Vad tror du det blir för regering efter valet?
Moderatorer: Alien, marxisten, atoms
Vad tror (gissar) du det blir för regering efter valet?
Ingen aning.
Men jag är inte positiv om man säger så. Gissar på att det blir mycket tjafs och sedan nyval.
Men jag är inte positiv om man säger så. Gissar på att det blir mycket tjafs och sedan nyval.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Jag tror jag lägger det på is och slackar i soffan i år.
Jag tror det blir S+C+L till slut, efter veckor och månader av krånglande fram och tillbaka. Och Löfven avgår, antingen direkt efter valet eller så lite längre fram när saker och ting kommit igång. Skulle kunna bli Anni Lööf som blir statsminister men det kan också bli Löfvens efterträdare.
Huggorm skrev:Jag tror det blir S+C+L till slut, efter veckor och månader av krånglande fram och tillbaka. Och Löfven avgår, antingen direkt efter valet eller så lite längre fram när saker och ting kommit igång. Skulle kunna bli Anni Lööf som blir statsminister men det kan också bli Löfvens efterträdare.
WOW vilken optimistisk vision du har.
Optimistisk !?
Annie Lööf som partiledare vore ju förödande för Sverige.
Annie Lööf som partiledare vore ju förödande för Sverige.

- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Jag tänkte nog mer på en blocköverskridande regering än på statsministern.
Tror det blir en högerregering med Ulf Kristersson som statsminister. 

En M+KD+SD regering är väl bara möjlig om de partierna får mer än hälften av mandaten?
Nja, om ingen får majoritet får i princip största grupp försöka bilda regering utan att ha majoritet. Ungefär som S+MP gjort den här mandatperioden, de har ju inte heller majoritet.nescio skrev:En M+KD+SD regering är väl bara möjlig om de partierna får mer än hälften av mandaten?
Jag tror att C och L föredrar en blocköverskridande regering framför M+KD+SD.Huggorm skrev:Nja, om ingen får majoritet får i princip största grupp försöka bilda regering utan att ha majoritet. Ungefär som S+MP gjort den här mandatperioden, de har ju inte heller majoritet.
Har verkligen ingen aning, känns som att det kan gå hur som helst.
Men tror inte att det blir S+MP iaf.
Nej, MP har nog gjort bort sig lite för mycket för att få någon makt på mycket längeFabela skrev:Har verkligen ingen aning, känns som att det kan gå hur som helst.
Spruta inte ketchup och senap på mig nu, men varför är inte V kandidat för att sitta i regering?
- nomemorytoday
- Anslöt: 2018-01-13
Det enda partiet i riksdagen som är mer osannolikt att någon skall bilda regering med än SDnomemorytoday skrev:Spruta inte ketchup och senap på mig nu, men varför är inte V kandidat för att sitta i regering?
Huggorm skrev:Det enda partiet i riksdagen som är mer osannolikt att någon skall bilda regering med än SDnomemorytoday skrev:Spruta inte ketchup och senap på mig nu, men varför är inte V kandidat för att sitta i regering?
Porque?
- nomemorytoday
Kommer du inte ihåg hur det var efter förra valet? Jonas Sjöstedt trodde han skulle få vara med i regeringen tillsammans med S och MP, men det fick han inte och han blev sur som ättika. Löfven kunde inte ha med V eftersom det skulle skrämma bort C och L, nu klarade han sig ju utan dom men faktum är att V aldrig någonsin ha fått vara med S i regeringen. De får bara vara stödparti.nomemorytoday skrev:Huggorm skrev:Det enda partiet i riksdagen som är mer osannolikt att någon skall bilda regering med än SDnomemorytoday skrev:Spruta inte ketchup och senap på mig nu, men varför är inte V kandidat för att sitta i regering?
Porque?
Huggorm skrev:Nej, MP har nog gjort bort sig lite för mycket för att få någon makt på mycket längeFabela skrev:Har verkligen ingen aning, känns som att det kan gå hur som helst.
Mm, för de är ju inte SD, som får mer röster desto mer de gör bort sig...

Fabela skrev:Huggorm skrev:Nej, MP har nog gjort bort sig lite för mycket för att få någon makt på mycket längeFabela skrev:Har verkligen ingen aning, känns som att det kan gå hur som helst.
Det är mänskligt att fela

Huggorm skrev:De får bara vara stödparti.
Ok, jag får köra Japansk kanban på dig Huggorm. Varför får de bara vara stödparti?
- nomemorytoday
Huggorm skrev:Fabela skrev:Huggorm skrev:Nej, MP har nog gjort bort sig lite för mycket för att få någon makt på mycket länge
Det är mänskligt att fela
Inte om man står till vänster. Bara om man står till höger.

För att dom skrämmer bort sossarnas väljare, och i ännu högre grad andra stödpartiers, som kan behövas för att nå majoritet, väljare. Du behöver inte resonera i fem steg, det räcker med detta enda.nomemorytoday skrev:Huggorm skrev:De får bara vara stödparti.
Ok, jag får köra Japansk kanban på dig Huggorm. Varför får de bara vara stödparti?
Återgå till Intressanta intressen