Vad söker ni hos en livspartner?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav hp555 » 2013-04-01 21:48:21

Vad tycker ni är viktigt hos en person ni ska leva tillsammans men genom livet?
Kollar ni på utseendet? Varför gör ni det personen kommer bli gammal och förändras i utseende och det kommer du också.Jag tycker man ska kolla på hur dom är och hur mycket dom bryr sig om dig och så klart måste man ju kunna lita på personen.



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Livs partner

Inläggav Hijaal » 2013-04-01 21:52:25

Att personen inte:

Röker
Snusar
Dricker
Inte lider av fetma
Inte lider av anorexia

Men självklart så kan jag alltid hjälpa personen med såna saker om dom har viljan.
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Livs partner

Inläggav 424stil » 2013-04-01 21:54:54

Jag såg en bild på min ena på blocket, han såg schyst ut så jag slog till. Den andra tog jag utan att ha sett henne.

Mina katter då. :-)Happy

Men tjejer går jag på en blandning av utseende/personlighet. Men det är ju så att en väldigt fin personlighet kan få en som ser ganska alldaglig ut att stråla och bli attraktiv. Tvärtom går inte.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Livs partner

Inläggav Unib12 » 2013-04-01 22:05:15

En person med liknande värdegrund och en bra pappa. Då är det good to go. :-)173
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Livs partner

Inläggav Charlie72 » 2013-04-01 22:28:26

Skulle nöja mig med en kvinnlig variant av mig själv :D
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Livs partner

Inläggav ninegirl » 2013-04-01 22:49:58

hp555 skrev:Vad tycker ni är viktigt hos en person ni ska leva tillsammans men genom livet?
Kollar ni på utseendet? Varför gör ni det personen kommer bli gammal och förändras i utseende och det kommer du också.Jag tycker man ska kolla på hur dom är och hur mycket dom bryr sig om dig och så klart måste man ju kunna lita på personen.


Min sambo jag har nu, gick jag tillsammans med i gymnasiet, och det fanns inte en tanke då i världen på att vi skulle bli ett par. Jag hade noll intresse. Vi var bekanta under dessa 3 år vi gick i samma klass och därefter blev vi vänner och vips några år senare ytterligare är vi nu ett par sen 1 och ½ år tillbaka i tiden.

Är tacksam för varje minut jag får med honom, men kan aldrig garanterat veta att vi kommer vara tillsammans för alltid, även om allt känns tipptopp och vi kompletterar varandra perfekt :-)Happy

Nej, jag tänker vara klyschig och skriva: Kärleken kommer när man minst anar.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Livs partner

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-01 23:10:56

hp555 skrev:Vad tycker ni är viktigt hos en person ni ska leva tillsammans men genom livet?
Kollar ni på utseendet?

Varför skulle man inte kolla på utseendet?
För mig har det en grundläggande betydelse och jag tycker inte det är nåt att huttla om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Livs partner

Inläggav lejonungen » 2013-04-01 23:35:41

Klart utseendet är viktigt! Som tur är har folk olika smak.

Den tjej jag varit ihop med längst var, tyckte jag då och ff, jättesöt, hade snygg kropp osv. Tyvärr fick jag höra mkt dissanden från min omgivning: att hon var fånig, "Nej, vacker är hon inte," etc. Det konstiga var att jag tyckte jag hade gått väldigt mkt efter utseendet när jag *valde* henne!

Efter henne erfor jag några sämre försök till relationer där utseendet ej heller varit utan betydelse (förhoppningsvis ömsesidigt) men många ONS där utseende var av mindre vikt. Det tog dessvärre hela tio år för mig att komma över den egentliga fd:an.

Då klampade en riktig ragata in i mitt liv: en i mitt tycke inte särdeles attraktiv jag-vill-skaffa-barn-m-dig-kvinna. Likblek, fulsnygga drag, oproportionerligt långa ben och kort hals i kombo m breda axlar. Dessutom klädde hon sig fult - och dyrt - i enlighet med sin totala brist på smak därvidlag. Konstigt nog var flera i omgivningen inne på att hon skulle vara ett klassiskt fotomodellsämne!

Smaken är verkligen delad när det gäller utseende men viktigt är det.
Senast redigerad av lejonungen 2013-04-01 23:44:06, redigerad totalt 2 gånger.
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Livs partner

Inläggav Cyan » 2013-04-01 23:42:40

Hijaal skrev:Att personen inte:

Röker
Snusar
Dricker
Inte lider av fetma
Inte lider av anorexia

Men självklart så kan jag alltid hjälpa personen med såna saker om dom har viljan.


Allt det där kan jag ju hålla med om, fast det är snarare så att den där inställningen har jag mot alla, inte mot just nån livspartner. Tycker man ska försöka hjälpa alla lixom, om det går.

Sen så tycker jag det känns meningslöst att räkna upp saker som är viktiga, för det är ändå knappt nån tjej som ens vill prata med mej. Tror jag har skrivit en sån lista på viktiga saker som jag har sparad nånstans, och nån som passar in på hela den listan existerar förmodligen inte i hela världen, men att bry sej om sånt är ju som sagt rätt meningslöst när ingen ens vill prata med en.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Livspartner

Inläggav SoulPain » 2013-04-02 2:15:45

Livspartner, hmm skulle vara någon man kan umgås massor med, diskutera massor med, se världen med, kanske en ehm :lol:
Bild
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Livspartner

Inläggav lejonungen » 2013-04-02 15:44:09

SoulPain skrev:Livspartner, hmm skulle vara någon man kan umgås massor med, diskutera massor med, se världen med, kanske en ehm :lol:
Bild


"Ehm"? Din avatar är en kanin. Inläggets illustration är någon sorts mangademon. Har dessa något med "ehm" att göra?
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Livspartner

Inläggav SoulPain » 2013-04-02 20:08:40

lejonungen skrev:
SoulPain skrev:Livspartner, hmm skulle vara någon man kan umgås massor med, diskutera massor med, se världen med, kanske en ehm :lol:
Bild


"Ehm"? Din avatar är en kanin. Inläggets illustration är någon sorts mangademon. Har dessa något med "ehm" att göra?


Nja, kigern är bara är en kul bild, till anime väsendet, något väsen som man kan debattera med se världen med. Något som inte är bundet till livets lagar, ett AI vore kanske något mer realistiskt nåbart :)
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Livspartner

Inläggav Gafsan » 2013-04-02 20:14:26

hp555 skrev:Vad tycker ni är viktigt hos en person ni ska leva tillsammans men genom livet?
Kollar ni på utseendet? Varför gör ni det personen kommer bli gammal och förändras i utseende och det kommer du också.Jag tycker man ska kolla på hur dom är och hur mycket dom bryr sig om dig och så klart måste man ju kunna lita på personen.


Jag kollar på utseendet. Jag har hunnit bli såpass gammal att när det gäller killar i min ålder och äldre så kan man faktiskt se en hel del av deras personlighet. Är de glada? Det syns på linjerna i ansiktet. Är de aktiva och friska? Det syns på hur de rör sig.

Jag minns inte vem som sa att "när du är tjugo har du det utseendet du fötts till, men när du är fyrtio har du det utseendet som du förtjänar", men det ligger mycket i det.

Sen tror jag på att det måste finnas en fysisk attraktion i grunden för att ett förhållande ska bli lyckligt. Men i övrigt håller jag med om det du skriver. Personlighet är viktigt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Livspartner

Inläggav hp555 » 2013-04-03 3:28:01

Ni kollar för mycket på hur personen ser ut.
Menar ni då att ni bryr er inte så mycket om personen är elak eller liknande bara personen är snygg och ser bra ut??
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 7:13:48

Det är nog skillnad på hur folk tänker att de ska välja, och hur de väljer när det kommer till faktisk handling.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav Krillo » 2013-04-03 8:36:45

Det är trevligt om hon är välskapt och ser sund ut. Rökning har jag svårt för. Men det viktigaste är attityd eller personlighet. Man bör kunna prata om saker och acceptera varandras även osmickrande sidor.

Men allt det där är ju teori. Har man ingen status i flocken så blir man inte vald. Jag blir ibland ytterst förvånad hur lätt andra aspergare skaffar vänner och partners. Inte utan att jag funderar på hur folk får sina diagnoser. :-)063
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav tahlia » 2013-04-03 9:01:18

Jag har konsekvent fallit för människor, inte utseenden. Visserligen kan det bero på att det enda jag kan bedöma i ett utseende (utan att känna personen i fråga) är hur estetiskt det är eller inte vilket för mig inte är samma sak som "snygg" eller "ful" utan bara "symmetriskt" och det säger mig lite eller inget alls.
Det är när jag lär känna människor som de blir vackra, attraktiva eller oattraktiva. För mig är "personen är vacker" detsamma som "den har en vacker personlighet".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav Tallbarr » 2013-04-03 9:48:29

Krillo skrev:Jag blir ibland ytterst förvånad hur lätt andra aspergare skaffar vänner och partners.


Jag tycker ofta att det inte är jag som väljer utan jag som blir vald.
Jag förstår oftast ganska sent eller aldrig att det har skett någonslags förändring i ett förhållande utan det uppenbarar sig vid någon kris som den andra personen har när jag inte agerar enligt norm eller enligt deras föreställning om relationens status.

Jag har fått ett antal flickvänner av misstag när jag egentligen bara försökt vara vänlig och tillmötesgående.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav Gafsan » 2013-04-07 0:40:13

Tallbarr skrev:
Krillo skrev:Jag blir ibland ytterst förvånad hur lätt andra aspergare skaffar vänner och partners.


Jag tycker ofta att det inte är jag som väljer utan jag som blir vald.
Jag förstår oftast ganska sent eller aldrig att det har skett någonslags förändring i ett förhållande utan det uppenbarar sig vid någon kris som den andra personen har när jag inte agerar enligt norm eller enligt deras föreställning om relationens status.

Jag har fått ett antal flickvänner av misstag när jag egentligen bara försökt vara vänlig och tillmötesgående.


Det här känner jag igen. Fast inte flickvänner då, utan pojkdito.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-07 0:45:49

1. Att hon gillar mig.
2. Att vi synkar personlighetsmässigt.
3. Att hon har tillräckligt av både intelligens och utseende.

De här kraven är inte graderade i prioritet utan bildar mer ett enda krav.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav Parvlon » 2013-04-07 0:50:20

Vet inte om jag tror på "livspartners" eftersom det låter så tvingande men om vi ändrar till "tillfällighetspartner" så räcker ett fint leende långt, kan inbilla mig väldigt mycket. Snea leenden är ofta mycket attraktiva tycker jag av nån anledning. Kanske för att de ser mindre fejk ut. Rösten är viktig med, att man matchar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav hp555 » 2013-04-07 1:03:25

Hur viktig är intelligens? Och varför?
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-07 1:10:44

hp555 skrev:Hur viktig är intelligens? Och varför?

Det är en fråga om att kunna kommunicera på någorlunda samma våglängd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad söker ni hos en livspartner?

Inläggav Parvlon » 2013-04-07 1:11:12

Beror väl på hur länge livet ska vara. Alternativt kvaliten på innehållet och definitionen på intelligens. Varför man nu ska ha en livspartner.
Senast redigerad av Parvlon 2013-04-07 1:13:50, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in