Vad tror du det blir för regering efter valet?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Vad tror du det blir för regering efter valet? (Eller efter ett omval.)

S+MP (nuvarande regering)
5
10%
M+C+L+KD (alliansen)
3
6%
S+MP+C+L
10
20%
S+C+L
4
8%
S+M
1
2%
M+KD+SD
9
18%
M+KD
2
4%
S+M+C+L
0
Inga röster
något annat
3
6%
ingen aning
12
24%

Antal röster : 49

Inläggav Huggorm » 2018-12-14 20:35:12

kiddie skrev:Marknadshyror är väl just till för att suga pengar ur den fattigaste gruppen. Det är värt, för vi är många.
Snarare ur staten och kommunerna eftersom de hyr en vansinnig massa lägenheter till sina klienter och gärna skulle hyra ännu fler om de blev lediga för att folk inte haft råd att bo kvar
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav kiddie » 2018-12-14 23:45:22

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Marknadshyror är väl just till för att suga pengar ur den fattigaste gruppen. Det är värt, för vi är många.
Snarare ur staten och kommunerna eftersom de hyr en vansinnig massa lägenheter till sina klienter och gärna skulle hyra ännu fler om de blev lediga för att folk inte haft råd att bo kvar

Ja, soc skulle få hyra dem och sen hyra ut dem till oss som inte kommer ha råd att bo någonstans. Jag kommer inte ha råd att bo kvar. Det är med nöd och näppe jag kan bo kvar som det är eftersom hyran överstiger bostadstillägget som det är. Vad jag vet finns inga planer på att höja bostadstillägg för sjukpensionärer. Dvs hamnar min lägenhet på 8000 kr, tror inte marknaden klarar mer. Dvs då får jag ta 2500 kr ur de pengarna som inte är avsedda för bostaden. Det funkar ju men då får jag nog dumpsterdajva efter käk. Har inget större mot det förutom att Lidl hällde frätande lut på sin kastade mat.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2018-12-14 23:57:32

Hade lite funderingar att flytta tvärs över stan eftersom jag det är samma hyresvärd som här. De flesta godkänner ju inte sjukpension som inkomst. Mitt område räknas som belastat enligt polisen och jag tror att det området jag funderade på har en belastningsgrad värre. Det är alltså inga områden med gott rykte. Båda är dock fina på olika vis.

Så jag kollar in en lägenhet som är 7 kvadrat större än min, i den delen jag skulle vilja bo. Den kostar 3500 kr mer än min!!! Redan! Utan marknadshyra. Asså, detta kommer inte gå. Och ska man flytta till mindre har jag inte sett en etta för mindre än 5500 i stan.

Nej, jag tror definitivt inte att vare sig bostadstillägg eller soc kommer gå med på att man bor hur dyrt som helst. Kommunen har inte hur mycket pengar som helst att ge i socbidrag.
kiddie

Inläggav nallen » 2018-12-16 10:53:47

kiddie skrev:Marknadshyror är väl just till för att suga pengar ur den fattigaste gruppen.

Marknadshyror är ett sätt att sätta rätt pris på det som hyrs ut. Man får det boende man är beredd att betala för. Tillgång och efterfrågan. Attraktiva lägen ger högre kostnad. Enkelt och rättvist.

Marknadshyror som sådana innehåller inga reglerande funktioner avseende utbud eller byggande, det är inte heller meningen.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Micke2 » 2018-12-16 11:01:11

nallen skrev:
kiddie skrev:Marknadshyror är väl just till för att suga pengar ur den fattigaste gruppen.

Marknadshyror är ett sätt att sätta rätt pris på det som hyrs ut. Man får det boende man är beredd att betala för. Tillgång och efterfrågan. Attraktiva lägen ger högre kostnad. Enkelt och rättvist.

Marknadshyror som sådana innehåller inga reglerande funktioner avseende utbud eller byggande, det är inte heller meningen.

Att vissa människor skall tvingas på gatan kallar du förstås "rättvisa".
Micke2

Anslöt: 2005-12-12

Inläggav Huggorm » 2018-12-16 11:12:22

Marknadshyror måste i såna fall kombineras med billigare byggande så det finns alternativ över hela skalan
Huggorm

Inläggav ankhh » 2018-12-16 14:12:05

Ja. Det är ju det som är det stora problemet med att försöka införa marknadshyror nu. Det finns ingenstans att bo för de som inte har råd med kraftigt höjda hyror.

Det står rentav i grundlagen (regeringsformen) att "det allmänna [ska] trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa" (min fetstilning). Hur skulle man då kunna besluta om marknadshyror när bostadsbeståndet ser ut som det gör?

Jo, genom att påstå att man därmed "ökar rörligheten", får man anta, utan att alls ta upp att det inte finns tillräckligt med bostäder, och definitivt inte tillräckligt med hyfsat billiga bostäder...
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav kiddie » 2018-12-16 18:34:44

Visst skulle jag kunna flytta till en skräpigare bostad... om den fanns! Det ju just det att de inte finns. Ta bort massa faciliteter, det stör mig inte alls bara jag får tak över huvudet. Men som sagt, hur många sådana hus finns? Typ inget.

Den enda lösningen jag kan se är trångboddhet. Då kommer hyresvärdarna få sänka för de lägenheterna som inte blir uthyrda för jag tror att ihopflyttningen kommer bli större än bostadsbristen.

Då kommer de börja riva hus. Sådant har ju hänt förr, att de faktiskt rivit olönsamma hus som var under 10 år gamla.
kiddie

Inläggav nallen » 2018-12-16 18:46:47

ankhh skrev:Det står rentav i grundlagen (regeringsformen) att "det allmänna [ska] trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa" (min fetstilning).

Det står inte att bostaden ska vara en lägenhet i de centrala delarna av en av landets största städer. Man skulle kunna tillgodose den skrivningen genom att erbjuda plats i sovsal i en barack i skogen utanför Hoting om det är så.
nallen

Inläggav kiddie » 2018-12-16 19:03:40

nallen skrev:Man skulle kunna tillgodose den skrivningen genom att erbjuda plats i sovsal i en barack i skogen utanför Hoting om det är så.

Bara jag får överslafen, så visst.
kiddie

Inläggav ankhh » 2018-12-16 19:31:31

nallen skrev:
ankhh skrev:Det står rentav i grundlagen (regeringsformen) att "det allmänna [ska] trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa" (min fetstilning).

Det står inte att bostaden ska vara en lägenhet i de centrala delarna av en av landets största städer. Man skulle kunna tillgodose den skrivningen genom att erbjuda plats i sovsal i en barack i skogen utanför Hoting om det är så.

Nu ska vi vara petiga - i alla fall jag. :wink:

Jag sade inte, och avsåg inte heller, endast centrala lägenheter i stora städer. Problemet är ju att det är bostadsbrist i nästan hela landet (se http://hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/ - där anges f.ö. också just att höga produktionspriser ses som största hindret för fler bostäder).

Sen är det ju en rad rättigheter som räknas upp där. Sovsalen i skogen kan kanske sägas uppfylla en av dem (jag har inte kollat upp tolkning och praxis), men det blir kanske svårare med resten då...
ankhh

Inläggav nallen » 2018-12-16 19:47:39

ankhh skrev:Jag sade inte, och avsåg inte heller, endast centrala lägenheter i stora städer.

Det är jag medveten om, men det är ofta precis det andra menar.

Jag är också medveten om de höga byggkostnaderna och även att de till stor del beror på att regelverket inte tillåter enkelt och billigt byggande. Den delen har dock inte mycket med just marknadshyror att göra. Oavsett hur billigt man bygger lär det bli svårt att få någon större lönsamhet om man ska hyra ut för mycket mindre än 800 kr per kvadratmeter och år - det går åt en del för personal för både administration och fastighetsskötsel.
nallen

Inläggav ankhh » 2018-12-16 20:17:28

nallen skrev:(...) Oavsett hur billigt man bygger lär det bli svårt att få någon större lönsamhet om man ska hyra ut för mycket mindre än 800 kr per kvadratmeter och år - det går åt en del för personal för både administration och fastighetsskötsel.

OK, till det övriga - men den siffran var intressant. 800 per kvadratmeter och år skulle ju bli riktigt låg hyra. 40 kvadratmeter skulle då hamna på månadshyran 2667 kronor...
ankhh

Inläggav Huggorm » 2018-12-16 20:44:29

ankhh skrev:
nallen skrev:(...) Oavsett hur billigt man bygger lär det bli svårt att få någon större lönsamhet om man ska hyra ut för mycket mindre än 800 kr per kvadratmeter och år - det går åt en del för personal för både administration och fastighetsskötsel.

OK, till det övriga - men den siffran var intressant. 800 per kvadratmeter och år skulle ju bli riktigt låg hyra. 40 kvadratmeter skulle då hamna på månadshyran 2667 kronor...
Låter som en ganska rimlig hyra, ungefär vad det kostade här förr innan det blev överbefolkat.
Huggorm

Inläggav kiddie » 2018-12-16 21:17:42

Jo, bostadsbrist är det ju inte bara i storstäder. Här har vi rejäl bostadsbrist och även fast jag tycker man bygger överallt så hade vi landets lägsta nybyggnation (antar per person räknat). Man beräknar det fortfarande inte räcka.
kiddie

Inläggav Micke2 » 2018-12-16 22:11:14

ankhh skrev:

Det blir 2867 kronor per månad för 43 kvm och jag betalar redan 3937 för en gammal och dåligt underhållen dylik i Malmö. Med marknadshyror hade de säkerligen höjt med ett par tusenlappar i månaden.
Micke2

Inläggav Micke2 » 2018-12-16 23:31:06

Det är bara fem dagar kvar innan riksdagen tar jullov och innan dess lär det inte bli någon ny regering. Jag hoppas att Lööf och Björklund ger som nyårslöfte att visa större kompromissvilja i förhandlingar med Löfven. Det är enda utvägen för att Sverige skall få någon form av regering och att undvika extraval.
Micke2

Inläggav Alien » 2018-12-18 11:30:14

Även om det skulle bli en regering med Löfven som statsministier, så är han i så fall bunden till M:s + Kd:s budget. Iaf under år 2019. Låter märkligt.

Apropå bostäder, så är ju investeringsstödet slopat i den budgeten.

"Det borttagna statsstödet innebär att 25 miljoner kronor försvinner ur budgeten för bygget vilket i sin tur ger högre hyror för blivande hyresgäster.
- Troligen kommer vi att bygga ändå, men månadshyran för en genomsnittlig trea kommer troligen bli cirka 1500 kronor högre än vad som var tänkt från början, säger Uppsalahems vd Stefan Sandberg."
(UNT 2018-12-18 "Hyra höjs när stöd försvinner")

I andra fall kommer planerade byggen helt enkelt inte att genomföras.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Vad tror du det blir för regering efter valet?

Inläggav Julianus » 2018-12-18 13:14:45

Det här är priset man får för såkallad "demokrati".

:roll"
Julianus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav nescio » 2018-12-18 15:18:00

De kunde ju välja både talman och budget. Kunde de inte välja statsminister med samma röstningsmetod?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav BellaBelle » 2018-12-18 16:03:11

Micke2 skrev:Det är bara fem dagar kvar innan riksdagen tar jullov och innan dess lär det inte bli någon ny regering. Jag hoppas att Lööf och Björklund ger som nyårslöfte att visa större kompromissvilja i förhandlingar med Löfven. Det är enda utvägen för att Sverige skall få någon form av regering och att undvika extraval.

Jag tycker Lööf är hemsk.

Satirikern Jens Ganman skrev något i stil med att socialdemokraterna lugnt går in i ett extravalet efter att allliansen visat sig dö. Nåt i den stilen.
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Micke2 » 2018-12-18 17:39:18

nescio skrev:De kunde ju välja både talman och budget. Kunde de inte välja statsminister med samma röstningsmetod?

Om C och L släpper fram Kristersson som statsminister kommer det inte att dröja länge förrän SD börjar att ställa krav som de övriga partierna inte kan tänka sig att tillmötesgå. SD kommer säkerligen inte heller att dra sig för att fälla en högerregering som inte ger dem det inflytande de vill ha. Då blir det snart politisk cirkus på nytt.
Micke2

Inläggav Huggorm » 2018-12-18 20:22:42

Micke2 skrev:
nescio skrev:De kunde ju välja både talman och budget. Kunde de inte välja statsminister med samma röstningsmetod?

Om C och L släpper fram Kristersson som statsminister kommer det inte att dröja länge förrän SD börjar att ställa krav som de övriga partierna inte kan tänka sig att tillmötesgå. SD kommer säkerligen inte heller att dra sig för att fälla en högerregering som inte ger dem det inflytande de vill ha. Då blir det snart politisk cirkus på nytt.
Får dom bara minskad invandring så kan dom nog kompromissa om resten. Men för de övriga partierna är invandringsfrågan så viktig att den inte går att kompromissa med, de kan inte tänka sig att minska invandringen för att få igenom resten av sin politik.
Huggorm

Inläggav slackern » 2018-12-19 1:20:52

Huggorm skrev:
Micke2 skrev:

Får dom bara minskad invandring så kan dom nog kompromissa om resten. Men för de övriga partierna är invandringsfrågan så viktig att den inte går att kompromissa med, de kan inte tänka sig att minska invandringen för att få igenom resten av sin politik.

Men du den förra regeringen vi hade så drog dom ju kraftigt ner invandringen och skärpte lagarna och reglerna.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Intressanta intressen

Logga in