Vad kännetecknar ett specialintresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Banzai » 2011-01-11 23:30:43

jorand skrev:Det är ju snarare intensiteten i själva intresset som är speciellt. Inte ämnet i sig. Fullt möjligt att variera mellan olika, som jag förstått det hela.

Okej så allt hänger alltså på hur man definerar ordet "specialintresse".

Har nu kollat upp ordet "speciell":
[WikiSve]http://sv.wikipedia.org/wiki/Speciell[/WikiSve]
En sak som är speciell utgör ett specialfall, ett visst fall av flera möjliga fall, som (ofta) är extra intressant. Inom matematiken talar man om något speciellt bara som ett visst möjligt fall av något, som för tillfället råkar vara intressant att studera.

I vardagsspråket kan speciell betyda underlig ("hon är speciell") eller särskild ("lägg speciellt märke till om spisen är avstängd").


Borde inte detta innebära att man kan ha flera olika specialintressen för jag ägnar mig ju inte åt alla samtidigt? Eller måste samlande av fakta och katalogisering av sagda fakta ingå?

Jag kan ta manga som exempel, jag kan inte mycket om manga i allmänhet, men jag kan en del inom den delen av just manga som jag är intresserad av.

Jag känner att jag bara blir mer och mer förvirrad här...
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav jorand » 2011-01-11 23:38:22

Truly har några kloka inlägg i denna tråd:

http://www.aspergerforum.se/specialintresse-t16627.html
Truly skrev:
KandiShaker skrev:Vad luddigt det här med specialintresse är.
Borde det inte ha någon särskild kriterie?
T ex

Lilla Anders har samlat på leksaksbilar i 20 år, nu har han över 1 000 stycken och han själv tycker att det är en dålig samling. Han läser ständigt på om bilmärken och har inga andra intressen än just, sina leksaksbilar !

Isåfall kan man ju säga att alla har aspergers, eftersom alla har ett intresse de mer eller mindre brinner för. Tokigt.

Det jag var ute efter var hur man ska bete sig med sitt intresse? Är det något man lever för? Ni fattar, vad ÄR egentligen ett specialintresse?

Det här med specialintresse ÄR luddigt för det kan bestå av så många olika saker/ämnen, på många olika sätt, med många olika mål, för olika människor.
Jag ska försöka förklara hur jag menar...


Specialintresse kan ju vara i princip vad som helst, eller som det står i DSM-IV:
”Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter”.

1. Det kan alltså dels röra sig om olika ”typer” av specialintressen t.ex.:
- samlingar av fysiska ting
- faktakunskaper om något visst ämne
- rena aktiviteter som att bygga, måla, skriva eller hålla på med datorer
osv, osv...


2. Det kan därutöver också finnas flera skillnader i hur man beter sig med specialintresset:
- som utesluter andra sysselsättningar (man vill inte göra annat)
- Som stereotypt upprepas (det rituala- eller rutinmässiga med specialintresset)
- Med inlärd fakta utan djupare mening


3. I sin tur kan man sortera, spara eller katalogisera sitt intresse på olika sätt, t.ex.:
- spara i huvudet efter att man läst
- skriva ned allt och samla i olika kataloger
- samla fysiska ting och ställa på rad i hyllor och skåp
- genom att diskutera med andra likasinnade för att ordna upp sina tankar
osv, osv, osv...


4. Utöver det så kan syftet med ett specialintresse vara annorlunda mot vanliga intressen:
- Ett sätt att slappna av
- för att lindra ångest
- för att lindra stress
- för att skapa sammanhang, förutsägbarhet och trygghet
- för att försöka förstå den fysiska världen
- för att skapa en identitet
- En källa till glädje

Det blir alldeles för många olika kombinationer för att skriva en lätt sammanfattning av vad ett specialintresse är eftersom vi kan kombinera alla dessa fyra huvudgrupper med alla undergrupper.
Lägg därtill att många har olika specialintressen genom åren, och alla ser inte likadana ut i syfte, utförande, beteende osv. och då blir det riktigt knepigt att försöka specificera vad ett specialintresse är.
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav dotxthree » 2011-01-12 0:07:45

Ja, som jorand skrev så verkar Truly ha uttryckt sig värdefullt för ämnet. Jag kan mycket väl ha fel gällande hur "specialintressen" kan variera och hur specifikt ämnet behöver vara. Det har jag inga vetenskapliga belägg för, bara personliga erfarenheter med andra aspergare.

En sak som jag dock är säker på, är att intressemönstret skiljer sig mellan NT och AS. Något som än inte verkar framgå om man läser många av kommentarerna här.
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav ufo » 2011-01-12 0:40:04

dotxthree skrev:@ufo Wow, då är den enda skillnaden mellan en NT-personlighets och en AS-personlighets intressemönster att NT's kallas "intressen" och AS's kallas "specialintressen"... Nödvändigt!

Lägg ner romantiseringarna omkring diagnosen... geez!
Specialintresse är att förkovra sig mer än genomsnittet i en specifik sak.
Både NT och AS har specialintressen.
Vad som pekas ut som AS är att AS tenderar att ha mer säregna specialintressen.
Antal eller hur länge de gäller över tid är ovidkommande.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav dotxthree » 2011-01-12 0:59:04

ufo skrev:Vad som pekas ut som AS är att AS tenderar att ha mer säregna specialintressen.


Det var en av de egenskaper som jag personligen hade lagt märket till hos andra personer med AS. Dvs hur specifikt ämnet är. Då är väl isf "musik", "träning" och "datorer" ändå för breda ämnen för att kunna räknas som "säregna"?
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav jorand » 2011-01-12 1:08:08

DSM-IV skrev:B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

- omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering.

- oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer.

- stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen).

- enträgen fascination inför delar av saker.

Att ha ett specialintresse är inget krav för att få diagnosen. Alltså finns det människor med AS som har vanliga intressen med en normal intensitetsnivå.

Det står inte heller någonstans att själva intresset i sig måste vara säreget eller ovanligt.
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav ufo » 2011-01-12 1:14:24

dotxthree skrev:Det var en av de egenskaper som jag personligen hade lagt märket till hos andra personer med AS. Dvs hur specifikt ämnet är. Då är väl isf "musik", "träning" och "datorer" ändå för breda ämnen för att kunna räknas som "säregna"?
Säreget har väl inget med bredden att göra.
En NT specialintressen sträcker sig inte längre än kvällsblaskorna.
Alkohol, sex, maktkamper, "spionera" på grannarna, vilken kändis som fisit vart är typiska NT intressen. Men även en med AS kan vara intresserad av sånt.
Samtidigt det finns NT som har typiska AS intressen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Banzai » 2011-01-12 1:37:34

Tack Jorand och framförallt Truly för den utförliga förklaringen. :D

Jag satt och bockade av på fingrarna allt som stämde där. Det är något jag har märkt; om jag inte orkar/kan ägna mig åt mina intressen så mår jag psykiskt dåligt. Jag mår bra när jag ägnar mig åt dem och jag blir ännu mer deprimerad när jag, av olika anledningar, inte orkar.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Flia » 2011-01-12 2:43:14

dotxthree skrev:@Banzai Jag hoppas du inte tar illa vid dig. Men jag undrar verkligen om något av det du nämnde kan klassas som "specialintresse", med det faktum att det gäller så många olika saker och att du har intressen i perioder. Alla aspergare har ju inte något "specialintresse" heller.

P.S. Det var flera år sedan jag ritade något över huvud taget. Men jag brukade också rita män och muskler. Då jag inte har några homosexuella tendenser alls, så har jag på senare år förstått att det har med min fascination med den mänskliga anatomin att göra. :D


Specialintressen kan mycket väl variera. I Banzais fall verkar det ju dessutom vara samma intressen som återkommer i perioder.
Jag har sett aspies skriva om att byta intresse då och då, och att det tidigare ibland t.o.m kan bli fullständigt ointressant.

Jag tror det handlar mer om HUR än om VAD. Att man går in för det helt och hållet, och sätter det före annat.
Hobby och intresse (som jag också har) är nåt man sysslar med när man får tid över, tänker på det då och då och hoppas få tid till det.
Specialintresset tar över ens liv, är man tvungen att göra nåt annat så upptar det ändå ens tankar och man längtar efter sina verktyg (internet, böcker, penslar) och tänker på vilka sajter man ska leta upp, eller vilket motiv man ska måla, eller vilken film man ska se.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Banzai » 2011-01-12 2:54:58

Flia skrev:
dotxthree skrev:@Banzai Jag hoppas du inte tar illa vid dig. Men jag undrar verkligen om något av det du nämnde kan klassas som "specialintresse", med det faktum att det gäller så många olika saker och att du har intressen i perioder. Alla aspergare har ju inte något "specialintresse" heller.

P.S. Det var flera år sedan jag ritade något över huvud taget. Men jag brukade också rita män och muskler. Då jag inte har några homosexuella tendenser alls, så har jag på senare år förstått att det har med min fascination med den mänskliga anatomin att göra. :D


Specialintressen kan mycket väl variera. I Banzais fall verkar det ju dessutom vara samma intressen som återkommer i perioder.
Jag har sett aspies skriva om att byta intresse då och då, och att det tidigare ibland t.o.m kan bli fullständigt ointressant.

Jag tror det handlar mer om HUR än om VAD. Att man går in för det helt och hållet, och sätter det före annat.
Hobby och intresse (som jag också har) är nåt man sysslar med när man får tid över, tänker på det då och då och hoppas få tid till det.
Specialintresset tar över ens liv, är man tvungen att göra nåt annat så upptar det ändå ens tankar och man längtar efter sina verktyg (internet, böcker, penslar) och tänker på vilka sajter man ska leta upp, eller vilket motiv man ska måla, eller vilken film man ska se.
Min väninna beskrev väldigt bra hur jag blir när jag är inne i en "period" (sett ur en annan persons synvinkel). Vi pratade om CV:n och hon tyckte att jag skulle ta med att jag blev "fanatisk", vilket jag inte tyckte var någon lysande idé så då föreslog hon att jag skulle skriva "besatt" istället.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Arkimedes » 2011-01-12 3:38:02

dotxthree skrev:Men bara för att man är aspergare, så gör inte det alla ens vanliga intressen till "specialintressen".

+1
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2011-01-12 3:54:01

Banzai skrev:så då föreslog hon att jag skulle skriva "besatt" istället.

Jag brukar använda ordet besatt. Jag brukar bli besatt av en låt till exempel.

Nyligen var jag ganska besatt av att läsa allt som hade med Tjernobyl att göra och satt och kollade på Youtube-klipp om det på nätterna.

Men jag är knepig med mina intressen. Om någon skulle komma med något som är relaterat till mitt intresse så är det inte säkert att jag är intresserad eller ens bryr mig. Jag vill ägna mig åt intresset på mitt eget sätt så att säga.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav earlydayminer » 2011-01-12 3:56:47

Arkimedes skrev:Jag vill ägna mig åt intresset på mitt eget sätt så att säga.


Även jag är precis som du där! Jag tar inte ens emot rekommendationer.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav atoms » 2011-01-12 4:04:49

Arkimedes skrev:Men jag är knepig med mina intressen. Om någon skulle komma med något som är relaterat till mitt intresse så är det inte säkert att jag är intresserad eller ens bryr mig. Jag vill ägna mig åt intresset på mitt eget sätt så att säga.


Typ, sån är jag också. Trots detta har jag egenheten att just bete mig så själv. Det är något fabrikationsfel i just min modell (ungefär som det där att det var slut på kragar när jag blev till).
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Arkimedes » 2011-01-12 4:21:41

earlydayminer skrev:
Arkimedes skrev:Jag vill ägna mig åt intresset på mitt eget sätt så att säga.


Även jag är precis som du där! Jag tar inte ens emot rekommendationer.

Så jag är inte ensam om det alltså! :-)047

Ibland kan det dock bli rätt. Som idag när jag fick en länk av morsan med bilder från Tjernobyl. Jag blev förvånad när hon skickade den, för jag visste verkligen inte att jag tjatat mycket om det! :-)065 Men det blev rätt. Jag gillar att titta på bilder därifrån.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2011-01-12 4:27:15

atoms skrev:
Arkimedes skrev:Men jag är knepig med mina intressen. Om någon skulle komma med något som är relaterat till mitt intresse så är det inte säkert att jag är intresserad eller ens bryr mig. Jag vill ägna mig åt intresset på mitt eget sätt så att säga.


Typ, sån är jag också. Trots detta har jag egenheten att just bete mig så själv. Det är något fabrikationsfel i just min modell (ungefär som det där att det var slut på kragar när jag blev till).

Jag saknar helt förmågan att engagera mig i andras intressen. Men det beror lite på vad det är. Det är förstås lättare om det på något sätt går att relatera till något av mina intressen. Eller rättare sagt, om jag kan relatera det till mina intressen (andra ser inte alltid kopplingen). :mrgreen:
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Zombie » 2011-01-12 8:59:42

Vad beträffar definitionen av "specialintressen" (där Truly och jorand har gjort värdefulla insatser) så är det väl som med det mesta annat med oss, att det är fråga om en större eller mindre summa subtila och mångfaldiga skillnader i småsaker i sättet att utöva intressen på, som ger en subtilt annorlunda bild än den som ska vara typisk för normalstörda, men inte mindre mångskiftande än för dem; snarare mera mångskiftande i det här avseendet som i många andra, eftersom det inte ens är något obligatoriskt kriterium.

Och dessutom ett kontinuum från extremt entig till extremt aspig, där det delvis är godtyckligt och delvis beror på ens situation i livet om man meriterar sig för diagnos eller ej.

Sedan blir både vi, allmänheten och ett stort antal "experter" som borde veta bättre lurade av själva språkets grova uppdelningar till att tro att skillnaderna skulle vara stora och skarpa som om det gällde frisk eller sjuk.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav dotxthree » 2011-01-12 13:49:46

ufo skrev:Säreget har väl inget med bredden att göra.
En NT specialintressen sträcker sig inte längre än kvällsblaskorna.
Alkohol, sex, maktkamper, "spionera" på grannarna, vilken kändis som fisit vart är typiska NT intressen. Men även en med AS kan vara intresserad av sånt.
Samtidigt det finns NT som har typiska AS intressen.


Ju bredare ett ämne är, ju fler är generellt intresserade av det. Dvs motsatsen till säreget. Det är nog som du säger om NT och att några av deras intressen inkluderar de du nämnde. Men jag har nog aldrig träffat en NT som inte har haft ett större intresse för antingen "musik", "träning" eller "datorer". Jag undrar då hur de kan klassas som säregna intressen för AS.

Har jag missuppfattat vad du menar med ordet "säregen" så får du gärna definiera vad du menar.
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav Banzai » 2011-01-12 14:02:13

earlydayminer skrev:
Arkimedes skrev:Jag vill ägna mig åt intresset på mitt eget sätt så att säga.


Även jag är precis som du där! Jag tar inte ens emot rekommendationer.
+1
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav ufo » 2011-01-12 14:51:07

dotxthree skrev:Ju bredare ett ämne är, ju fler är generellt intresserade av det. Dvs motsatsen till säreget.
Motsatsen till breda ämnen är smala ämnen.
Motsatsen till säreget är mainstream.

dotxthree skrev:Men jag har nog aldrig träffat en NT som inte har haft ett större intresse för antingen "musik", "träning" eller "datorer".
Jag har mycket sällan stött på en NT som har något av de intressena ur samma synvinkel som är gällande här och bland de AS jag känner IRL.

NT verkar se mer ur helhetsbilden och missar detaljerna i ämnena, medan AS ser alla detaljer men ser inte helhetsbilden.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav dotxthree » 2011-01-12 15:05:47

@ufo

Ja och ju bredare ämnet är, desto fler är generellt intresserade av det = mainstream.
Ju smalare ämnet är, desto färre är generellt intresserade av det = säreget.

Yes/No?

Precis som du säger, så har AS en annan synvinkel inom nämnda ämnen. Den synvinkeln är just de mer specifika ämnena inom ett bredare ämne ("AS ser alla detaljer men ser inte helhetsbilden").

Jag menar att "musik", "träning" och "datorer" i sig är väl breda ämnen för att vara specifika för AS.

Därför gav jag några exempel på vad som är mer specifikt i skala för AS:

"australiensk postpunk från 1995" ist för "musik".
"ställningsbredd för knäböj och specifika ökningar" ist för "träning".
"c++-programmering för flashanimationer" ist för "datorer"
etc.
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav ufo » 2011-01-12 18:07:15

dotxthree skrev:@ufo

Ja och ju bredare ämnet är, desto fler är generellt intresserade av det = mainstream.
Ju smalare ämnet är, desto färre är generellt intresserade av det = säreget.

Yes/No?
Det finns fler parametrar än dess bredd.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav dotxthree » 2011-01-12 18:48:45

ufo skrev:Det finns fler parametrar än dess bredd.


För all del. Men "musik", "träning" och "datorer" räknas väl ändå fortfarande till de ämnen som kan klassas som "mainstream", dvs motsatsen till "säregna" enligt din definition?
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav ufo » 2011-01-12 18:56:48

dotxthree skrev:För all del. Men "musik", "träning" och "datorer" räknas väl ändå fortfarande till de ämnen som kan klassas som "mainstream", dvs motsatsen till "säregna" enligt din definition?
Om alla hundar är däggdjur, så kan inte hjorten vara ett däggdjur? Jamenar det är ju ingen hund... :roll:
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in