Vad kännetecknar ett specialintresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Banzai » 2011-01-10 13:23:38

earlydayminer skrev:
Musik är större än ett specialintresse, men det klassas som specialintresse när man lägger ner extremt mycket energi och fokus på det.

Musik är något som rör Aspergers precis lika mycket som matematik eller språk, vilket inte är särskilt konstigt.
Räknas bild också?
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:18:59, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav earlydayminer » 2011-01-10 14:46:07

Banzai skrev:
earlydayminer skrev:
Musik är större än ett specialintresse, men det klassas som specialintresse när man lägger ner extremt mycket energi och fokus på det.

Musik är något som rör Aspergers precis lika mycket som matematik eller språk, vilket inte är särskilt konstigt.
Räknas bild också?


Jag tycker det, bild är precis som musik - något större än vad man kan förklara med annat än i hur man uttrycker sig i den konstformen.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:18:59, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Arkimedes » 2011-01-11 1:12:25

dotxthree skrev:Det är lustigt att många medlemmars "specialintressen" som nämns här, i princip är samma intressen som NT-människor har och även i samma kvantitet... Jag tror många här missuppfattar vad "specialintresse" innebär och verkar också felaktigt förutsätta att alla (inkl. de själva) aspergare har ett "specialintresse" till att börja med.

Jag vet inte vad den korrekta definitionen av specialintresse är men jag tolkar det som att man snöat in sig på ett relativt smalt område. (Smalare än vad de flesta s k "normala" skulle göra). Inom musik skulle det i så fall kunna vara en särskild grupp, en genre eller ett instrument. Samt att intresset upptar det mesta av din vakna/lediga tid.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav ufo » 2011-01-11 1:17:43

dotxthree skrev:Jag tror många här missuppfattar vad "specialintresse" innebär
Upplys oss.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Flia » 2011-01-11 15:44:22

ufo skrev:
dotxthree skrev:Jag tror många här missuppfattar vad "specialintresse" innebär
Upplys oss.


Ett specialintresse är väl det man snöar in på totalt, och dessutom pratar om "alldeles för mycket" (i andras ögon då). Man hittar kopplingar till det i andras meningar, och pratar på....
Man forskar längre i ämnet än NT med samma intresse.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav barracuber » 2011-01-11 15:46:40

Cathy skrev:Ja, då är musik deifinitivt ett specialintresse för mig med. Eller i alla fall komponerandet, jag tänker på det intensivt varje dag, ser mina notblad framför mig jämt och ständigt och det är egentligen det jag lever för. Pianospelet och sången är på en mer "normal" nivå, tror jag... fast det är lite av en galen besatthet det med. Men kanske en mer socialt accepterad sådan.


Komponera har jag hittills inte upptäckt att jag har nån talang för. Att lyssna och spela piano (när jag är inspirerad) däremot, de toppar nog mina intressen när jag har tid. Även noter (skriva ned solon, låtar, harmonier), koppla synten till datorn när jag känner för det, organisera musiken i datorn (just nu är det iTunes som är älskningsprogrammet, har organiserat över 600 album på några veckor :oops: ).
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-11 15:54:23

Att ha ett specialintresse är att snöa in på något, att hysa en passion för något. Det behöver inte vara något "nyttigt" eller funktionellt, det är inte det som avgör ens intressen, utan just passionen. Man nöjer sig inte med halvmesyrer utan går in för det fullt och är beredd att åsidosätta andra saker. Istället för att ha 10-15 olika intressen som man bryr sig om på halvfart, som NTs gör, kan man gå helt upp i en enda sak.

Det är alltså intensiteten och på vilket sätt man intresserar sig för något som är AS-specifikt, inte vilken typ av intressen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dagobert » 2011-01-11 16:13:29

KrigarSjäl skrev:Att ha ett specialintresse är att snöa in på något, att hysa en passion för något. Det behöver inte vara något "nyttigt" eller funktionellt, det är inte det som avgör ens intressen, utan just passionen. Man nöjer sig inte med halvmesyrer utan går in för det fullt och är beredd att åsidosätta andra saker. Istället för att ha 10-15 olika intressen som man bryr sig om på halvfart, som NTs gör, kan man gå helt upp i en enda sak.

Bra beskrivning. Jag ids inte läsa denna långa tråd och frågar därför:
Hur mycket/ofta "får" man byta och ändå räkna det som specialintresse?

Mitt livslånga intresse är motorcyklar, har varit det i 40 år nu, jag är 51. Passionen var störst vid 15-25 års ålder, sen har det varit mer som ett "normalt" intresse till och från.

Under 5 år var det dock långfärdssegling som var passionen. Jag köpte en liten jordenrunt-duglig båt men fick tyvärr aldrig råd att åka iväg, det blev bara skärgårdsseglingar. Jag hade dock alltid segelbåt och långfärd i åtanke, relaterade det mesta till resans genomförande osv.

Sen falnade långseglardrömmen och nu har jag ingen passion tyvärr. Mc-intresset håller sig på en ganska normal nivå, även om inriktningen alltid avvikit en del från det NT-normala.
Senast redigerad av Dagobert 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Banzai » 2011-01-11 16:46:55

Flia skrev:Ett specialintresse är väl det man snöar in på totalt, och dessutom pratar om "alldeles för mycket" (i andras ögon då). Man hittar kopplingar till det i andras meningar, och pratar på....
Man forskar längre i ämnet än NT med samma intresse.
Ibland behöver man inte ens hitta kopplingar till det i andras meningar utan lyssnar inte utan sitter och funderar på det man nu ännu är är intresserad av och sedan pratar man på om det (och ignorerar totalt vad den andra sagt).
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav dotxthree » 2011-01-11 17:02:39

Cathy skrev:Fast är det inte svårt att bedöma vilken kvantitet det rör sig om enbart utifrån ett inlägg här?


Jag gör inte bedömningen utifrån bara ett inlägg, utan från x antal inlägg efter att ha läst tråden.

Banzai skrev:Så vad är ett "specialintresse" då? Hur definerar du det ordet? Inte ute efter bråk, endast nyfiken.


Jag vill mena att alla andra definierade det ganska korrekt. Dvs att ens fokus är specificerat för ett enstaka alt. väldigt få intressen. Vad jag ser i den här tråden, är att de flesta nämner flera intressen utdelade på en bred skala.

Ursäkta om ni fick vänta på svar.
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav Flia » 2011-01-11 17:06:41

Jag har (tyvärr...) mitt eget inre som specialintresse. Hur jag fungerar, hur en nerv påverkar en annan, mitt fysiska funktionshinder, ADHD i allmänhet kontra min egen, min troliga AS... och så vidare.

Det gör mig jätteintresserad av min familj eftersom genetiken har en stor del, och dessutom grottar jag i min och mina syskons barndom. På julträffen i december fick jag en åthutning... de har visst tröttnat på alla frågor och berättelser....

Mitt största problem med det här är när man träffar ytligt bekanta på småstans gator som säger "Hurére?"......
Javafan.... de frågade ju :lol:
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav dotxthree » 2011-01-11 17:43:09

Jag vet inte om det finns någon officiell definition av "specialintresse", men jag antar att TS menade ett intresse i den speciella skala som är specifik för aspergare. Är inte då intressen som "musik", "träning" eller "datorer" aningen väl breda intressen för att passa den skalan?

Några exempel som jag menar skulle passa skalan bättre vore: "australiensk postpunk från 1995" ist för "musik".
"ställningsbredd för knäböj och specifika ökningar" ist för "träning".
"c++-programmering för flashanimationer" ist för "datorer"
etc.
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav MsTibbs » 2011-01-11 17:47:58

Intressen som man fanatiskt tänker på varenda sekund varje dag, använder i princip all internettid till, har väldigt svårt att låta bli att tala om, funderar på för att bli lugn, spenderar massor av pengar på...

...men i mitt fall är specialintressena rätt starka. Antar att det är en glidande skala.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Banzai » 2011-01-11 18:05:33

dotxthree skrev:Jag vet inte om det finns någon officiell definition av "specialintresse", men jag antar att TS menade ett intresse i den speciella skala som är specifik för aspergare. Är inte då intressen som "musik", "träning" eller "datorer" aningen väl breda intressen för att passa den skalan?

Några exempel som jag menar skulle passa skalan bättre vore: "australiensk postpunk från 1995" ist för "musik".
"ställningsbredd för knäböj och specifika ökningar" ist för "träning".
"c++-programmering för flashanimationer" ist för "datorer"
etc.
Då förstår jag. Problemet med mig är att jag är "periodare". D.v.s. under en period så går jag helt upp i något och vissa av dessa periodsintressen återkommer aldrig medan andra gör det. En mer specifik intresselista skulle se ut så här för min del då:

Manga - Endast en specifik genre där jag läser ungefär allt jag kommer över och sorterar mangorna efter tecknare samt en annan genre där jag läser några mangor samt ser animeserierna.

Teckna/Måla - Jag tecknar manga eller realism. Tecknar praktiskt taget endast fantasy eller realism med icke-realistiska inslag. Är extremt intresserad av att teckna män och muskler och är väldigt fascinerad av förhållandet mellan ljus och skugga i bilder. När jag var yngre så tecknade jag endast djur och enbart i blyerts.

Spela TV-/dataspel - Jag spelar i perioder. Hittar jag ett spel jag gillar så gör jag i princip inget annat än spelar det. Jag vägrar spela strategispel och jag avskyr spel där man är mer än en karaktär. När jag var yngre och jag och min bror fick "Ocarina of Time" så fick mamma hota med att ha sönder spelet om vi inte gjorde något annat än satt där (jag spelade, han tittade). Jag har även fejkat sjukdom någon gång för att kunna stanna hemma och spela. :oops:

Böcker - Läser deckare, fantasy, skräck och science-fiction. Favoritförfattare är Terry Pratchett och Stephen King - jag har läst nästan allt av dessa två herrar. Hittar jag en författare jag gillar så ska jag läsa allt denne har skrivit.

Dessa intressen återkommer alltid. När jag är inne i en "period" så kan jag i princip inte prata om något annat, inte tänka på något annat, jag kan ha svårt att sova för att jag tänker så mycket på vad det nu ännu är.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav slackern » 2011-01-11 19:12:18

Banzai skrev:


Böcker - Läser deckare, fantasy, skräck och science-fiction. Favoritförfattare är Terry Pratchett och Stephen King - jag har läst nästan allt av dessa två herrar. Hittar jag en författare jag gillar så ska jag läsa allt denne har skrivit.



Satans vad läskigt jag e precis likadan hittar jag en författare jag gillar så börjar jag genast sträckläsa alla dennes verk och ta reda på vem författaren är.
Senast redigerad av slackern 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav dotxthree » 2011-01-11 21:24:11

@Banzai Jag hoppas du inte tar illa vid dig. Men jag undrar verkligen om något av det du nämnde kan klassas som "specialintresse", med det faktum att det gäller så många olika saker och att du har intressen i perioder. Alla aspergare har ju inte något "specialintresse" heller.

P.S. Det var flera år sedan jag ritade något över huvud taget. Men jag brukade också rita män och muskler. Då jag inte har några homosexuella tendenser alls, så har jag på senare år förstått att det har med min fascination med den mänskliga anatomin att göra. :D
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav Banzai » 2011-01-11 21:43:56

dotxthree skrev:@Banzai Jag hoppas du inte tar illa vid dig. Men jag undrar verkligen om något av det du nämnde kan klassas som "specialintresse", med det faktum att det gäller så många olika saker och att du har intressen i perioder. Alla aspergare har ju inte något "specialintresse" heller.

P.S. Det var flera år sedan jag ritade något över huvud taget. Men jag brukade också rita män och muskler. Då jag inte har några homosexuella tendenser alls, så har jag på senare år förstått att det har med min fascination med den mänskliga anatomin att göra. :D
Nehej, då har jag inte det. Räknas det alltså endast om man har ett intresse som man ägnar sig åt hela tiden? Och då endast en liten specifik del inom detta område?

Är själv fascinerad av mänsklig anatomi just ur teckningssynpunkt, har studerat muskelkartor för att det ska bli så rätt som möjligt.

Jag har tydligen missuppfattat betydelsen av specialintresse, känner mig jäkligt dum just nu.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav ufo » 2011-01-11 21:48:25

Banzai skrev:Jag har tydligen missuppfattat betydelsen av specialintresse, känner mig jäkligt dum just nu.
jag skulle vilja säga att det är dotxthree som inte förstår vad det är.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Banzai » 2011-01-11 21:54:02

ufo skrev:
Banzai skrev:Jag har tydligen missuppfattat betydelsen av specialintresse, känner mig jäkligt dum just nu.
jag skulle vilja säga att det är dotxthree som inte förstår vad det är.
Nu blir jag ännu mer förvirrad. :?
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Thurizas » 2011-01-11 22:20:22

Banzai skrev:Jag har tydligen missuppfattat betydelsen av specialintresse, känner mig jäkligt dum just nu.


I sådant fall så har du sällskap av mig. Jag har många "specialintressen".
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Banzai » 2011-01-11 22:24:04

Thurizas skrev:
Banzai skrev:Jag har tydligen missuppfattat betydelsen av specialintresse, känner mig jäkligt dum just nu.


I sådant fall så har du sällskap av mig. Jag har många "specialintressen".
Trevligt. :D Delad dumhet är halv dumhet. Känns genast mycket bättre. :-)012
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav dotxthree » 2011-01-11 22:30:35

@ufo Wow, då är den enda skillnaden mellan en NT-personlighets och en AS-personlighets intressemönster att NT's kallas "intressen" och AS's kallas "specialintressen"... Nödvändigt!

Lägg ner romantiseringarna omkring diagnosen... geez!
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav dotxthree » 2011-01-11 22:57:52

Banzai skrev:Nehej, då har jag inte det. Räknas det alltså endast om man har ett intresse som man ägnar sig åt hela tiden? Och då endast en liten specifik del inom detta område?


Kolla definitionen av ordet "speciell" så får du nog svaret på hur många intressen det gäller.
Det finns ju så klart de aspergare som har fler än ett "specialintresse", men inte i närheten av så många som människor här har hävdat sig ha.
Ett specialintresse utesluter inte heller andra vanliga intressen. Men bara för att man är aspergare, så gör inte det alla ens vanliga intressen till "specialintressen".

Det beror ju på hur brett ämnet är till att börja med. Jag tog "musik", "träning" och "datorer" som exempel, då de är bland de bredaste ämnena som finns. Men konceptet handlar ju om att bredden på ämnet generellt ska vara betydligt mindre hos AS-personligheter än hos NT-personligheter, vilket de 3 exempel jag nämnde inte är, då de flesta NT-personligheter har något av dem som intresse.
Senast redigerad av dotxthree 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav jorand » 2011-01-11 23:05:25

Det är ju snarare intensiteten i själva intresset som är speciellt. Inte ämnet i sig. Fullt möjligt att variera mellan olika, som jag förstått det hela.
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 14:19:03, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Återgå till Intressanta intressen



Logga in