Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav kiddie » 2016-06-25 20:52:24

Kan ju vara så. Tror det är så i mitt fall. Hade bättre fokus när jag var ung dock. Kan ju berott på ungdomlig energi men också att det var enklare att koncentrera sig på den tiden. Det hände att man hade tråkigt! Nu finns alltid saker att göra! Kanske inte alltid av godo. Jag märker att jag väljer de intressen som kräver minst fokus. Och jag missar det jag kanske är mer intresserad av. Behöver ut på landet och bort från nätet...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Toblerone » 2016-06-25 23:10:39

TheWonderer92 skrev:
KrigarSjäl skrev:
TheWonderer92 skrev:Rutiner. Har ej några speciella tror jag. Däremot kan jag bli helt förstörd om jag sett fram emot nånting roligt som ställs in av ngn anledning. Vill gärna pejla in situationer mentalt en bit i förväg och rubbade planer är inte min grej.

Känner igen beskrivningen, jag brukar säga att jag visualiserar.
Går igenom en uppgift, ett ärende eller projekt mentalt och gör inre bilder av scenariot.


Gör man det oftare som aspie? Jag tänker att man vill gå igenom alla detaljer så att man inte möter en oväntad svårighet. Skapar det ett slags trygghet?

Sen om det aktuella scenariot inställs blir man irriterad för att man spenderade energi och tid på att visualisera situationen.


Det kan ju också bero på vilket "område" det handlar om. Jag är t.ex. mera noga när det handlar om jobbet än om det bara handlar om fritiden. Det kan ju vara sånt som spelar in också. Dvs. att man prioriterar vissa områden och planerar mer detaljerad där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav lillmose » 2016-06-29 11:13:13

Bokstavlig tolkning.

I de tester som jag genomgick när diagnosen ställdes peakade jag ordförståelsen och liknande delar så högt att psykologen såg smått fascinerad ut. Jag förklarade för henne att språk, grammatik och litteratur tillhör mina specialområden. Sedan var ordningen återställd. :-)005
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Surkatt » 2016-07-03 12:23:49

lillmose skrev:Bokstavlig tolkning.

I de tester som jag genomgick när diagnosen ställdes peakade jag ordförståelsen och liknande delar så högt att psykologen såg smått fascinerad ut. Jag förklarade för henne att språk, grammatik och litteratur tillhör mina specialområden. Sedan var ordningen återställd. :-)005


Hur tänker du kring bokstavlig tolkning?
Jag hör ofta att personer med aspergers ska tolka allting bokstavligt och som exempel tas "Om du frågar en aspergare om hen kan öppna fönstret får du ett ja till svar, men personen öppnar inte fönstret eftersom hen inte förstod att du ville ha fönstret öppnat"

Men jag tror att de flesta aspies förstår vad den underliggande meningen är i det fallet. Bokstavlig tolkning tänker jag mig lite bredare, att vi kan se saker bildligt, men ändå förstå undermeningen. Om jag exempelvis hör ordspråket "har du sålt smöret och tappat pengarna", tänker jag på hur någon som har gjort det skulle känna sig och applicerar känslan på den aktuella händelsen i nutid. NT gör nog inte så utan tar bort steget med att se personen som tappat pengarna och tänker nog direkt "sålt smör och tappat pengarna = uppgivenhet/sorgsenhet.

På samma sätt med fönstret. En aspie kanske tänker "ja jag kan öppna fönstret och gör det åt dig", medan en NT direkt tänker "jag öppnar fönstret åt dig"

Eller tänker jag galet?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav lillmose » 2016-07-03 14:09:52

Surkatt skrev:
lillmose skrev:Bokstavlig tolkning.

I de tester som jag genomgick när diagnosen ställdes peakade jag ordförståelsen och liknande delar så högt att psykologen såg smått fascinerad ut. Jag förklarade för henne att språk, grammatik och litteratur tillhör mina specialområden. Sedan var ordningen återställd. :-)005


Hur tänker du kring bokstavlig tolkning?
Jag hör ofta att personer med aspergers ska tolka allting bokstavligt och som exempel tas "Om du frågar en aspergare om hen kan öppna fönstret får du ett ja till svar, men personen öppnar inte fönstret eftersom hen inte förstod att du ville ha fönstret öppnat"

Men jag tror att de flesta aspies förstår vad den underliggande meningen är i det fallet. Bokstavlig tolkning tänker jag mig lite bredare, att vi kan se saker bildligt, men ändå förstå undermeningen. Om jag exempelvis hör ordspråket "har du sålt smöret och tappat pengarna", tänker jag på hur någon som har gjort det skulle känna sig och applicerar känslan på den aktuella händelsen i nutid. NT gör nog inte så utan tar bort steget med att se personen som tappat pengarna och tänker nog direkt "sålt smör och tappat pengarna = uppgivenhet/sorgsenhet.

På samma sätt med fönstret. En aspie kanske tänker "ja jag kan öppna fönstret och gör det åt dig", medan en NT direkt tänker "jag öppnar fönstret åt dig"

Eller tänker jag galet?


Nej, du tänker nog rätt men jag tror att det i alla fall i mitt fall handlar om en förmåga att se tex hur ord kan likna varandraoch förklara deras gemensamma betydelse.. Ord som "alltid" och "aldrig" för att ta ett exempel från testerna. Sen handlade det om förmågan att kunna lista ut vad ord betyder utan att tidigare ha hört dem. Dessutom att kunna gissa vad en person skulle kunna mena med liknelser, metaforer och dylikt fast det inte var etablerade sådana. Jag för min del hoppar också över steget med att se personen som tappat pengarna men om det är borttränat eller naturligt kan jag inte svara på.
lillmose
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2016-06-26

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Surkatt » 2016-07-04 9:54:30

Ok, jag förstår ungefär. I min utredning gjorde vi inget test med ordspråk. Ordförståelse hade jag högt på, men jag tycker också om att se samband i ord, lära mig latinska prefix och sådant. Jag tänker att det handlar mer om litteracitet och förmåga att generalisera. Men det kanske hör ihop med bokstavlig tolkning, alltså att antingen klura kring ett ords ursprung och hur det hänger ihop med andra ord jämfört med att se ordet isolerat och tolka just bara vad det ordet betyder. Det senare blir ju svårare, men kanske mer aspigt?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav typkanin » 2016-07-04 10:47:34

Jag gavs en så kallad diagnos, eftersom att de såg min styrka. Offren valde alltså att bekräfta min maktposition;genom att skriva det i text. Jag innehar enbart styrkorna ur diagnosens sfär och står således över offren; som inte vågade annat än att skriva det på papper.
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Surkatt » 2016-07-04 19:06:49

typkanin skrev:Jag gavs en så kallad diagnos, eftersom att de såg min styrka. Offren valde alltså att bekräfta min maktposition;genom att skriva det i text. Jag innehar enbart styrkorna ur diagnosens sfär och står således över offren; som inte vågade annat än att skriva det på papper.


Fast ödmjukhet verkar ju inte vara en av dina styrkor :wink:
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-07-06 0:48:58

Apropå det där med att tolka ordspråk bokstavligt, det gör väl alla innan de lärt sig uttrycket? Jag tvivlar på att Nt vuxna känner till alla svenska ordspråk och de kan behöva tänka sig scenariot bildligt först för att kunna förstå och programmera det i hjärnan. Även i vuxen ålder.

Är skillnaden grovt sett så att NT automatiskt programmerar hjärnan med uttryckets innebörd och tänker uteslutande på den utan att se det bildligt när uttrycket sedan används igen? Medan man som aspie upprepar samma process i hjärnan som man gjorde första gången? Dvs att man måste först bokstavstolka uttrycket för att förstå det? Att det inte sätter sig automatiskt?

Eller är det så att NT föds typ med kunskapen om alla uttryck? :lol:

För mig är det inte så konstigt att man vill se det hela bildligt för att förstå logiken. När jag hör ett bekant uttryck förstår jag innebörden men får samtidigt upp ett lustigt litet bildligt scenario i huvudet.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav kiddie » 2016-07-06 3:13:25

Heh. När man lär sig andra språk får man ju lära sig deras talesätt ungefär som om man var barn på nytt.

Once in a blue moon I feel under the weather. I am calm, I'll lose my head when pigs fly.

:P :P

Jag undrar vem som tar våra vanligaste ordspråk och talesätt bokstavligt, sådant man hört massa gånger.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav RapeRegs » 2016-07-06 3:27:09

"Tidens tand" tyckte jag var obehagligt när jag var liten. Liksom "tiden läker alla sår".

Tiden är bara en enhet för lidandets omfattning.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Surkatt » 2016-07-06 12:17:15

TheWonderer92 skrev:Apropå det där med att tolka ordspråk bokstavligt, det gör väl alla innan de lärt sig uttrycket? Jag tvivlar på att Nt vuxna känner till alla svenska ordspråk och de kan behöva tänka sig scenariot bildligt först för att kunna förstå och programmera det i hjärnan. Även i vuxen ålder.

Är skillnaden grovt sett så att NT automatiskt programmerar hjärnan med uttryckets innebörd och tänker uteslutande på den utan att se det bildligt när uttrycket sedan används igen? Medan man som aspie upprepar samma process i hjärnan som man gjorde första gången? Dvs att man måste först bokstavstolka uttrycket för att förstå det? Att det inte sätter sig automatiskt?

Eller är det så att NT föds typ med kunskapen om alla uttryck? :lol:

För mig är det inte så konstigt att man vill se det hela bildligt för att förstå logiken. När jag hör ett bekant uttryck förstår jag innebörden men får samtidigt upp ett lustigt litet bildligt scenario i huvudet.


Ja, ungefär så menar jag. Jag tänker också att ordspråk var vanligare förr, de blev mer automatiskt en del av språket. Jag har vuxit upp med min farmor nära mig, så jag har hört ordspråk frekvent, men ser dem fortfarande som ett bildspel i huvudet.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Surkatt » 2016-07-06 12:21:32

RapeRegs skrev:"Tidens tand" tyckte jag var obehagligt när jag var liten. Liksom "tiden läker alla sår".

Tiden är bara en enhet för lidandets omfattning.


Mitt skräckuttryck som liten var "Nu ska vi se om vi lyckas fånga dig på bild" och varianter av det. Jag minns fortfarande paniken och rädslan att bokstavligt tolkat fastna i ett foto. Det skulle kanske bli som tavlorna i Harry Potter (även om han inte fanns då)
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav kiddie » 2016-07-06 18:15:19

Jag kunde störa mig på att uttrycket gav fel bild, eller också skratta åt det. Beroende på humör kanske...

Som nån vuxen säger "Nu åker vi raka spåret hem" och man VET att de menar att nu gör vi inga fler stopp eller ärenden, nu åker vi hem. Men det känns ändå inte hundra, för det är inget rakt spår hem utan man måste svänga starkt flera gånger. :-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-22 8:36:06

Jag har inget "smalt" special intresse.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Abazi » 2016-08-22 9:25:10

De gånger jag tolkar bokstavligt, är det oftast ur en humor-synpunkt. Medvetet alltså, för att se om den andra (oftast NT alltså) fattar vad den just sagt. För det retar mig ofta att NT inte verkar tänka tillräckligt mycket, så jag gör det för att de ska haja till och analysera situationen eller sina uttryck. Kanske jag även har en aversion mot att göra som andra säger utan att visa att jag har egen vilja och prioriteringar och inte är underordnad någon annan. Aspigt, ja, men inte av den anledningen NT verkar tro.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2016-08-23 6:03:31

Totalt oteknisk. Älskar kallprat/snacka strunt. Är ganska ytlig, viktigt att vara och se "rätt" ut.
Inga specialintressen, hoppar från en grej till en annan. Förstår ironi och metaforer mycket bra och använder dem ofta & gärna. Lätt för att få nya bekantskaper och vänner, jag liksom drar till mig folk. Bryr mig väldigt mycket om vad andra tycker. Kan läsa av andra, ser liksom igenom folk, känner direkt om nån är falsk eller inte bra för mig.
Ja det finns hur många saker som helst som inte stämner med AS. Detta var de jag kom å tänka på.
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-23 6:34:33

Ja tycker också teknik är genuint fet-ointressant.

Teknik, elektronik, mekaniska grejer, skruvar och muttrar, megahertz, motorer och stereosystem...allt sånt går tvärbort.

Samma sak matematik, fysik, kemi.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-23 16:51:45

KrigarSjäl skrev:Ja tycker också teknik är genuint fet-ointressant.

Teknik, elektronik, mekaniska grejer, skruvar och muttrar, megahertz, motorer och stereosystem...allt sånt går tvärbort.

Samma sak matematik, fysik, kemi.


Jag håller med. Jag får "spel" på tekniska grejer som inte fungerar, vet inte vart jag ska börja leta felet. Men jag är bra på matte. Tror inte det hänger ihop helt och hållet, matte och teknik. Jag är i alla fall ett levande bevis för det.
:lol:
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Author7 » 2016-10-01 18:50:15

De med asperger brukar ofta ha svårt för att "läsa av sociala koder" och förstå andra. men det klarar jag utan problem med dom som jag känner bra. Däremot har svårt för att läsa av främlingar eller dem som inte känner.
Author7
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-08-02

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav HGJ » 2017-01-07 22:03:17

Att inte ha några större svårigheter med sociala kontakter och i stället uppleva att de största problemen gäller ork och perception. Så tycks många aspergare fungera. Det känner jag inte igen mig i.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Mats » 2017-01-07 22:12:46

HGJ skrev:Att inte ha några större svårigheter med sociala kontakter och i stället uppleva att de största problemen gäller ork och perception. Så tycks många aspergare fungera. Det känner jag inte igen mig i.

Inte jag heller.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Aceber » 2017-01-20 23:08:24

Har haft 1 riktigt specialintresse... men är väldigt dålig på allt och tar inte ens upp fakta på sånt jag är intresserad av. Folk tror jag ska va asbra på vissa saker men suger på det mesta.

Inga problem med beröring.. inte mer än "normala" :-)051
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Var inom diagnosen känner ni inte igen er?

Inläggav Tardis89 » 2017-01-21 21:17:19

Måste ett specialintresse vara just teknik/matte/annat? Kan det va annat också? : /

Sen håller jag med mkt i vad andra säger ;O Eller vissa iaf!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in