Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?

Inläggav manne » 2016-11-30 19:35:08

Alien skrev:Alltså jag minns ju tydligt undervisningen i olika religioner och särskild vikt lades på kristendomen.

Jag bortser nu från teologin. Där verkar det som man är kristen, bara man tror att Jesus är Guds son och att han dog för våra synders skull och återuppstod från de döda. Sen kan man leva hur syndigt som helst, bara man tror så är man kristen.

Den apostoliska trosbekännelsen:
Spoiler: visa
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.
Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostolis ... %A4nnelsen

Men många ser Jesus mer som en vis man, en profet. Någon vars predikningar man kan ta till sig oavsett om man är religiös el inte.

En kristen förväntas försöka leva efter en kristen moral. Och hur är den:

Dels den gyllene regeln (förekommer även i andra religioner):
Allt vad I viljen att människorna skola göra Eder, det gören I ock dem.

Det är ju en lättfattlig regel. Jag vill ha mat när jag svälter, alltså ska jag ge mat till den som svälter. Jag vill inte bli slagen, alltså ska jag inte slå andra.

"Du skall älska din nästa såsom dig själv". "Älska" tolkar jag inte som känslan utan att man tar hand om andra som man tar hand om sig själv.

Och så har vi Bergpredikan. Här ställs höga krav:
Matteusevangeliet skrev:43 I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'

44 Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,

45 och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.

46 Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?

47 Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?

48 Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_5

Så finns det inte grund för att anse att kristna ska (försöka) vara ödmjuka, fördragsamma och goda? Om de inte är det utan snarare högmodiga, intoleranta och hårda och tycks vara helt nöjda med sig själva ändå, då tycker jag att de är hycklare.

Eller har man som icke-kristen inte rätt att ha några åsikter alls om kristna?
nallen skrev:Ateister som talar om för mig vad som ingår i kristendom gör mig mest bara konfunderad
post1350015.html#p1350015

Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör? Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?


de tio budorden bör man leva efter. :-)063

https://www.svenskakyrkan.se/de-tio-budorden
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?

Inläggav slackern » 2016-11-30 19:44:38

Att man blir tvingad att säga amen vid matbordet.

Treåringen ville inte säga amen vid matbordet på förskolan. Då fick barnet sitta kvar – när de andra barnen gick ut och lekte.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... mna-bordet
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?

Inläggav manne » 2016-11-30 19:51:37

slackern skrev:Att man blir tvingad att säga amen vid matbordet.

Treåringen ville inte säga amen vid matbordet på förskolan. Då fick barnet sitta kvar – när de andra barnen gick ut och lekte.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... mna-bordet


ja det är dåligt det ju.
Men man borde själv få välja sin tro vid 18 års ålder man behöver inte heller tolka allt i bilben så bokstavligt
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?

Inläggav Leffe » 2016-11-30 21:35:56

Om ni vill komma närmare kristendomen måste man se på vad den ursprungliga kristendomen handlade om. Det fanns två sidor, de som gick efter Johannesevangeliet som säger att det är tron på Kristus som är det viktiga. Medan de som (kanhända felaktigt) kallades gnostikerna trodde på den inre gudomen i var och en. Jesus är en guide sök sanningen inom er själva.

Thomasevangeliet är ett "glömt" men förmodligen mkt ursprungligt evangelium hittat i sanden i Egypten 1945. Läs det! Då får ni vissa nya perspektiv på kristendomen. Läs även religionshistorikern Elaine Pagels böcker som kommer religionens ursprungliga budskap nära.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Vikten av att göra ingenting ibland

Inläggav Parvlon » 2017-11-16 1:42:27

detta står i Guds Ord, den heliga bibeln som givits till mänskligheten från Gud fader, och som är Den Heliga Andens inspirerade Ord.

◄ Ordspråksboken 19:15 ►
Lättja försänker i dåsighet, och den håglöse får lida hunger.

Moderator: Flyttat från vikten-av-att-gora-ingenting-ibland-t52369.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Intressanta intressen



Logga in