Vara till nytta i samhället.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vara till nytta i samhället.

Inläggav nescio » 2018-04-28 16:21:30

Jag jobbar inte. Jag tänker ibland att det är lite bortkastat för samhället att jag bara går och latar mig, eftersom jag är begåvad åtminstone på vissa sätt. Känns som det borde finnas någon nytta jag kunde göra.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vara till nytta i samhället.

Inläggav slackern » 2018-04-28 16:25:06

Kanske gå med i någon frivilligorganisation och hjälpa till att fylla sandsäckar och dämma in vattendrag som hotas utav översvämning och att släcka skogsbränder.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vara till nytta i samhället.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-28 16:32:48

nescio skrev:Jag jobbar inte. Jag tänker ibland att det är lite bortkastat för samhället att jag bara går och latar mig, eftersom jag är begåvad åtminstone på vissa sätt. Känns som det borde finnas någon nytta jag kunde göra.


Jag har kommit i kontakt med dina inlägg. Du måste verkligen ändra din attityd, för dig själv och de i din omgivning! Vid upprepade tillfällen, där du egenmäktigt våldför dig på andras trådar, förefaller det som du skriver idel för att väcka förargelse. För mig är det svårt att med säkerhet veta om du är medveten eller inte om ditt beteende.

Först och främst borde du arbetat med inställningen eftersom jobb kräver sociala färdigheter. Det är skillnad mellan att sakna förmåga till att inse andras sociala samspel till följd av AS och att vara en skitstövel. Alltså måste du förändra din attityd innan du företar dig något överhuvudtaget som involverar andra människor.

Det som jag har skrivit kan låta hårt men det är för ditt eget bästa, så att du ska inse din genomruttna attityd och därmed ha faktiska förutsättningar till att kunna bidra med något till samhället; vare sig mina råd leder till något eller inte får kvitta. Det har blivit sagt, nu är det upp till dig att ta ställning och genomgå förändring för allas bästa.
Senast redigerad av Sisyfos 2018-04-28 16:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Re: Vara till nytta i samhället.

Inläggav tahlia » 2018-04-28 16:35:19

Varför förutsätter du att hen har samma attityd mot alla hen kommer i kontakt med?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vara till nytta i samhället.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-28 16:40:19

tahlia skrev:Varför förutsätter du att hen har samma attityd mot alla hen kommer i kontakt med?


Jag har gått igenom flera utav personens inlägg och det är som att personen inte kan lägga band på sig själv utan måste skriva något otillbörligt. Nu kan det verka hårt, men personen bad om råd och tips. Det är alltid bäst med ärlighet.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Vara till nytta i samhället.

Inläggav nescio » 2018-04-28 16:46:25

slackern skrev:Kanske gå med i någon frivilligorganisation och hjälpa till att fylla sandsäckar och dämma in vattendrag som hotas utav översvämning och att släcka skogsbränder.
Ett problem med arbete är att det är så mycket jag ogillar att göra. T ex fysiskt arbete, utomhusarbete, ha med människor att göra, få order om hur jobb ska göras och inte ha fria händer att bestämma själv.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vara till nytta i samhället.

Inläggav DIProgan » 2018-04-28 16:47:45

nescio skrev:Jag jobbar inte. Jag tänker ibland att det är lite bortkastat för samhället att jag bara går och latar mig, eftersom jag är begåvad åtminstone på vissa sätt. Känns som det borde finnas någon nytta jag kunde göra.
Känner helt igen det. Söker ständigt. Hoppas lösningen kommer någon dag
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vara till nytta i samhället.

Inläggav nescio » 2018-04-28 16:53:28

Sisyfos skrev: Det är alltid bäst med ärlighet.
Ok. Du skriver långa inlägg med tillkrånglat språk, som jag oftast inte orkar läsa. Jag tänker att du är en dryg besserwisser. Jag blir irriterad och uttrycker det genom att skriva en spydig kommentar.

Sisyfos skrev:Jag har gått igenom flera utav personens inlägg och det är som att personen inte kan lägga band på sig själv utan måste skriva något otillbörligt.
Jag har också tittat igenom mina inlägg från i år. Jag ser mycket få illvilliga inlägg från mig.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vara till nytta i samhället.

Inläggav Sisyfos » 2018-04-28 17:17:33

nescio skrev:
Sisyfos skrev: Det är alltid bäst med ärlighet.
Ok. Du skriver långa inlägg med tillkrånglat språk, som jag oftast inte orkar läsa. Jag tänker att du är en dryg besserwisser. Jag blir irriterad och uttrycker det genom att skriva en spydig kommentar.

Sisyfos skrev:Jag har gått igenom flera utav personens inlägg och det är som att personen inte kan lägga band på sig själv utan måste skriva något otillbörligt.
Jag har också tittat igenom mina inlägg från i år. Jag ser mycket få illvilliga inlägg från mig.


Det ska medges att skrivande av längre texter sker när jag vill ha något viktigt meddelat. Men jag är knappast en besserwisser. Vi har alla våra brister på forumet, därigenom förenas vi i texter som är plågande och tarvliga omsider men alltid med hjärtat på rätt plats och förståelse för varandras person.

--- skrev:
nescio skrev:
--- skrev:OCD har bestulit mig på det liv jag skulle ha kunnat leva och ingen gud har funnits där för att hjälpa mig. Därför är jag nu helt övertygad om att inga gudar finns.
Det kan ju finnas en ond gud som har gett dig OCD.


Var du tvungen att skriva så?! Tror du att det är det minsta tröstande?! Du får mig faktiskt att må ännu sämre!


Här är ett exempel. Jag stryckit den andra personens namn.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Vara till nytta i samhället.

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-28 18:07:19

DIProgan skrev:
nescio skrev:Jag jobbar inte. Jag tänker ibland att det är lite bortkastat för samhället att jag bara går och latar mig, eftersom jag är begåvad åtminstone på vissa sätt. Känns som det borde finnas någon nytta jag kunde göra.
Känner helt igen det. Söker ständigt. Hoppas lösningen kommer någon dag


@nescio och @DIProgan, vad skulle ni vilja jobba med om ni fick välja helt? Ni båda verkar väldigt kloka och det känns trist att det skall behöva vara så.

Jag känner något liknande tror jag. Har svårt att hitta min plats, och kanske behöver, lite mer än gemene man initialt iaf, bestämma premisserna för att få till någon hållbar insats. Oavsett vad jag försöker ta mig för.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Vara till nytta i samhället.

Inläggav Karamell » 2018-04-28 18:14:57

Man får lätt dåligt samvete för att man inte är med och bidrar, men samtidigt är inte samhället till för alla. Det borde det vara.

Alla borde få lära sig i gymnasiet hur man startar eget, så man kan ha sina egna villkor. Men då vill det ju också till att det finns en skola för alla sorters människor. :-)Happy

tillrackligt-mycket-sysselsattning-att-erbjuda-i-din-kommun-t53204.html
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Vara till nytta i samhället.

Inläggav nescio » 2018-04-28 18:42:02

nomemorytoday skrev:@nescio och @DIProgan, vad skulle ni vilja jobba med om ni fick välja helt?
Att jag tycker att de flesta riktiga arbeten verkar tråkiga är en del av problemet. Jag tänker mig att något sciencefiction-artat som utveckling av AI, robotar eller rymdskepp skulle kännas meningsfullt.

Sisyfos skrev:
--- skrev:
nescio skrev:Det kan ju finnas en ond gud som har gett dig OCD.
Var du tvungen att skriva så?! Tror du att det är det minsta tröstande?! Du får mig faktiskt att må ännu sämre!
Här är ett exempel. Jag strukit den andra personens namn.
Ja, det kan ju ses som elakt. Jag såg en logisk brist i resonemanget och kunde inte låta bli att påpeka det. Jag tror inte på gudar, så jag ser idén om en "ond gud" som så fånig att jag inte förutsåg att den kunde påverka någon.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vara till nytta i samhället.

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-28 19:07:02

nescio skrev:
nomemorytoday skrev:@nescio och @DIProgan, vad skulle ni vilja jobba med om ni fick välja helt?
Att jag tycker att de flesta riktiga arbeten verkar tråkiga är en del av problemet. Jag tänker mig att något sciencefiction-artat som utveckling av AI, robotar eller rymdskepp skulle kännas meningsfullt.


AI är nog både intressant och meningsfullt. Kommer nog genomsyra det mesta i framtiden. Singulariteten kanske blir mänsklighetens nästa revolution, förutsatt att den blir av en vänlig art.

Om du inte kan, försök lär dig programmera så kommer du inom ett år, tror jag, kunna arbeta med det.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Vara till nytta i samhället.

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 19:27:10

Gå med i någon dagverksamhet och hjälp de?

Känns ofta bättre om man har lite att göra på dagarna istället för att bara gå hemma, jag höll på att bli tokig efter att ha gått hemma några månader vintern 2016.

Är du politiskt intresserad kanske du kan gå med i något parti?

Kyrkan har också föreningar man kan gå med i.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vara till nytta i samhället.

Inläggav Fretshi » 2018-04-28 19:29:16

nomemorytoday skrev:
nescio skrev:
nomemorytoday skrev:@nescio och @DIProgan, vad skulle ni vilja jobba med om ni fick välja helt?
Att jag tycker att de flesta riktiga arbeten verkar tråkiga är en del av problemet. Jag tänker mig att något sciencefiction-artat som utveckling av AI, robotar eller rymdskepp skulle kännas meningsfullt.


AI är nog både intressant och meningsfullt. Kommer nog genomsyra det mesta i framtiden. Singulariteten kanske blir mänsklighetens nästa revolution, förutsatt att den blir av en vänlig art.

Om du inte kan, försök lär dig programmera så kommer du inom ett år, tror jag, kunna arbeta med det.


Jag tycker det verkligen är synd att utvecklingen är på väg åt det hållet.
Som Jan Guillou säger vi tror att utvecklingen bara är positivt men tänk om det är fel?

Programmering däremot låter bra och man ska få riktigt bra betalt för det också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in