter sitt utseende och att smal = vacker kommer från många håll: vi hör människor prata om smalhet som vackert,

Fast känsligheten för budskapet kanske beror på andra saker än massmedia?

Ja, det finns självklart individuella faktorer också.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Parvlon » 2015-02-07 14:48:12

antonius skrev:I mäniskans ursprung fanns både runda och smala, annars hade vi inte överlevt som art, de smala snabba svalt ihjäl under perioder av svält, medan de rundare klarade sig bättre och evolutionen hade vunnit och människan överlevde, så här är det ofta bland många flocklevande däggdjur... :-)063
inte säkert att man klarade sig bättre som tjock förr utan det är ju faktiskt ett hinder när man ska jaga,samla och "försvara" sig/kriga med andra människor.

Men är man tjock slipper man ju svälta på ett tag åtminstone.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav plåtmonster » 2015-02-07 14:48:52

Tänkte mer på att föräldrar och skola odlar fel ideal.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav antonius » 2015-02-07 15:02:29

Huggorm skrev:
antonius skrev:I mäniskans ursprung fanns både runda och smala, annars hade vi inte överlevt som art, de smala snabba svalt ihjäl under perioder av svält, medan de rundare klarade sig bättre och evolutionen hade vunnit och människan överlevde, så här är det ofta bland många flocklevande däggdjur... :-)063
Jag tror inte det fanns speciellt många "runda" på den tiden, det har nog kommit med dagens överflöd av billigt fett och socker samt att vi inte har hårda, fysiska jobb längre.


Har själv hävdat att de som är lite tjockare har bara dålig karaktär, men jag har fått ändra mig sen de upptäckte de genetiska faktorerna, man måste se på helheten varför går en del lättare upp i vikt, medan andra är smala trots man ger dem samma mängd föda. Förmodligen hade vi inte överlevt om vi inte var skapt som vi är... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Huggorm » 2015-02-07 15:18:33

antonius skrev:
Huggorm skrev:
antonius skrev:I mäniskans ursprung fanns både runda och smala, annars hade vi inte överlevt som art, de smala snabba svalt ihjäl under perioder av svält, medan de rundare klarade sig bättre och evolutionen hade vunnit och människan överlevde, så här är det ofta bland många flocklevande däggdjur... :-)063
Jag tror inte det fanns speciellt många "runda" på den tiden, det har nog kommit med dagens överflöd av billigt fett och socker samt att vi inte har hårda, fysiska jobb längre.


Har själv hävdat att de som är lite tjockare har bara dålig karaktär, men jag har fått ändra mig sen de upptäckte de genetiska faktorerna, man måste se på helheten varför går en del lättare upp i vikt, medan andra är smala trots man ger dem samma mängd föda. Förmodligen hade vi inte överlevt om vi inte var skapt som vi är... :-)063
Visst har vissa lättare för att gå upp än andra men utgångsvikten var knappast den enda faktorn som avgjorde hur väl folk klarade hungersnöd.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav antonius » 2015-02-07 18:41:15

Huggorm skrev:
antonius skrev:
Huggorm skrev:Jag tror inte det fanns speciellt många "runda" på den tiden, det har nog kommit med dagens överflöd av billigt fett och socker samt att vi inte har hårda, fysiska jobb längre.


Har själv hävdat att de som är lite tjockare har bara dålig karaktär, men jag har fått ändra mig sen de upptäckte de genetiska faktorerna, man måste se på helheten varför går en del lättare upp i vikt, medan andra är smala trots man ger dem samma mängd föda. Förmodligen hade vi inte överlevt om vi inte var skapt som vi är... :-)063
Visst har vissa lättare för att gå upp än andra men utgångsvikten var knappast den enda faktorn som avgjorde hur väl folk klarade hungersnöd.


Faktorerna vart lite bättre för vissa och de överlevde, de som överlevde nazisternas koncentrationsläger vittnade också om detta, det var inte de magra som överlevde, utan de som hade bättre hull redan från början, + en hel del överlevnadsinstinkt med naturligtvis, det här är likadant hos många däggdjur, se bara hur evolutionen påverkat en kull valpar, några av dem blir trindare för artens fortlevnad... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav troglodyten » 2015-02-07 23:34:21

Vill bara inflika att detta med benstomme gör skillnad på något hekto snarare än flera kg...
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Flinta » 2016-05-08 18:32:33

"Övervikt bland nioåringar är sex gånger vanligare i Rinkeby än i Djursholm" går att läsa i dagens DN/Kulturdelen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Huggorm » 2016-05-08 18:56:59

Flinta skrev:"Övervikt bland nioåringar är sex gånger vanligare i Rinkeby än i Djursholm" går att läsa i dagens DN/Kulturdelen.
Då har vi nog även den kulturella faktorn att ta med i beräkningen, eftersom de flesta i Rinkeby är invandrare medan de i Djursholm är svenska. Jag har förstått att många i exempelvis USA inte ens vet att man blir tjock av onyttig mat. Här i Sverige har vi ju matats med den informationen till leda, men så har det kanske inte varit i de länder som rinkebyborna kommer från. Eller så har det helt enkelt blivit lite för många kebabrullar :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav Fenren » 2016-05-08 19:23:53

Huggorm skrev:
Flinta skrev:"Övervikt bland nioåringar är sex gånger vanligare i Rinkeby än i Djursholm" går att läsa i dagens DN/Kulturdelen.
Då har vi nog även den kulturella faktorn att ta med i beräkningen, eftersom de flesta i Rinkeby är invandrare medan de i Djursholm är svenska. Jag har förstått att många i exempelvis USA inte ens vet att man blir tjock av onyttig mat. Här i Sverige har vi ju matats med den informationen till leda, men så har det kanske inte varit i de länder som rinkebyborna kommer från. Eller så har det helt enkelt blivit lite för många kebabrullar :roll:


Fast man blir inte överviktig av att äta snabbmat, man blir enbart större av att inte förbruka den energi man fått i sig.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Varannan ung tjej känner sig för tjock

Inläggav antonius » 2016-05-08 19:30:31

Flinta skrev:"Övervikt bland nioåringar är sex gånger vanligare i Rinkeby än i Djursholm" går att läsa i dagens DN/Kulturdelen.


De från Djursholm går kanske efter gamle V:gurras ideal, super skinny, samt har personal som lagar nyttigare mat och tillgång till bättre "personliga tränare"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in