Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-30 12:52:34

Fabela skrev:Bjud på 5 mm. Det klarar du.

Nej. Jag tycker, fullt seriöst, att det skulle vara straffbart att bete sig som i videon i trådstarten. Eller att kontakta människor man inte känner - till exempel telefonförsäljare på stan, Amnesty och liknande slödder.

EDIT: samma sak med telefonförsäljare och direktreklam. Det parti som lovar att göra sånt förbjudet och straffbart kommer att få min röst i nästa val, nästan oavsett vilka dumheter de hittar på i övrigt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 12:59:26

Ja, och ni får ju som ni vill ha det i kanske 98% av gångerna, ankhh. Jag vet inte, har ingen aning om hur ofta det händer att folk gör sånt. Jag har iaf stött på det bara en liten bråkdel av gångerna jag åkt kommunalt - vilket jag gjort mycket i mina dar.

Varför skulle man behöva sitta kvar eller komma för sent? Man kan ju bara flytta på sig. Om det är tåg (pendel, t-bana, tvärbana i Sthlm) kan man byta vagn.
Inga problem, som jag ser det.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-30 13:01:44

Fabela skrev:Om det är tåg (pendel, t-bana, tvärbana i Sthlm) kan man byta vagn.

Är det på fjärrtåg har man för det mesta en bokad sittplats. Och varför ska de skötsamma anpassa sig efter de som stör?

Det är grundfrågan; varför ska folk tillåtas störa andra? Att sitta stilla och hålla käften kan inte innebära någon som helst uppoffring.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 13:04:50

nallen skrev:
Fabela skrev:Bjud på 5 mm. Det klarar du.

Nej. Jag tycker, fullt seriöst, att det skulle vara straffbart att bete sig som i videon i trådstarten.

Vi får vara ense om att vara grundligt oense på den punkten.
Eller att kontakta människor man inte känner - till exempel telefonförsäljare på stan, Amnesty och liknande slödder.

EDIT: samma sak med telefonförsäljare och direktreklam. Det parti som lovar att göra sånt förbjudet och straffbart kommer att få min röst i nästa val, nästan oavsett vilka dumheter de hittar på i övrigt.

Här kan jag instämma något mer. Faktiskt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 13:13:32

nallen skrev:
Fabela skrev:Om det är tåg (pendel, t-bana, tvärbana i Sthlm) kan man byta vagn.

Är det på fjärrtåg har man för det mesta en bokad sittplats. Och varför ska de skötsamma anpassa sig efter de som stör?

Det är grundfrågan; varför ska folk tillåtas störa andra? Att sitta stilla och hålla käften kan inte innebära någon som helst uppoffring.

Men... människor är olika, nallen. Alla blir inte störda på samma sätt som du. Alla räknar inte "att sköta sig" på samma sätt som du.
För en del är du störande, med din strikta attityd.

Att sitta still och hålla käften kan vara en uppoffring för livligare personlighetstyper, jo.
En STOR uppoffring, för vissa.

Nu kan det ju hända att vi menar olika ang. typ av störning, omfattning osv, men lite tolerans tycker jag definitivt att man kan begära av folk. Med det menar jag inte att allt är okej, förstås.

Edit: jag resonerar bara kring kollektivtrafiken, eftersom klippet är från t-banan.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nallen » 2018-09-30 13:36:55

Fabela skrev:Alla blir inte störda på samma sätt som du.

Nej, det är välkänt.

Men att inte störa andra är ändå den minsta gemensamma nämnaren. Om alla sitter stilla och tysta utan att provocera de omkring så blir det lugnt.

Fabela skrev:Att sitta still och hålla käften kan vara en uppoffring för livligare personlighetstyper, jo.

Nej. Det är bara ouppfostrade småbarn som inte kan sitta stilla och göra som de blir tillsagda. De borde också förbjudas på allmän plats.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-09-30 13:57:37

Okej, nallen, du är väl känsligare än jag då, vad gäller sånt. Eller nåt.
För visst kan jag också bli irriterad/förstörd - särskilt på många barn som är högljudda samtidigt, jösses! - men det är på en nivå jag kan leva med. För jag har tillräckligt många dagar då jag kan hantera sånt utan problem, så den sidan väger över på min våg.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav triggerhappyD » 2018-09-30 17:37:23

Måste nog försvara James lite :) Även om jag varken gillar Justin Timberlake eller dans o sång i den bemärkelsen.

Tycker inte han kändes överdrivet invasiv och jag har svårt o se att någon for illa av det.
Tvärtom tror jag det var en bra "upplevelse" för de flesta.

Folk sitter eller går runt i "zombie mode" för det mesta, då kan det då och då vara nyttigt att hamna lite utanför sin komfortzon. Ibland måste man pillra bort skorpan för att kunna göra rent såret.
Och det här var ganska harmlöst i min mening men fick ändå fram en respons hos folk som jag tror till 95% var positiv.

Men kan även förstå poängen om att man inte tycker sånt här hör hemma på offentliga platser.
Är väl extra känsligt i länder som Sverige och Japan kanske.

Kanske borde vara din nästa mission James? att göra liknande på tågen i Japan :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-30 21:36:10

Micke skrev:Jag tycker vi behöver mer sådant här. Fast då bor jag inte i en storstad, hade jag gjort det hade jag kanske värnat mera om att få vara ifred.


Härligt! Guess what, me too. Jag kommer från en liten stad, men jag känner mig mera som en storstads människa i sinnet.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-30 21:38:18

Huggorm skrev:Tror folk som håller på så där skrämmer bort aspergare från att åka tåg faktiskt.


Jag har själv diagnosen enligt papper haha.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-09-30 21:40:07

Huggorm skrev:Någon sjunger med, någon annan tar bilen istället nästa gång för att få vara ifred.

Jag är egentligen lite förvånad över att någon med asperger är utåtagerande på det där viset. Hålla på så där är nog det sista jag skulle göra, det ligger oerhört långt ifrån min personlighet.


Just precis, jag tror inte man kan sätta folk i stämpel för att asperger, är ingen identitet. Remember that!
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Smoyy » 2018-10-01 0:57:55

Hade personligen bett fanskapet dra åt helvete om den ställde sig och sjöng i min närhet när jag satt och ville koppla av när jag reste någonstans.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-10-01 13:42:16

ankhh skrev:När jag tänker efter är det just för att det är i tunnelbanan, och det skulle vara samma sak om det var buss eller tåg. Det viktiga är att man inte kan dra sig undan. Man måste sitta kvar* även om det är droppen som gör att man sprängs inifrån.

Har funderat på det här, och kommit fram till en annan aspekt av det hela:

Jag backar min tidigare åsikt, när det gäller buss: där tycker jag inte stoj är okej. Där sitter nämligen chaffisen i samma utrymme som passagerarna, och måste få koncentrera sig på sitt jobb så att det inte blir trafikolyckor.
Bussar har också mindre med utrymme än tåg, man behöver bara svaja till lite för att ramla över andra passagerare.

På tåg (iaf de flesta sorter) är föraren i sin egen lilla bubbla. Många sorter går heller inte bland övrig trafik, utan egna inhägnade (heter det så - tappar ord nu :-)063 ) spår eller tunnlar.
Senast redigerad av Fabela 2018-10-01 13:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-10-01 13:44:31

Och så en sak jag glömt:

Välkommen till forumet, James_fhame91 :-)236
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-01 16:14:50

Hej James_fhame91!

Svar på din rubrik/fråga.

Tror inte du menar något illa, men det skulle kunna bli jävligt jobbigt för mig personligen, fall du skulle poppa fram. Har problem i tunnelbanan/bland folk som det är.

Att tvinga människor in i experiment är vare sig god forskningsetik, eller vidare ”social[t]” heller. Det framstår mer som gyckel än något annat, tycker jag.

Läs ankhh inlägg här, och försök förstå ”sprängs inifrån”.

Det går att välja en annan arena, där man kan bestämma själv fall man vill delta i dina experiment eller inte.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-10-01 19:35:30

Fabela skrev:Och så en sak jag glömt:

Välkommen till forumet, James_fhame91 :-)236


Tackar så mycket. Förresten, Är det någon av er här som är musiker eller som sysslar med musik?
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-10-01 19:44:42

triggerhappyD skrev:
Kanske borde vara din nästa mission James? att göra liknande på tågen i Japan :)


haha, toppen då ska jag bara lära mig japanska. Nej men Seriöst är det verkligen bara Sverige och Japan som är så tillbakadraget? Jag trode hela norra delen av Europa, Kanada och Australien i stort sett har samma känsla, eller? 8)
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Dagobert » 2018-10-01 20:50:33

nomemorytoday skrev:Tror inte du menar något illa, men det skulle kunna bli jävligt jobbigt för mig personligen, fall du skulle poppa fram.

Samma här. Och så blir man filmad och utlagd på YT. :x icon
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Huggorm » 2018-10-01 20:55:55

Synd det inte var en omröstning från början i denna tråd. "Tycker du om sånt här uppträdande på tåget, ja eller nej?"
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Fabela » 2018-10-02 10:21:21

Dagobert skrev:Och så blir man filmad och utlagd på YT. :x icon

Där håller jag helt med, däremot. Skulle INTE bli glad om det hände mig.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav James_fhame91 » 2018-10-02 16:23:58

Dagobert skrev:
nomemorytoday skrev:Tror inte du menar något illa, men det skulle kunna bli jävligt jobbigt för mig personligen, fall du skulle poppa fram.

Samma här. Och så blir man filmad och utlagd på YT. :x icon


Som sagt, man har friheten att flytta på sig, Det är faktist företräde för den som våga bjuda på sin sångröst i ett sådant läge. För att gör man något såpass stort, så är det respekt helt enkelt. Nu utgår jag ifrån om den som som är på videon inte skulle vara jag. För att jag själv skulle aldrig göra något som inte jag tycker ok om någon annan gjorde mot mig. Det finns även andra videos på min youtube kanal som bevisar att Majoriteten har stor respekt för det jag gör.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav slackern » 2018-10-02 18:41:30

Dolda kameran eller vadå?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav Batte » 2018-10-03 0:04:23

Jeg liker å se videoer av flash mobs etc. av og til. Det er en sånn type opplevelse det er fint å dagdrømme om, se på video og som er et fint minne sikkert, men som jeg ikke kan nyte i øyeblikket. Liker tanken, men i praksis ville jeg kjent meg ukomfortabel, urolig og fanget. Jeg kunne ikke flyttet meg om jeg så ønsket.

James_fhame91 skrev:Tackar så mycket. Förresten, Är det någon av er här som är musiker eller som sysslar med musik?

Det finnes en tråd hvor man kan poste egne musikalske alster. Har du noe a capella ute?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad tycker ni om det här? ("Social Experiment")

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-03 0:25:09

James_fhame91 skrev:Som sagt, man har friheten att flytta på sig, Det är faktist företräde för den som våga bjuda på sin sångröst i ett sådant läge. För att gör man något såpass stort, så är det respekt helt enkelt.

Inget av det jag tänkte svara, angående ditt resonemang, lyckades ta sig igenom mitt Alien filter.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Intressanta intressen



Logga in