Vad kostar det att ha bil?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav silent_wings » 2013-01-28 9:45:05

Jag har länge velat ta körkort och köpa en bil, men inte haft ekonomi till det. Jag började ta körlektioner när jag var 18, men misslyckades. Det var många, många år sedan och idag skulle jag vilja försöka igen, men känner mig samtidigt osäker på om jag klarar av det. Det är främst stressen i trafiken och allt man måste hålla reda på som skrämmer mig. Min ekonomi är fortfarande dålig eftersom jag har sjukersättning. Samtidigt skulle det vara en stor frihet att ha körkort och bil. Nu har jag precis fått en större summa av min pappa, som kanske skulle räcka till att ta körlektioner och att köpa en liten billig begagnad bil. Men vad jag förstår kostar det väldigt mycket att ha bil. Ni som har sjukersättning och har bil, vad betalar ni ungefär per månad för er bil i försäkringar, skatt, underhåll och bränsle.
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav rapchic » 2013-01-28 10:09:07

Vi har bil men då springvickar ju min man också. vi lägger undan ca 3000 kr/mån i bensin/disel (men då har vi traktor och arbetsskoter också men dom drar väl en tank/år nästan).

Försäkring hjälper det om du letar orderntligt efter en billig en, vi betalar väl ca 200 kr/mån.

det vi tjänar mest på däremot är att vi har en massa personer i familjen som har motorer som "specialintresse" så vi kommer undan billigt på det, dvs delar + nån liten summa för att vi vill betala (som vi måste tvinga på nästan)

skatten har jag för mig man kan kolla upp på bilen innan man köper den.

vi bor ju 4,5 mil från stan och ½ mil från busshållplats så vi behöver bil men bor man i stan tjänar man inte på att ha bil då bilar slits mer i stan, drar mer i stan och det tar längre tid jämfört med kollektivtrafik/gång/cyckling. När det gäller bil ska man ha tur också. vi har fått byta bill ofta eftersom vi har haft otur i köpet av bil, den enda bilen som hållt en längre stund har varit den min man fick av en vän då han tog körkort en toyota corolla från 87 som alltid startade och man kunde köra nästan varstans med den.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Titti » 2013-01-28 10:12:13

Jag har inte sjukersättning och jag kör mer än många andra men jag kan svara för mig ändå eftersom jag haft bil i många år.

Allmänt gäller att ju äldre och billigare bil du köper desto lägre kapitalkostnader har du (det är lättare att antingen köpa kontant eller så behöver du inte låna så mycket till inköpet) men kostnaderna för reparation och underhåll blir högre. Det gäller att välja verkstad med omsorg! En bra verkstad som inte tar hutlöst betalt och som försöker laga bilen på billigaste (men tillräckligt bra) sätt med hänsyn till vad den är värd att kosta på är guld värd!

Vissa kostnader är fasta oavsett hur lite du kör - skatt och besiktning, parkering om du inte har egen tomt och försäkring i lägsta körsträckeklassen (upp till tusen mil om året). Försäkringen kostar väldigt olika beroende på hur omfattande den är och vad det är för bil men också beroende på vem du är och var du bor. Det kan du fråga några bolag om. Bilar av enklare modell - standardbilar, inga sportigare mer motorstarka bilar, av vanliga märken och modeller är oftast billigare. Det kan skilja mycket mellan en Golf och en Golf GTI! Jag betalar omkring 250 kr per månad för min försäkring. Skatten är beroende på vilken bil man har - en tung bil som släpper ut mycket koldioxid kostar mer, en diesel mest. Jag betalar 150 kr per månad för min bil och parkerar gratis hemma på gården. Besiktning kostar ungefär 30 kr per månad.

Så långt 430 kr per månad för att ha bilen stående hemma på gården och då har jag inte räknat vad det kostar att köpa bilen. Måste du låna till den lägger du till kostnaderna för det, har du pengar så måste du fundera på vad du skulle kunna göra för dem istället och uppskatta vad du tycker det är värt. Jag har haft (minst en) bil i körklart skick i hela mitt vuxna liv, mer än trettio år, och det säger något om hur mycket jag har värderat bilen.

Med ett bensinpris på 15 kr/liter kostar bränslet ungefär 12 kr/mil jag kör. På de fem år jag haft den bil jag har just nu har den fallit i värde omkring 50000 kr och jag har lagt nästan lika mycket på reparationer på den (där ett byte av växellåda och koppling svarade för hälften). Jag har kört omkring 15000 mil med den på de här åren, det märks på slitaget och det är troligen mycket mer än du kommer att köra om du inte alls är van vid att ha bil. Det blir omkring 7 kr/mil och gör tillsammans med bränslet ungefär 20 kr/mil utöver de första 430 kr/månad jag tog upp. Min försäkring är lite dyrare också eftersom jag kör så mycket och så tillkommer lite parkering "på stan" ibland så grundkostnaden är snarare 500 för min del.

Totalt ger det här en månadskostnad på ca 5500 kr för mig. Men jag kör mycket mer än de flesta, det måste du tänka på.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav biologic » 2013-02-02 0:11:34

Det varierar stort. Nu har jag inte sjukersättning, men jag svarar ändå.

Märke, var du bor, din ålder och hur länge du haft körkort påverkar t.ex. försäkringskostnaden. Jag bor i en småstad och försäkringen för min Volvo ligger på 200:-/mån. Innan jag fyllde 25 så låg försäkringen på samma bil på 450:-/mån, alltså mer än det dubbla... Då bodde jag även i en större stad (ung förare = större risk för olyckor, större stad = mer risk för inbrott och skador enligt försäkringsbolaget).

Parkering kan ju kosta från en hundralapp och uppåt om man bor i lägenhet. 100-500 kr/mån är väl det vanliga.

Jag betalar 1950:-/år i skatt för min bil, detta beror som redan nämnts på vikt och utsläpp. Varierar stort beroende på vilken bil man har.

Sedan kommer ju frågan; hur mycket bensin drar den tilltänkta bilen, och hur mycket kommer du att köra med den? Jag kör ca. 1000 mil per år. Skulle tro att jag snittar på 1000 kr/mån i bensin. Sedan har ju bilen gått sönder X antal gånger... man kan säga att de "stora, dyra grejerna" som t.ex. kamrem brukar braka ihop på bilen efter ca. 15000 mil i snitt. Beror ju lite på märke och modell också. Men jag lade 30 000 kr på reparationer de första 1,5 åren... Bilen kostade 50 000 kr i inköp. Meka själv kan jag inte, men du kanske kan? Köp isf en äldre, "mekvänlig" bil som har billiga reservdelar.

Lycka till!

Bild
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav biologic » 2013-02-02 0:24:05

Jag kan säga att jag även hade bil när jag enbart levde på CSN (ca. 7000:-/mån). Det gick ihop, men enbart för att min styvfar kände en mekaniker samt att jag hade en bilintresserad svåger... då hade jag Volvo 740, en riktig pansarvagn som puttrade på i ur och skur! Reservdelar i vartenda hörn! Mekvänlig till tusen! Den var enbart trafikförsäkrad, då kommer man undan billigare. Skatten låg på ca. 1800:-/år vilket ju var billigare än min nuvarande, trots att det var en långt ifrån miljövänlig bil...

Här är lite tips om vad du bör kolla upp och tänka på: http://home1.pp.sbbs.se/nenne/belgcar/lista.htm

Här kan du ta reda på vad bilen kostar i skatt per år om du har regnumret (det kommer upp en lista med mycket information, skatten står bland detta): https://www21.vv.se/fordonsfraga/
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Huggorm » 2013-02-02 1:08:19

Jag räknade lite på vad det kostat mig att ha bil, och det är verkligen skrämmande. Jag köpte helt ny bil för knappt tre år sedan, och gör sista avbetalningen nu i april. Ungefär då kommer jag också att ha nått 10.000 körda mil. Alltså har jag betalat 130.000kr för bilen, 100.000kr bensin och ytterligare runt 20.000kr i service och reparationer. Det är helt sjukt, jag har bränt en kvarts miljon på bilkörning på tre år. Det är nog nästan halva den disponibla inkomst jag haft under samma period. Man vill ju nästan gråta när man tänker på det.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav biologic » 2013-02-02 1:17:02

Huggorm skrev:Jag räknade lite på vad det kostat mig att ha bil, och det är verkligen skrämmande. Jag köpte helt ny bil för knappt tre år sedan, och gör sista avbetalningen nu i april. Ungefär då kommer jag också att ha nått 10.000 körda mil. Alltså har jag betalat 130.000kr för bilen, 100.000kr bensin och ytterligare runt 20.000kr i service och reparationer. Det är helt sjukt, jag har bränt en kvarts miljon på bilkörning på tre år. Det är nog nästan halva den disponibla inkomst jag haft under samma period. Man vill ju nästan gråta när man tänker på det.


Ouch... ja, det är inte billigt, inte... Hur är det med värdeminskning? Vad skulle du få för bilen om du sålde den idag?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Huggorm » 2013-02-02 1:21:10

30-40.000kr kanske, men det vore vansinne att sälja nu så det skulle jag aldrig göra. Nu när bilen nästan är betalad får man ha den så länge som möjligt
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-02 9:45:15

Jag är gift med en av Bilias bästa Volvomekaniker...

Min bil kostar vad försäkring, skatt och bensin kostar. Vet inte om jag hade haft råd med bil om jag inte fått den lagad gratis. Å andra sidan så har jag ju då "kontakter" så att jag skulle kunna fått bilen lagad till mycket lägre priser än verkstadspriser.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Red and green » 2013-02-02 19:39:40

Min bil har kostat sjukt mycket och gör det fortfarande. Brydde inte så mycket om vad allt kostade men numera har jag kommit till slutsatsen att jag vill jobba så lite som möjligt för att må bra. Försöker dra ner alla fasta kostnader för att kunna slappa i livet men kan ju inte göra så mycket åt bilkostnader. Vill inte längre köpa, köpa, köpa och jobba ihjäl mig för at kunna göra det.
Drömmer om att jobba tre dagar per vecka men med bil och bostadsrätt, semestrar och skit så får jag jobba fyra dagar i veckan än så länge.

Dock är det kul att ha en bil, så kosta vad det kosta ! Bil är inte en nödvändighet för mig men har jag blivit van vid med bilen så behåller jag den.
Men det är värd fundera en och annan gång innan man köper en. Man kan göra mycket för dom pengarna. Urdålig investering helt enkelt.

En sak är klar för mig; det blir inte en nyare modell på bra många år. Dock kommer min bil hålla ett bra tag för jag köpte den som ny och därför har det kostat så mycket dock reparationer har inte kostat mkt. En gång var det fel med bromsarna så då fick jag betala några tusenlappar extra.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav matgar » 2013-02-02 19:45:12

En bil är aldrig en investering.
Det är en kostnad man får betala för att ha den frihet och bekvämlighet man får av att ha en bil.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Automaton » 2013-07-08 2:30:30

Jag "äger" en Saab 9000, årsmodell 87. Rent teknist är det inte min då den står på Pappa men det är jag som betalar för bränslet & försäkringen dock så står den på min far och bara trafikförsäkring vilket gör att det blir en spottstyver i Atlanten prismässigt.

Då jag i hela släkten både på fars och mors sida har mekaniker har det inte vart några problem eller kostnader att laga bilen, reservdelar behöver jag bara dra till skroten där du hittar allt billigt och bra. Jag tycker definitivt att det går att klara att ha bil, men man måste vara beredd på att offra lite pengar för den bekvämlighet man får.

Jag skulle dock inte byta den mot någonting annat, jag älskar min fula bil och jag älskar friheten den ger mig, nu när jag har bil har jag utvecklat ett starkt hat mot all form av kollektivtrafik. Skönt att bara kunna dra förbi när jag ser folk sitta vid buss stationen.

Extremt skönt att bara kunna dra när det passar, inte behöva kolla busstider eller stå och huttra i en busskur. Nej fy fan för det, tycker synd om dem.

I bensin blir det inte så farligt, jag finansierar mina resor väldigt mycket med hjälp av att jag bedriver svarttaxi till helgerna och skjutsar runt kamrater till krogar,fester och liknande. Då jag lever i en förort till en större ort blir det ofta att det behövs skjuts.


Ett tips är att om du köper gammal bil se till att det är ett märke du vet har bra priser när det gäller reservdelar.

Svenska bilar som Saab & Volvo är att rekommendera, drar mycket bränsle dock. Men de håller byggda för vårt klimat.

Köp ej skit Renault, Fiat, Citroen. Rostar alldeles för lätt och går sönder jämt och ständigt. Hyundai & Mitsubishi kan räknas in där med, luras inte heller av KIA rent skräp i min åsikt. Nissan kan räknas in där..

Toyota är bra grejer, Corolla 95-98 är riktigt pålitliga bilar

Tyska bilar är oftast bra, men kan vara dyra i reservdelar. Passat, Golf är några bra modeller att sikta på. Volkswagen med sina systermärken Audi & Seat (spansk) ä helt okej, och många av dessa modeller har gemensamma delar. BMW är fina men snäppet dyrare

Ej amerikanskt om det inte är Ford inte ens då egentligen. De är oftast för dyra och drar enormt med bränsle, hade en Chrysler i familjen ett tag värsta misstaget vi gjort i bilväg. Nån gång i framtiden blir det dock en Dodge när jag har det bättre ekonomiskt ställt.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav rapchic » 2013-07-08 6:02:33

Eh audi är (var) känd för att rosta. min pappa samlade på Renault och audi så jag har sett en del. Men det kan ju vara nått dom fixat på senare år.

Men vars en bil varit körd och av vem är väldigt viktigt rostmässigt. Bäst är om den är inlands och lantvägskörd (kosta sträckor som tex i en stad är dåliga för bilen och här i inlandet så saltas inte vägarna) och den ska vara lugnt körd varvat med att man kör snabbt (bilar behöver köra snabbt då och då att bara gubbköra gör inte så att dom håller bättre)

Edit: däremot håller jag med om toyota, vår favvobil en toyota Corolla från 87 höll längst av alla bilar vi ägt och vi fick den gratis :D
Skulle man kunna fixa oljeläckan och det inte är nått värre skulle den säkert gå igenom besiktningen tyvärr ska visst en sån stor oljeläcka tyda på allvarliga fel.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 9:33:23

rapchic skrev:Eh audi är (var) känd för att rosta. min pappa samlade på Renault och audi så jag har sett en del. Men det kan ju vara nått dom fixat på senare år.

Audi var bland de allra första att börja galva sina karosser, de började redan på åttiotalet. Så jag skulle vilja säga tvärtom, audi rostar betydligt mindre än andra bilar. Värst var bilar från Japan, de funkade bra maskinellt men rostade något vansinnigt.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav rapchic » 2013-07-08 12:02:24

Huggorm skrev:
rapchic skrev:Eh audi är (var) känd för att rosta. min pappa samlade på Renault och audi så jag har sett en del. Men det kan ju vara nått dom fixat på senare år.

Audi var bland de allra första att börja galva sina karosser, de började redan på åttiotalet. Så jag skulle vilja säga tvärtom, audi rostar betydligt mindre än andra bilar. Värst var bilar från Japan, de funkade bra maskinellt men rostade något vansinnigt.

Det var därför jag skrev "men det kan ju vara nått dom fixat på senare år" min pappa samlade på bilar främst å 90 talet och då var 70 talare inte så gamla så det var ofta såna han köpte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 13:14:49

rapchic skrev:Det var därför jag skrev "men det kan ju vara nått dom fixat på senare år" min pappa samlade på bilar främst å 90 talet och då var 70 talare inte så gamla så det var ofta såna han köpte.

Aha, jag trodde du menade lite nyare. Visst, på sjuttiotalet var det ju inte mycket till bilar. Få bilmärken har nog gjort den klassresan som Audi. Idag räknas de ju som premiumbilar och är svindyra.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav slackern » 2013-07-08 13:19:27

Huggorm skrev:
rapchic skrev:Det var därför jag skrev "men det kan ju vara nått dom fixat på senare år" min pappa samlade på bilar främst å 90 talet och då var 70 talare inte så gamla så det var ofta såna han köpte.

Aha, jag trodde du menade lite nyare. Visst, på sjuttiotalet var det ju inte mycket till bilar. Få bilmärken har nog gjort den klassresan som Audi. Idag räknas de ju som premiumbilar och är svindyra.


Tyskarna och framför allt VW kan sina bilar. BMW efter kriget tillverkade ganska så enkla fordon.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 13:21:08

slackern skrev:Tyskarna och framför allt VW kan sina bilar. BMW efter kriget tillverkade ganska så enkla fordon.

Bild

Glöm inte att opel också är/var tyskt.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav slackern » 2013-07-08 13:24:23

Huggorm skrev:
slackern skrev:Tyskarna och framför allt VW kan sina bilar. BMW efter kriget tillverkade ganska så enkla fordon.

Bild

Glöm inte att opel också är/var tyskt.


Det lustiga är att Opel har varit ägt utav GM under väldigt lång tid. Tex under kriget så ägdes Opel utav GM som tillverkade lastbilar åt den Tyska krigsmakten. Fastän GM är ett amerikanskt företag så tjänade dom pengar på Tyskland under kriget.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav rapchic » 2013-07-08 13:25:51

Huggorm skrev:
rapchic skrev:Det var därför jag skrev "men det kan ju vara nått dom fixat på senare år" min pappa samlade på bilar främst å 90 talet och då var 70 talare inte så gamla så det var ofta såna han köpte.

Aha, jag trodde du menade lite nyare. Visst, på sjuttiotalet var det ju inte mycket till bilar. Få bilmärken har nog gjort den klassresan som Audi. Idag räknas de ju som premiumbilar och är svindyra.

coolt kanske pappa såg potencial :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Miche » 2013-07-08 13:49:51

slackern skrev:Tyskarna och framför allt VW kan sina bilar.

Mercedes verkar dock vara en riktig skitbil, enorma problem med rosten och problem med att bygga bilarna ordentligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav slackern » 2013-07-08 13:52:36

Miche skrev:
slackern skrev:Tyskarna och framför allt VW kan sina bilar.

Mercedes verkar dock vara en riktig skitbil, enorma problem med rosten och problem med att bygga bilarna ordentligt.


Den diskussionen vågar inte jag ge mej in i. För jag har alldeles för dålig kunskap om det.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 14:02:40

Miche skrev:
slackern skrev:Tyskarna och framför allt VW kan sina bilar.

Mercedes verkar dock vara en riktig skitbil, enorma problem med rosten och problem med att bygga bilarna ordentligt.

De har haft en hel del problem de sista femton åren, men innan dess var det ju riktigt gedigna bilar. Tunga, klumpiga och omoderna, men hållbara som inget annat.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad kostar det att ha bil?

Inläggav Titti » 2013-07-08 14:44:00

Huggorm skrev:
Miche skrev:Mercedes verkar dock vara en riktig skitbil, enorma problem med rosten och problem med att bygga bilarna ordentligt.

De har haft en hel del problem de sista femton åren, men innan dess var det ju riktigt gedigna bilar. Tunga, klumpiga och omoderna, men hållbara som inget annat.

Jag har haft några under åren och de har varit utomordentligt pålitliga och slitstarka. Dock - ingen nyare än tidigt åttiotal och mestadels dieslar. De gick och gick och gick... tills rosten tog dem. Tankade man bara och såg till att ha rena bränslefilter så gick de (nästan) hur långt som helst. Tyvärr rätt dyra i drift eftersom de drog relativt mycket, men det gjorde alla bilar i den storleken på den tiden.

Förra året körde jag en splitter ny Merca tillfälligt då Toyotan råkade ut för ett haveri och det var inget för mig. Liten, och varken kändes som eller lät som den skulle. Det var en bensinare med automatlåda av vanlig sedanmodell men inte den största. Jag gillar inte automat men några av mina gamla Mercor har haft det ändå och det funkar om det är riktigt gjort.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Intressanta intressen



Logga in