Väldigt många schizofrena är troende?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 19:50:53

Jag har noterat att väldigt många schizofrena är troende och att gud/jesus/tomten kom till dem på psyket/efter någon psykiskt utmattande grej. Förklaring?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav slackern » 2014-07-19 20:00:26

Det är väl rätt känt att många psykotiska är troende. Men nu inte sagt att majoriteten utav alla troende är psykotiska. Skulle väl tro att det är en minoritet utav alla troende som är det.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 20:03:08

slackern skrev:Det är väl rätt känt att många psykotiska är troende. Men nu inte sagt att majoriteten utav alla troende är psykotiska. Skulle väl tro att det är en minoritet utav alla troende som är det.

Ja, tack för den djupgående förklaringen.
Senast redigerad av colaflaska 2014-07-19 20:03:25, redigerad totalt 1 gång.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Blezza » 2014-07-19 20:03:16

Tycker inte vi borde diskutera religion i ännu mer trådar. Blir faktiskt riktigt trött på att se diskussioner om det överhuvudtaget, folk kommer inte ändra sin uppfattning om saker. Blir bara massa bråk och skit av denna konstanta debatt.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Re: Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav tahlia » 2014-07-19 20:15:05

Även om jag har tröttnat på religionstrådar för länge sedan har jag en fråga. Finns det underlag för påståendet att väldigt många schizofrena är kristna? Jag kan absolut se hur det skulle kunna vara så, jag är bara nyfiken på huruvida det gjorts faktiska undersökningar och/eller studier i ämnet eller om folk bara känner att sammankopplingen känns logisk och så har det blivit en sådan där "vandringssanning" (min benämning).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 20:20:25

tahlia skrev:Även om jag har tröttnat på religionstrådar för länge sedan har jag en fråga. Finns det underlag för påståendet att väldigt många schizofrena är kristna? Jag kan absolut se hur det skulle kunna vara så, jag är bara nyfiken på huruvida det gjorts faktiska undersökningar och/eller studier i ämnet eller om folk bara känner att sammankopplingen känns logisk och så har det blivit en sådan där "vandringssanning" (min benämning).

Nja, inte direkt. Mer så att många har observerat samma sak.

Schizophrenia and religiosity are closely tied, but the relationship between the two is thus far poorly understood because of limited research in this area.

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_schizophrenia (inte helt källbaserad artikel)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav slackern » 2014-07-19 20:27:10

tahlia skrev:Även om jag har tröttnat på religionstrådar för länge sedan har jag en fråga. Finns det underlag för påståendet att väldigt många schizofrena är kristna? Jag kan absolut se hur det skulle kunna vara så, jag är bara nyfiken på huruvida det gjorts faktiska undersökningar och/eller studier i ämnet eller om folk bara känner att sammankopplingen känns logisk och så har det blivit en sådan där "vandringssanning" (min benämning).


Vet inte hur pass tillförlitligt det här är hittade den här pdf filen.

http://www.delphiinstitutet.se/admin/fi ... Kriser.Pdf
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-19 23:15:07

Forumet viska har ju tom en särskild avdelning för trosfrågor i sitt forum! http://www.viska.se/index.php/forum "Andliga frågor".

Och inte verkar det vara bara de som är dumma i huvudet som trillar dit på religion heller. Ted Gärdestad var ju med i någon mäkta skum sekt ett tag.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Savanten Svante » 2014-07-19 23:19:49

sugrövmanövern skrev:Och inte verkar det vara bara de som är dumma i huvudet som trillar dit på religion heller. Ted Gärdestad var ju med i någon mäkta skum sekt ett tag.


Bagwan.. nånting va? Och ett tag var han 33åringen också. Jupp, 33åringen i palmeutredningen. Det måste ha gjort UNDER för en schizofren själ.... *suckar*

http://rogerlindqvist.blogg.se/2010/oct ... almem.html
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Tikki » 2014-07-19 23:35:21

sugrövmanövern skrev:Forumet viska har ju tom en särskild avdelning för trosfrågor i sitt forum! http://www.viska.se/index.php/forum "Andliga frågor".

Och inte verkar det vara bara de som är dumma i huvudet som trillar dit på religion heller. Ted Gärdestad var ju med i någon mäkta skum sekt ett tag.

Anledningen till att Viska har det är för att samla religiösa frågor i den tråden så att andra kan slippa de. :-)Happy
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Parvlon » 2014-07-20 19:54:11

Inte så många kristna (som samtidigt är shizo) som tror på utomjordingar osv, enligt min erfarenhet.

Min teori är att shizofreni / psykos i högsta grad är andliga bekymmer. inte ovanligt att de drabbade kan prata med "andarna" och då är det lätt hänt att man får för sig både det ena och andra.

Aldrig har jag hört/läst någon som fått advekat hjälp av utomjordingar eller tomten(?). Däremot Jesus.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav notwoodstock » 2014-07-20 21:18:30

Jag har Asperger samt inre röster. Och rösterna fick jag redan 1985, men schizofrenidiagnos först kanske för 5-7 år sedan.

Jag själv baserar min tro på Bibeln, mest. Men man blir ju nyfiken på vad som går att delförklara med vetenskapen, som jag självklart inte släpper.

Inre rösternas påverkan får en att tänka runt hur andevärlden kan fungera, och de med schizofreni drabbas vad jag erfarit, av rätt blandade andliga upplevelser, med möten, röster och påverkan, som inte är lätt att bedöma. Själv, i synnerhet. Men många av dessa verkar fastna i en tro, om inte hatkänslor mot tillvarons jobbighet dominerar.

Men jag fick en intressant synpunkt nyligen från en intressant person, att jag borde, även om jag är troende och fått mycket gott i de inre rösterna, så betrakta dom, som från "sjukdomen". Jag har också blivit driven av ande att hålla mig extremt mycket till sanningen, vilket har "pressat sönder" saker i mintillvaro.

Mitt intresse gäller också hur lätt det är att inte bli "besatt" av fel andar, så att man upptäcker, vilket jag gjort en del, att man faktiskt kommit från Gud, Kristus, och Helige Ande och blivit förföljd.

Man mår ju bra av att gå i någon kyrka, men många med schizofreni upplever sig ha blivit dåligt bemötta i kyrkor, och jag har också mött extremt. Själv är jag dock väldigt tacksam för kyrkorna!

edited: rättat ord.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav elle » 2014-07-20 21:47:45

Jag är troende men har bara AS och ADD , har alltså inte schizofreni och hör inga " röster " men har läst i en katolsk svensk tidning om en man från Uppsala som har fått schizofreni och är kristen .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav kjwkjw » 2014-07-20 21:57:38

nästan alla som är psykiskt sjuka är ateister.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav notwoodstock » 2014-07-20 22:01:08

Jag vill tillfoga, att jag var lite ofin och "ovetenskaplig" genom att skriva ner vad jag har upplevt det som, delvis bland dom på schizofrenisiten Viska.

Jag tycker tillräckligt många schizofrena drabbas av så udda andliga saker, så att det inte alltid är så lätt att reda ut det med förnuftet. Själv, speciellt.

Jag kan ju därmed inte heller vara helt säker på min egen tro, jag har haft lite hallucinationer i Bibelord, där jag periodvis genom detta, nu fortfarande tycker jag behöver "kolla" om jag sett fel. (Förutom att jag sällan har god koll på hela stycket, kapitlet och annat, som ju också tillhör tolkningsinformationen.)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-20 22:15:39

kjwkjw skrev:nästan alla som är psykiskt sjuka är ateister.


Källa på det, tack.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav kjwkjw » 2014-07-20 22:21:14

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:nästan alla som är psykiskt sjuka är ateister.


Källa på det, tack.


Sunt förnuft. Det finns inga källor heller för TS påstånde.

De flesta som är svårt psykiskt sjuka tror på ingenting eller inbillar sig att tomtar, troll etc attackerat dom.

Era försök till att smutskasta troende och främst kristna börjar bli riktigt jobbigt. Ni är fruktansvärt rasistiska.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-20 22:30:32

kjwkjw skrev:
Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:nästan alla som är psykiskt sjuka är ateister.


Källa på det, tack.


Sunt förnuft. Det finns inga källor heller för TS påstånde.

De flesta som är svårt psykiskt sjuka tror på ingenting eller inbillar sig att tomtar, troll etc attackerat dom.

Era försökt till att smutkasta troende och främst kristna börjar bli riktigt jobbigt. Ni är fruktansvärt rasistiska.


Jag vet att de flesta troende INTE lider av psykisk ohälsa. Men det är trots allt vanligt att personer med framför allt schizofreni har vanföreställningar av andlig natur. Vissa tror att de är Messias eller att Gud ger dem uppdrag, kanske t.o.m. att döda, andra tror att de är ute och åker UFO på nätterna, ytterligare några påstår att de har demoner i kroppen, osv.

Mår man bra i sin tro är man förmodligen mentalt "frisk" (vad nu det innebär), men det är väl ganska självklart att folk som t.ex. tror att de fått i uppdrag att, ja, vad skall vi säga, samla ihop några hundra "rättfärdiga" och sitta och vänta på Armageddon instängda i ett fort (David Koresh och sekten i Waco), sälja allt man äger och sätta sig på taket och vänta på en silverark (Korpelarörelsen) eller gasa ihjäl "otrogna" i tunnelbanan (Aum Shinri Kyu) är ganska duktigt psykiskt sjuka....?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-20 22:38:40

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_schizophrenia
(Okej, Wikipedia är inte alltid trovärdigt, men artikeln verkar inte vinklad.)

http://www.sandaren.se/debatt/religion- ... kisk-halsa
Religion kan även ge bättre psykisk hälsa, hävdar Sökaren.

http://www.levamedschizofreni.se/narstaaende/andlighet
Tro kan vara både positivt och negativt för någon med schizofreni.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalemsyndromet
Jerusalemsyndromet
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav slackern » 2014-07-20 22:42:17

Fast det är vanligt att folk med psykoser är troende. Så det gäller inte bara människor som lider utav schizofreni utan innefattar även människor som lider utav bipolär. Så för att hårdra det lite så är vad vanliga människor kallar skvatt galna eller i en snällare term som har vaneföreställningar.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav LILITH_ » 2014-07-20 23:13:31

Nja, jag har inte märkt att just de med schizofreni-diagnos skulle vara mer religiösa än andra men när de väl är det så kan det handla om en väldigt omfattande fixering som lätt blir iögonfallande.
Kanske det är därför det känns som att de är många?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav Parvlon » 2014-07-21 0:15:27

Vad gör man när man upptäcker att ens kropp bebos av mer än mig själv?

Slarvar jag med något så kan jag få en putt så att jag rättar till felet. :P Jävla tur det står om fenomenet i bibeln annars hade jag undrat asså..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav nallen » 2014-07-21 0:21:01

Parvlon skrev:Vad gör man när man upptäcker att ens kropp bebos av mer än mig själv?

Avlusning?
;-) sorry, jag kunde inte låta bli
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt många schizofrena är troende?

Inläggav jojomamma » 2014-07-21 17:40:56

Jag har kontakt med några schizofrena, eller kroniskt psykotiska som man även säger. En person med den diagnosen kan fungera nästan normalt med rätt medicinering, t.o.m. jobba. Händelser av olika slag kan trigga en riktig psykos, där den sjuke får svåra vanföreställningar av olika slag - en del kan vara religiösa.

Jag känner en kvinna väl som har en annan diagnos och genomlevt ett antal psykoser, alla religiösa som gått helt över när psykosen släpper. Hon känner väl igen symtomen idag. Om hon känner andlighet, guds närhet är det till psykakuten hon ska, inte till kyrkan. Det har funkat bra i många år nu,
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in