Vad ska man göra för att bli tagen på allvar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska man göra för att bli tagen på allvar?

Inläggav lightyear » 2017-05-23 13:53:43

Ev. triggervarning


Måste man försöka ta livet av sig för att bli tagen på allvar av vården eller fk och för att de ska förstå att de svårigheter jag har är riktiga? Hur länge ska man behöva kämpa när allt känns meningslöst och hopplöst. Blev nekad aktivitetsersättning trots att alla parter håller med om att jag ej klarar av ett ens anpassat arbete/aktivitet.
lightyear
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-12-19
Ort: stockholm

Vad ska man göra för att bli tagen på allvar?

Inläggav Batte » 2017-05-24 8:34:28

lightyear skrev:Ev. triggervarning


Måste man försöka ta livet av sig för att bli tagen på allvar av vården eller fk och för att de ska förstå att de svårigheter jag har är riktiga? Hur länge ska man behöva kämpa när allt känns meningslöst och hopplöst. Blev nekad aktivitetsersättning trots att alla parter håller med om att jag ej klarar av ett ens anpassat arbete/aktivitet.

Det er vanskelig å svare på dette, fordi du berører et sensitivt tema, og fordi det er lite informasjon om hva som har skjedd i saken.

Nei, du må ikke forsøke det. :-)006 :-)Hug Slike møter med det offentlige løses vel best ved at man 1. kjenner systemet, 2. skaffer dokumentasjon, 3. gjennomgår standardiserte prosesser.

Kan det være at det finnes en prossess/forløp i systemet, som alle må gjennomgå før du kan få ytelsen innvilget? Hvilken begrunnelse har de for å nekte deg aktivitetsersättning?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad ska man göra för att bli tagen på allvar?

Inläggav Fretshi » 2017-05-24 10:29:52

Det är ju försäkringskassan som avslår ansökan om aktivitetsersättning och det är ju kända för att tvinga folk som mår riktigt dåligt (både fysiskt och psykiskt) att gå till jobbet.
Jag väntar själv på beslut om aktivitetsersättning fick avslag förra gången för att jag sommarjobbade några veckor en sommar och det var ju lite förståeligt.
Nu har jag dock inte börjat oroa mig ännu för jag r heltids sjukskriven och läkaren har skickat in ett läkarutlåtande.

Träffade en person en gång som blev rejält utmattad och mådde väldigt dåligt och han gick tillslut till en psykiatrisk vårdmottagning och sa "Nu har ni 2 månader på er sen så finns jag inte mer" och då fick han bättre hjälp. Så ibland måste man nog ta i med hårdhandskarna dock är ju fk som sagt inte att leka med då de har av slåtter mångas beslut om sjukpenning etc.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad ska man göra för att bli tagen på allvar?

Inläggav kiddie » 2017-05-24 13:07:37

Hota med självmord funkar inte i vården. Kanske för att många försöker det. :( Om det funkar så... bra... men vet tyvärr flera som vården inte tog på allvar och som faktiskt inte heller finns längre.

Försöka få försörjningsstöd kanske?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in