Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-27 19:33:10

Jag har alltid haft stor intresse av att experimentera! Och en idë slog mig, vi lever i ett samhälle där vi blir väldigt mycket för oss själva och det verkar som att sociala livet håller på att utrotas, vi bör vara mera sociala med varandra. Vi är människor och vi behöver relationer allt som vänskap,familj eller intima. Men att teknologin ska ta över männsklighetens sociala liv tycker jag är jobbigt. Vi är människor och vi är Sociala Varelser!

Här är min stora Kärlek till männskligheten!

James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav triggerhappyD » 2018-09-28 22:06:40

Mja du har ju troligen iaf en bättre strategi mot teknologins övertagande än Theodore Kaczynski :)

Well played :)

Själv föredrar jag "socialt umgänge" i "lagom doser" :-)018
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav antonius » 2018-09-29 9:35:47

Om man går på droger kan man väl dela med sig, snåljåp...!! :-)003
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-29 13:04:31

triggerhappyD skrev:Mja du har ju troligen iaf en bättre strategi mot teknologins övertagande än Theodore Kaczynski :)

Well played :)

Själv föredrar jag "socialt umgänge" i "lagom doser" :-)018


Hehe Well, Appropå Lagom, det här är bara början, du har inte sett vad som händer sen =)
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-29 13:07:23

antonius skrev:Om man går på droger kan man väl dela med sig, snåljåp...!! :-)003


Hahaha jag är 100 % nykter, ingen alkohol eller annat.
Mina 'droger' är högre nivå av mindfulness, meditation och Yoga (The Original High)
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Huggorm » 2018-09-29 14:10:42

Tror folk som håller på så där skrämmer bort aspergare från att åka tåg faktiskt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav antonius » 2018-09-29 14:12:19

James_fhame91 skrev:
antonius skrev:Om man går på droger kan man väl dela med sig, snåljåp...!! :-)003


Hahaha jag är 100 % nykter, ingen alkohol eller annat.
Mina 'droger' är högre nivå av mindfulness, meditation och Yoga (The Original High)


Förlåt, men jag tänkte på spelevinken i youtube klippet... :oops:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-29 14:37:49

James_fhame91 skrev:sociala livet håller på att utrotas, vi bör vara mera sociala med varandra. Vi är människor och vi behöver relationer allt som vänskap,familj eller intima. Men att teknologin ska ta över männsklighetens sociala liv tycker jag är jobbigt.

Jag håller helt med dig så här långt. Man inbillar sig att effektivitet med hjälp av maskiner gör oss lyckligare.
Och det är klart, att t.ex. slippa en del tunga jobb som förstör kroppen, är självklart positivt.

Men har du AS själv, eller besöker du oss här på forumet ändå?

För problemet är ju att vi som har den typen av diagnoser ofta kan ha bl.a. olika överkänslighetsproblem. Jag själv t.ex. kan "gå sönder" totalt om jag har en dålig dag, och nån som du kommer in på tåget.
Inte för att jag tycker illa om det, tvärtom, jag tycker egentligen att det är kul. Men min hjärna, nervsystem osv håller inte med.

Men jag skulle verkligen önska att vi kunde vara lite mer naturligt mänskliga med varandra. På samma sätt som många människor med sydligare bakgrund kan. Inga stora åthävor, man behöver inte göra nån stor apparat av det, utan bara... vara.
Jag gillar som det är i en del förorter där det bor många med invandrarbakgrund: folk sitter i centrumen, utomhus när vädret tillåter, och snackar med bekanta, går sin väg en stund, kommer tillbaka och snackar med några andra som kommit under tiden.
Det är så helt opretentiöst, det tilltalar mig jättemycket och passar mitt sätt att vara :-)Happy

Men tillbaka till ditt klipp: det är kul, men ibland jobbigt, och jag hoppas du själv har kul :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-29 16:22:22

Håller man på och stör folk sådär så ska man varken bli förvånad om man blir inlåst eller får stryk.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-29 17:32:47

nallen skrev:Håller man på och stör folk sådär så ska man varken bli förvånad om man blir inlåst eller får stryk.

:-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-29 21:15:42

nallen skrev:Håller man på och stör folk sådär så ska man varken bli förvånad om man blir inlåst eller får stryk.

Man ska heller inte bli förvånad att det finns folk som du, som verkligen inte har någon verklighetsuppfattning överhuvudtaget och som säkert varit inlåsta i ett rum och fått stryk resten av sina liv.
Du verkar inte förstå att jag inte gör det här varje dag. Och att när folk börjar filma och sjunga med, så betyder det att det är kul? Det här är inga avancerade Sociala Koder.
Jag ska inte skryta men, jag har stor respekt av tunnelbanans ordningsvakter, dem respekterar mig för det jag gör mer än du någonsin kunnat drömma om. Sorry men Asperger är ingen ursäkt, jag själv har Asperger enligt papper. Vi är människor och individer. Men det finns en viktig sak, om man inte vet vad man uttalar sig för, så ska man inte heller göra det, enkelt.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-29 21:22:10

Fabela skrev:
James_fhame91 skrev:sociala livet håller på att utrotas, vi bör vara mera sociala med varandra. Vi är människor och vi behöver relationer allt som vänskap,familj eller intima. Men att teknologin ska ta över männsklighetens sociala liv tycker jag är jobbigt.

Jag håller helt med dig så här långt. Man inbillar sig att effektivitet med hjälp av maskiner gör oss lyckligare.
Och det är klart, att t.ex. slippa en del tunga jobb som förstör kroppen, är självklart positivt.

Men har du AS själv, eller besöker du oss här på forumet ändå?

För problemet är ju att vi som har den typen av diagnoser ofta kan ha bl.a. olika överkänslighetsproblem. Jag själv t.ex. kan "gå sönder" totalt om jag har en dålig dag, och nån som du kommer in på tåget.
Inte för att jag tycker illa om det, tvärtom, jag tycker egentligen att det är kul. Men min hjärna, nervsystem osv håller inte med.

Men jag skulle verkligen önska att vi kunde vara lite mer naturligt mänskliga med varandra. På samma sätt som många människor med sydligare bakgrund kan. Inga stora åthävor, man behöver inte göra nån stor apparat av det, utan bara... vara.
Jag gillar som det är i en del förorter där det bor många med invandrarbakgrund: folk sitter i centrumen, utomhus när vädret tillåter, och snackar med bekanta, går sin väg en stund, kommer tillbaka och snackar med några andra som kommit under tiden.
Det är så helt opretentiöst, det tilltalar mig jättemycket och passar mitt sätt att vara :-)Happy

Men tillbaka till ditt klipp: det är kul, men ibland jobbigt, och jag hoppas du själv har kul :-)Happy


Viktig poängtering
Självklart har jag i åtanke om för störningsmoment.
Kom ihåg bara att jag inte gör det här varje dag. Och jag tror dem flesta i Tunnelbanan är välmedvetna och förstår att det här är ingen varje dag grej. Jag själv har överkänslighet så jag vet precis hur du menar.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Huggorm » 2018-09-29 22:55:16

Någon sjunger med, någon annan tar bilen istället nästa gång för att få vara ifred.

Jag är egentligen lite förvånad över att någon med asperger är utåtagerande på det där viset. Hålla på så där är nog det sista jag skulle göra, det ligger oerhört långt ifrån min personlighet.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-29 23:35:08

Det är väl just det, att t-banan är för alla sorter. Ingen kan begära att det ska vara anpassat just till en själv.
Musikanter finns ju inte i alla vagnar jämt, utan de gångerna är undantag. Det tycker jag att man kan unna de resenärerna som tycker att det är roligt.

Som jag skrev innan, jag klarar själv inte av sånt alla dagar. Då flyttar jag på mig eller byter vagn. Det tas säkert för att jag är en surkärring, men då får det vara så.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 0:35:41

James_fhame91: sorry, vi skrev samma sak, ser jag nu.
Det tar ett tag innan dina inlägg syns ute på forumet, eftersom du är ny medlem, därför kommer svaren lite i otakt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Micke » 2018-09-30 10:03:40

Jag tycker vi behöver mer sådant här. Fast då bor jag inte i en storstad, hade jag gjort det hade jag kanske värnat mera om att få vara ifred.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-30 11:28:09

@James_fhame91: det är aldrig någonsin rätt och bra att inkräkta på andra människors utrymme eller tvinga sig till deras uppmärksamhet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-30 11:30:34

Fabela skrev:Det är väl just det, att t-banan är för alla sorter. Ingen kan begära att det ska vara anpassat just till en själv.

Den minsta gemensamma nämnaren måste ju vara att alla håller käft och sköter sitt eget. Då blir ingen störd.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 12:32:32

nallen skrev:
Fabela skrev:Det är väl just det, att t-banan är för alla sorter. Ingen kan begära att det ska vara anpassat just till en själv.

Den minsta gemensamma nämnaren måste ju vara att alla håller käft och sköter sitt eget. Då blir ingen störd.

Mm, fast det finns folk som stör sig på att alla håller käft och sköter sitt eget, det var det som var poängen, om man läser hela mitt inlägg du kapat.
De tycker att det är deprimerande tråkigt. Jag vet folk (etniska svenskar, FYI) som flyttat från Sverige pga såna saker.

Jag har inga problem med att bjuda såna folk på att få lite som de vill, också.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-30 12:36:42

Fabela skrev:De tycker att det är deprimerande tråkigt.

Vill de ha roligt får de väl betala för det.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 12:38:56

nallen skrev:
Fabela skrev:De tycker att det är deprimerande tråkigt.

Vill de ha roligt får de väl betala för det.

Det är ju det de gör: biljetten :P
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-30 12:40:24

Biljetten gäller för transporten, inte för underhållning, det finns det andra företag som erbjuder. Biljetten ger heller ingen rätt att störa andra.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 12:43:44

Men ge dig nu mänska... tjurskalligare finns bara inte :lol: :wink:
Bjud på 5 mm. Det klarar du.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav ankhh » 2018-09-30 12:50:34

Håller nog med nallen här.

När jag tänker efter är det just för att det är i tunnelbanan, och det skulle vara samma sak om det var buss eller tåg. Det viktiga är att man inte kan dra sig undan. Man måste sitta kvar* även om det är droppen som gör att man sprängs inifrån.

Så, spela för all del musik och skoja på stan, men gör det på platser där de som inte är roade, och/eller helt enkelt inte orkar med det, kan undvika det.

* Eller få väldigt långt att gå till jobbet, och riskera att komma för sent, eller missa läkartiden, etc.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in