Val av daglig verksamhet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Val av daglig verksamhet?

Inläggav Fimmp » 2020-01-23 15:23:43

Vad ska man tänka på när man väljer daglig verksamhet? Vissa verkar vara mer stressfyllda där man arbetar, såsom paketering, städning etc, medans andra tar man det lugnt och pysslar med saker på sin egna takt.

Själv klarar jag inte stress alls, och mår väldigt dåligt av det.
Fimmp
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-01-23

Val av daglig verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2020-01-25 21:52:02

Fimmp skrev:Vad ska man tänka på när man väljer daglig verksamhet? Vissa verkar vara mer stressfyllda där man arbetar, såsom paketering, städning etc, medans andra tar man det lugnt och pysslar med saker på sin egna takt.

Själv klarar jag inte stress alls, och mår väldigt dåligt av det.


Det är väl frivilligt? Stanna hemma istället och ta det lugnt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Val av daglig verksamhet?

Inläggav Liljan » 2020-01-25 22:15:03

Prata igenom det med din handläggare, många tycker det hjälper att skriva ner punkter på det viktigaste de vill ha sagt. Ta gärna med ett ombud. Om verksamheten du väljer inte passar är det bara att byta, min bror bytte efter han berättat för de anställda att han inte trivdes och det gick jättebra, han var på sin nya verksamhet i några år och nu har han precis bytt igen han ville testa på något nytt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Val av daglig verksamhet?

Inläggav Manipura » 2020-01-26 4:27:55

Håller med ovanstående. Skriv ner det du skrev här
i punktform och fundera på om det är någon punkt
du vill lägga till.

Det är allt du kan göra och om det blir fel är det bara
tacka nej och lägga till någon eller ett par punkter.

Berätta gärna hur det går. Vi tänker på dig och håller
tummarna!
Manipura
Inaktiv
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2020-01-26

Val av daglig verksamhet?

Inläggav Fretshi » 2020-02-16 0:43:50

Jag går på en som heter nytida resursteamet.
Personalen är väldigt bra och man kan välja o vraka bland olika aktiviteter att ägna sig åt.

Nackdelen är väl att man i te får någon lön för att vara där, men man kanske börjar må bättre så att man kan skaffa sig ett jobb så småningom?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Val av daglig verksamhet?

Inläggav Richard » 2020-02-17 15:46:42

Jag går på en daglig verksamhet i Ängelholm som heter Spiran. De jättebra, o det finns massvis med aktiviteter, en hel del sport, en del ägnar sig åt utomhusaktiviteter o själv är jag på hantverksdelen där jag målar, gör konst o vi har ett projekt på gång. Jag trivs jättebra, även om jag har hög frånvaro.

Vi får 6 kr i timmen, men det är ju inte därför man går dit, det är för att träffa folk o vara lite social. Sen får vi sommar- o jul-bonus. Förrförra året räckte julbonusen till att köpa en begagnad 50" plasma-TV o ett surroundsystem till sovrummet.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Val av daglig verksamhet?

Inläggav Fretshi » 2020-02-26 7:44:22

Jag går på en som jag iof inte har gått på länge men jag trivs ändå rätt bra där!

Det var min handläggare som tipsade om den!

Man kan göra allt möjligt och träna mycket om man vill jag är en person med en hel del fysisk energi, jag kan lätt bli rastlös om saker är för stillasittande.

Det är mycket kul saker man kan göra och som sagt man får ju inte betalt för att "jobba" där så det ska kännas meningsfullt och roligt att gå dit!

Sen tycker jag att det ska vara viktigt att man ka ta sig därifrån när man känner sig redo för det.

Den jag går på heter nytida resursteamet och finns i Stockholm alla fall!

Vet inte om den finns i andra städer i Sverige.

Den inriktar sig just till personer med neuropsykiatriska problem upplever man svårare psykiska besvär är det kanske inte rätt ställe men om man känner på sig att ens besvär inte är så allvarliga så är det ett helt grymt ställe att vara på!

Mycket energi där och positivitet!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in