Våld i nära relation och AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Våld i nära relation och AS

Inläggav sussi83 » 2018-08-27 20:28:05

Läste rapporten 2017 från MFD om våld i nära relation kopplat till funktionshinder.

http://www.mfd.se/globalassets/dokument ... ttning.pdf

Inte helt oväntat stod det att kvinnor ffa har en ökad risk att drabbas av våld i nära relation, det kan handla om fysiskt, psykiskt, ekonomiskt våld mm vilket kan drabba alla offer för VINR.
Men man lyfte också fram våldshandlingar där förövaren utnyttjar en annan persons nedsättningar och i många fall underläge med syfte att orsaka skada.

I en forskningsgenomgång från Brottsförebyggande rådet, BRÅ, framträder tre teman som tillsammans utmärker beskrivningar och förklaringar av våld mot personer med funktionsnedsättning.14
Dessa tre teman – osynlighet, beroende och sårbarhet – lyfts också ofta i MFD:s samtal med aktörer på området.

Osynligheten kännetecknar situationen för personer vars kontakter med omvärlden är begränsade till ett fåtal personer, eller för personer som har svårigheter att kommunicera och att göra sig förstådda. Osynligheten kan också bestå i att det våld man utsätts för inte betraktas som, eller hanteras som, våldsbrott. Osynligheten kan också i en utvidgad bemärkelse komma att utgöra ett funktionshinder.

Det särskilda beroendet av andra människor är en förklaring till en högre risk för kvinnor med funktionsnedsättning att utsättas för våld, jämfört med kvinnor utan funktionsnedsättning. Det finns också skäl att anta att barn med funktionsnedsättning är särskilt beroende av vårdande familjemedlemmar, vilket kan fördjupa deras sårbarhet. Många personer med funktionsnedsättning är beroende av andra personer för sin vardagstillvaro, för stöd och för närhet. I vissa fall är detta beroende mycket stort, och gör det svårare för en våldsutsatt person med funktionsnedsättning att bryta upp från en destruktiv relation. Beroendet av vårdare och andra personer kan också innebära en förstärkning av den sårbarhet som funktionsnedsättningen innebär.


Sårbarheten är delvis beroende av den funktionsnedsättning en person har, och därför kan graden av sårbarhet variera. Personer som saknar fysiska möjligheter att skydda sig mot övergrepp är sårbara, liksom personer som saknar kunskap om eller möjligheter att uttrycka sina rättigheter eller berätta att de utsatts för våld. Sårbarheten kan även vara en följd av ålder, kön eller av sämre möjligheter att tillgodogöra sig information, vård eller hjälp som är tillgänglig för andra

Fråga: Jag har blivit utsatt för VINR och undrar om fler delar den erfarenheten här på forumet, skulle vara intressant att se om det finns andra som behövt kontakt med Kvinnojouren.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Våld i nära relation och AS

Inläggav Missanthropi » 2018-08-29 10:49:35

Ej fysisk misshandel, men psykisk genom min far, samt haft förhållande med folk med beroendeproblematik, vilket tär sjukt mycket på psyket.

Mycket manipulation, gaslighting, löften som aldrig hölls etc från min fars sida. Även han har problem med alkoholen. Han har en hel del narcissistiska drag, även om jag inte tror att han är en fullblodad narcissist. Man är ju som ung i beroende av sina föräldrar så det var svårt att ta sig från honom. Har en bror med atypisk autism som står ut mer med honom, vilket är pga hans funktionsnedsättning och "för snäll" och medgörlig, vilket gjort att min far fått honom att skriva på ett lån de tog tillsammans så han kunde köpa en bil. Då hade inte min bror något arbete.

Han sa även att det bara var min bror med funktionshinder som älskade honom då jag och vår andra bror aldrig hörde sig av till honom. Höll på att bli tokig av allting, så jag flyttade från honom helt i tonåren och pratade inte med honom på två år. Skrev ett brev och förklarade hur jag kände om allt och varför jag ville flytta, då jag inte kunde säga det face to face mot honom eftersom han är så manipulativ och kan bli så fruktansvärt arg. Detta hjälpte inte, utan han fortsatte fråga varför jag inte ville bo med honom.

Har sen haft förhållande med folk med beroende, och vart i liknande beroendeställningar till dem. Stod ut med mycket mer än de flesta kunde (enligt mitt ex som senare bad om ursäkt att han var en sån dålig pojkvän) och det hör nog till att jag är "för snäll" bland annat. So yhea, tror verkligen på att de med funktionsnedsättning har större chans att hamna i såna relationer. Gäller bara lära känna sina svaga sidor bättre så folk inte utnyttjar en igen 8)
Missanthropi
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2018-04-19

Våld i nära relation och AS

Inläggav Fabela » 2018-08-29 17:03:17

sussi83 skrev:Fråga: Jag har blivit utsatt för VINR och undrar om fler delar den erfarenheten här på forumet, skulle vara intressant att se om det finns andra som behövt kontakt med Kvinnojouren.

Blivit utsatt: ja.
Haft kontakt med Kvinnojouren: nej.
Haft kontakt med annat: ja.

Mer vill jag inte berätta här på öppna forumet.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in