Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav netxilb » 2017-04-24 17:26:08

Jag vill höra om det är någon som har haft liknande tänk och vad orsaken var. Jag har alltid varit extremt hypokondrisk. Jag har sökt hjälp för jag vet inte hur många "sjukdomar jag haft" och det har aldrig varit någonting. Sen från november till januari var jag extremt deprimerad med självmordstankar varje dag. När jag en dag var ute och gick så fick jag helt plötsligt en tanke tänk om det står ufon bakom träden. Jag blev skit rädd för min tanke så gick in och började läsa om psykos/schizofreni mm. Jag läste om någon som hade hört röster vilket jag blev skit rädd att jag också skulle börja höra. Jag lyssnade efter om jag hörde röster i flera månader. Nu har jag dock insett att det ej kommer hända. Sen i tisdags har jag haft väldigt många bisarra tankar. Några exempel..

Jag tänker att det finns folk under jorden.
Jag tänker att vattnet i duschen är giftigt (fast jag duschar vilket måste innebära att jag inte tror på det)
Jag tänker på att skada närstående.
Jag tänker att gud inte vill att jag ska leva.
Jag tänker att det där är guds sak( kan vara vad som helst)

Det är dock så att jag tror inte på några av dessa tankar utan kan typ bara tänka att det inte är rationellt och då kommer en ny tanke upp i mitt huvud. Det blir liksom aldrig något stopp. Jag har ångest till och från och äter Lergigan 25mg vid behov. Jag är rädd att jag håller på att bli galen. Rädd att jag håller på att utveckla en psykos. Jag har diagnosen asperger sen 14 års ålder och psykolog har sagt att jag med stor sannolikhet har OCD och hypokondri. Så vad tror ni att detta rör sig om? Håller jag på att bli tokig? Har ej sökt hjälp då jag är rädd för psykiatrin sen åren med BUP.
netxilb
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2017-04-24

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav Flinta » 2017-04-24 18:06:11

Lever du under stark stress? Det kan framkalla symptomen ovan.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav netxilb » 2017-04-24 18:09:30

Nej det som stressar upp mig är mina tankar isåfall. Jag har inget stressat jobb eller sånt om det är det du tänker på.
netxilb
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2017-04-24

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav Flinta » 2017-04-24 18:11:57

Nej, tänkte på livssituationen över lag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav netxilb » 2017-04-24 18:16:32

Om du menar överlag så skulle jag säga att jag inte är stressad
netxilb
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2017-04-24

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav Flinta » 2017-04-24 18:35:21

netxilb skrev: Jag har ångest till och från och äter Lergigan 25mg vid behov. Jag är rädd att jag håller på att bli galen. Rädd att jag håller på att utveckla en psykos.


Om man är i en psykos brukar man inte tvivla på eller ifrågasätta det man upplever. Men eftersom du är rädd för att du håller på och utveckla psykos och bli galen, har OCD och hypokondri sedan tidigare och medicinerar med Lergigan så kanske du bör söka psykiatriska öppenvården eller vårdcentralen i alla fall. Då kan du rådgöra med dom om du ska ta mer medicin en tid och diskutera annan behandling. Är det öppenvården eller vårdcentralen som skriver ut Lergigan när du behöver det?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav netxilb » 2017-04-24 18:46:00

Jag har fått det utskrivet av läkare via KRY på nätet. Jag drar mig verkligen för att söka vård eftersom jag är rädd för sjukhus och att bli inlagd osv. Jag har inga vänner bara min familj och dem är den enda trygga punkt jag har i tillvaron och skulle jag inte ha dem i min närhet vad är vitsen att leva då ärligt talat.
netxilb
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2017-04-24

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav Batte » 2017-04-24 18:54:26

netxilb skrev:Jag vill höra om det är någon som har haft liknande tänk och vad orsaken var. Jag har alltid varit extremt hypokondrisk. Jag har sökt hjälp för jag vet inte hur många "sjukdomar jag haft" och det har aldrig varit någonting. Sen från november till januari var jag extremt deprimerad med självmordstankar varje dag. När jag en dag var ute och gick så fick jag helt plötsligt en tanke tänk om det står ufon bakom träden. Jag blev skit rädd för min tanke så gick in och började läsa om psykos/schizofreni mm. Jag läste om någon som hade hört röster vilket jag blev skit rädd att jag också skulle börja höra. Jag lyssnade efter om jag hörde röster i flera månader. Nu har jag dock insett att det ej kommer hända. Sen i tisdags har jag haft väldigt många bisarra tankar. Några exempel..

Jag tänker att det finns folk under jorden.
Jag tänker att vattnet i duschen är giftigt (fast jag duschar vilket måste innebära att jag inte tror på det)
Jag tänker på att skada närstående.
Jag tänker att gud inte vill att jag ska leva.
Jag tänker att det där är guds sak( kan vara vad som helst)

Det är dock så att jag tror inte på några av dessa tankar utan kan typ bara tänka att det inte är rationellt och då kommer en ny tanke upp i mitt huvud. Det blir liksom aldrig något stopp. Jag har ångest till och från och äter Lergigan 25mg vid behov. Jag är rädd att jag håller på att bli galen. Rädd att jag håller på att utveckla en psykos. Jag har diagnosen asperger sen 14 års ålder och psykolog har sagt att jag med stor sannolikhet har OCD och hypokondri. Så vad tror ni att detta rör sig om? Håller jag på att bli tokig? Har ej sökt hjälp då jag är rädd för psykiatrin sen åren med BUP.


Jeg er litt skeptisk til å servere for bastante synspunkter om dette, siden jeg overhodet ikke kan noe om dette. Ingen her kan slå fast noe basert på et innlegg. Er du bekymret for dette, burde du nok snakke med en psykolog. Enten det bare er vanlige tanker, angst eller noe annet.


Ikke tenk på en rød bil. Ikke se for deg en nyvasket, blankpolert bil med skinnende lakk. Ikke enkelt å la være hva? Når man blir bevisst på tanker og tankesett, og tenker på at man ikke skal tenke på det man tenker på, da er det ikke så lett og la det være å tenke på det.

Mange mennesker er f.eks. redde for å være alene om natten. Det er vanlig, men de fleste er hverken schizofrene eller har psykose likevel. De ligger nok og fantaserer om hva lydene i huset kan være, selv om de nok vet at de ikke har grunn til å frykte. Hvis det bare er snakk om dagdrømmer som du aldri egentlig tror på, så er det jo ikke uvanlig.

Hvis det skulle finnes en Gud, så vil Gud at du skal leve. Det er jeg overbevist om. Hvis du er reelt bekymret, bør du nok snakke med en psykolog. Hvis du er redd for å skade deg selv eller andre bør du absolutt snakke med psykolog.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav Flinta » 2017-04-26 0:01:48

netxilb skrev:Jag har fått det utskrivet av läkare via KRY på nätet. Jag drar mig verkligen för att söka vård eftersom jag är rädd för sjukhus och att bli inlagd osv. Jag har inga vänner bara min familj och dem är den enda trygga punkt jag har i tillvaron och skulle jag inte ha dem i min närhet vad är vitsen att leva då ärligt talat.


Om du har en familj du känner dig trygg med är det jättebra. Kanske kan de hjälpa dig få kontakt med vården och t ex följa med på besöket som stöd, hjälpa dig att uttrycka din oro och dina funderingar och berätta vad som inte hjälper längre och vad som inte hjälpt tidigare, vad du önskar och inte önskar? Läkare brukar inte sällan inte hinna läsa journaler med sjukdomshistorier så att ta med någon kan vara bra samt att man -tyvärr- ofta blir tagen på större allvar om man gör det.
Får du en psykologtid snabbare än en läkartid kanske det är ngt att satsa på?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vanföreställningar eller inbillning/OCD

Inläggav Parvlon » 2017-04-26 0:09:12

det lönar sig att tro på Jesus istället för på sjukdomar. Han älskar oss och vill att alla ska komma till Sanningen.

Alien
Du har inte tillåtelse att missionera annat än i din egen tråd. Fortsätter du att göra det i andra trådar, kommer du att bli avstängd igen.

Detta är en tillsägelse och meddelas även i pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Aspergare och vården



Logga in