Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav rapchic » 2011-12-03 20:27:50

Hej
Jag vet inte om det är så att jag har blivit känsligare på senaste tiden eller om jag kommit över tröseln om hur länge man "får" vara sjukskriven/ha aktivitetsersättning/gå utan jobb för jag har börjat få kommentarer som tex "jaha har du hittat nått jobb än" el "men man kan ju jobba även om man har diagnos" etc etc

jag börjar bli riktigt less på det för alltid kommer det upp hur/när/var jag ska börja jobba/bli normal

jag vet inte om dom har fattat att man får diagnos av en anledning :(

hur ska jag stå ut med det jag orkar verkligen inte en kommentar till :-)Crying

mvh/rapchic


Moderator mnordgren: förtydligade rubriken lite
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Var hittar ni styrka?

Inläggav Vampire » 2011-12-03 20:51:53

Förklara för dem som tjatar att du blir stressad av deras kommentarer. Om inte det hjälper så förklara mer ingående vad det är som gör att du inte kan jobba och, i värsta fall, säg åt dem på skarpen att inte uttala sig om sånt som de inte vet något om.

Jag har också fått liknande kommentarer från vissa (För det mesta från såna som är övertygade om att de har rätt även när de har fel.) och har då sagt åt dem på skarpen. Det brukar hjälpa, hoppas att det kan göra det för dig också.

I övrigt finner jag styrka hos mina katter. De är de enda som förstår mig fullt ut.
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Var hittar ni styrka?

Inläggav calima » 2011-12-03 21:23:18

Jag är egentligen inte rätt person att uttala mig eftersom jag jobbat heltid under större delen av mitt liv.

Tyvärr har det resulterat i ett par perioder av utbrändhet. Det är kanske något du kan påpeka? Att om du till äventyrs skulle jobba heltid är risken för utbrändhet överhängande eftersom du har begränsat med energi.
Ingen tjänar på att folk blir utbrända. Varken Fk, samhället i stort, dina anhöriga och framför allt inte du.
Jobbar man utöver sina energidepåer går man i väggen helt enkelt. Jobbar man så mycket man har energi till orkar man inte med någon fritid, inte ens att sköta hemmet.

Eftersom jag fått min diagnos nyligen har jag aldrig fått några pikar.

Energi får jag från total isolation, total tystnad, trädgårdsarbete och skogspromenader.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav tottis1234 » 2011-12-03 21:27:02

I skogen där jag kan gå ensam och bara vara, då känner jag frid i sinnet och nerverna lugnar sig.
Men om jag går med någon blir resultatet inte samma har jag märkt utan jag måste vara helt ensam, ingen att prata med. :-)154
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav lasseivägen » 2011-12-03 22:37:49

tottis1234 skrev:I skogen där jag kan gå ensam och bara vara, då känner jag frid i sinnet och nerverna lugnar sig.
Men om jag går med någon blir resultatet inte samma har jag märkt utan jag måste vara helt ensam, ingen att prata med. :-)154


Mycket igenkänning.
Däremot tycker jag det är bättre om man är flera. Är med i en grupp i Friluftsfrämjande, när man är flera känns det inte så nödvändigt att vara pratsam, dessutom om man är aktiv i skog och natur, slipper man oftast besvärande ögonkontakt.
Eller vara i naturen med någon man känner mycket väl.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav wuwei » 2011-12-03 22:41:46

tottis1234 skrev:I skogen där jag kan gå ensam och bara vara, då känner jag frid i sinnet och nerverna lugnar sig.
Men om jag går med någon blir resultatet inte samma har jag märkt utan jag måste vara helt ensam, ingen att prata med. :-)154


Stoooor igenkänning. Därmed inte sagt att jag tycker det är otrevligt med sällskap, men den där friden infinner sig inte.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-04 9:17:36

Säger som tidigare talare, säg åt folk som kommenterar dej på skarpen att dom ska lägga av, dom har inte med ditt liv att göra.

Själv hämtar jag kraft i musiken, meditation, att vara ensam hemma och kolla på roliga videos på youtube och hos min flickvän.

Ska tillägga att jag blir tröttare av att inte ha något jobb eller heltidssysslelsättning och har pluggat på avancerad universitetsnivå, högsta möjliga innan forskarstudier.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-12-04 21:47:20

Ingenstans tyvärr...
Förr kunde jag hämta lite styrka från att vara ensam - men nu kan jag inte göra det ens eftersom jag inte har något eget hem.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Joakoni » 2011-12-06 19:37:37

Jag hittar ingen styrka just nu tyvärr, tvärtom, känner att mina energidepåer är helt tömda. Ger mig in i ett försök till att studera på halvtid för att inte förlora förhoppningar om framtiden, men det har jag egentligen inte energi till... :(
Kan inte förklara mig med diagnosen heller eftersom det inte har blivit någon utredning än. Ekonomiskt har jag inte rätt till någonting... :(
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav LostInAForest » 2011-12-07 12:39:15

jag tror, att folk faktiskt inte förstår.

vet inte om det gör saken lättare att stå ut med, men man kan iaf försöka tänka att det inte är av elakhet utan för att de eventuellt bryr sig och vill försöka styra upp ens situation så som de hade styrt upp det om det var de själva som varit sjukskrivna.
eller att de bara är tröga och inte ser längre än näsan räcker.

jag begriper fan inte hur folk orkar, så det är egentligen inte konstigt att de inte begriper att jag inte gör det, ungefär.

och så försöker jag skratta mycket och vara fånig, när tillfälle ges. till exempel när jag umgås med andra som är som de är för att de inte blev som man skulle. det är min kraftkälla.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Joakoni » 2011-12-07 14:13:17

LostInAForest skrev:jag begriper fan inte hur folk orkar, så det är egentligen inte konstigt att de inte begriper att jag inte gör det, ungefär.

En bra sammanfattning av problemet.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-09 10:14:06

Varifrån jag hämtar styrka?
Svårt att svara på. Tycker att jag har en inneboende krigarsjäl som krigar vidare vad som än händer. Men det finns så mycket annat att hämta inspiration från; konst, litteratur, poesi etc.

Omgivningens eventuella kommentarer räknar jag mer till vederbörandes idiotkonto än som fel hos min person.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Miche » 2011-12-09 11:19:48

@KS, det är åtminstone inget fel på ditt självförtroende... ;)

Ett så gott självförtroende är nog en outsinlig källa till styrka och det är ju trevligt (för dig) så länge som din metod fungerar.

Sen kan man ju alltid diskutera om du faktiskt har rätt i sak (vilket ju görs både här och där i forumet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-09 12:54:32

Liksom för Krigarn så är litteraturen viktig för mig. Alla bra böcker som både piggar upp, stärker en och inte minst är roliga och underhållande.

Jag har ingen aning om ifall det är självkänslan eller självförtroendet som sviktar hos mig, för jag tycker verkligen att den del av omgivningen som kommenterar annorlundaskap korkat, eller på annat sätt beter sig ointelligent, obetänksamt och ignorant, helt enkelt är sämre människor än jag och därmed ska sägas emot, bli åthutade och inte få fortlöpa med sin dumhet utan motstånd.

Säger någon till mig att aspergare är empatibefriade, så säger jag att NT-människor är fega idioter.
Får jag pikar för att jag är tankspridd, så kontrar jag med att jag inte fäster någon vikt vid ovidkommande småprat.
Tycker folk att jag är för rakt på sak, så förklarar jag att jag inte är intresserad av att gå som katten runt het gröt och slösa med min tid och energi på kallprat istället för att lösa problemet.

De flesta människor som kommit riktigt långt i tillvaron är obekväma individer som inte anpassat sig, och utan dem hade vi fortfarande suttit i en grotta och petat med pinnar i askglöden. Jag ser mig som en vägröjare för folk som är rädda att vara sig själva, och jag finner mycket styrka i de som uppskattar mitt sätt att vara, och därmed låter mig lära känna dem på riktigt utan en massa polityr.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav LostInAForest » 2011-12-09 12:58:10

jag är nog lite som KrigarSjäl också, på det sättet att jag har någon slags inneboende ilska som (i mitt fall) inte kan acceptera att människor behandlas illa. och jag är juh onekligen en människa så även de gånger jag känner mig som en liten obetydlig skit kommer den där ilskan och påminner mig om att så här får de inte göra, man kan inte behandla andra så, jag ska inte behöva bli trampad på.

jag tror jag har det hemifrån, mina föräldrar har definitivt inpräntat i mig att precis alla människor är lika mycket värda och var och en är värdefull. vilket då rent logiskt gäller även för mig. lustigt nog är det i fallet mig själv som det kan vara lättast att glömma bort. :?


-

edit: ser att henkka också är "arg". det verkar effektivt? :)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-09 13:07:02

Visst är det effektivt såtillvida att man med sin ilska talar om för sig själv att man inte tänker acceptera vilken skit som helst. Min helt klockrena psykolog har rekommenderat mig att bli mer förbannad istället för att hålla god min eller bli pedagogisk. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Joakoni » 2011-12-09 13:29:49

På något konstigt sätt så känner jag att min ilska äter mig inifrån och tar otåliga mängder av min energi (Apropå inatt drömde jag igen att jag slog mitt huvud i väggen). Därför vill jag helst slippa bli arg.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Joakoni » 2011-12-09 13:36:48

När jag tänker efter så backar jag in i mig själv och min lilla värld och undviker alla onödiga kontakter. Hälsosamt?... Vet inte.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-09 23:05:45

När jag var yngre hade jag också den där envetenheten som t.ex KrigarSjäl, men sen har energin försvunnit. Ilskan finns där, men den kommer alltid för sent, och p.g.a min synskada blir det ibland svårt för mej att ryta ifrån då jag i vissa situationer är beroende av andra människor. När jag väl rutit ifrån har jag blivit bemött som om jag vore psykfall, folk har antingen kraftigt förminskat mina känslor och sagt att nu tar vi det lugnt, eller också har dom hotat med att kontakta psyket.

Börjar dock så smått hitta tillbaks till mitt självförtroende och energin kommer sakta tillbaks. Tror dock inte att jag kommer nån vart med att ryta ifrån, det har ju erfarenheter tydligt visat. Kanske ligger min lösning i att förklara på ett enkelt sätt för folk så att dom förstår.

Vi får ju inte glömma att även om NT kan vara sjukt jobbiga när dom tolkar in saker som inte finns, blir sporrade av situationer som vi bara tycker är jobbiga o.s.v. så rår ju dom lika lite för det som vi rår för att vi reagerar som vi gör.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav Banzai » 2011-12-10 13:43:09

Jag känner ju inte riktigt igen mig i frågeställningen då jag inte kan dra mig till minnes att jag fått någon sådan kommentar någon gång. Ingen jag har umgåtts med har försökt få mig "normal", nu är jag dock kanske närmare att vara NT än någon annan härute (en något nördig sådan, men ändå) vilket antagligen inverkar. Vill dock svara på vart jag hämtar min styrka:

Jag är inte ilsken eller konfliktbenägen, snarare tvärtom. Däremot så har jag ett inre driv, eller vad jag nu ska kalla det, jag VILL helt enkelt. Denna VILJA i kombination med en rejäl envishet får mig att hela tiden resa mig upp och fortsätta kämpa vidare i livet.

Även jag har blivit matat sedan barnsben att även om jag är en udda fågel, så innebär det inte att jag är mindre värd eller värdelös som människa. Min mamma är mitt främsta stöd och inspirationskälla - hon är fysiskt liten men TUFF. INGEN sätter sig på henne och INGEN sätter sig på hennes barn. Det ger mig ett inre lugn och en trygghetskänsla att veta att hon finns där för oss barn till 120% och det ger mig kraft att våga saker.

En annan sak som alltid ger mig styrka och får världen att kännas mindre jobbig är mjuka och gosiga kattmagar. Eller en hund som praktiskt taget häftar sig fast vid höften på en och ber om att få bli klappad. Djurkärlek får mig alltid på bra humör. :-)154
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Var hittar ni styrka? Om omgivningens kommentarer

Inläggav rapchic » 2011-12-10 19:05:06

Banzai skrev:Jag känner ju inte riktigt igen mig i frågeställningen då jag inte kan dra mig till minnes att jag fått någon sådan kommentar någon gång. Ingen jag har umgåtts med har försökt få mig "normal", nu är jag dock kanske närmare att vara NT än någon annan härute (en något nördig sådan, men ändå) vilket antagligen inverkar. Vill dock svara på vart jag hämtar min styrka:
---klipp---


jag har inte heller så svår AS (väldigt högfungerande enligt läkaren iallafall), men ändå lyckas jag få kommentarer som är så.
men jag bor ju i en gansla liten kommun och då kanske man märks mer på om man är annorlunda :?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in