Vad pluggar ni (om ni gör det) - el skulle ni vilja plugga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad pluggar ni (om ni gör det) - el skulle ni vilja plugga?

Inläggav Sabina » 2008-10-16 0:48:25

Vad pluggar ni (om ni gör det)?

"Leder det till nåt bestämt" (yrke) eller nåt dylikt, eller finns det annan tanke bakom studierna?

Känner ni att ni hamnat rätt? Har ni drömmar om att plugga nåt helt annat?
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Milyc » 2008-10-16 0:58:49

Jag pluggar arkivvetenskap. Har tidigare utom det även läst historia och datavetenskap. Siktar på att kunna söka arkivariejob efter det här läsåret.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav MsTibbs » 2008-10-16 1:17:43

Det jag starkast viljat bli genom livet:
* "Doktor" (Läkare altså)
* Journalist
* Psykolog
* Polis

Samma yrken är även nu det jag skulle vilja vara, men vad jag skulle PASSA att jobba med (med tanke på aspergern primärt) är ju tyvärr en helt annan fråga, men jag får väl klura vidare... :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-16 7:03:39

Milyc skrev:Jag pluggar arkivvetenskap. Har tidigare utom det även läst historia och datavetenskap. Siktar på att kunna söka arkivariejob efter det här läsåret.

Arkivarie låter som något jag skulle gilla att jobba som.

Om jag klarade att plugga (orkesmässigt - och få ihop mitt övriga liv utan att förvandlas till kaos) så skulle jag läsa matematik eller fysik.

Tyvärr går inte studier ihop med "klara sitt övriga liv" för mig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Charley? » 2008-10-16 8:34:17

Till våren ska jag förhoppningsvis läsa vård- och omsorgsarbete, medicinsk grundkurs och etik och livsfrågor, på komvux.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Glimma » 2008-10-16 9:36:31

Milyc skrev:Jag pluggar arkivvetenskap. Har tidigare utom det även läst historia och datavetenskap. Siktar på att kunna söka arkivariejob efter det här läsåret.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-16 10:21:15

Jag satt igår och kollade på kurserna på Studera.nu och suktade. Jag skulle gärna vilja läsa någon intressant kvällskurs eller distanskurs nu när jag bara arbetar deltid men man vet aldrig hur a-kassan tar det och jag är i stort behov av de pengarna.

För ett antal år sen var det lättare. Då kunde man få läsa upp till halvtid bara man garanterade att hoppa av om det inkräktade på ett eventuellt arbete. Men sen fick jag nej bara för att jag ville läsa en kvällskurs och nu vet jag inte vad jag vågar göra. Känns som det blir komplicerat nog än då.

Det känns bakvänt att man ska få be om tillåtelse för att få hjälp att utvecklas och upprätthålla sin kompetens när man kanske har tid till det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav antikropp » 2008-10-16 10:34:52

Jag har alltid hyst drömmar om att kunna plugga. Jag vet vad jag är intresserad av och vad som skulle vara kul och det är väldigt många olika ämnen, i många fall skulle man kunna tillämpa kunskaperna och konstruera olika roliga prylar. Men det kommer aldrig att funka, jag vet inte om jag har en hjärna eller en miniatyr-komposthög inne i skallen men helt jävla oanvändbar är den.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Sabina » 2008-10-16 10:54:14

MsTibbs skrev:Det jag starkast viljat bli genom livet:
* "Doktor" (Läkare altså)
* Journalist
* Psykolog
* Polis

Samma yrken är även nu det jag skulle vilja vara, men vad jag skulle PASSA att jobba med (med tanke på aspergern primärt) är ju tyvärr en helt annan fråga, men jag får väl klura vidare... :(


Spontant tänker jag på författare och/eller illustratör i ditt fall. Du är bra på att skriva och rita. Du kan kan researcha hemma vid datorn och skriva "journalistiskt".

Sedan är det klart att det är en annan sak att hålla på med något på "heltid" än bara som "hobby". Men det här ett tips i alla fall.

Men vill du verkligen bli t ex polis eller läkare så är det väl inte för sent? Du kan förhoppningsvis må bättre "i framtiden", som möjliggör studier.

Och det borde väl vara så att man passar bra för det man är mest motiverad till???

(Ursäkta om jag lät onödigt hurtigt odrägligt positiv förresten. :oops: )
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav sommar » 2008-10-16 11:25:47

Jag lär behöva plugga för att komma vidare till det jag vill; kontorsjobb. Det är tyvärr hård konkurrens till de jobben, så jag klurar just nu på om det är något annat jag kan tänka mig att jobba med i framtiden. Känner mig just nu kluven till att plugga. Om jag ska plugga lär det bli Komvux eller KY-utbildning.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Sabina » 2008-10-16 11:36:16

sommar skrev:Jag lär behöva plugga för att komma vidare till det jag vill; kontorsjobb. Det är tyvärr hård konkurrens till de jobben, så jag klurar just nu på om det är något annat jag kan tänka mig att jobba med i framtiden. Känner mig just nu kluven till att plugga. Om jag ska plugga lär det bli Komvux eller KY-utbildning.


Dum fråga, kanske- men det är för att jag inte vet. Vad måste man kunna för att klara ett arbete på kontor på bästa sätt?

Skriva snabbt på tangentbordet? (Just det momentet kanske man kan träna på själv i så fall.) Jag skulle själv väldigt gärna vilja bli snabbare/säkrare på det, är det någon som har något tips på hur man kan gå till väga? Ska man "tjata om" vissa tangenttryckningar gång på gång, eller nåt sånt? Finns det någon sajt på nätet om detta?)

Annars fattar jag det som att det finns lite olika sorters kontorsjobb? Sekreterare, läkarsekreterare, kontorist... Och lite variation i arbetsuppgifterna. Men jag har en rätt vag bild av vad dessa arbeten egentligen innebär. Skriva brev och svara i telefon...??

Finns det alltså komvux- och KY-utbildningar som leder till arbete på kontor?
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav sommar » 2008-10-16 11:51:28

Sabina skrev:
sommar skrev:Jag lär behöva plugga för att komma vidare till det jag vill; kontorsjobb. Det är tyvärr hård konkurrens till de jobben, så jag klurar just nu på om det är något annat jag kan tänka mig att jobba med i framtiden. Känner mig just nu kluven till att plugga. Om jag ska plugga lär det bli Komvux eller KY-utbildning.


Dum fråga, kanske- men det är för att jag inte vet. Vad måste man kunna för att klara ett arbete på kontor på bästa sätt?

Skriva snabbt på tangentbordet? (Just det momentet kanske man kan träna på själv i så fall.) Jag skulle själv väldigt gärna vilja bli snabbare/säkrare på det, är det någon som har något tips på hur man kan gå till väga? Ska man "tjata om" vissa tangenttryckningar gång på gång, eller nåt sånt? Finns det någon sajt på nätet om detta?)

Annars fattar jag det som att det finns lite olika sorters kontorsjobb? Sekreterare, läkarsekreterare, kontorist... Och lite variation i arbetsuppgifterna. Men jag har en rätt vag bild av vad dessa arbeten egentligen innebär. Skriva brev och svara i telefon...??

Finns det alltså komvux- och KY-utbildningar som leder till arbete på kontor?


Ett tips är att läsa platsannonser för att få veta ungefär vad som krävs. Det är inte lite det. Kraven har säkerligen ökat med åren. Mycket datorkunskap tex. Excel. Fakturering, ekonomi, ev bokföring, ergonomi, mm. Ibland krävs tom. engelska B. Jag var och pratade med en studie & yrkesvägledare häromdagen därför vet jag ganska säkert hur stora kraven är på utbildning för att jobba inom kontor.
En annan väg kan vara om man har kontakter och kommer in på ett företag en vägen tror jag men det har inte jag. Ytterligare en väg kan vara praktik via AF. till att börja med men deras pengar är till aktivitetsstöd (fås vid praktik) är slut är slut sägs det. :evil: men det kan krävas utbildning ändå men har man en plats kanske den bekostar utbildningen eller delar av den och/eller ger internutbildning. AF. har enstaka egna utbildningar som de bekostar.

Per automatik leder inte utbildningar på Komvux och KY-utbildingar till jobb. Hård konkurrens inom den branschen dessutom, vilket jag skrev innan.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Sabina » 2008-10-16 12:01:44

Tack för svar, Sommar! Hoppas det kommer gå bra för dig. Det är ju i alla fall väldigt bra att du vet vad du vill göra, och det låter ju inte precis som något väldigt svårt och ouppnåeligt. Jag menar; du drömmer ju liksom inte om att bli astronaut eller något sådant.

Jag håller tummarna för att det ska ordna sig för dig !!! :)

Och om du eller någon annan har tips på hur man kan träna upp sig så att man blir snabbare och duktigare på att skriva på dator så tar jag tacksamt emot tips. :)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Sabina » 2008-10-16 12:07:39

Bjäbbmonstret skrev:Jag satt igår och kollade på kurserna på Studera.nu och suktade. Jag skulle gärna vilja läsa någon intressant kvällskurs eller distanskurs nu när jag bara arbetar deltid men man vet aldrig hur a-kassan tar det och jag är i stort behov av de pengarna.

För ett antal år sen var det lättare. Då kunde man få läsa upp till halvtid bara man garanterade att hoppa av om det inkräktade på ett eventuellt arbete. Men sen fick jag nej bara för att jag ville läsa en kvällskurs och nu vet jag inte vad jag vågar göra. Känns som det blir komplicerat nog än då.

Det känns bakvänt att man ska få be om tillåtelse för att få hjälp att utvecklas och upprätthålla sin kompetens när man kanske har tid till det.


Ja, vad trist det kan vara med sådana här krångliga regler!!! Alltid konstigt när man tvingas till passivitet istället för positivitet, så att säga.

Men att t o m en kvällskurs räknas? Får man inte göra nåt på "fritiden"? (Och, ehummm, har a-kasse-handläggare verkligen koll på om du går en kvällskurs???)

(Hittade du nåt kul på Studera.nu?)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav horrorvacui » 2008-10-16 12:37:55

Vad pluggar ni (om ni gör det) : Jag pluggade på omvårdnadsprogramet(OP) men klarade inte av det så kommer bli förflyttad till PRIV imorgon men målet är att jag ska klara av att gå tillbaka till OP nästa år.

"Leder det till nåt bestämt" (yrke) eller nåt dylikt, eller finns det annan tanke bakom studierna? : Det leder till underskötarska. Valde programet mest för att jag vill ha ett jobb efter skolan och för att min dröm är att bli psykolog.

Känner ni att ni hamnat rätt? Har ni drömmar om att plugga nåt helt annat? : Nej jag har väl inte hamnat rätt. Ville egentligen bli frisör.


Är ny här. Vill bara tacka för en underbar och stärkande forum!
Senast redigerad av horrorvacui 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
horrorvacui
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-10-15
Ort: Filipstad

Inläggav sommar » 2008-10-16 12:40:46

horrorvacui skrev:Vad pluggar ni (om ni gör det) : Jag pluggade på omvårdnadsprogramet(OP) men klarade inte av det så kommer bli förflyttad till PRIV imorgon men målet är att jag ska klara av att gå tillbaka till OP nästa år.

"Leder det till nåt bestämt" (yrke) eller nåt dylikt, eller finns det annan tanke bakom studierna? : Det leder till underskötarska. Valde programet mest för att jag vill ha ett jobb efter skolan och för att min dröm är att bli psykolog.

Känner ni att ni hamnat rätt? Har ni drömmar om att plugga nåt helt annat? : Nej jag har väl inte hamnat rätt. Ville egentligen bli frisör.


Är ny här. Vill bara tacka för en underbar och stärkande forum!


Välkommen!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-10-16 12:41:49

Sabina skrev:Tack för svar, Sommar! Hoppas det kommer gå bra för dig. Det är ju i alla fall väldigt bra att du vet vad du vill göra, och det låter ju inte precis som något väldigt svårt och ouppnåeligt. Jag menar; du drömmer ju liksom inte om att bli astronaut eller något sådant.

Jag håller tummarna för att det ska ordna sig för dig !!! :)

Och om du eller någon annan har tips på hur man kan träna upp sig så att man blir snabbare och duktigare på att skriva på dator så tar jag tacksamt emot tips. :)


Tack! Tyvärr har jag inte tips på det men såg att Barracuber gett dig ett tips i din nystartade tråd.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav horrorvacui » 2008-10-16 12:57:54

sommar: Tack :D
Senast redigerad av horrorvacui 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
horrorvacui
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-10-15
Ort: Filipstad

Inläggav Sabina » 2008-10-16 13:08:42

sommar skrev:
Sabina skrev:Tack för svar, Sommar! Hoppas det kommer gå bra för dig. Det är ju i alla fall väldigt bra att du vet vad du vill göra, och det låter ju inte precis som något väldigt svårt och ouppnåeligt. Jag menar; du drömmer ju liksom inte om att bli astronaut eller något sådant.

Jag håller tummarna för att det ska ordna sig för dig !!! :)

Och om du eller någon annan har tips på hur man kan träna upp sig så att man blir snabbare och duktigare på att skriva på dator så tar jag tacksamt emot tips. :)


Tack! Tyvärr har jag inte tips på det men såg att Barracuber gett dig ett tips i din nystartade tråd.


Ja, jag tänkte det var bra med en separat tråd så den där grejen inte drunknar i all annan info här.

Var förresten inte Astrid Lindgren kontorist eller sekreterare eller nåt sånt? Undrar hur hon lärde sig skriva maskin (snabbt). På den tiden fanns inga internetkurser ju... :?
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-16 13:17:10

MsTibbs skrev:Det jag starkast viljat bli genom livet:
* "Doktor" (Läkare altså)
* Journalist
* Psykolog
* Polis

Det jag har velat bli genom livet:
- Astronom
- Konsertpianist
- Bilmekaniker/verkstadsmekaniker
- Zoobutiksinnehavare
- Matematiker
- Pianotekniker
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Sabina » 2008-10-16 13:23:51

sommar skrev:
Sabina skrev:Tack för svar, Sommar! Hoppas det kommer gå bra för dig. Det är ju i alla fall väldigt bra att du vet vad du vill göra, och det låter ju inte precis som något väldigt svårt och ouppnåeligt. Jag menar; du drömmer ju liksom inte om att bli astronaut eller något sådant.

Jag håller tummarna för att det ska ordna sig för dig !!! :)

Och om du eller någon annan har tips på hur man kan träna upp sig så att man blir snabbare och duktigare på att skriva på dator så tar jag tacksamt emot tips. :)


Tack! Tyvärr har jag inte tips på det men såg att Barracuber gett dig ett tips i din nystartade tråd.


Men behöver du inte kunna skriva snabbt? Eller är det inte just sånt du ska jobba med på kontor? Det verkar ju vara väldigt många olika sorters arbetsuppgifter menar jag.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:52, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-16 18:09:22

Charley? skrev:Till våren ska jag förhoppningsvis läsa vård- och omsorgsarbete, medicinsk grundkurs och etik och livsfrågor, på komvux.


Det låter som rätt val för dig. Har många gånger tänkt att du borde få bruk för dina kunskaper i ämnet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:15:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-16 18:11:03

Sabina skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag satt igår och kollade på kurserna på Studera.nu och suktade. Jag skulle gärna vilja läsa någon intressant kvällskurs eller distanskurs nu när jag bara arbetar deltid men man vet aldrig hur a-kassan tar det och jag är i stort behov av de pengarna.

För ett antal år sen var det lättare. Då kunde man få läsa upp till halvtid bara man garanterade att hoppa av om det inkräktade på ett eventuellt arbete. Men sen fick jag nej bara för att jag ville läsa en kvällskurs och nu vet jag inte vad jag vågar göra. Känns som det blir komplicerat nog än då.

Det känns bakvänt att man ska få be om tillåtelse för att få hjälp att utvecklas och upprätthålla sin kompetens när man kanske har tid till det.


Ja, vad trist det kan vara med sådana här krångliga regler!!! Alltid konstigt när man tvingas till passivitet istället för positivitet, så att säga.

Men att t o m en kvällskurs räknas? Får man inte göra nåt på "fritiden"? (Och, ehummm, har a-kasse-handläggare verkligen koll på om du går en kvällskurs???)

(Hittade du nåt kul på Studera.nu?)


Från passivitet till positivet- det är en slogan du kan sälja till Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:15:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-16 18:14:50

Själv vill jag mest tillbaks till Universitetet. När jag blev sjukskriven höll jag på med magisterexamen (sista biten alltså), i tvåspråkighetsforskning.

Sen finns det sjuttielva andra saker jag skulle vilja plugga, som svenska, litteraturvetenskap, etnologi, sociologi, mer om neuropsykiatri (ska finnas kurser om autism i Växjö t ex), islamologi, religionspsykologi, och en massa massa mer.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:15:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in