Våld och hot inom sjukvården och i samhället
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Våld och hot inom sjukvården och i samhället
Läste följande i DN idag:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vald-o ... -vanligare
Det verkar inte som att detta fenomen begränsar sig enbart till personal inom sjukvården utan att det har blivit vanligare även för andra yrkesgrupper som tidigare respekterades, som anställda inom kollektivtrafiken, lärare, brandmän, socialarbetare, handläggare på FK, arbetsförmedlare på AF m.m.
Tycker det är en trist utveckling och har själv sett tråkiga beteenden som t.ex. passagerare som ombeds att visa upp färdbevis men som inte har något och därför nekas att stiga på bussen och då svarar med att spotta chauffören i ansiktet.
Våld och hot på akuten allt vanligare
Publicerad i dag 07:11
Hot och våld är ett växande problem på akuten. Många mottagningar har tvingats införa väktare, övervakningskameror och lås på dörrarna kvällstid. ”Det har gått så långt att vi nu lär personalen självförsvar”, säger Lars Stavenow, chef på akuten vid Skånes universitetssjukhus i Malmö.
– Förr var vi en ganska skyddad arbetsgrupp som man var rädd om. Nu är det annorlunda. Vi har numera ordningsvakter nattetid för att stävja bråk och stök, säger Monica Sundberg, vårdchef vid akuten på Falu lasarett.
En förklaring till det växande problemet med hot och våld är enligt flera sjukhus att det blivit vanligare med missbruksproblem, vilket bidrar till att patienter blir mer våldsamma.
Dessutom har hot och våld generellt blivit ett växande problem i samhället.
– Befolkningen är mer krävande och vill ofta komma till direkt. Om man kommer hit för en enklare åkomma och blir hänvisad till en vårdcentral kan det ibland uppstå en del aggressivitet och missnöje, säger Lars Stavenow.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vald-o ... -vanligare
Det verkar inte som att detta fenomen begränsar sig enbart till personal inom sjukvården utan att det har blivit vanligare även för andra yrkesgrupper som tidigare respekterades, som anställda inom kollektivtrafiken, lärare, brandmän, socialarbetare, handläggare på FK, arbetsförmedlare på AF m.m.
Tycker det är en trist utveckling och har själv sett tråkiga beteenden som t.ex. passagerare som ombeds att visa upp färdbevis men som inte har något och därför nekas att stiga på bussen och då svarar med att spotta chauffören i ansiktet.
Re: Våld och hot inom sjukvården och i samhället
I Seved, Malmö har läget nu blivit så att de som bor i området själva får dela ut sin post på grund av att brevbärarna inte längre vill dela ut posten i området:
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/01 ... n-i-seved/
http://www.skanskan.se/article/20120113 ... -egen-post
Efter den 1 februari ska Posten få hjälp av två personer bosatta i Seved med att dela ut posten.
Brevbärarna törs inte gå in i Seved
Maria Ludvigsson 13 januari 2012
Medan Iilmar Reepalu idogt hävdar att Malmös problem beror på regeringen fortsätter våld och förfall i hans stad. Den stadsdel som heter Seved är mer eller mindre laglös och nu vägrar brevbärare att bära ut post till de boende där. De bedömer att det är för farligt.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/01 ... n-i-seved/
Får dela ut egen post
Av Dag Ankersen 13 JANUARI 00.09
SEVED. "Ibland får man ta till alternativa lösningar för att fullfölja ett uppdrag." Det säger Postens distriktschef Rolf Weiffert om Malmö stad och Postens nya projekt i södra Sofielund.
Det har till och från varit osäkert för brevbärare på Rasmusgatan i Seved. I ett försök att få bukt med problemet och garantera att posten kommer ut till alla kunder har man nu från Malmö stad tagit till en ovanlig lösning; att låta Sevedsborna dela ut sin egen post.
– Vi har aldrig gjort något liknande, men vi ser positivt på det som en möjlighet att lösa situationen, säger Weiffert.
http://www.skanskan.se/article/20120113 ... -egen-post
Efter den 1 februari ska Posten få hjälp av två personer bosatta i Seved med att dela ut posten.
Enligt en dom i tingsrätten i Gällivare ska lärare i sitt yrkesutövande vara beredda på att möta hot och våld:
DN - Rätten: Lärare ska tåla stryk
Uppdaterad 2012-05-23 23:08. Publicerad 2012-05-23 22:53
En lärare som misshandlades av en elev får inget skadestånd eftersom tingsrätten i Gällivare menar att yrket kan jämföras med att vara polis.
I domen heter det att "(t)illsynspliktig lärare måste ha beredskap för att visst hot och våld kan förekomma vid ett ingripande mot en elev, på samma sätt som exempelvis en ordningsvakt eller polis. Därför ska ersättning för kränkning inte utgå i detta fall."
Enligt Lärarnas riksförbund är det inte ovanligt att lärare utsätts för våld och hot. Runt 30.000 lärare har någon gång utsatts för detta på sin arbetsplats, enligt förbundet som nu kräver en lagändring så att lärare får ett bättre skydd.
Wine skrev:Enligt en dom i tingsrätten i Gällivare ska lärare i sitt yrkesutövande vara beredda på att möta hot och våld:
DN - Rätten: Lärare ska tåla stryk
Uppdaterad 2012-05-23 23:08. Publicerad 2012-05-23 22:53
En lärare som misshandlades av en elev får inget skadestånd eftersom tingsrätten i Gällivare menar att yrket kan jämföras med att vara polis.
Vansinnigt och idiotiskt. Är dom poliser ska de väl ha pistol och batong, och vad är våra barn om de ska övervakas av beväpnade lärare? Kriminella. Nej, gör om, gör rätt. Ta den där idiotiska domen upp ett steg i domstolarna, tack.
Wine skrev:Efter den 1 februari ska Posten få hjälp av två personer bosatta i Seved med att dela ut posten.
Näe. Just det sket sig.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... um=twitter
Dom hittade ingen lämplig bland ligisterna.
- Savanten Svante
- Anslöt: 2007-03-13
Aha.. så skolan är en krigszon. Ja, alltså lågintensivt krig. Och eftersom ingen får ta itu med buset på grund av lagar så kanske någon har förslag på lämplig beväpning av elever?, skolskjuts i stridsvagn kanske? 
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Helt rätt eftersom lärare och rektorer drar sig för att polisanmäla misshandel mellan barn så ska de själva få samma. I skolan är man för att man är tvingad.
Själv blev jag strypen av en lärare som felaktigt anklagade mig för stöld (annan skola än den jag gick iofs) och de lyckades få mig att inte polisanmäla. Tydligen var jag "en buse" som det går att strypa om man får se mig.
Själv blev jag strypen av en lärare som felaktigt anklagade mig för stöld (annan skola än den jag gick iofs) och de lyckades få mig att inte polisanmäla. Tydligen var jag "en buse" som det går att strypa om man får se mig.
Återgå till Aspergare och vården