Var ser du dig om 5 år?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav rapchic » 2016-03-29 22:24:07

Var ser du dig om 5 år när det gäller vården och insatser? (på grund av till exempel AS).
Tror du att du har mer eller mindre insatser, eller kanske lika mycket? Något annat du tror är annorlunda?

Som exempel så tror jag att jag kommer att vara helt eller till största del utan insatser pga min AS.
Det skulle innebära att jag skulle inte längre ha aktivitetsersättning el som det skulle vara då, sjukersättning. Jag skulle inte behöva färdtjänst (jag har inte det just nu men det är eftersom det gått ut) och skulle inte längre ha kontakt med HAB (vilket jag har främst för myndighetskontakter).

För att kunna det så måste jag kunna arbeta mer, eller iallafall tjäna nog mycket för att inte behöva aktivitetsersättning/sjukersättning. Jag skulle vara tvungen att ta körkort och jag skulle behöva säga upp HAB (vilket är relativt onödigt om jag inte har något att göra med FK).

Tidsplanen är körkort i sommar, aktivitetsersättning på 50% tills jag fyller 30 och sedan 25% tills jag kan utesluta det helt och sist säga upp HAB.

Jag tror jag skulle kunna klara detta genom att se tillbaka på hur mycket jag har utvecklats de senaste 5 åren. Mitt största hinder är min ledvärk som kan sätta käppar i hjulet för mig så jag blir nog aldrig helt utan inblandning från vården utan kommer nog minst ha Läkarkontakt.

Så var ser du dig om 5 år vård och insatsmässigt?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav JuliusCaesar » 2016-03-29 22:50:28

Intressant tråd det här.

Om 5 år ser jag mig själv helt utan någon vård eller insatsmojs.
Tror jag enkelt kommer hitta ett jobb senare som jag trivs med
och jag är ju inte så krävande om vad det ska bli för jobb.. så
jag kommer ifrån aktivitetsersättninge.. Precis som du hoppas
jag på körkort i sommar och då finns det ju mer valmöjligheter till jobb.

Känner också att jag inte kommer behöva speciellt mycket stöd i boendet då
heller.. blir väl lite i början men sen hoppas jag att jag kommer bort ifrån
det. Tror dock jag alltid kommer ha behov av kontaktperson, sen är det väl inte så
mycket mer..

Barn fru och tjofaleritan så är jag nöjd :)
JuliusCaesar
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2016-03-26

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav vofff » 2016-03-30 0:17:02

Vilken rolig tråd!

Jag hoppas på att bli självständigt, svinbra självförtroende och få VVV, villa, volvo, vovve.
Jag har redan körkort men ingen bil.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav johan88 » 2016-03-30 11:26:45

Död, mina svårigheter kostar antingen samhället eller mig för mycket för att det ska vara hållbart att hålla mig vid liv.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav H2SO4 » 2016-03-30 11:30:44

johan88 skrev:Död, mina svårigheter kostar antingen samhället eller mig för mycket för att det ska vara hållbart att hålla mig vid liv.


Nejdå! Livet är för kort för att avslutas. Gör något roligt :-)Happy .


Om 5 år har jag antagligen en bostad jag trivs i. Sömnproblem är ett minne blott och jag har funnit en djupare mening i livet + något nytt intresse.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav Nacklirare » 2016-03-30 11:44:07

Tror jag är död
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav rapchic » 2016-03-30 15:09:01

@Nacklirare och johan88: Även om död är en del av livet och det är behövligt (tex om ingen skulle dö så skulle världen antingen vara statisk el extremt överbefolkad beroende på om man reproducerar sig eller inte) så finns det ändå mycket att leva för.

Klarar man av att ta sig igenom sina mörkaste stunder så är man mycket starkare efteråt. Jag tror att om ni vill kan ni ta er igenom era mörka stunder. Jag säger det av egen erfarenhet, jag var tvungen att nå botten innan jag kunde börja må bättre.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-30 15:23:48

-Jepp, det är möjligt att resa sig från bottenlöst mörker och själsliga avgrundsmarker.

Säger det eftersom jag själv varit där och vänt ett par gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Var ser du dig om 5 år?

Inläggav kullan » 2016-03-30 15:36:12

Beror helt och hållet på hur det ser ut i det privata. Ser det ut som idag lär jag ha likvärdigt behov som idag. utvecklas det privata som jag vill så kan jag ev ha mindre behov.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Aspergare och vården



Logga in