Vad tror du det blir för regering efter valet?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: marxisten, atoms, Sjuckert, Alien, Puzzle

Vad tror du det blir för regering efter valet? (Eller efter ett omval.)

S+MP (nuvarande regering)
4
14%
M+C+L+KD (alliansen)
2
7%
S+MP+C+L
5
17%
S+C+L
2
7%
S+M
1
3%
M+KD+SD
7
24%
M+KD
2
7%
S+M+C+L
0
Inga röster
något annat
1
3%
ingen aning
5
17%

Antal röster : 29

Inläggav Maggi » 2018-09-13 15:27:20

Fabela skrev:Så nu vet vi här på forumet att det fuskats?
Källa?

Det här gav google mig på första plats:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0Ey ... tra-landet

Just nu sprider högerpopulister mängder av rykten om valfusk. Målet? Att påverka uppfattningen om svenska valets legitimitet. Det går så att säga, helt enligt rysk plan.

Att tiden efter röstningen är en kritisk period, insåg Myndigheten för samhällsskydd och beredskap tidigt. Mikael Tofvesson, operativ chef på MSB, är därför inte överraskad av ryktena.

– Man räknar rösterna minst tre, upp till sju gånger, och rösterna finns sparade. Vem som helst kan komma och följa processen.

Rösträkningen sker i hela landet.
– Det är decentraliserat och görs på lokal nivå, sedan kommer det upp till länsstyrelsenivån och så räknar de om igen.
Sammanfattningsvis:
– För att kunna påverka valresultatets siffror måste du alltså värva nästan hela den svenska befolkningen.

Ja men då så! Ett tryggt system utan risk för röstfusk! Nu vet vi det!! Tack Aftonbladet!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Re: Vad tror du det blir för regering efter valet?

Inläggav Julianus » 2018-09-13 15:52:11

Sverige kommer aldrig ha en kvinnlig statsminister, landet är inte ens jämställt!
Julianus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Fabela » 2018-09-13 16:02:24

Näe, som sagt, AB är väl inte världens mest pålitliga. Vilket heller inte var min poäng.
Snarare det att det sägs en hel del nu, och mer lär komma.

Jag bryr mig ärligt talat inte om hela cirkusen ännu, blir bara uttråkad av allt snack om ingenting.

Ska hålla snattran, kikar väl på läget typ till årsskiftet :wink:
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Maggi » 2018-09-13 16:15:12

Fabela skrev:Näe, som sagt, AB är väl inte världens mest pålitliga. Vilket heller inte var min poäng.
Snarare det att det sägs en hel del nu, och mer lär komma.

Jag bryr mig ärligt talat inte om hela cirkusen ännu, blir bara uttråkad av allt snack om ingenting.

Ska hålla snattran, kikar väl på läget typ till årsskiftet :wink:

Jag känner ungefär samma sak! Jag borde också hålla snattran :-)Happy
Är för deprimerad, trött, frustrerad och säkert naiv också! Försöker kommunicera istället för att grubbla på dagarna, men det blir mest bara fel. Folk vill inte resonera. Och helst ska alla tycka och tänka likadant. Ha det bra! Vi kanske ses i inläggen nångång! Tar en paus jag också
Maggi

Inläggav Alien » 2018-09-13 16:36:30

Maggi skrev:
Smoyy skrev:Fusket handlar givetvis om antidemokrati, att man ändrar rösterna för att minska SD:s framgångar. Alla undersökningar innan visade på mycket högre SD resultat. Givetvis finns det ett uppenbart stort motstånd mot SD av vänstermaffian och övriga antidemokrater. Därför är det en självklarhet att man inte registrerar dessa röster eller helt enkelt ändrar till något annat. Det är politiskt aktiva människor som enkelt kan bestämma själva hur de vill att resultatet skall se ut.
Det behövs ett extremt säkert IT baserat valsystem eller att rösträkningen iaktas och kontrolleras av flertalet oberoende människor från andra länder.

Exakt! Många har nog känt sig manade att rädda Sverige från SD. Alla medel tillåtna liksom.

Och förra valet så fick SD fler röster än i undersökningar före valet. Var det SD som fuskade då?

AfS påstår också att det var fusk eftersom de fick så få röster.

Men var finns bevisen? Det låter ju bara som dåliga förlorare. Alla kan ju påstå att det var fusk, alla som tycker att det egna partiet fick för få röster. Miljöpartiet och F! t ex.

I år har valobservatörer från OSSE granskat valet i Sverige. Vi får se vad de säger. Det som tidigare kritiserats är att valsedlarna ligger så öppna i vallokalen att vem som helst kan se vad man röstar på. Iofs har jag alltid tagit valsedlar från flera partier. Man kan också ta med sig valsedlar hemifrån som man fått med posten. Slutligen kan man välja blanka valsedlar och skriva partiets namn på dem.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Maggi » 2018-09-13 16:40:20

Alien skrev:
Maggi skrev:
Smoyy skrev:Fusket handlar givetvis om antidemokrati, att man ändrar rösterna för att minska SD:s framgångar. Alla undersökningar innan visade på mycket högre SD resultat. Givetvis finns det ett uppenbart stort motstånd mot SD av vänstermaffian och övriga antidemokrater. Därför är det en självklarhet att man inte registrerar dessa röster eller helt enkelt ändrar till något annat. Det är politiskt aktiva människor som enkelt kan bestämma själva hur de vill att resultatet skall se ut.
Det behövs ett extremt säkert IT baserat valsystem eller att rösträkningen iaktas och kontrolleras av flertalet oberoende människor från andra länder.

Exakt! Många har nog känt sig manade att rädda Sverige från SD. Alla medel tillåtna liksom.

Och förra valet så fick SD fler röster än i undersökningar före valet. Var det SD som fuskade då?

AfS påstår också att det var fusk eftersom de fick så få röster.

Men var finns bevisen? Det låter ju bara som dåliga förlorare. Alla kan ju påstå att det var fusk, alla som tycker att det egna partiet fick för få röster. Miljöpartiet och F! t ex.

I år har valobservatörer från OSSE granskat valet i Sverige. Vi får se vad de säger. Det som tidigare kritiserats är att valsedlarna ligger så öppna i vallokalen att vem som helst kan se vad man röstar på. Iofs har jag alltid tagit valsedlar från flera partier. Man kan också ta med sig valsedlar hemifrån som man fått med posten. Slutligen kan man välja blanka valsedlar och skriva partiets namn på dem.

Det finns absolut risk för att SD fuskar, eller C eller vilket parti som helst, just därför tänker jag att det vore bättre med ett datoriserat system.
Senast redigerad av Maggi 2018-09-13 16:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Maggi

Inläggav Huggorm » 2018-09-13 16:43:46

Alien skrev:Och förra valet så fick SD fler röster än i undersökningar före valet. Var det SD som fuskade då?
Alltihop hänger på hur opinionsmätarna viktar rösterna. Förra gången var det genant att medge att man röstar på SD, så därför svarade de något annat och SD:s siffror underskattades. Denna gång är folk inte generade längre, men det har mätbolagen inte hängt med på så de räknar typ 1,1 röst för varje röstare i hopp om att det skall bli rätt. Därför överskattades SD denna gång.
Alien skrev:AfS påstår också att det var fusk eftersom de fick så få röster.
De är ju bara skräniga skitungar, klart inte folk röstar på dom.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav BellaBelle » 2018-09-13 22:18:41

Julianus skrev:Sverige kommer aldrig ha en kvinnlig statsminister, landet är inte ens jämställt!

Anna Lindh skulle nog ha blivit den första - om hon inte blivit mördad.
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Re: Vad tror du det blir för regering efter valet?

Inläggav Julianus » 2018-09-13 22:19:46

BellaBelle skrev:
Julianus skrev:Sverige kommer aldrig ha en kvinnlig statsminister, landet är inte ens jämställt!

Spekulation.
Julianus
Förhandsgranskad

Inläggav Huggorm » 2018-09-13 22:44:05

Om det blir en manlig eller kvinnlig statsminister nu hänger bara på tillfälligheter. Snart har alla partier haft kvinnliga partiledare och någon kommer snart bli statsminister.
Huggorm

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-13 22:52:51

BellaBelle skrev:

Hon hade nog varit bra. Hon var duktig som skolminister - på att föra fram bra budskap på ett naturligt fint sätt, utan att gått Elaineeksvärdskola(som märktes).
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav slackern » 2018-09-13 23:02:43

nomemorytoday skrev:
BellaBelle skrev:

Hon hade nog varit bra. Hon var duktig som skolminister - på att föra fram bra budskap på ett naturligt fint sätt, utan att gått Elaineeksvärdskola(som märktes).

Själv tycker jag Birgit Friggebo skulle få en chans. :lol:

slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Huggorm » 2018-09-13 23:05:42

Efter detta valresultat och motsättningar skulle det behövas lite "we shall overcome"
Huggorm

Inläggav Huggorm » 2018-09-13 23:07:46

Moderaterna skulle behållit Anna Kinberg-Batra. Hon var öppen för förhandlingar med SD så om hon varit kvar hade vi kanske haft både en kvinnlig statsminister och en regering idag. Istället har vi en spattig mops som vägrar kompromissa
Huggorm

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-13 23:09:49

slackern skrev:Själv tycker jag Birgit Friggebo skulle få en chans. :lol:

Hon fick 10 Kvm. :-)Happy
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav Alien » 2018-09-14 1:38:22

Julianus skrev:
BellaBelle skrev:

Spekulation.

Det är inte taget ur luften. Göran Persson har själv sagt att hon var påtänkt som hans efterträdare. Nu blev det Mona Sahlin som blev partiledare men hon blev aldrig statsminister.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2018-09-14 1:59:22

Ja, nu har de sista rösterna räknats. 144 till de rödgröna, 143 till alliansen och 62 till SD. Och allt är fortfarande oklart.

Rent matematiskt tycker jag det borde bli alliansen, de har ju ett regeringsalternativ. Om Löfven släpper in V i regeringen har han ett regeringsalternativ på 144 mandat så då borde det bli en Löfven-regering.

Men om bägge blocken trilskas och inte godkänner motsidans buget kan landet inre regeras. Det behövs en ny decemberöverenskommelse.

Decemberöverenskommelsen träffades den 27 december 2014 och var tänkt att gälla till valdagen 2022 (nästan 8 år), men upplöstes formellt redan den 9 oktober 2015, drygt nio månader efter att den träffats, efter att Kristdemokraternas riksting röstade för att lämna den.

Trots att den formellt upplöstes fortsatte den ändå att gälla i praktiken
https://sv.wikipedia.org/wiki/December% ... skommelsen

Av någon anledning var många emot decemberöverenskommelsen. Men hur skulle landet annars styras?

Överenskommelsen innebar följande:

Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram.
En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget.
Utbrytningar ur budgeten ska inte vara möjliga.
Överenskommelsen pekar ut tre politiska områden (försvar och säkerhet, pensionerna, energi) för samarbete och samtal.

Det låter ju bra att vissa beslut blir blocköverskridande. Annars ändras de nästa gång landet byter regeringsblock. Skolan är ett annat område där det behövs långsiktighet.
Alien
Moderator

Inläggav johan88 » 2018-09-14 13:56:28

Alien skrev:Ja, nu har de sista rösterna räknats. 144 till de rödgröna, 143 till alliansen och 62 till SD. Och allt är fortfarande oklart.

Slutresultatet är inte klart ännu: https://data.val.se/val/val2018/slutres ... index.html
johan88

Anslöt: 2011-08-28

Inläggav Huggorm » 2018-09-14 14:00:15

De räknar väl om för tredje gången eller något sånt? MP är för tillfället på 3,98% men de kommer väl över gränsen när räkningen fortgår
Huggorm

Inläggav slackern » 2018-09-14 14:20:01

Huggorm skrev:De räknar väl om för tredje gången eller något sånt? MP är för tillfället på 3,98% men de kommer väl över gränsen när räkningen fortgår

Ja det lär ju bli 4.4% som sist.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2018-09-15 12:00:44

Först hörde jag att det skulle bli klart på onsdag, sedan torsdag, sedan fredag. Nu heter det att det ska bli klart först imorgon (söndag). Oklart hur det blir med regering, landsting och kommun.

Men jag antar att förhandlingar mellan partierna pågår bakom kulisserna.
Alien
Moderator

Inläggav Huggorm » 2018-09-15 12:20:37

Alien skrev:Men jag antar att förhandlingar mellan partierna pågår bakom kulisserna.

Det är nog en och annan som fått fler grå hår denna vecka...
Huggorm

Inläggav Maggi » 2018-09-15 14:30:48

Huggorm skrev:
Alien skrev:Men jag antar att förhandlingar mellan partierna pågår bakom kulisserna.

Det är nog en och annan som fått fler grå hår denna vecka...

Trist, utseende och stil verkar ju vara otroligt viktigt för många väljare :-)Happy
Maggi

Inläggav Julianus » 2018-09-16 15:12:21

Sverige utan regering just nu?
Julianus
Förhandsgranskad

Återgå till Intressanta intressen

Logga in