Vanvård inom psykiatrin - fallet Elisabeth [Utbrutet ämne]

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vanvård inom psykiatrin - fallet Elisabeth [Utbrutet ämne]

Inläggav nisse » 2009-12-31 13:38:33

Apropå vem inom psykiatrin, vilken överläkare man träffar, som avgör diagnos. Ett av de stora lågvattenmärkena inom svensk psykiatri är väl fallet "Elisabeth", om någon minns henne?

Nu får ”Sveriges farligaste kvinna” flytta till eget hem
I över tre decennier har hon tvingats vara inspärrad inom den psykiatriska tvångsvården.
Nu är ”Elisabeth”, 44, till sist fri.
Dagen före nyårsafton flyttar hon från huset på Långbro sjukhus till sin gård i Södertälje.
– Jag har väntat så länge på den här dagen. Det betyder enormt mycket både för henne och för familjen, säger hennes mamma.
”Elisabeth” – som egentligen heter något annat – blev rikskänd 1977, när bilderna på den då 22-åriga flickan, fjättrad vid en träbrits, endast iklädd en svart sopsäck, chockade Sverige.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9912 ... abeth.html




Moderator atoms - diskussionen kommer ursprungligen från denna tråd.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:31:54, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Alien » 2010-01-01 21:03:25

nisse skrev:Apropå vem inom psykiatrin, vilken överläkare man träffar, som avgör diagnos. Ett av de stora lågvattenmärkena inom svensk psykiatri är väl fallet "Elisabeth", om någon minns henne?

Jo, fallet Elisabeth minns jag väl. Men det var väl så att diagnosen inte var så känd på 1960-talet, ens bland läkare. Eller att de trodde att bara pojkar hade det. Eller det var bara inne med psykodynamisk psykologi. 1999 var det "över 30 år" sen hon omhändertogs.
Aftonbladet 16 dec 1999 skrev:Nu har Elisabeth hunnit bli 44 år.
Efter över= 30 års tvångsvård och felbehandling och över 300 vårdare och läkare och experter, såväl i Sverige som utomlands, fick Elisabeth 1990 till slut rätt diagnos: autism.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9912 ... abeth.html

Antagligen har "vården" gjort henne sjukare och mer behövande:
Åtta vårdare krävs, för att hon ska kunna få det stöd och den hjälp hon behöver dygnet runt.

– Hon kommer i en normal omgivning, även om hon naturligtvis tar med sig sitt handikapp och alla minnen av vad hon har blivit utsatt för i alla de här åren och det går ju inte så fort att sudda ut, säger hennes mamma.

Jag minns ett TV-program om henne före diagnosen. "Elisabeth" blev intervjuad och hon verkade helt normal, inte efterbliven el galen. Kanske var hennes röst lite speciell, entonig. Men det jag fäste mig vid var att hon sade flera gånger att man kan älska varandra utan att behöva kramas. "Varför poängterar hon det så starkt, kan det vara autism, de gillar visst inte beröring?" tänkte jag.

När jag sedan själv fick diagnosen AS så var det henne jag tänkte på. Var jag verkligen som hon?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-01-02 11:07:50

Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 23:31:59, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Juddy » 2010-01-02 12:42:24



Tack för de länkarna!!

Jag hoppas att hon nu får ett så gott liv som det bara går på sin gård.
Jag minns också den där dokumentären och särskilt hur svårt hon hade med impulskontrollen av sparkar. "Elektriska ben" står det som i det här. Och så mindes jag plötsligt hur särvux-läraren i den dokumentären sa att ptja, vissa impulsbrister är värre än andra. Och det är ju knappast det man kan börja med. Vad jag förstår så försvann det också över tiden.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-02 15:52:40

Vill nån läsa mer om Elisabeth-fallet så rekommenderar jag På förekommen anledning, av Gunilla Gerland och andra. Mycket bra bok förövrigt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:31:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Fria Freja eller Elisabeth [Utbrutet ämne]

Inläggav segdeg » 2011-06-22 4:43:49

Kan inte låta bli att tänka på Elisabeth, en kvinna som nu måste vara runt 55+, hon satt inlåst i över 30år av sitt liv. Hon kallades "Sveriges farligaste kvinna" på kvällstidningslöpsedlarna, hennes brott var... att hon redan som litet barn blivit föremål för samhällets omsorg, hon hade tidigt varit annorlunda och innan 10-årsåldern så hade hon svåra vredesutbrott som resulterade i utredning och vad jag har för mig gav henne Diagnosen Barnschizofreni :?: och inlåsning, 12 år gammal och Slutenpsykiatriskt omhändertagande, det gav 10-år senare kvällspressen anledning att skriva om "Sveriges farligaste kvinna".

Det skulle dröja innan korrekt Diagnos kunde ställas och adekvat vård erbjudas :? Hon hade då varit inspärrad, Drogats, Bältats och med förnedrande resurser förnekats mänskliga rättigheter i över 20-år och efter sammanlagt över 30-års omsorg fick hon flytta, men är ej fri även om det i lagens mening kallas det. Tror aldrig samhället erkänt dem skador som åsamkats ej heller att viljan till det finns :-)006

Kvällspressen lämnar henne ifred och det är väl.

Annika har haft tur som fått Diagnos som förklarar hennes svårigheter...

Varför då i HELVETE skall samhället svika henne, nu ÅR-2011 :evil: $$$ det går inte komma undan med att man inte vet, kunskaper finns, men kompetenser missbrukas och förskingras. :evil:

Det borde stå mer på Kvällstidningarnas Löpsedlar om " Sveriges farligaste brottslingar " de som låser in Barn, Sjuka, och Åldringar...

Istället får vi läsa om Grillvädret, Fy :evil: Det är en satans tur att Annika är verbal och kan beskriva sin situation, men vet inte, vet inte om det gör skillnad mot de krafter hon har att kämpa mot.

Mvh segdeg


Moderator atoms - diskussionen kommer ursprungligen ifrån denna tråd.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Fria Freja eller Elisabeth [Utbrutet ämne]

Inläggav segdeg » 2011-06-22 7:48:42

segdeg skrev: Det skulle dröja innan korrekt Diagnos kunde ställas


Elisabeth har Diagnosen Autism...
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Fria Freja eller Elisabeth [Utbrutet ämne]

Inläggav slackern » 2011-06-22 8:48:43

segdeg skrev:
segdeg skrev: Det skulle dröja innan korrekt Diagnos kunde ställas


Elisabeth har Diagnosen Autism...


Här har du en bild på henne. Och en väldigt intressant artikel. Hade en kompis som har jobbat med henne ungefär samtidigt som de visade dokumentären på TV och hon skulle flytta till så kallat eget boende.

Bild

http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/friafreja1/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fria Freja eller Elisabeth [Utbrutet ämne]

Inläggav segdeg » 2011-06-22 23:58:57

slackern skrev:
segdeg skrev:
segdeg skrev: Det skulle dröja innan korrekt Diagnos kunde ställas


Elisabeth har Diagnosen Autism...


Här har du en bild på henne. Och en väldigt intressant artikel. Hade en kompis som har jobbat med henne ungefär samtidigt som de visade dokumentären på TV och hon skulle flytta till så kallat eget boende.

[img]http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/friafreja2/images/freja23.JPG

http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/friafreja1/


@ slackern

Tack för en mycket intressant och bra länk!

Kände till att Bodil Jönsson engagerade sig i fallet Elisabeth, och bistod med vettig kommunikation och tekniskt kunnande vad det gällde datorhantering, kommer även ihåg att det var Professor Gillberg som uppmärksammade dåtidens Psykiatriska experter på att det kunde vara ett Neuropsykiatriskt funktionshinder, och det i en tid då det var omstritt att definiera NPF från Psykossjukdomar, senare skulle det säkert blivit nästintill omöjligt iaf betydligt svårare för Elisabeth att få korrekt Diagnos, med tanke på det samlade motstånd Proffessor Gillberg utsattes för...

Kan bara fundera på hur resurserna använts i fallet Elisabeth, Grindstugefången på Långbro Sjukhus som uppmärksammades som Sveriges farligaste kvinna 22-år gammal,tungt medicinerad och fastspänd 24/7.

Vad hade hänt med henne, föräldrarna hängdes ut i pressen som ett djävulens påfund, tror t.o.m. att det antyddes sexuella övergrepp, då det i själva verket var okunskap från de myndigheter som är satt att sörja för en god omsorg.

E. slapp Grindstugan och fick ett eget nybyggt hus i sjukhusparken, med ett alldeles eget nr, en egen institution i institutionen, med egen personal 24/7, men man fortsatte att gå i Psykiatrins spår, sökte experthjälp från världsledande Institutioner, medicinering som skulle tagit livet av vilken som helst storvuxen karl. Ingen terapi oprövad, ändå inget annat resultat än att resonemanget blev att det finns människor som föds så onda, med så svåra sjukdomar att det inte går att behandla, att vi måste vänja oss vid inlåsning som metod för att skydda oss själva från ondskan.

Vilka är de? som bevakar ondskan. Vems ondska? Vem och vad är det vi skall vara rädda för? Vad får utbildning kosta? Fortbildning? När väger kunskaper för mycket i förhållande till Ekonomin?

Vet inte hur ofta det begås misstag...

Elisabeth har numera ett eget boende men är inte fri, nu är det hon som måste skyddas från mer misstag, av oss skyllda på okunskap...


Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Fria Freja eller Elisabeth [Utbrutet ämne]

Inläggav segdeg » 2011-06-23 2:56:56

segdeg skrev:Kände till att Bodil Jönsson engagerade sig i fallet Elisabeth, och bistod med vettig kommunikation och tekniskt kunnande vad det gällde datorhantering,


Skall givetvis vara att det var Bodil Jönsson som bistod med vettig kommunikation och tekniskt kunnande vad det gällde datorhantering.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Fria Freja eller Elisabeth [Utbrutet ämne]

Inläggav slackern » 2011-06-23 14:03:10

segdeg skrev:
segdeg skrev:Kände till att Bodil Jönsson engagerade sig i fallet Elisabeth, och bistod med vettig kommunikation och tekniskt kunnande vad det gällde datorhantering,


Skall givetvis vara att det var Bodil Jönsson som bistod med vettig kommunikation och tekniskt kunnande vad det gällde datorhantering.

Mvh segdeg


Hej jag vet inte om du såg att artiklarna fortsatte? Lite svårt att hitta.

http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/fria ... index.html

http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/fria ... index.html
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Psykiatrin på 70-talet.

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-03 16:13:52

För 33 år sedan slog fotografen Helena Frykstrands bilder av den fastspända Elisabeth ner som en bomb.

Det blev ett rejält uppvaknande för människor i den folkhemska idyllen om hur repressivt det kunde fungera inom psykiatrin.

Helena Frykstrand berättar att Elisabeth ville att bilderna skulle publiceras så att hennes situation skulle uppmärksammas.
Socialstyrelsen hotade att polisanmäla fotografen.

- Men det blev inget av det, eftersom jag agerade enligt Elisabeths uttalade vilja, säger hon.

I pressklippen från denna tid återkommer experternas skuldbeläggande av patienten. "Det finns hopplösa fall" säger en chef efter avslöjandet hur en ung kvinna behandlades av psykiatrin. Individen kritiseras istället för strukturerna.

Tidsandan ringas även in på ett tydligt sätt av den ansvarige läkarens ord dagen efter att missförhållandena angående Elisabeth avslöjats.
"Lobotomi har diskuterats...Familjen har mjuknat inför argumentet antingen lobotomi eller att aldrig mer få träffa sin dotter".
Sverige 1977

Bild

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/5266/% ... e-svagaste


Moderator atoms - slog ihop med tidigare tråd om fallet Elisabeth.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Psykiatrin på 70talet.

Inläggav Alien » 2012-02-03 20:36:38

Ja, jag minns detta fall och tv-programmet om "Sveriges farligaste kvinna". Jag minns intervjun med Elisabeth, där hon bl a sade något i stil med "man kan väl tycka om varandra utan att behöva kramas". "Autism!", tänkte jag då (det var innan jag själv fått min diagnos). Och jag hade rätt. Konstigt att de professionella inte upptäckt det långt tidigare. Min teori är dels prestige, dels hade Elisabeth fått fler störningar av den långvariga inspärrningen.

År 1990 fick hon diagnosen autism. Rapporterna "Fria Freja" beskriver pedagogikens roll i Frejas liv under åren 1992 - 1997.
I december 1997 kunde hon skrivas ut från den rättspsykiatriska vården. Hon kom att omfattas av LSS-lagen och skulle flytta ut från sin specialavdelning villa 39.
http://www.arkiv.certec.lth.se/freja/

Hon bor väl fortfarande kvar där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Psykiatrin på 70talet.

Inläggav Dagobert » 2012-02-03 21:00:20

Jag minns det. Jag var 18.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Re: Psykiatrin på 70talet.

Inläggav slackern » 2012-02-03 21:45:22

Alien skrev:Ja, jag minns detta fall och tv-programmet om "Sveriges farligaste kvinna". Jag minns intervjun med Elisabeth, där hon bl a sade något i stil med "man kan väl tycka om varandra utan att behöva kramas". "Autism!", tänkte jag då (det var innan jag själv fått min diagnos). Och jag hade rätt. Konstigt att de professionella inte upptäckt det långt tidigare. Min teori är dels prestige, dels hade Elisabeth fått fler störningar av den långvariga inspärrningen.

År 1990 fick hon diagnosen autism. Rapporterna "Fria Freja" beskriver pedagogikens roll i Frejas liv under åren 1992 - 1997.
I december 1997 kunde hon skrivas ut från den rättspsykiatriska vården. Hon kom att omfattas av LSS-lagen och skulle flytta ut från sin specialavdelning villa 39.
http://www.arkiv.certec.lth.se/freja/

Hon bor väl fortfarande kvar där.


Nej det gör hon inte. Jag hade en kompis som jobbade med henne där. Och hon har flyttat hem till sina föräldrar.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav mikael » 2013-05-07 13:04:51

Den ansvarige läkaren, Sven Randén, gick in i ett samtal med mig en halvtimme efter det jag kommit dit. Han var mycket tydlig i att autismdiagnosen egentligen var ointressant och att Freja solklart bar på ett barndomstrauma. Varför sa han det till mig - efter 30 minuter? Jag förstod inte något. Det enda jag kunde göra var att svara med: "Vilken diagnos som än är den rätta, så finns det mycket att göra i Villa 39 som kan förbättra Frejas liv!" Och Sven Randén höll med om att det kunde vara intressant att se vad t ex en dator skulle kunna innebära för förändring. Fast några resurser till en sådan (i denna dyra verksamhet) fanns inte: dem måste jag själv stå för.

http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/friafreja3/



Moderator atoms - försåg citatet med en länk; slog ihop tråden med en annan om samma ämne.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav matterik » 2013-05-07 13:15:44

Bäst att skaffa sig en bra hjälm.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-07 17:21:21

Källa??
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav Zirre » 2013-05-07 17:25:56

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav lejonungen » 2013-05-07 17:53:28

Zirre skrev:Står om det bla här http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/friafreja3/


Verkar intressant men dokumentet är oläsligt p g av frågeteckensrutor där diakritiska bokstäver skall vara.
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-07 18:05:43

lejonungen skrev:
Zirre skrev:Står om det bla här http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/friafreja3/


Verkar intressant men dokumentet är oläsligt p g av frågeteckensrutor där diakritiska bokstäver skall vara.
Jag ser inget sådant.... Måste vara din webbläsare?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-07 18:19:24

Det är oläsligt för mig också.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav Zokka » 2013-05-07 22:00:52

Funkar för mig. Skrämmande läsning.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Denne läkare hade jag fy faan!

Inläggav Krillo » 2013-05-07 22:08:28

No Character Encoding Found! Falling back to windows-1252


http://validator.w3.org/check?uri=http: ... ype=Inline
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Aspergare och vården



Logga in